Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norske kamptropper i Korea?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Norske kamptropper i Korea?

På FB sida til Norsk militærhistorisk forening kom eg over denne. https://www.nrk.no/urix/nordmenn-del...gen-1.11692471 Nordmenn deltok i kamphandlinger i Koreakrigen

Norske spesialsoldater deltok i aktive kamphandlinger under Koreakrigen på begynnelsen av 1950-tallet.
    Nokon som veit noko meir om dette?

.. stryk..

Kommentér

Jeg fant denne masteroppgaven, men alt ser ut til å ha vært basert på denne eska med etterlatte papirer fra Arne Andersen. Det virker svært merkelig at ikke dette har blitt offentliggjort, eller at ingen andre av 20-25 mann skal ha etterlatt seg et eneste spor. At det i det hele tatt var noe attraktivt å avgi en bitteliten oppklaringsavdeling(?) som nødvendigvis måtte integreres i amerikanske avdelinger skjønner jeg heller ikke.

I Smaalenenes avis er det en litt mer utdypende artikkel om Arne Andersen, hvor det fremgår at han fikk flere amerikanske dekorasjoner.

https://www.smaalenene.no/lokale-nyh...s/1-87-7334822

Her er en artikkel bak betalingsmur hos Fædrelandsvennen som ser ut til å ha med historien om en nordmann i amerikansk tjeneste, Magne Heggheim:

https://www.fvn.no/magasin/i/wEQPAL/...-koreakrigerne

Det får meg i grunnen til å tro at dette handlet om nordmenn som individuelt vervet seg til US Army heller enn en egentlig norsk avdeling. Jeg vet ikke hvor enkelt det var den gangen. Og om det eventuelt var noe det ble gitt klarsignal til fra norske myndigheter.

​​​​​
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
        -snip-
        ​​​​​
        Notatet som er gjengitt i masteroppgaven er interessant lesning Lille Arne .

«[Jeg ble] kontaktet av stabssersjant [Navn tatt bort]. [Navn tatt bort] meddelte at jeg dagen etter skulle flyttes over til en annen avdeling.» «[Vi ble] opplyst om at vi i tillegg til tjenesten under brigadeoffiserer og – befal, skulle delta i mer «ekspertielle kurs» i regi av britiske og amerikanske avdelingsopplegg» «Der fikk jeg vite at jeg, sammen med 26 andre, skulle forsterke støttekompaniets pioneravdeling som stormpionerer» «vi hadde vært under konstant kursopplæring» «[Vi ble] informert om at soldater i (...) i stormpioneravdelingen (...) kunne få «videreutdanne» seg i fra 60 til 90 dager i en amerikansk/britisk ledet gruppe med frivillige fra ulike NATOland.»

[Overrekkelsesbrevet fra det amerikanske Forsvarsdepartementet gjør det også klart at Andersen mottok flere medaljer for sitt bidrag til konflikten og bekrefter hans tjeneste.]
        «The president of the united states of America (...) has awarded (...) Arne Osv. Andersen (...) for meritious achievement in ground operations against hostile forces in the republic of Corea during the period from June 1952 to October 1952» (Kjosås, 2017, s 70).
        Feltsykehuset var som navnet tilsier flyttbart, og mens det var operativt i Korea ble det flyttet tre ganger. Da Forsvarsdepartementet overtok ansvaret ble de ansatte, som tidligere hadde vært tilknyttet Røde-Kors, overført og underlagt det amerikanske militæret. Det førte til at feltsykehuset fungerte på lik linje med de resterende feltsykehusene amerikanerne hadde i landet, og antall sengeplasser ble utvidet. Feltsykehuset behandlet sårede fra begge sider av konflikten og bortimot alle involverte nasjoner var representert. (Pedersen, et.al. 1991, s. 70- 81). Etter avviklingen hadde i alt 623 norske leger, sykepleiere, annet helsepersonell og soldater tilknyttet operasjonen tjenestegjort ved sykehuset, og 90 000 pasienter hadde blitt behandlet (Dale, 1955, s. 15). To nordmenn mistet livet i forbindelse med innsatsen ved feltsykehuset (Pedersen, et.al. 1991, s. 155).
        At norsk helsepersonell ble underlagt det amerikanske militære kan tyde på at det ikke er unaturlig at noe liknende har skjedd med de norske spesialsoldatene.

Kommentér

Nå har jeg skummet gjennom masteroppgaven, og i Andersens notater var det mye som ikke hang på greip. Blant annet at det skal gå an å seile fra Salomonøyene til Korea på et døgn (det er flere tusen kilometer), at nederlandske, belgiske og tyrkiske soldater er på samme sted i samme trefning (ikke helt umulig, men temmelig usannsynlig), og ikke minst at det skal ha gått an å bløffe de etterlatte etter et titalls soldater fra Tysklandsbrigaden med at de var omkommet til sjøs. Dødsfall som følge av ulykker i Tysklandsbrigaden mener jeg er ganske grundig dokumentert.

Faksimilen av "overrekkelsesbrevet" er full av merkelige formuleringer og skrivefeil som jeg sliter med å tro at en amerikansk byråkrat ville gjort.

​​​
          Om Andersen virkelig har vært i Korea, må i hvert fall minnet hans ha vært såpass uklart da han begynte å skrive ned ting at notatene ikke kan regnes som en pålitelig kilde.
          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

En nordmann jeg sikkert har hørt deltok i kamphandlinger i Korea var senere oberst Zacharias Backer (1930-2003). Han var som fersk løytnant så vidt jeg husker sjef eller NK for nærforsvarsavdelingen til NORMASH. De hadde fått besøk av representanter for de australske styrkene som hadde hatt svært store tap, og spesielt tap av geværtroppssjefer, og ville ha frivillige infanterioffiserer fra andre land til å være geværtroppssjefer for australske avdelinger inntil de hadde fått flere unge offiserer fra Australia. Backer var den eneste norske som hadde meldt seg, og fikk også tillatelse fra overordnede, og derfor fungerte han som troppssjef i en australsk geværtropp en tid.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Hvis noen er fryktelig interesserte, så er det fullt mulig å få tak det militære rullebladet hans fra det amerikanske nasjonalarkivet.

https://www.archives.gov/veterans/mi...ervice-records

Så hvis noen gidder, så fortell oss andre hva du fikk vite.
              There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Det ligger en artikkel bak betalingsmur hos Stavanger Aftenblad om Magne Heggheim. Hvis du googler får du opp bildene fra artikkelen, og kan konstatere at han var utskrevet som nylig immigrert til USA.

Funker det å lenke tro?
                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Jeg så denne på Dagsrevyen, og jeg må si jeg undret meg litt. Alt originalmateriale var tydeligvis borte, koffereten var "blitt borte under flytting". Det var avskrifter og ting som Arne Andersen hadde skrevet, bl.a. noe som skulle være avskrift av diplom for en dekorasjon han hadde fått. Men ingen medalje og intet original-diplom, og det var ikke mulig for meg å se hvilken dekorasjon det gjaldt (og fra hvilket land).

Hvilken avdeling hadde han egentlig vært i? Det var helt ullent. Hvilket land tilhørte den avdelingen? USA? Storbritannia? Sør-Korea? Mest sannsynlig kanskje britisk avdeling, siden den norske Tysklandsbrigaden var under britisk kommando, og de ville ha hatt størst mulighet til å gjøre vervingsfremstøt mot norske soldater. Men ville det være interessant for dem å verve ca. 20 norske soldater (som den gangen sikkert ikke var særlig stive i engelsk) i en britisk avdeling? Var de så i beit for soldater, eller hadde de norske spesiell kompetanse? "Han var med i en fortropp til panseravdelinger som skulle rekognosere". I Tysklandsbrigaden hadde han vært i en "stormtropp" som hadde vært en forgjenger til norske spesialstyrker? Kompanibildet som ble vist var fra støttekompaniet i BN 1/Brig 521 (altså 1. halvår 1952). Denne brigadens historie finnes her (lenke).

Jeg vet det ble mot unge norske infanterioffiserer som tjenestegjorde ved det norske tunge feltsykehuset i Korea gjort forespørsel fra de australske styrkene om noen frivillig kunne bli i kortere tid troppssjefer i australske geværtropper, etter at de hadde hatt meget store tap og hadde desperat mangel på infanteriløytnanter. Det var visstnok kun én som svarte positivt og var troppssjef i kamp med australske soldater, senere oberst Zacharias Backer.
                  Det finnes info på forumet fra før av.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Har du en link? Jeg greier ikke å finne noe når jeg søker, det ligger kanskje inne i befalsmessa et sted?

Ut fra utdragene i masteroppgaven får man inntrykk av at det var snakk om en multinasjonal FN-avdeling, nærmest en slags "Rainbow six" for Korea, enda en detalj som virker tvilsom.
                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Noko eg stussa på når det gjeld reiseruta. Dei flaug frå Manila til Salamonøyane for å ta båt der i frå. Det er mykje kortare sjøvegen frå Manila til Sør Korea enn Salamonøyane til Sør Korea. Og det ville i mine auge vore meir logisk å tatt båt frå Japan.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                        Har du en link? Jeg greier ikke å finne noe når jeg søker, det ligger kanskje inne i befalsmessa et sted?
                        Han mente vel rett og slett diskusjonen fra 2014 du kommer til hvis du klikker på pilen ved mitt navn. Dette har vi jo diskutert for 6 år siden....

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Han mente vel rett og slett diskusjonen fra 2014 du kommer til hvis du klikker på pilen ved mitt navn. Dette har vi jo diskutert for 6 år siden....
                          Og jeg som trodde kommandérsersjanter kunne alle knepene...
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                            Noko eg stussa p� n�r det gjeld reiseruta. Dei flaug fr� Manila til Salamon�yane for � ta b�t der i fr�. Det er mykje kortare sj�vegen fr� Manila til S�r Korea enn Salamon�yane til S�r Korea. Og det ville i mine auge vore meir logisk � tatt b�t fr� Japan.
                            Det kan ha vore at dei blei satt om bord på frakteskip i utenriks, og den beste koordinerinte frakten gikk fra Manila til Sør-Korea via nettopp Salmonøyene.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Nei. I følge utdragene i masteroppgaven fløy de til Tulagi og seilte derfra med et amerikansk marinefartøy og var framme over natta. Fartøyet var i følge US Navy i havn i USA på dette tidspunktet.

Tulagi på Solomonøyene ligger mange tusen nautiske mil sørøst for Korea, og det vil være fullstendig absurd å deployere dit derfra, i tillegg til at seilingstiden som er oppgitt er umulig.

Han surrer også med geografien når han plasserer Korea i Sørkinahavet.

Når vi først snakker om tid, er det merkelig at de trente og forberedte seg så lenge for en deployering på drøye tre måneder.

Om de heftene i kofferten var et litterært prosjekt eller en merkelig privat mytomani tør jeg ikke si, men jeg tviler på at det er en beskrivelse av virkelige hendelser.

​​​​

​​
                              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Og jeg som trodde kommandérsersjanter kunne alle knepene...
                                Noen ganger lærer kommandersersjanter nye triks. Dere som var her har nå et minne for livet.
                                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                Kode:
                                    Globale utviklingstrekk
                                    Nordområdene / Arktis
                                    Russland
                                    Afghanistan
                                    Pakistan
                                    Kina
                                    Midtøsten og Nord-Afrika
                                    Iran
                                    Sudan
                                    Somalia
                                    Terrorisme
                                    Spredning av
                                ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                Working...
                                X