Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

100 år etter - kommentarer og innspill

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: 100 år etter - kommentarer og innspill

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Ser det er 80år siden borgerkrigen i Spania tok slutt, har den og en ulmende start fra etterspillet til 1vk?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    For så vidt, med et militærkupp i 1923, og uro i etterkant av verdenskrigen.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg skal se om jeg får til et innlegg ila uka. Er det noen andre som har noen tema de brenner inne med?

Kommentér

Jobber med mer om logistikken, men ser at jeg må gå lengre tilbake for å gi god faglig dybde til å vise hvor mye det forandrer seg.

Skille

Den Polsk-Russiske krigen inneholdt Europas siste hestebaserte kavalerislag, det faktumet at Polen vant gjorde og at Russland ikke stod i veien for Tyskland i 1939.
        Noen som har lest seg opp på det tidligere?

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post

Den Polsk-Russiske krigen inneholdt Europas siste hestebaserte kavalerislag, det faktumet at Polen vant gjorde og at Russland ikke stod i veien for Tyskland i 1939.
          Noen som har lest seg opp på det tidligere?

Ikke utover at jeg vet at det kommer en offensiv til neste vår. Den er jo i gang "nå", så om du har mulighet til å skrive et oversiktsinnlegg hadde ingenting vært bedre.
          Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
            Ikke utover at jeg vet at det kommer en offensiv til neste vår. Den er jo i gang "nå", så om du har mulighet til å skrive et oversiktsinnlegg hadde ingenting vært bedre.
            Rolige 100 sider med faglektyre som må fordøyes, før evt skriving kan prioriteres. Håper det byr seg en mulighet i nærmeste fremtid.

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Underlag for tidslinjen, Hitlers taler:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_Adolf_Hitler
              http://www.hitler.org/speeches/

Beidh a lá leo

Kommentér

Ref siste innlegg i hovedtråden, noen som føler seg kallet til å holde litt i Sovjet? Tidslinja begynner å bli ganske bra utbygget, så det skal være mulig å ta utgangspunkt i den
                Beidh a lá leo

Kommentér

Jeg kan dessverre ikke påta meg dette, men det hadde vært veldig fint om noen av forumets historieinteresserte kunne tatt et helhetlig grep. Krigen(e) kommer ennå til å fortsette en god stund.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                    Ref siste innlegg i hovedtråden, noen som føler seg kallet til å holde litt i Sovjet? Tidslinja begynner å bli ganske bra utbygget, så det skal være mulig å ta utgangspunkt i den
                    Har ikke nok greie på Sovjet til å ta ansvar, men jeg kan bidra med ting når Komintern begynner å bli aggressive utover 20-tallet
                    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Om noen vil skrive noen ord om spanskesyken, er vinduet vidåpent!
                      Beidh a lá leo

Kommentér

Hvis ingen andre føler seg kallet, kan jeg sikkert ta en titt på det i morgen.

Kommentér

Jeg har som vanlig for lite tid, men kan prøve å skrive noe i morgen. Jeg burde jo det, siden faren min faktisk hadde spanskesyken. Han var født i januar 1918 og fikk spanskesyken som spebarn. Spebarn ble visst vanligvis ikke så syke av spanskesyken, dødeligheten var visstnok størst hos folk mellom 15 pg 30.
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                          Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                          Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                          - Marineingeniør maskin
                          - Marineingeniør elektro
                          - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                          -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                          Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X