Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Slik skjøt russerne ned U2-flyet som skulle til Bodø - foredrag med pensjonert generalmajor i Luftforsvaret, Kjell Lutnes

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Slik skjøt russerne ned U2-flyet som skulle til Bodø - foredrag med pensjonert generalmajor i Luftforsvaret, Kjell Lutnes

http://bodonu.no/kjell-lutnes-slik-s...do/28.01-12:50

Det ble et åpenhjertig og svært spennende foredrag med pensjonert generalmajor i Luftforsvaret, Kjell Lutnes, i regi av Bodø forsvarsforening onsdag kveld.

Onsdag inviterte Bodø forsvarsforening til foredrag i befalsmessa på Bodin leir. Foredragsholderne var statssekretær Øystein Bø (H) i Forsvarsdepartementet, og pensjonert generalmajor Kjell Lutnes.

Statssekretær Bø startet med å gi en grundig redegjørelse for det nye trusselbildet i Europa og verden, og for de satsninger som Norge har planlagt for Forsvaret de neste årene. Blant annet er en ny landmaktstudie i emning.

Rundt 100 mennesker hadde tatt veien til Bodin leir i styrtregnet for å høre på foredragene, og det var helt fullt i salen.
    Click image for larger version

Name:	u2.22532.jpg
Views:	1
Size:	515,4 KB
ID:	873583
    Svolten og tyst, samband fyst

Sv: Slik skjøt russerne ned U2-flyet som skulle til Bodø - foredrag med pensjonert generalmajor i Luftforsvaret, Kjell Lutnes

Tror jeg har postet den før, men den passer nå bra i tråden. Den offisielle historien om U2 kan lastes ned hos CIA her: https://www.cia.gov/library/center-f...ram-1954-1974/
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Comment

Sv: Slik skjøt russerne ned U2-flyet som skulle til Bodø - foredrag med pensjonert generalmajor i Luftforsvaret, Kjell Lutnes

Ja jeg klarte ikke å finne noen tråd om den kalde krigen og det ble for gammelt til å brukes i russisk luftforsvarstråden.

Comment

Så vidt jeg har fortått det var vel U2 i Bodø en mer eller mindre kjent offentlig hemmelighet. I følge noen historier jeg har hørt skal til og med SVT ha stått og filmet disse flyene, men hvor vidt det bare er rykter eller sant, det vet ikke jeg.
        One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Fra tråden om Russlands luftforsvar

Opprinnelig skrevet av ifanterist Vis post
          Opprinnelig skrevet av Gehenna
          Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
          Alle avskjæringer gjennom årene hadde en knugende stillhet rundt seg i lokalmiljøene fordi man innså at fremmed luftmakt kunne man ikke vite hvor man hadde hen.
          Sant nok det ,det var mye hemmelighetskremmeri i Bodø på 1960 tallet da jeg som unggutt vokste opp der og jeg tror hverken moderen min eller de andre flyverkonene fikk vite så mye av hva som skjedde ,rart å tenke på at My old man ,som var med på den tida og bla fløy starfighteren snart er 80 år ,og jeg 53 ,du verden som tiden går hehehe.

Comment

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
            Leste saken og må bare si... Å holde seg fast i et U2 i spinn 20 km over bakken, med cockpiten åpen, med ei hånd, i blinde, mens du prøver å koble deg ut av cockpiten med den andre hånda så du kan komme deg ut og frittfalle 15 km før fallskjermen forhåpentligvis løser seg ut - maskin!
            "Excellence leads to not being Force-choked"

Comment

Working...
            X