Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tungtvannsaksjonenes betydning

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rittmester
    replied
    Sv: Tungtvannsaksjonens påvirkning på spesialstyrker.

Jeg kupper denne tråden litt for å henvise til denne:

https://www.nrk.no/telemark/_-histor...-om-1.14760255

Essensen er at tyskernes transport av tungtvann fortsatte i stor skala også etter den siste sabotasjeaksjonen da fergen «Hydro» ble senket på Tinnsjøen i februar 1944.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Operations GUNNERSIDE and GROUSE - Special Operations During World War II Against the German Controlled Heavy Water Plant in Norway

Kristoffersens analyse av Grouse og Gunnerside kan lastes ned her. Det er enklere å improvisere når man er godt forberedt.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    De hadde opprinnelig en plan, den overlevde som vanlig ikke første kontakt med fienden (de britiske soldatene som egentlig skulle gjennomføre aksjonen omkom i flystyrt).
    Det var operasjon Freshman - Gunnerside var plan B. Gunnerside hadde i hvert fall en detaljert plan for hvordan de skulle opptre inne på fabrikken, men valget om å ta seg inn over gjuvet ble svjv tatt først like før aksjonen.

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    De hadde opprinnelig en plan, den overlevde som vanlig ikke første kontakt med fienden (de britiske soldatene som egentlig skulle gjennomføre aksjonen omkom i flystyrt).
    Ja, det er selvsagt riktig - men som du sier så falt jo den planen i fisk rimelig fort.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Så vidt jeg forstår hadde ikke Gunnerside noen detaljert plan, det handlet mer om improvisasjon og lederskap underveis?

Leave a comment:

• Niko
    replied

Så vidt jeg forstår hadde ikke Gunnerside noen detaljert plan, det handlet mer om improvisasjon og lederskap underveis?

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Et intervju med Joachim Rønneberg ble publisert av New York Times i forgårs. Lederen for Gunnerside er fortsatt oppegående.

http://www.nytimes.com/2015/11/21/wo...=Facebook&_r=0

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    De første spesialoperasjonene under Andre verdenskrig ble utført med styrker i kompanistørrelse, etter er stund i troppstørrelse, før man fant ut at et lag kan få utført uforholldsmessig mye om de er på rett sted til rett tid.
    Det var ikke bare Gunnerside som viste dette(Selv om det egentlig ikke var tilsiktet i utgangspunktet).
    SAS i Nordafrika gikk fra Kompaniangrep med falskjerm til lagsmessige operasjoner på Willis Jeep med 2 mann per kjøretøy.
    Max Manus sin Operasjon Mardonius var også en operasjon hvor et lite lag utrettet mye ved bruk av skjul.

Leave a comment:

• opptilnord
    replied
    skrev litt feil her ser jeg: gunnerside besto ikke av 9 soldater, men det var 9 soldater som var med på selve sabotasjeoperasjonen

Leave a comment:

• opptilnord
    started a topic Tungtvannsaksjonenes betydning

Tungtvannsaksjonenes betydning

Jeg skriver for øyeblikket fagskriving i historie om tungtvannsaksjonen og et av punktene jeg skal snakke om er i hvilken grad aksjonen har påvirket taktikker som blir brukt av FSK/HJK og MJK idag. Jeg har til nå blant annet vist til de store likhetene mellom tungtvannsaksjonen og demoen MJK ga ut i 1993 samt referert til Kristoffersen som sa at FSK brukte taktikker inspirert av gunnerside (rønnebergs gruppe) i Afghanistan. Problemet er at dette bare er sammenligninger, jeg finner derimot ingenting som konkret viset til om det er tungtvannsaksjonen som har påvirket utviklingen av sabotasjetaktikkene. Jeg vet at det egentlig var planlagt å sende inn nesten 40 soldater som skulle skyte seg inn, men at det senere ble bestemt å sende inn gunnerside som bare besto av 9 soldater. vet noen hvorfor de i utgangspunktet ville bruke så mange soldater og hvordan sabotasjeoperasjoner var før tungtvannsaksjonen? Dersom dere har kilder dere kan referere til er dette selvfølgelig er ekstra pluss.

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X