Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sjømilitær historie

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Skipsdesign og doktriner, frem til og med 2. verdenskrig

Jeg ser jeg får stadig mer arbeid foran meg, noe som selvsagt bare er god steming! Iverksetter!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
      Mannskapet virker lite drillet, synes jeg. Jeg trodde ladesekvensen skulle kunne gjøres på ca. 30 sekunder, og her ble det brukt omtrent 75.
      Den normale ladetiden var ganske riktig på ca. 30 sekunder, men det ser ut til at de tar det hele ganske med ro, og siden dette var siste gangen kanonene var i bruk er det kanskje forståelig at de kjører safe.

Det kan også hende at de hadde eksplosjonen ombord USS Iowa to år før friskt i minne, da drivladningene eksploderte under lading av kanon 2, tårn 2. Måten hele ladesystemet og -sekvensen var lagt opp på, med eksponerte ladninger og mye manuell håndtering, var på mange måter en ulykke som ventet på å skje. På f.eks. britiske kanoner var det mekaniske sperrer på ansetterene; ved lading av drivladningene tråkket operatøren på en pedal som aktiverte sperren, som hindret ansetteren i gå lenger inn enn nødvendig for å få på plass ladningene. På de amerikanske var det ingen sperrer, og mannen bak spakene måtte derfor selv avpasse både fart og slaglengde, samtidig som han måtte dra i spakene som stengte døren til kruttheisen og sendte heisen ned igjen; et klassisk tilfelle av overarbeid. Ombord Iowa var det nettopp det som skjedde. En uerfaren ansetteroperatør kjørte drivladningene inn for full styrke, ladningene ble most opp mot prosjektilet og det store trykket antente én av dem. Den påfølgende eksplosjonen drepte samtlige 47 mann i tårnet.

Å lade på 30 sekunder var nok ikke noe problem i utgangspunktet, men det var en sårbar prosess som var avhengig av at mye måtte gjøres helt riktig og i riktig rekkefølge for at det skulle fungere skikkelig. Sammenlign dette med ladesekvensen til en britisk 15-tommer ombord HMS Vanguard, og hvor rask og smertefri denne var under ideelle forhold (hopp frem til 0:38 for en full ladesekvens):

"Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
      Working...
      X