Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kjapt spm. ang. forberedelsene til SFOR og KFOR

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Kjapt spm. ang. forberedelsene til SFOR og KFOR

Hei,

Da jeg var inne i verneplikten husker jeg at en av mine befall fortalte meg at etter Norge hadde hatt deltagelse i Somalia, Makedonia, Bosnia og Kroatia så var norske uniformer og utstyr veldig ujevnt. I stedet for å bruke utstyr som man hadde fått utlevert og fulgte retsningslijner, valgte noen enheter og soldater å kjøpe utstyr i privat regi fra amerikanske, britiske, tyske og israelske militær overskuddslagere. De ville komme tilbake fra oppdrag eller øvelser i utlandet og omtrent ikke se ut som norske soldater.

Forsvarsstaben var ikke veldig begistret over dette og under forberedelsene til SFOR og KFOR var det gitt strenge orde om å kun bruke utlevert utstyr.

Stemmer dette?

Takk for svar på forhånd.
    Har vært veldig lenge siden jeg har vært på forumet her. Hyggelig å se at det fortsatt oppe og går og folk er interessert i historie.

Sv: Kjapt spm. ang. forberedelsene til SFOR og KFOR

Nå tilhørte jeg en faggruppe som tradisjonelt er noget mer opptatt av å følge reglene enn gjennomsnittet (MP), men den ordren ble gitt til oss ja (KFOR 6 og 7). Unntaket var solbriller, men da med krav om sølv eller sort ramme. Mulig det var andre unntak også, men de husker jeg i såfall ikke.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Comment

Takk for svar, EivindM.

Ja, MP er nok over gjennomsnittet på den fronten.

Har du noen formening om det andre stemmer? Norske soldater som hadde vært utenlands hadde veldig forskjellig fra de som var innenlands pga. mye privat kjøpt utstyr?
      Husker ikke hvor, men mener å hatt sett bilder av Norske soldater hvor de hadde Amerikansk kamuflasje I Somalia og merkelige vester og tyske hjelmer de først årene på Balkan. osv.

Grunnen til at jeg spør er bare for at jeg syns det er litt artig at forsvaret gikk inn for innskjerpelse av dette til KFOR og SFOR på slutten av 90-tallet, for så å gå tilbake til å være mer liberale på det i moderne tid.

Comment

Jeg har dessverre ingen førstehåndserfaringer med det andre du skriver, men jeg mener å ha lest noe av det samme som du skriver andre steder her på forumet. Bla ble det vel både i Libanon og i Somalia "orget" en del utstyr, særlig uniformer, fra allierte ettersom det viste seg at norsk materiell var heller dårlig egnet i varme strøk. Lurer på om det var [MENTION=16318]hvlt[/MENTION] som skrev noe om dette?

Comment

Det gjaldt visst til de grader i UNISOM, der det også gjaldt våpen. Der stilte Norge stabskompani for FN-styrken og forsvaret væpnet dem helt med P-80. Da deler av kompaniet bl.a. ble eskorte for styrkens sjef og ellers hadde mange farefulle oppdrag utenfor hovedkvarteret der de kunne komme, og flere ganger kom, i skuddvekslinger med diverse bander, måtte de bevæpne seg med mer brukbare våpen, og tok i bruk Kalashnikover som var konfiskert fra opprørere. Hadde de fulgt ordre fra Norge og bare brukt det utstyr og de våpen det norske forsvaret hadde utstyrt dem med ville de sannsynligvis hatt flere drepte og dessuten sannsynligvis vært helt tjenesteudyktige på grunn av fullstendig ubrukbart (i forhold til somalisk klima og forhold) personlig bevæpning og utrustning.

Forsvaret hjemme ga tydeligvis helt bæng i hva som skjedde med de som de sendte til Somalia.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Men kan dette ha litt sammenheng med at soldat 2000 gikk sin gang etter 1995 og bedre utstyr begynte å bli tilgjengelig?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Comment

Takk for svar, hvlt.

Det var interessant å lese. Nå er det veldig lite jeg vet om UNOSOM, er ikke så mye informasjon tilgjengelig heller, men hørte om et merkelig tilfelle hvor soldater skulle laste av avdelingsutstyr fra en container. I den fant de masse div. vinterutstyr: ski, pulk, truger, fyring, lagstelt osv. Det var visstnok en del av satsen de måtte ha med.

Akkurat i UNOSOM sitt tilfelle så har jeg sympati for at de improviserte siden de var neglisjert. Var kanskje ikke noe behov for SFOR og KFOR soldater å kjøpe privat fordi de hadde bra med utstyr?
              Men etter det jeg har forstått så hadde Norge ingen drepte eller sårede I Somalia, så det gikk vel greit for disse gutta?

Comment

I KFOR hadde vi ihvertfall alt nødvendig utstyr...og ganske mye som kun lå pakket ned i baggen hele året også. Kan feks nevne maske kaldt vær og kamonett vinter og sommer. Men det stod godt til på utstyrsfronten, i hvertfall oppdraget tatt i betraktning.

Comment

Skjønner.

Så I konklusjon så var mest sannsynligvis same ordre gitt til soldatene I de andre konfliktområdene også: at man kun skulle bruke utlevert utstyr. Men pga. mye av det var dårlig, som f.eks. I Somalia og Libanon, så valgte man å gi et blindt øye. En annen faktor kan nok sikkert komme av at man var mer isolert på den tiden. Hadde ikke sosiale medier og andre div. overvåkning.

Men hvordan forklarer man at Forsvaret er mer liberale til at soldater kjøper privat utstyr i dag? Dagens utstyr ser ut til å være kjempe bra.

Personlig er jeg likegyldig altså, men må trekke på smilebåndet når ser bilder av forsvaret I dag. Det er litt rotete. :P

Comment

http://www.milforum.net/showthread.p...highlight=swat

Tråden til [MENTION=14631]SWATII[/MENTION] her fra forumet som var i Somalia.Står litt om utstyrsorging der:-)
                    When in doubt,empty your magazine.

Comment

Tusen takk for link, mailman.

Der var det mye artig. Ser at jeg tok feil i forbindelse med at Norge ikke hadde tap i Somalia. Beklager for dette. Ser ut til at vi hadde 1 død i trafikk ulykke og 6 sårede fra et bk angrep. Når jeg leser mitt tidligere innlegg på nytt kunne det virke respektløst, men jeg mente: «det gikk vel greit for disse gutta?» i den form av at jeg håper at det gikk bra med dem, ikke: «det var ikke noe big deal». I tilfelle noen oppfattet det slik.

Ser at du hadde noen innlegg der også, [MENTION=16318]hvlt[/MENTION]. Veldig informativt.

Comment

Dessverre er bildene på den tråden borte da.

Er det noen som har gode links til bilder av norske soldater I 1990-2004 perioden? Både da de var i afrika, Balkan og innenriks?

Jeg hadde verneplikten min i 2010-11 + HV-I 2012-15. Er hyggelig å se tilbake hvordan kollegaer så ut før i tiden.
                        Last edited by Bear5; DTG 100357A Jul 16, . Begrunnelse: hadde lagt til feil år med uhell, beklager. #stolven valor

Comment

Kan det være en sammenheng med den mer liberale holdningen til eget utstyr og det faktumet at en større del av Forsvaret er yrkestilsatt?
                          "Assumption is the mother of all fuck ups"

Comment

Dagens utleverte utstyr er stort sett ganske bra, men på mange områder finnes det bedre utstyr om man går til innkjøp av eget materiell. Kan jo nevne blant annet utleverte knebeskyttere, m04 under skuddsikker samt endel HK-sats som eksempler hvor utlevert ikke funker optimalt. Klart, i vervede avdelinger er det større aksept for egeninnkjøpt materiell, og det kommer nok av flere grunner. Enkeltmann er mer erfaren, og vet bedre hva som funker for han/hun, i tillegg til at befal og offiserer har større forståelse for at utlevert ikke alltid er best.

Comment

Takk for innspill [MENTION=83969]8A1[/MENTION] og [MENTION=19983]hvorre[/MENTION]

Soldat 2000 gjorde det kanskje et hakk mer luksus å være soldat, men siden at en større andel av forsvaret er vervet i dag så lager grenaderer flere justeringer til satsen sin i privat regi. Handel på nettet har nok sikkert også gjort det mye vanskeligere for forsvaret å holde kontroll.

Takk for svar nok en gang alle sammen.

Jeg kommer utenfor emne nå, men har noen spørsmål når det gjelder UNOSOM:
                              Det var mange utfordringer og farer under oppdraget, men fremdeles må det hatt vært en veldig bra erfaring å ha fått med seg. Ganske unikt. Men spørsmålene:

Hvordan var søknad prosessen den gang? Hvor lang og hvor hard var treningen? Var det stor konkurranse om plassene? Var det noen god grunn til at den første kontingenten var bestående av ganske få soldater? (størrelsen på et svakt kompani fikk jeg lest)

Comment

Jeg tror nok også at erfaringene fra Afghanistan har gjort sitt mtp uniformsreglementet og mer slækk mtp bruk av egeninnkjøpt kit og det å stille likt. Stridserfaring har det med å gjøre en forsvarsmakt mer fokusert på nettopp strid, mens med lange perioder med fred så blir slike reglement gjerne mer rigide og garnisonsfokuserte.

Comment

Ja, det er nok en faktor også.

Ser logikken, men liker at Forsvaret skal se ordentlige ut pga. de skal gjenspeile Norge. Når jeg ser gamle bilder må jeg innrømme at soldatene ser veldig strøkne ut. I dag er alle ujevne, skjeggete og snus under leppa

Har kanskje blitt litt partisk på dette pga. da jeg var i HV-I så hadde omtrent alle privat utstyr: hjelmer, briller, gru, telt og ting å ha på HKen. Noen hadde ikke på seg norsk kamuflasje. HV-I er kanskje den siste avdelingen som trenger å ha privat. For all del, er deres penger, men det lager et skille mellom de rike, fattige og de som prøver å følge reglene.

Comment

https://milforum.net/showthread.php/...ter-kjøpe-selv

Side opp og side ned med krangling om egeninnkjøpt utstyr i HV-I.

Jeg brukte privat ullundertøy, pistolhylster og noen magasintasker i SFOR uten at noen gjorde noe nummer ut av det. Det kan nok ha variert mellom avdelinger og kontinger hvor strengt det var.
                                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                    - Dmitrij Boltenkov

Comment

I KFOR 4 og 5 brukte i allefall omtrent samtlige i min tropp/kompani egeninnkjøpt multitool, kniv og solbriller.
                                      Personlig brukte jeg også NFM kamo felt bukse (helt lik den grønne annet enn fargen).
                                      Ellers tror jeg de aller fleste brukte standard fiskevest og m98 (skuddsikker og hjelm på kjøretøy, på kropp i enkelte tilfeller).

Comment

Jeg fant denne tråden også, kanskje av interesse?
                                        https://milforum.net/showthread.php/...highlight=Sfor
                                        "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                        - Dmitrij Boltenkov

Comment

Takk for innspill [MENTION=22356]SatDan[/MENTION] og for linkene [MENTION=13640]Lille Arne[/MENTION]

Comment

Når vi dro ut i KFOR 2, så var det mange som handlet feltbukse i Norsk Skog, og det var godkjent i vår kontingent. Etpar som hadde chestrig også, men det var ikke så veldig utbredt. Vi fikk utlevert patruljehatten, i tillegg til shortsen i Norsk Skog. Var forøvrig en "bikini" - variant av den også. Ellers var det relativt strikt med tanke på eget utstyr, samme var det i KFOR 3.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
                                            *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Comment

Var det innafor å bruke shorts utenfor leir i de kontigentene? I 6 og 7 var dette kun i henhold i leir.

Jeg husker ellers vi på de varmeste dagene var smått misunnelige på svenskene som hadde en kortermet skjorte de kunne benytte som ytterste plagg uten t-skjorte under. De hadde dog til gjengjeld ikke ørkenstøvler, noe de klagde sin nød over.

Comment

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
                                                Var det innafor å bruke shorts utenfor leir i de kontigentene? I 6 og 7 var dette kun i henhold i leir.

Jeg husker ellers vi på de varmeste dagene var smått misunnelige på svenskene som hadde en kortermet skjorte de kunne benytte som ytterste plagg uten t-skjorte under. De hadde dog til gjengjeld ikke ørkenstøvler, noe de klagde sin nød over.
                                                Kun i leir i 4 of 5. Med tskjorte.
                                                Kunne også bruke sorte sandaler med sorte sokker i leir

Comment

Shorts var kun i leir i 2 og 3 ja, noe som ble litt diskutert siden vi delte camp med Canada en liten stund, men de var litt mer frilynte, så det gikk seg godt til 😉
                                                  Var mange retningslinjer og påpakninger om hvordan ermene skulle brettes, hehe.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
                                                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Comment

Om noen har noen gamle polaroid bilder fra libanon/somalia/balkan så del det gjerne!

har vi ikke en tråd for røverhistorier her på bruket? Altså utover pisspreik
                                                    Godkjent sansoldat

Comment

Har fått svar på det jeg lurte på, og det setter jeg pris på.

Kan bare bruke denne tråden videre til litt div. prat.

Comment

Et nytt, lite sidespor: MNMP-Coy (eller Multinasjonalt MP-kompani på norsk) som jeg tilhørte, var ila KFOR 6 & 7 lokalisert i tre leirer. De to første var britiske - hhv. Camp Harden Lines (lokalisert et steinkast videre inn den samme sideveien hvor Camp Tor Hov lå for de som måtte være lokalkjent) og Camp Murphy Lines (tvers over hovedveien for Tor Hov) - ettersom de var vertsnasjon (siste camp var svensk, men var Camp Tor Hov som svenskene kjøpte eller leide av Norge da de la den ned). Anyway, det å bo i britisk leir var til tider en selsom opplevelse. Britene gjorde ting på sin måte, og hadde heller liten forståelse for at andre kanskje tenkte annerledes. Dette innebar da, eksempelvis at når vi på et tidspunkt fikk "celebert" besøk i form av en gammel, skrukkete britisk adelige, så ble det bestemt at samtlige gubbs i leiren den aktuelle dagen måtte marsjere i x-marsj parvis dersom man skulle bevege seg rundt i leir. Dette innebar da for undertegnede at jeg måtte finne en makker som kunne marsjere sammen med meg dersom jeg skulle på dass, i messa eller noe annet som innebar ferdsel utendørs. Det ende med at samtlige ikke-briter i min seksjon evakuerte leiren for dagen.

Comment

Det var vel først i KFOR IV/V, at dette utstyrsgreiene ble tatt til et komplett sinnsykt idiotisk nivå (ihvertfall i starten). Og jeg er ganske sikker på, at dette ikke var detaljregulert fra FOH(K), men heller noe som lå på bataljonsnivået. Skal jeg anta: En intensjon fra FOHK om "å se ordentlig ut", ble så av NCC- og deretter BN-sjefen tolket på verst tenkelige måte, som sildret ned igjennom kommandokjeden, og munnet ut i en føring som tidvis - og på enkelte områder - var direkte kontraproduktiv til avdelingens operative evne.
                                                          Men sånn går det vel, når man har et sjefsnivå som så og si aldri har deployert før, ikke har et operativt gen i kroppene sine, dermed ikke har noe særlig til referansepunkter for å skjønne slike helt banale ting, som for eksempel at det finnes venstrehendte mennesker her i verden - og disse må da nødvendigvis ha magasintaskene sine på motsatt side av stridsvesten fra høyrehendte folk... OG man i hele kommandokjeden more or less kun finner JA-mennesker som ikke evner/vil å stille kritiske spørsmål til slike mildt sagt merkelige bestemmelser.

For vår del ihvertfall, så startet vel det hele en måned/to før oppsetningen (hvor denne varte i tre måneder før deployering); Indoktrinering om definisjonen av "paramilitær", bildeeksempler av norske soldater på hva paramilitær ville tilsi (subjektivt utvalgte bilder fra ledelsen, selvsagt - "oi, se, en chestrigg, himmelen faller!"), etterfulgt av lange regler om hvor lite alvorlig lokalbefolkningen kom til å ta oss dersom vi begikk denne "kardinalsynden" å se paramilitær ut / ikke stille likt under oppdragsløsningen/patruljer.

Føringen var: KUN utlevert utstyr skal benyttes, INGENTING annet, og ALLE SKAL STILLE LIKT.
                                                          Egeninnkjøpt shemagh for å holde støv ute, chestrigg (i norsk kamo) for bedre bærekomfort - spesielt i kjøretøyoppsatte patruljer, egne våpenreimer (for bedre bærekomfort enn utlevert AG3-reim, for dere som husker denne), feltbukser i norsk kamo, eller egne svarte støvler bedre tilpasset Balkan-sommerens hete enn M77? Glem det. Kun utlevert.

Et par uker etter deployering kom patruljehatten og de norske ørkenstøvlene (dette var vel i månedsskiftet Juni/Juli 2001). Ihvertfall i kompaniet vårt, så måtte samtlige skrive under på en føkkings kontrakt - bestående, I shit you not, av en hel A4 side med trådstyring omkring temperatur- og værforhold der dette var tillatt brukt ("patruljehatt kun når det er skyfritt, dersom temperatur er over 30 grader - ellers skal beret nyttes"), og kun hvis samtlige i vedkommende enhet stilte i dette på samme oppdrag - der man lovet på tro og ære å følge denne kontrakten, før noen som helst fikk disse tingene i hånd. Trusselen dersom noen skulle "forbryte seg" og "misbruke" disse artiklene var refs for den involverte, samt et generelt forbud for 9-8 i avdelingen mot bruken av hhv. patruljehatt og ørkenstøvler...

Videre, så var faktisk om hvorvidt man skulle benytte opp- eller nedbrettede armer på uniformsjakken og BÆRESTILLING PÅ AG3!!! egne punkt under Adm&Fors på patruljeordrene. Ja, ting var helt sinnsyke i starten altså - hilsen en venstrehendt som måtte ha magtaskene sine på venstre side av stridsvesten sin, ihvertfall fram til ledelsen begynte å skjønne hvor av skiven dem var, og ta til fornuft.

----------

Det begynte nemlig å skje et par måneder ut i kontingenten (KFOR-IV). Frykten på sjefsnivået for å se "paramilitær" ut, hadde blitt tatt til et helt groteskt nivå, men realitetene på bakken tilsa at:
                                                          1- Selv med trusler om refs, refs og dobbel refs ("the beatings will continue until morale improves!"), lot det seg ikke gjøre i praksis å håndheve denne drakoniske tilnærmingen til "KUN UTLEVERT!" og der bataljonsnivået omtrent dikterte hvilken bærestilling som skulle benyttes på våpenet på vanlige patruljer; Det skapte kun (stor) friksjon og misnøye blant både befal og mannskaper, og folk dreit egentlig litt i disse føringene; "Vi blir ikke tatt alvorlig av ledelsen, så hvorfor skal vi ta ledelsen alvorlig?" - selv om man er i et militært system og i teorien skal si "mottatt, slutt!" på ting som kommer ovenfra, så er teori og praksis ofte to ganske forskjellige ting, det har vel historien også vist opptil flere ganger.
                                                          2- Lokalbefolkningen - enten man er i Norge, Kosovo eller Afghanistan - driter 10-0 i om en patrulje går patrulje, og der "han ene" bruker en egeninnkjøpt reim på våpenet sitt eller sine egne svarte støvler. Sånn er det.
                                                          3- Folk - og tjenestestillinger - er forskjellig, og man MÅ åpne for at folk konfigurerer utstyret sitt for å ta høyde for individuelle forskjeller, preferanser og tjenestestillinger - innenfor rimelighetens grenser.

Jeg tror ikke det noensinne kom noe direkte melding om at "nå er enkelte ting som var forbudt før greit allikevel" (hvem sjef -militær som sivil - vil vel innrømme feil til sine undergitte, og gå tilbake på en føring som er gitt...?), men det ble mer en stilltiende aksept for egne løsninger innenfor visse rammer. Fortsatt veldig konservativt - spesielt i forhold til hvordan senere afghanistankontingenter spesielt var - men godt nok til at det ikke ble mytteri i avdelingene; Fordi det var en periode det var folk som i ramme alvor vurderte å si opp og dra hjem, ikke fordi at "neineinei, jeg får ikke bruke utstyret jeg vil!!!", men fordi det overordnede fokuset, ihvertfall i starten, virket å være 90% looks og 10% produsere resultater på bakken.
                                                          Man ville jo selvsagt leve opp til- og imponere britene i teig (hvor disse vel og merke hadde frislipp på egne rigger, sko, reimer og what have you) ved å vise "hvor proper VI, OSS NORDMENN, kan se ut"... ;-)

KFOR-V videreførte vel i stor grad der KFOR-IV slapp - etter dekret fra påtroppende bataljonsjef; Egne svarte støvler var greit, shemagh var OK, feltbukse i norsk kamo får vel gå det også og egen våpenreim kan man også leve med, så lenge denne ser nøytral og militær ut (ikke være en sånn der polstret reim fra en laptop-veske, f.eks.) - det får være opp til de forskjellige kompani- og troppsjefene.

Jeg husker ikke helt hvem som kom ned og tok over etter TMBN, og stod i KFOR-VI/VII (PBN eller en JAR-kontingent IIRC), men KFOR-VIII/IX var vel 2.Bn. Om jeg ikke tar helt feil, så ble vel dem også servert en "oppstrammer" når dem deployerte - "vi skal se bedre ut enn de lakkalaurene som var før oss" - men der og gikk vel ting seg til etter hvert i kontingenten, og man kunne ha fokus på de mer viktigere ting enn armbretter og patruljehatter (som f.eks. disse opptøyene i 2004, som disse kontingentene måtte håndtere).

Dette her er IMHO et eksempel på hvordan man ser "bilen har blitt grøftet på ene siden av veien" fra tidligere kontingenter (KFOR-I og enkelte SFOR-kontingenter blir jeg fortalt var tidvis litt "jalla" på dette med eget kit), der det har vært løsere føringer på dette med utstyr, og man så korrigerer dette ved å berge seg selv fra denne grøften, gi maks gass, for så å grøfte bilen like grundig på den andre siden av veien heller.

----------

Jeg har over årene fått prøvd "begge deler", med tanke på dette med tilnærming til (eget) utstyr; Fra dette "naziregimet" i KFOR til (innenfor rimelighetens grenser) frislipp i ISAF - og da spesielt senere ISAF-/PRT-kontingenter. Som med alt, så ødelegger overregulering og trådstyring av alt, alt. Hvis man som sjef for rundt 2000 mann omtrent skal trådstyre pisse- og dritetider i døgnet på enkeltmannen i vaktbuen i leirvakten, så kommer moral til å synke - like sikkert som at det regner mye i Bergen. Og det er ikke så enkelt å fikse dette som å stå og "banke moral inn i soldatene igjen".
                                                          Jeg er hellig overbevist over at hadde man kjørt en sånn der KFOR-linje, både på utstyr og øvrig trådstyring av oppdragsløsningen, på noen av de senere afghanistankontingentene (mellom 2008-2011), så hadde dette endt med å koste liv.
                                                          Last edited by MMB; DTG 120911A Jul 16, .
                                                          Elite Som En Trensoldat

Comment

[MENTION=14212]MMB[/MENTION]:

Husker du ikke da det kom føring om at man SKULLE benytte hodeplagg/beret i stridsrom på SISU'en hvis AC'en var på?

Det var det mest latterlige jeg har hørt.

Jeg har nevnt det her før, husker ikke hvor, men jeg fikk jo strekk av Kp.sjef før en patrulje i KFOR IV, fordi jeg som lagsmedic hadde festet på 2 ekstra vannflaskelommer bakpå CV-1 vesten for å ha med meg ekstra sanutstyr. Det jeg hadde gjort måtte jeg jo skjønne at ikke var i henhold, da ALLE måtte stille LIKT!

Men ja, det var mye rart som du sier, mye trådstyring på det meste.

Afghanistan var litt annerledes, men NCC i MeS var jo helt amøbe på visse områder i Camp Nidaros. Husker vi skulle på leave, og det var forbudt med shorts på andre plasser enn volleyballbanen/treningsområder, beret(hodeplagg skulle brukes i leirgata, sandaler var no go unntatt i velferdsområder osv.

For å sitere en amerikansk SOF'er:

"I went to war once, and garrison broke out".
                                                            It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Working...
                                                            X