Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Vernepliktsmedaljen og Stjerner for HV-Innsats

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vernepliktsmedaljen og Stjerner for HV-Innsats

Hei

Er det noken som kjenner til reglane for tildeling av stjerner på VP-medaljen for personell i HV-innsats?

Statuttene Para 6 seie :
    • Den bæres med forsølvet stjerne for henholdsvis 4, 8 og 12 års tjeneste for yrkes og/eller kontraktsmessig befal.
    • Opptjening av tid for tildeling av stjerner under frivillig tjeneste etter plikttjenesten er underlagt de samme regler som for stadig tjenestegjørende personell.
    • Etter tildeling av Vernedyktighetsmedaljen, tillates den også båret med en stjerne for hver etterfølgende to repetisjonsøvelser.

Defineres HV-Innsats som "stadig tjenestegjørende personell"?

Og får dermed stjerne for vernepliktstjeneste + 3 år, og deretter for kvar 4.år i kontrakts perioden ? og får 3 stjerner etter 12 år. totalt tid.

Mens vanlig HV får stjerne etter vernepliktstjeneste + 2 Øvelser, og får 3 stjerner etter 6 øvelser . etter ca 6 X 2 år = 12år?

Sv: Vernepliktsmedaljen og Stjerner for HV-Innsats

Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Hei

Er det noken som kjenner til reglane for tildeling av stjerner på VP-medaljen for personell i HV-innsats?

Statuttene Para 6 seie :
    • Den bæres med forsølvet stjerne for henholdsvis 4, 8 og 12 års tjeneste for yrkes og/eller kontraktsmessig befal.
    • Opptjening av tid for tildeling av stjerner under frivillig tjeneste etter plikttjenesten er underlagt de samme regler som for stadig tjenestegjørende personell.
    • Etter tildeling av Vernedyktighetsmedaljen, tillates den også båret med en stjerne for hver etterfølgende to repetisjonsøvelser.

Defineres HV-Innsats som "stadig tjenestegjørende personell"?

Og får dermed stjerne for vernepliktstjeneste + 3 år, og deretter for kvar 4.år i kontrakts perioden ? og får 3 stjerner etter 12 år. totalt tid.

Mens vanlig HV får stjerne etter vernepliktstjeneste + 2 Øvelser, og får 3 stjerner etter 6 øvelser . etter ca 6 X 2 år = 12år?
    Du glemte:

Vernepliktig/Utskrevet befal og menige kan også tildeles en stjerne for FN- og NATO tjeneste
    av minimum 6 måneders varighet.
    Heimevernspersonell tildeles stjerner etter henholdsvis 5, 10 og 15 gjennomførte, årlige HV-øvelser etter tildeling av medaljen.
    Jeg tolker dette som at for "reservister" regner man omtrent samme totale tid for hver stjerne som for stadig tjenestegjørende. Med repetisjonsøvelser menes nok det som var vanlig i mob-hæren med en gjerne ca. 20 dager repøvelse hvert 3. til 5. år. Dvs. at man kunne få en stjerne for hvert 6. til 8. år me en stjerne for hver 2. repøvelse. I HV er det altså en stjerne for hvert 5. år man har gjennomført "årets trening". Siden det ikke står noe annet i statuttene, ville jeg regne med at dette også gjelder i HV-I, en stjerne for hvert 5. år med aktiv deltagelse (inntil man har 3 stjerner).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Har alltid tolket det slik, ja.
      Jeg har regnet en stjerne for mine to rep-øvelser + en for mine "årlige treninger".
      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Jeg regnet en for en kontingent i intops, en for 2 repøvelser i Hæren og en for 5 årets trening i HV og skaffet meg 3 stjerner hos FUNIF.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg vet ikke svaret, men regner med at begrepet repetisjonsøvelse dreier seg om ordinære repøvelser, typisk av 18 - 21 dagers varighet (+ evt forkurs) - som tilsvarer ca. 4-5 årlige HV-øvelser.

Jeg kan ikke tenke meg at HV-Innsats regnes som "stadig tjenestegjørende".

Ooops - var visst litt sent ute med dette.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
          Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
          http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
          Kode:
              Globale utviklingstrekk
              Nordområdene / Arktis
              Russland
              Afghanistan
              Pakistan
              Kina
              Midtøsten og Nord-Afrika
              Iran
              Sudan
              Somalia
              Terrorisme
              Spredning av
          ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X