Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rulleførende avdelinger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Rulleførende avdelinger

Jeg husker jeg hadde møtetid Brun en del av tiden. Antar det var ganske tidlig, siden det er litt av vitsen med oppklaringsavdelinger.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
      Jeg husker jeg hadde møtetid Brun en del av tiden. Antar det var ganske tidlig, siden det er litt av vitsen med oppklaringsavdelinger.
      BRUN var muligens relativt tidlig for avdelinger med innsettingsområde i SØR, men var så vidt jeg husker langt ifra det i NORD.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        I venstre sidelomme: vindvotter og klesbørste (og hette hvis den ikke er montert på feltjakken).
        I venstre brystlomme: Atropin-oxim autoinjektorer og 1 enkeltmannspakning.
        Stridsbelte monteres av pistolbelte og kryssremmer og har bajonett, feltflaske og feltspade, samt magasintasker for de som har AG3 som personlig våpen.
        I stridssekken: Teltduk, teltstenger, teltplugger, 5-metersnøre, 1 enkeltmannspakning, vannrensesett, pussesett for våpen, kokekar, spisebestikk, RSP-boks, 1 par tykke ullsokker.
        Apropos andre tråder om stridsvester etc.:

Dette bildet viser stridsutrustningen for en infanterist på 1970- og 1980-tallet: AG3, stridsbelte montert av pistolbelte og kryssremmer med bajonett, feltflaske, feltspade og magasintasker for 80 skudd, vernemaske og stridssekk med teltduk, 2 teltstenger, 3 teltplugger, 5-metersnøre, 1 enkeltmannspakning, vannrensesett enmanns, pussesett for våpen, kokekar, spisebestikk, RSP-boks og 1 par tykke ullsokker:

Click image for larger version

Name:	Stridsutrustning_rep.jpg
Views:	1
Size:	678,7 KB
ID:	868252

Og her er en kjekk rep-soldat i 1985 KTS med dette utstyret:

Click image for larger version

Name:	Repsoldat.jpg
Views:	1
Size:	737,5 KB
ID:	868253
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Dette bildet viser stridsutrustningen for en infanterist på 1970- og 1980-tallet: AG3, stridsbelte montert av pistolbelte og kryssremmer med bajonett, feltflaske, feltspade og magasintasker for 80 skudd, vernemaske og stridssekk med teltduk, 2 teltstenger, 3 teltplugger, 5-metersnøre, 1 enkeltmannspakning, vannrensesett enmanns, pussesett for våpen, kokekar, spisebestikk, RSP-boks og 1 par tykke ullsokker:

[ATTACH]5400[/ATTACH]
          Hvordan så pakningsplanen ut vinterstid?
          Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Rulleførende avdelinger

Stort sett den samme. Stappet feltgenseren ned i stridssekken hvis den ikke var på kroppen. Forskjellen var i hva man hadde på av antrekk: Langt undertøy, fortrinnsvis med helsetrøye under, hvit kamuflasjejakke og -bukse (og trekk på stridssekken), ull skytevott med vindvott utenpå, og ikke hjelm, men feltlue (hvis varmere enn -10) eller loslue (hvis kaldere enn -10) på hodet. All bekledning man ikke hadde på seg eller i stridssekken var i pakksekken, som ble fraktet på kompaniets trenkjøretøy. Om vinteren inkluderte det ull mellombukse ("Anna") og feltkappe med ull kappefor.

Hvis vi antar at soldaten har på seg en kort og en lang underbukse, helsetrøye, lang undertrøye, feltskjorte, feltjakke, feltbukse, 1 par grønne sokker, 1 par ullsokker, headover og loslue, samt hvit kamuflasje, votter, marsstøvler, østerdalssokker og tåladder, samt hadde genseren i stridssekken, skulle det følgende være i pakksekken: 1 feltlue, 1 feltskjorte bomull, 1 helsetrøye bomull, 1 lang undertrøye bomull, 1 kort underbukse bomull, 1 lang underbukse bomull, 1 par sokker grønne, 1 par tykke ullsokker, 1 par gummistøvler, 1 feltkappe med fór, mellombukse ull, sysaker, toalettsaker, 2 håndklær, 1 stålhjelm med nett, skopussesaker (skobørste og skokrem).

I Brig N brukte vi en liten modifikasjon av det som er nevnt over. Vi tok av sekken på ryggsekken og brukte den i stedet for pakksekken til oppbevaring av den bekledning/utstyr som ikke ble båret. Pakksekken ble brukt som trekk på soveposen i stedet (den ble også fraktet på kompaniets trenkjøretøy). Vi festet så stridssekken på ryggsekkmeisen ved bruk av skulderremmene. Dette ga mulighet til å bære litt mer i stridssekken/på meisen: Liggeunderlaget ble pakket inn i teltduken, rullet sammen og ble festet på meisen under stridssekken. I stedet for sammenrullet teltduk på toppen av stridssekken, hadde vi om sommeren sammenrullet regnkappe og om vinteren sammenrullet feltkappe.

Edit: Dette var altså det normale så lenge man opererte ikke for langt fra kjøretøy og man kunne regne med at sovepose og pakksekk (samt lagsutstyr som primuser etc.) kunne bli fraktet fram ved bivuakk og lange pauser. I de tilfeller der man opererte meget langt fra kjøretøy (gjaldt alltid for jegertroppen, for geværtropper ved fri strid og av og til [sjelden] for langt utgående patruljer) ville man bruke ryggsekken (Ludvig) i stedet og bære betydelig mer.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Dette bildet viser stridsutrustningen for en infanterist på 1970- og 1980-tallet:
              Og i hvert fall fram til andre halvdel av 90-tallet.
              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
              - Dmitrij Boltenkov

Comment

Kryssreimer ble byttet med Fiskevesten 2000-2001. Oppklaringsbataljonen fikk høsten 2000, tror Panser fikk rett etterpå.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Brukte ikke jegeravdelinger større sekker enn Ludvig på den tiden?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
                  Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                    Kryssreimer ble byttet med Fiskevesten 2000-2001. Oppklaringsbataljonen fikk høsten 2000, tror Panser fikk rett etterpå.

2Bn fikk også CV1 vesten rundt høsten 2001.
                    Cato hjelmen kom tidlig sommeren 2001 men var noe kluss med hjelm trekket som gjorde at den ikke ble levert ut før på høsten 2001.

Overgangen 2001/2002 var mesteparten av soldat 2000 satsen utlevert inkludert den håpløse infanterisekken (i Norsk skog kammo).

Comment

Rulleførende avdelinger

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                      Brukte ikke jegeravdelinger større sekker enn Ludvig på den tiden?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
                      I hvert fall ikke jegertroppen i infanteribataljonen. Ca. 1977 brukte fallskjermjegerne Ludvig, og hoppet med den. Utover det vet jeg ikke.

Comment

Dette spørsmålet er litt på siden av tema i denne ellers ypperlige tråden, men kanskje [MENTION=83631]Niko[/MENTION] eller [MENTION=16318]hvlt[/MENTION] kan kaste lys over det: Var det noen sammenheng mellom oppsettende avdeling, øvingsavdeling og hvilken stående avdeling den enkelte havnet i? Jeg spør fordi jeg husker at flere av mine klassekamerater på gymnaset i Tromsø ble innkalt til IØ3 (Infanteriets øvingsavdeling nr.3 på Steinkjersannan) og deretter havnet i 2.bn på Skjold. Eller var dette helt tilfeldig? For øvrig - og dette er en vel bevart hemmelighet som ikke må spres ut over Milforums rekker - var jeg selv oppsatt i IR16 (Infanteriregiment nr.16) og ble innkalt til rekruttskole på IØ3. Jeg kom på bedre tanker og valgte BSK og en mye mer gloriøs og ærefull karriere i Kavaleriet, men det er en annen historie.

Comment

Jeg tror ikke det var det, men vet ikke sikkert.

Infanteriet hadde hovedsaklig sin rekruttutdanning tre steder, IØ 1 på Sessvollmoen, IØ 2 på Evjemoen og IØ 3 på Steinkjersannan, samt at mannskaper til tunge bombekastertropper (fra en gang senere på 1980-tallet alle bombekastermannskaper) fikk rekruttutdannelse på Heistadmoen (ISØ). Normalt havnet de som hadde infanteri som oppsettende avdeling på den øvingsavdeling som var nærmest hjemmet, dvs. de fra Trøndelag og Nord-Norge på IØ 3, vestlendinger og sørlendinger på IØ 2 og østlendinger på IØ 1, men ikke slavisk. Jeg hadde Telemark infanteriregiment nr. 3 som oppsettende avdeling, og fikk rekruttutdannelse på IØ 2, mens jeg vet andre venner som også var oppsatt av IR 3 fikk rekruttutdannelse på IØ 1. Jeg fikk (i 1976) 3 måneders rekruttutdannelse i Kp D, IØ 2. Den kontingenten utdannet Kp D menige og korporaler som skulle til støttekompaniet, Bn 3/Brig N som stående avdeling. En tropp utdannet mannskaper til BK-tropp, en mannskaper til TOW-tropp, en mannskaper til pionertropp og den siste vognførere til alle troppene og til kompanistaben (et lite antall fikk også spesialutdannelse andre steder hele eller eller deler av rekruttskolen). I BK-troppen kom så vidt jeg husker alle fra IR 3 (jeg havnet sammen med en del senere på repøvelser senere, dels i 107 mm TBK-troppen jeg selv var i, dels i min bataljons 81 mm BK-tropp, men vi må ha blitt fordelt på BK/TBK-troppene i flere bataljoner i regimentet). Pionertroppen tror jeg besto av vestlendinger stort sett. Halve TOW-troppen var vestlendinger og halve troppen fra Finnmark (Alta bataljon, tror jeg). Det var nok tøft for finnmarkingene å være de første tre månedene i Setesdal, så langt som mulig hjemmefra, for deretter å være de siste 9 månedeneved Harstad, som heller ikke er alt for nær Finnmark... Jeg tror det bare var IØ 2 som hadde startet opplæring av TOW-mannskaper da (TOW var akkurat innført, helt nytt), og derfor måtte mannskaper fra Finnmark dit). Jeg tror ikke det var noen spesiell sammenheng mellom hvilken oppsettende avdeling man hadde og hvilken stående avdeling man var i under avdelingsperioden.

Artilleriet (eller feltartilleriet, som det het i min tid, for å skille Hærens artilleri fra Luftvernartilleriet i Luftforsvaret og Kystartilleriet i Sjøforsvaret) hadde rekruttutdanning to steder, FASØ på Haslemoen og Feltartilleriets Øvingsavdeling i Fredrikstad. Fra en gang på 80-tallet (tror jeg) ble mannskaper til lett luftvern utdannet i Fredrikstad og mannskaper til ordinært feltartilleri på Haslemoen, men før det tror jeg begge ble utdannet begge steder, men [MENTION=83631]Niko[/MENTION] vet sikkert mer om det, og hvordan artilleristene ble fordelt på de to utdanningsstedene. Alle øvrige våpen- og troppearter hadde kun rekruttutdanning på ett sted (kavaleriet på Trandum, ingeniørvåpenet på Eggemoen/Hvalsmoen, Hærens samband på Jørstadmoen, Hærens sanitet på Lahaugmoen, Hærens transportkorps i Vatneleiren, Hærens intendantur på Gardermoen og Hærens våpentekniske korps på Helgelandsmoen.

Comment

Artilleriet (eller feltartilleriet, som det het i min tid, for å skille Hærens artilleri fra Luftvernartilleriet i Luftforsvaret og Kystartilleriet i Sjøforsvaret) hadde rekruttutdanning to steder, FASØ på Haslemoen og Feltartilleriets Øvingsavdeling i Fredrikstad. Fra en gang på 80-tallet (tror jeg) ble mannskaper til lett luftvern utdannet i Fredrikstad og mannskaper til ordinært feltartilleri på Haslemoen, men før det tror jeg begge ble utdannet begge steder, men Niko vet sikkert mer om det, og hvordan artilleristene ble fordelt på de to utdanningsstedene.
                            Det stemmer at Rbtt til AR1 i Gamlebyen i Fredrikstad var lett luftvern, men personell derfra ble også overført til MFA etter endt rekruttskole (men kanskje ikke kanonmannskaper, det er litt forskjell på M109 og RB70).
                            All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Comment

…...

Artilleriet (eller feltartilleriet, som det het i min tid, for å skille Hærens artilleri fra Luftvernartilleriet i Luftforsvaret og Kystartilleriet i Sjøforsvaret) hadde rekruttutdanning to steder, FASØ på Haslemoen og Feltartilleriets Øvingsavdeling i Fredrikstad. Fra en gang på 80-tallet (tror jeg) ble mannskaper til lett luftvern utdannet i Fredrikstad og mannskaper til ordinært feltartilleri på Haslemoen, men før det tror jeg begge ble utdannet begge steder, men [MENTION=83631]Niko[/MENTION] vet sikkert mer om det, og hvordan artilleristene ble fordelt på de to utdanningsstedene. Alle øvrige våpen- og troppearter hadde kun rekruttutdanning på ett sted (kavaleriet på Trandum, ingeniørvåpenet på Eggemoen/Hvalsmoen, Hærens samband på Jørstadmoen, Hærens sanitet på Lahaugmoen, Hærens transportkorps i Vatneleiren, Hærens intendantur på Gardermoen og Hærens våpentekniske korps på Helgelandsmoen.
                              Så vidt jeg kan erindre så startet inndelingen med Feltartilleri på Haslemoen og Luftvern (kalt LLA før innføringen av RB-70) i Fredrikstad en god stund før 1985 - men jeg har ikke detaljkjennskap til tidslinjen. Jeg mener at det systemet var etablert før jeg møtte til førstegangstjeneste i oktober 1976, men er ikke 100% sikker - det kan ha vært enkelte FA-kategorier som fortsatt ble utdannet i Fredrikstad på den tiden, i tillegg til LLA-kategorier.

Uansett så var det ingen systematisk sammenheng i Artilleriet mellom hvor man var utskrevet fra, hvor man var på rekruttskole, og hvor resten av førstegangstjenesten ble avtjent - ut over de personlige ønsker/søknader som ble tatt til følge.

Det som det helt klart var systematikk i var at en hel del personell uten tilhørighet til Nord-Norge enten ble fordelt eller overført til Babn 3/AR 6 på et eller annet tidspunkt, men jeg husker ikke når i prosessen rundt utskriving og førstegangstjeneste dette skjedde. Årsaken var det relativt store behovet i Nord, i forhold til folketallet.
                              Mest sannsynlig så skjedde det allerede ved utskrivingen, etter sesjon - mener å huske at jeg i min tid som rullefører ved Babn 3/AR 6 kalte inn ganske mange "søringer" til førstegangstjeneste, de fleste fra Oslo-området.

En annen sak (men beslektet) er at de som på et eller annet tidspunkt hadde adresse i Nord automatisk ble overført til Babn 3/AR 6, og ble der resten av vernepliktstiden, uansett hvor de senere flyttet. Jeg vil anta at tilsvarende system fantes i andre Våpengrener, men vet ikke dette med sikkerhet.

Comment

Jeg kjenner ikke til menige/korporaler fra mitt hjemmeområde (Tønsbergdistriktet) som var i infanteriet og ikke ble rulleført av IR 3. Og man ble værende mob-oppsatt i IR 3, selv om man flyttet (som meg) til Oslo. Men for vernepliktig og utskrevet befal kjenner jeg mange som ble overført til andre oppsettende avdelinger. Ikke bare overført til rulleførende regimenter i Nord-Norge, men også til andre landsdeler i Sør-Norge. F.eks., en av mine beste ungdomsvenner, opprinnelig rulleført av IR 3, gikk USK-kurs og ble utskrevet befal (BK) i førstegangstjenesten, og ble deretter straks overført til IR 8 (Rogaland infanteriregiment). Han ble værende mob-oppsatt i avdelinger i IR 8 (og var på rep-øvelser i Soma-leiren) så lenge han var i vernepliktig alder. I andre våpen- og troppearter var det vel enda mer utbredt, befalsskolene (og USK-kursene) tiltrakk seg i ikke liten grad fortrinnsvis aspiranter fra landsdelen de var i, så det ble for mange befal i noen landsdeler og for få i andre. Bortsett fra Befalsskolen for Hærens transportkorps og Hærens intendantur i Rogaland, og befalsskolene for infanteriet i Trøndelag og i Nord-Norge, var alle befalsskoler på Østlandet, så det ble en overvekt av befalsutdannede fra Østlandet, og bortsett fra til en viss grad for infanteri, sterk underdekning av befal i forhold til behovet i Nord-Norge. Og selv i Infanteriet hadde Befalsskolen for infanteriet i Trøndelag (Trondheim) og Befalsskolen for infanteriet i Nord-Norge (Harstad) kun gevær/jeger-linje (på 70/80-tall). De andre linjene på befalsskolene i infanteriet den gangen (panservern, pioner, BK og samband) fantes kun på Befalsskolen for infanteriet i Sør Norge (Heistadmoen). Hærens intendantur og Hærens transportkorps fikk naturlig nok en overvekt av rogalendinger som søkere. Det ble i hvert fall sagt at BSFA (Befalsskolen for feltartilleriet) var den befalsskolen som hadde størst rekrutteringsproblemer, på grunn av beliggenheten (Haslemoen i Solør) som ikke hadde et naturlig tettbefolket oppland, og stor avstand til byer. Befalsskolen for Hærens sanitet på Lahaugmoen like utenfor Oslo hadde alltid meget god søkning, kanskje i stor grad på grunn av beliggenheten. og det hjalp nok også rekrutteringen til BSK på Trandum med temmelig kort reisevei til Oslo.

Comment

Så vidt jeg husker så hadde alle befalsskolene meget god eller bedre søkning på slutten av 1970-tallet og ut over 1980-tallet - men tidlig på 1970-tallet så var historien litt annerledes. Fra min tid som rullefører så husker jeg at det var en del problemer med kvaliteten på vpl befal utdannet sent på 1960-tallet og tidlig på 1970-tallet.

Kvaliteten på USK-utdannet befal var ekstremt varierende uansett "årgang" slik jeg husker det - og det er ikke så vanskelig å tenke seg hva årsaken til det var. Mange søkte USK primært for å utsette overføringen nordover, uten egentlig å være spesielt interessert - mens andre var særdeles motivert.

Comment

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                    Det stemmer at Rbtt til AR1 i Gamlebyen i Fredrikstad var lett luftvern, men personell derfra ble også overført til MFA etter endt rekruttskole (men kanskje ikke kanonmannskaper, det er litt forskjell på M109 og RB70).
                                    Det stemmer sannsynligvis, da det sikkert fantes kategorier som var felles for FA og LLA/LV, og som det ikke var praktisk å utdanne begge steder på samme tid.
                                    Noen kategorier ble også utdannet helt eller delvis utenfor Artilleriet, alt etter hvilket våpen som hadde fagansvaret - og da gjerne felles for Hæren.

Omfanget av slik felles utdanning har sannsynligvis variert over tid, da det ofte var både fordeler og ulemper med det + litt "drakamp" om ressurser etc.

Comment

Jeg har et lite eksempel fra Kp D/IØ 2 i 1976. Som jeg sa utdannet en tropp mannskaper til BK-tropp, en utdannet mannskaper til pionertropp, en mannskaper til TOW-tropp og en vognførere (feltvogn, lastevogn, BV-202 og traktor) til alle troppene og til støttekompanistab. Men en fra TOW-troppen ble tatt ut tidlig og gjennomførte nesten hele rekruttskolen ved Hærens våpentekniske korps' skole og øvingsavdeling på Helgelandsmoen, og kom tilbake ved rekruttskolens slutt som ammunisjonsspesialist/vognfører BV-202, som spesialist på selve TOW-rakettene. Fra BK-troppen ble en med tung motorsykkelsertifikat (og jeg tror også en som skulle være i kompaistaben) sendt til Hærens transportkorps' skole og øvingsavdeling i Vatneleiren til et kortere (mulig det varte to uker) motorsykkelordonnanskurs. Der møtte vi jo et mulig problem. Han som ble sendt fra min tropp var en umotivert tulling som kom tilbake fra Vatneleiren med en refselse og med ikke bestått på kurset. Det ville si at troppen hele førstegangstjenesten mått klare seg uten MO (han ble satt til annen tjeneste som sambandsmann) og dette var jo også et problem senere for hans rulleførende avdeling når han kom tilbake fra førstegangstjenesten som da fikk en motorsykkelordonnans BK-tropp i minus.

Comment

Kategorier som det var få av i KOP/OPLK var ofte en utfordring. Man hadde valget mellom tilsynelatende over-produksjon eller å risikere vakanser, og valgte alt for ofte det siste.

En annen (delvis beslektet) problemstilling fantes med større kategorier med høye krav til helseprofil og fysisk yteevne - man tenderte til å ignorere at frafall blant disse ville starte tidligere og skje hurtigere enn for andre kategorier grunnet de høyere kravene, og utdannet ikke nok frafallsreserve til å kompensere dette. Typiske eksempler var OP-assistenter og feltmålere (Art og BK), samt Artjegere.

Comment

Jeg var i samme avdeling i fire av dem fem regulære repøvelsene jeg hadde - Oppklesk 4/NDR, som ble til Oppklesk/Brig 15 ved mobilisering. To av gangene var jeg løytnant og troppssjef, og det var to svært forskjellige opplevelser.

Første gangen hadde vi manko på folk generelt, og befal spesielt. Faktisk var jeg eneste. Så måtte man ty til noe jeg har vært borti noen ganger tidligere - midlertidig utskrevet befal. Lagførerne ble da midlertidig utskrevne sersjanter, hvilket ikke var ideelt, men heller ikke katastrofalt. Disse hadde nestlagførerkurs og hadde vært korporaler under førstegangstjenesten, men ble nedskrevet til menige etterpå. Mange av dem var gode ledere, men manglet gjerne noe på instruksjon, noe som påførte meg ekstra belastning før øvelsen. Det verste var imidlertid at NK tropp ble midlertidig utskrevet fenrik, med samme bakgrunn som de andre, midlertidig korporal under førstegangstjenesten, deretter menig. Han var en oppegående og hyggelig kar, men at han hadde null befalsutdannelse var et problem. Midlertidig utskrevne fenriker har jeg aldri vært borti før eller siden.

Andre gangen var problemet motsatt - vi hadde mer enn nok folk. Eskadronen talte godt over 200 hoder. Med ny KOP skulle troppen min ha ni patruljer - jeg hadde ti. Imidlertid var kvaliteten så som så, og slett ikke alle hadde oppklaringsbakgrunn. Så jeg valgte å la en av patruljene, med de dårligst fysisk rustede, være permanent nærforsvar av troppsko. At en av dem var kokk på en restaurant var selvsagt ingen ulempe...

Comment

I infanteriet ble det sagt at det største problemet (og som ville kunne gi store problemer ved mobilisering ved vakanser) var BK-troppene, der det var spesielt mange svært spesialiserte tjenestestillinger, spesielt i troppsstaben, med bare meget få i hver bataljon. BK i infanteriet var jo en mini-kopi av artilleriet, så det var sikkert minst slik i artileriet og. Med to BK-tropper i bataljonen, hadde man i hver tropp:
                                            1 troppsass BK/feltmåler (med kun to pr bataljon, var de nesten uerstattelige, troppen var helt avhengig av en god troppsass for å komme hurtig i stilling og ha riktig posisjon og retning på våpnene, samt måle inn skiftestillinger og innskytnings-BK i forhold til troppen, overføre grunnretning)
                                            1 MC-ordonnans/ass. feltmåler
                                            2 ko-asser (dvs 4 stk i en infanteribataljon, også svært spesialiserte og nærmest umulige å erstatte, de som beregnet skytedata manuelt fra måldata)
                                            3 OP-assistenter, skulle kunne gjøre alt OP-befal kunne (hvert av tre OP-lag hadde 1 OP-befal og 1 OP-assistent (korporal))
                                            Dessuten burde sambandskorporal ha erfaring som sb-korp i BK-tropp, ikke bare i f.eks. geværkompani.

Comment

[MENTION=15731]Rittmester[/MENTION]; Menig personell som utskrevne fenriker (eller høyere) var ganske vanlig i presse og info-avdelinger etc - men i feltavdelinger var det nok ganske uvanlig. Personlig så husker jeg til kun en kategori hvor dette forekom, OP-assistenter som ble utnevnt til midlertidig fenrik, og OP-offiser (husker konkret bare ett tilfelle ila 11 år som rullefører, fra 1987 i mitt eget batteri - men har en vag erindring om at det kan ha vært flere).

Rent (OP) teknisk så er det få problemer med dette om riktig person velges, men det er neppe optimalt ift rådgiver-rollen overfor støttet sjef.

Comment

I HV på nittitallet traff man av og til befal som ikke hadde gjennomført førstegangstjenesten: De hadde blitt innrullert som HV-frivillige og tatt kurs på HV-Skolen. I området mitt hadde vi en løytnant som hadde tatt den veien (det spilte kanskje en viss rolle at det var kona til områdesjefen). Det hadde kanskje ikke noen stor praktisk innvirkning at en P-OFF ikke hadde noen voldsom militær fagkunnskap, og det var egentlig litt verre at man av og til traff HV-sersjanter som hadde fått graden på samme måten. Kursene man tok i regi av HV-skolen den gangen holdt riktig nok et godt faglig nivå, men det var mer ymse med kursdeltakerne, og jeg kan ikke huske at noen strøk uansett hvor mye de rotet det til, så jeg er ikke sikker på hvor grundig kvalitetssikringen på befalet egentlig var.

Comment

Sånn er det i dag også hehe.

Og den Lt’en, kom hun inn som Lotte? Fordi det er/var akseptert og er på ingen måte særlig unormalt.
                                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

En annen kommentar til noe som var nevnt tidligere - i eskadronen min var de aller fleste av mannskapene fra Troms. Sånn sett kunne vi nyte godt av noe av den samme lokalkjennskap som også HV kan, siden brigaden var forutsatt satt inn i Troms, spesifikt Ofotenhalvøya og Evenes flyplass. Størsteparten av befalet kom imidlertid sørfra, av årsaker [MENTION=16318]hvlt[/MENTION] var inne på - BSK ligger nær Oslo. (Og de fleste befal var befalsskoleutdannet, det var stort sett bare eskadronssjef og noen ganger NK eskadron som var KS-utdannet og i stadig tjeneste.)

Comment

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                      Sånn er det i dag også hehe.

Og den Lt’en, kom hun inn som Lotte? Fordi det er/var akseptert og er på ingen måte særlig unormalt.
                                                      Jeg hadde ikke inntrykk av at hun noen gang var Lotte, men det er jo nesten tyve år siden, så jeg kan ikke sverge på det. Jeg har uansett møtt minst en sersjant som kun hadde frivillige tjeneste i HV (i tillegg til noen år i HVU, som ikke akkurat er det samme) før hun tok kursrekken. Om hun noensinne ble fenrik eller høyere vet jeg dog ikke. I tillegg var det en kar som jeg tror var HV-frivillige (var instruktør i HVU, i det minste), som hadde vært korporal i Luftforsvaret i førstegangstjenesten og fortsatt gikk rundt med blå hylser med to vinkler uten at han hadde noen videre hjemmel for det.

Blant ungdomsinstruktørene var det forresten en stund en fyr som gikk rundt med én vinkel på en tid da det ikke fantes en eneste visekorporal i hele Forsvaret, så det var vel en del selvtekt her og der.

Comment

Angående lotter, så kjenner jeg til et tilfelle av at en lotte under tjeneste som sjåfør i APIC (under en større NATO-øvelse) ble "kledd opp" som sersjant. Hvor vanlig dette var kjenner jeg ikke til, og heller ikke i hvilken grad det var formalisert.

Comment

Opprinnelig skrevet av Myrenggubben Vis post
                                                          Jeg hadde ikke inntrykk av at hun noen gang var Lotte, men det er jo nesten tyve år siden, så jeg kan ikke sverge på det. Jeg har uansett møtt minst en sersjant som kun hadde frivillige tjeneste i HV (i tillegg til noen år i HVU, som ikke akkurat er det samme) før hun tok kursrekken.
                                                          I "nyere tid" (kanskje mindre enn dine tyve år...) har det vel ikke vært mulig å komme inn i HV som frivillig uten gjennomført førstegangstjeneste; eneste "bakveien" inn var via lotteforbundet og deres A-lotte-kurs, som inntil i vår kun var åpent for kvinner.

Comment

Working...
                                                          X