Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

REP

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• REP

Denne artige brosjyren fulgte med de innkallingene til repetisjonsøvelser jeg mottok på 1980-tallet. Jeg har i stor grad fulgt treningsprogrammet der siden.
    Attached Files
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Får ikke åpnet vedlegget

Kommentér

Fungerer fint her. Kanskje Intendanten har svaret på hvorfor?
      Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Får denne "Invalid File Specified" varselen som jeg tidligere fikk på bilder her på forumet.

Kommentér

Funker fint her, prøvd med Firefox, Chrome og (grøss) internet Explorer. Nul stress. 'clear cache'?
          mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Hvor varte rep øvelsene i "gamle dager"?
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Spiralou Vis post
              Får denne "Invalid File Specified" varselen som jeg tidligere fikk på bilder her på forumet.
              Ja, det ser ut som det var samme problemet. Det var to innstillinger, den ene gikk på image attachments og den andre på non-image attachments. Endret den siste nå, så sjekk om det funker.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                Hvor varte rep øvelsene i "gamle dager"?
                Den første jeg deltok på varte i 32 dager (for befal). Siden ble det kortere, så vidt jeg husker 23 dager på den siste.

EDIT: Tilleggskommentar: Første del av perioden var kun for befal, så kom noen korporaler/spesialister inn et par dager før hovedinnrykket av mannskaper. Den første uken gikk med til forskjellig utdanning og trening, herunder skyting, så havnet man ut på en større øvelse (for min del stort sett bare vinterøvelser). På slutten kunne det være en dag eller to bare for befal til opprydding og rapportskriving. Jeg deltok også på noen kadreøvelser, hvor man gjerne et par måneder før selve repøvelsen planla en del elementer.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Den første jeg deltok på varte i 32 dager (for befal). Siden ble det kortere, så vidt jeg husker 23 dager på den siste.
                  Sørget man for å ikke kalle inn for mange personer på samme rep fra enkeltbedrifter? Jeg kan se for meg at det kan bli trøblete hvis flere nøkkelpersoner forsvinner i en måned fra jobben.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MWD Vis post

Sørget man for å ikke kalle inn for mange personer på samme rep fra enkeltbedrifter? Jeg kan se for meg at det kan bli trøblete hvis flere nøkkelpersoner forsvinner i en måned fra jobben.
                    Ser problemet, men jeg var ikke direkte berørt av det. Kanskje Niko vet?

Kommentér

Min personlige erfaring med de første repøvelsene var at de i seg selv var bra, og førte avdelingen opp på et brukbart nivå mot slutten av øvelsen. Det som var tragisk var at dette bare skjedde hvert fjerde år, i beste fall. Store deler av mannskapsstyrken var byttet ut, og de som var igjen hadde glemt mye siden sist (og blitt fire år eldre), så man måtte starte omtrent på bunnen igjen. Årlige repøvelser, muligens av noe kortere varighet, ville vært mye bedre.

Kommentér

Som det for så vidt står i heftet (dette gjelder til ca. 1990, på begynnelsen av 1990-tallet ble mønsteret endret en god del): Så lenge man var i avdelinger i linjen, dvs. med soldater til og med året de fylte 34 (feltavdelinger i Infanteriet) varte repøvelsene 20-21 dager. Det var normalt mellom 2 1/2 og 4 1/2 år mellom repøvelsene i feltavdelingene, slik at de fleste "rakk" tre eller fire repøvelser i den tiden de var i feltavdeling, alt etter når deres første repøvelse etter førstegangstjenesten kom. Befal og en del korporaler hadde en ukes forøvelse/klargjøring.

Tilhørte man avdelinger av landvernet, dvs. med soldater fra og med året de fylte 35 til og med året de fylte 44 (lokalvernavdelinger i Infanteriet) var det litt forskjell mellom avdelinger: de fleste (i hvert fall i mitt regiment) hadde 12 dager lange repøvelser, med 3 dagers forøvelse/klargjøring for befal og en del av korporalene (i mine avdelinger, TBK- og BK-tropper, gjeldt det ikke alle korporaler, det gjaldt lagførere, troppsass og sambandskorporal, men ikke OP-assistenter og KO-assistenter). Det var normalt 8-11 år mellom repøvelsene i lokalvernavdelingene, så de fleste fikk kun med seg én i den tiden de var oppsatt i lokalvernavdeling.

Jeg har oversikt over repøvelsene holdt for feltbataljonene og lokalvernbataljonene etter 1960 for mitt regiment (IR3).

Min feltbataljon, Bn 3/IR 3 hadde 20 eller 21 dagers repøvelser:
                        Oktober 1963
                        September/oktober 1966
                        Februar/mars 1969
                        September 1973
                        Oktober 1977
                        Mars 1982
                        September 1985
                        Februar/mars 1988
                        November 1992 [denne var etter nytt mønster bare 8 dager, og ble den siste øvelsen før bataljonen ble nedlagt]

Min lokalvernbataljon, Lokvbn 2/IR 3 hadde følgende 12 dagers repøvelser:
                        Juni 1963
                        April 1973
                        September 1982
                        August 1993 [bataljonen ble nedlagt kort etter denne øvelsen]

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

I Kavaleriet var det litt annerledes, da man ikke opererte med lokalvernavdelinger siden alle kavaleriavdelinger til hørte feltbrigader eller høyere nivå. Jeg antar at man kompenserte ved å ikke kalle inn mannskaper og utskrevne befal som nærmet seg 44. Selv var jeg fire repøvelser ved en oppklaringseskadron (Oppklesk 4/NDR, aka Oppklesk/Brig 15) og gikk gradene fra lagfører via NK tropp og troppssjef på de to siste. (Den femte og siste regulære repøvelsen hadde jeg ved Esk 1/OBN.) På grunn av den lange tiden mellom hver øvelse var det, som nevnt over, dårlig kontinuitet blant mannskapene, men det skal dog sies at flere av befalet var gjengangere, noe som hjalp. Det var som regel kun enten eskadronssjef eller NK eskadron (eller begge) som var yrkesoffiserer, mens resten var reservebefal som man forsøkte å kalle inn fast til sin avdeling, selv om dette ikke alltid gikk.

Kommentér

Dette var et stort problem som man fra første halvdel av 1960-tallet løste til en ganske stor grad ved å bytte om på bataljoner som inngikk i en brigade. Jeg kan ta eksempel fra min brigade, Brig 3 (før 1983 het den KR 3):
                            Den besto av:
                            Brigadestab og Brigadestabskompani fra IR3
                            Sambandskompani fra Sambandsregimentet
                            MP-tropp fra Transportregimentet
                            Bn 1/IR 3
                            Bn 2/IR 3
                            Bn 3/IR 3
                            Lett feltartilleribataljon nr. 2/AR 1
                            Luftvernbatteri nr. 2/AR 1
                            Oppklaringseskadron fra DR 2 (fra 1987 SDR)
                            Panserverneskadron fra DR 2 (fra 1987 SDR)
                            Ingeniørkompani fra Ingeniørregimentet
                            Transportkompani fra Transportregimentet
                            Teknisk kompani fra Den våpentekniske bataljon (fra 1985 Det våpentekniske regiment)
                            Forsyningskompani fra Intendanturbatalionen (fra 1984 Intendanturregimentet)
                            Sanitetskompani fra Sanitetsbataljonen (fra 1992 Sanitetsregimentet)

Brigaden, som hadde sine mannskaper fra Telemark, Vestfold og vestlige Buskerud trente som brigade:
                            Oktober/november 1965
                            Oktober/november 1968
                            Februar/mars 1972
                            November 1976
                            Oktober/november 1981
                            August/september 1986
                            August/september 1991

Hver gang hadde den av infanteri med Bn 2/IR 3, men hadde byttet ut de to andre infanteribataljonene med infanteribataljoner fra andre regimenter, dvs. fra andre deler av Norge. Vi i Bn 3/IR 3 deltok f.eks. i 1982 og i 1985 i brigadeøvelser som del av Brig S (oppsatt av IR 4, dvs. ellers med mannskaper stort sett fra Oslo og Akershus). I 1988 var vi "fi" (dvs. orange) og mer markørstyrke mot brigadeøvelse til Brig 1.

Kommentér

Nå fungerer det å laste ned for min del også

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                Min feltbataljon, Bn 3/IR 3 hadde 20 eller 21 dagers repøvelser:
                                Oktober 1963
                                September/oktober 1966
                                Februar/mars 1969
                                September 1973
                                Oktober 1977
                                Mars 1982
                                September 1985
                                Februar/mars 1988
                                November 1992 [denne var etter nytt mønster bare 8 dager, og ble den siste øvelsen før bataljonen ble nedlagt]
                                På Youtube ligger filmer fra repøvelsene i mars 1982, september 1985 og februar/mars 1988, filmet med 8 mm av en som var soldat i et av geværkompaniene i Bn 3/IR 3 (jeg kjenner ham ikke, fant det ved en tilfeldighet):

Kommentér

Ser problemet, men jeg var ikke direkte berørt av det. Kanskje Niko vet?
                                  Generelt ikke (ut over å "byttelåne" infbn mellom brigadene etc.), ved større rep-øvelser så var så mange rulleførende enheter involvert at det ikke var praktisk mulig å koordinere slikt på tvers av alle disse - og man hadde som regel ikke oversikt over problemstillingene ved den enkelte bedrift før etter at innkallingene forelå.

Dette var imidlertid ikke til hinder for at man tok hensyn der det var kjente problemstillinger av håndterbart omfang. Man kunne eventuelt legge forholdene til rette ved ikke å mob-disponere de aktuelle personer i avdelinger som normalt ble innkalt samtidig. Uansett så kunne utsettelser gitt av personlige grunner virke forstyrrende inn på "systemet".

Bedrifter som var pro-aktive var lettere å ta hensyn til enn de som ventet med å ta kontakt til problemet hadde oppstått I form av innkallinger.
                                  Last edited by Niko; DTG 111936 Feb 20, .

Kommentér

I Kavaleriet var det litt annerledes, da man ikke opererte med lokalvernavdelinger siden alle kavaleriavdelinger til hørte feltbrigader eller høyere nivå. Jeg antar at man kompenserte ved å ikke kalle inn mannskaper og utskrevne befal som nærmet seg 44. Selv var jeg fire repøvelser ved en oppklaringseskadron (Oppklesk 4/NDR, aka Oppklesk/Brig 15) og gikk gradene fra lagfører via NK tropp og troppssjef på de to siste. (Den femte og siste regulære repøvelsen hadde jeg ved Esk 1/OBN.) På grunn av den lange tiden mellom hver øvelse var det, som nevnt over, dårlig kontinuitet blant mannskapene, men det skal dog sies at flere av befalet var gjengangere, noe som hjalp. Det var som regel kun enten eskadronssjef eller NK eskadron (eller begge) som var yrkesoffiserer, mens resten var reservebefal som man forsøkte å kalle inn fast til sin avdeling, selv om dette ikke alltid gikk.
                                    Selv om vi hadde noen få (og små) landvernavdelinger i Artilleriet frem til nærmere 1990 (husker ikke nøyaktig når), så var det vanlige at man brukte hjemmelen til konvertere de to korte "landvern-øvelsene" til en ordinær lang øvelse - og jeg regner med at man i Kavaleriet gjorde det samme, slik at max antall for utskrevet personell i praksis ble fem lange øvelser.

Kommentér

For de som ikke opplevde repøvelser i Hærens mobiliseringsavdelinger: Jeg fant her ukeseddel for repøvelsen til Bn 3/IR 3 i september 1985. Den var typisk for repøvelser på 1970- og 1980-tallet.

Jeg tar programmet for et av geværkompaniene da det er mest generisk. Dagene var lagt opp med:
                                      Økt 1: 07:45 - 12:00
                                      Økt 2: 13:00 - 17:00
                                      Økt 3: 18:00 - 22:00
                                      Dager det ikke var tjeneste i økt 3, kunne man som regel ha perm til neste morgen kl. 07:00.

Før dette var det en ukes kurs , klargjøring og planlegging for befal samt en del korporaler/spesialister.

Fremmøte Heistadmoen fredag 6. september innen kl. 11:00
                                      Fredag 6. september: Innrykk, opprop, utdeling av PBU, urinprøve, tilpasning av utstyr, klargjøring, "Øvelse øvingsklar" (få avdelingene mest mulig KTS) til og med økt 3.
                                      Lørdag 7. september: Skytedag 1, økt 1 og 2 (fri økt 3)
                                      Søndag 8. september: Skytedag 2, økt 1, 2 og 3
                                      Mandag 9. september: Lags-stridsteknikkdag, økt 1 og 2 (fri økt 3)
                                      Tirsdag 10. september: Tropps-stridsteknikkdag 1, økt 1 og 2 (fri økt 3)
                                      Onsdag 11. september: Skytedag 3, økt 1, 2 og 3
                                      Torsdag 12. september: Tropps-stridsteknikkdag 2, økt 1, 2 og 3
                                      Fredag 13. september: Felles- og fagutdannelse (sanitet, ABC etc.), økt 1 og 2 (fri økt 3)
                                      Lørdag 14. september: Merkeskyting/standpunktprøver til kl. 13:00. Perm fra kl. 13:00 til mandag kl. 07:00.
                                      Søndag 15. september: Permisjon
                                      Mandag 16. september: Økt 1, 2 og 3: Bataljonsøvelse i Heistadmoen øvingsfelt med vekt på forsyningstjenste og samband.
                                      Tirsdag 17. september: Klargjøring og transport til Østlandets store feltøvelse, "Elg 85" (til området ØST JESSHEIM)
                                      Onsdag 18. september - mandag 23. september: Deltagelse i Øvelse Elg 85, tilbake til Heistadmoen om kvelden 23. september.
                                      Tirsdag 24. september: Vedlikehold, puss, MBK
                                      Onsdag 25. september: Innlevering og dimisjon (2. økt for menige/korp, 3. økt for befal etter evaluering)

Øvelse Elg 85 var først og fremst en øvelse for Brig S, der Bn 3/IR 3 deltok (byttelån med IR 4). BLÅ styrke besto av Brig S(+) og Gardermoen HV-avsnitt. ORANGE styrke var sammensatt av en prøveoppsatt panserbataljon, en infanteribataljon satt sammen av deler av HMKG og skole- og øvingsavdelinger, støtte- og forsyningsledd fra skole og øvingsavdelinger, og Høland HV-avsnitt.

Forutsetningen var at en større invasjon var foretatt i Fredrikstad-området. Norske styrker i FDI 1 hadde stoppet dem, men ett regiment (ORANGE styrke) hadde trengt gjennom på den østlige flanken og rykket fram nordover på østsiden av Glomma mot oppholdende strid fra lokalvern og HV. Da ORANGE var rykket opp mot området Aurskog-Bjørkelangen fikk BLÅ (der Brig S var sammendratt på Romerike) ordre om å rykke over Glomma og angripe ORANGE. ORANGE hadde bombet de fleste broer over Glomma, så en vesentlig del av øvelsen var at Ingeniørvåpenet laget broer og ferger. Min tropp (TBKtr 3/IR 3 som inngikk i Bn 3/IR 3) krysset Glomma på Uniflote-ferge 19. september. Selve angrepet startet 19. september, og 23. september ble, etter en knipetangmanøver, ORANGE styrke omringet og tilintetgjort i området NORD BJØRKELANGEN.

TBKtr 3/IR 3 krysser Glomma på Uniflote-ferge:

Click image for larger version

Name:	Rep85-5.jpg
Views:	107
Size:	183,6 KB
ID:	1026746

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                      https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                      Kode:
                                          Globale utviklingstrekk
                                          Nordområdene / Arktis
                                          Russland
                                          Afghanistan
                                          Pakistan
                                          Kina
                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                          Iran
                                          Sudan
                                          Somalia
                                          Terrorisme
                                          Spredning av
                                      ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X