Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Battle of Mogadishu

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Battle of Mogadishu

Gikk igjennom noen gamle "sko esker" forleden, og fant noen bilder ifra, "The Battle of Mogadishu," eller mere kjent, som, "Blackhawk Down," ifra filmen med samme navn.

Alle disse bildene er tatt av meg, ifra den Amerikanske Ambasaden, som kun lå noen få km ifra hvor disse kampene tok til. Et par bilder viser selve starten, hvor man ser flere helikoptre, som enten gir ild støtte, eller setter av Rangers, Delta og SEALS.

De andre bildene viser soldater ifra The 10th Mountain Division, og USMC, som gjør seg klar til å dra ut for å støtte de førstnevnte. Noen bilder viser også helikoptre som kommer inn med sårede.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Re: Battle of Mogadishu

Bra tråd og intressante bilder ,når jeg ser dette så husker jeg at ett tidligere medlem her på forumet også var med inntil han ble frosset ut og avskjediget i fra forumet.

Kommentér

Bra bilder SWAT.
      ...we few, we happy few, we band of brothers

Kommentér

Spennende bilder og interessant å se "retro" utstyr. I hvilken funksjon var du der?
        "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Kommentér

Bra bilder!

2. bilde: Er det røykgranater han har? Eventuelt hvorfor er hele granaten rød, og ikke bare med stripe?
          Nest siste: Er det konfiskerte våpen? En AK og en M14?

Legg gjerne ut mer om du har, old is gold.
          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Brann granat (thermite grenade)

Kommentér

Takk for interessante bilder, swat!
              I got retard strength.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av twominds
                Spennende bilder og interessant å se "retro" utstyr. I hvilken funksjon var du der?
                Var en del av det Norske Vakt og Eskorte Laget. Det hører med til historien at vi også ble avsatt til å direkte støtte et "lag" med spesial agenter fra U.S. Army CID (Criminal Investigation Command) hvorpå vi, ilag med dem ga nærsikringstøtte/beskyttelse til General Thomas Montgomery.

Dette igjen medførte at vi ble med på noen turer rundt om, både på bakken og i lufta, som kanskje ikke helt fallt innenfor de "gitte rammer" for hva vi (som Norske) kunne gjøre, noe vi åkke som, hadde stor nytte av.
                ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Glimrende og interessant tråd SWAT ..
                  Forøvrig her er en doku som omhandler denne hendelsen mer dypere:
                  http://video.google.com/videoplay?docid ... 272072999#
                  Livet er farlig..ingen overlevende så langt..

Kommentér

Her er noen flere bilder.

Det første er deler av det Norske Vakt og Eskorte Laget, under en eller annen seremoni ved den Amerikanske Ambasaden. General Montgomery er helt til høyre på bildet.

Det andre bildet er det Amerikanske laget av CID Agenter som vi var avsatt til.

Et par av bildene er tatt "i lufta," ifra en Italiensk Bell, og en Amerikansk Blackhawk.

Et bilde viser en av bygningene hvor Army Rangers og DELTA gikk inn, under starten på, "Blackhawk Down."

Et annet bilde viser en USMC Cobra som gir ildstøtte til en tropp med USMC som ble tatt i et bakhold, like utenfor Ambasade murene. Det siste bildet viser gutta, etter at de greide å komme som inn igjen på Ambasade området. Ingen tap på de, kun en lettere såret, ukjent antal døde Somaliere.

(Bildet over er tatt av Frode Nees.)

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Hele gjenget.

Undertegnede i yngre dager. Somalia, våren 93.

Når jeg sitter her og mimrer. Så er det egentlig helt utrolig at det gikk så bra med oss Norske på den misjonen. Vi hadde bare en drept, som følge av et trafikk ulykke. Videre, så var det rundt 6 eller 7 som ble lettere såret under et BK angrep på den Amerikanske Ambasaden. Utstyrer vi hadde med fra Norge var nærmest "helt på ræva," minus, våre håndvåpen, som holdt grei standard. Husker jeg rett, så ble "Somalia misjonen" en liten "oppvekker" for folka hjemme i Norge, og i årene som fulgte, så ble utstyret til folka som dro ut gradvis bedre og bedre.

I Somalia, så byttet vi til oss Amerikanske kevlar hjelmer, flere av oss kjøpte selv nye vester for magasin, etc. og ettervært, så fikk vi også Amerikanske uniformer, siden Norge på den tiden ikke hadde noen gode alternativ "ifra Norske hyller."
                      ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Undertegnede i Somalia med noe "selv orged" utstyr.....
                        ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Kan jeg spørre om det var noen praktisk grunn til at dere brukte Amerikansk WL uniform kontra den Norske (ikke at jeg vet noe særlig om Norske uniformer før "moderne tid")? Eller 6/3 color som Amerikanerne brukte?
                          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal
                            Kan jeg spørre om det var noen praktisk grunn til at dere brukte Amerikansk WL uniform kontra den Norske (ikke at jeg vet noe særlig om Norske uniformer før "moderne tid")? Eller 6/3 color som Amerikanerne brukte?
                            Vi ble sendt nedover med den "gamle trauste, Indian Bush" uniformen, kjent ifra bl.a. Libanon og andre misjoner på den tiden. Klimaet i Somalia, med svært høy luftfuktighet, gjorde at denne uniformen, omtrent "råtnet" etter forsåvidt kort tids bruk, mao så var den lite egnet til værken, land eller klima. Under forkurset til kontigent to til Somalia, så var dette med våre uniformsproblemer godt kjent. Etter det jeg hørte, så gjorde folka hjemme i Norge ingenting for å ordne dette. Dette medførte at et befal på forkurset, tror det var en Kaptein, "tok en telefon" til en Amerikansk kolega i Tyskland, hvorpå nye Amerikanske uniformer ble sent til Norge, og videre til Somalia.

Selv om disse var, såkaldte "jungel uniformer, eller WC," så var disse helt overlegne de vi originalt fikk med oss fra Norge.
                            ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Flotte bilder SWAT. Bare et lite spørsmål. Henger det amerikanske flagget på halv stang bak deg på det siste bildet her?
                              If you don't have enough artillery, quit

Kommentér

Ja det gjør det. Bygningen bak var HQ til 10th Mountain Division. De flagget etter tapene de og andre avdelinger hadde, som følgene av kampene dagen før.
                                ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Fantastisk tråd og vanvittig bra bilder SWAT. Tar av meg hatten. (eller turbanen om du vil
                                  mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Igjen glimrende bilder og tråd SWAT..Honnør og så tar jeg av meg lua for deg
                                    Et spøsrmål..var de bildene med USMC tatt før de trakk seg ut av Operation Restore Hope ,eller var det en liten kontigent igjen?
                                    (utenom vakt og sikring på ambassaden seff)

Måtte de som døde i kampen om å forsøke å skape fred og oprette orden i dette "ville vesten" landet aldri bli glemt!

PS:litt eget iniativ på den stridsvesten på det siste bildet eller:P?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Vernet_Bedrift
                                      Et spøsrmål..var de bildene med USMC tatt før de trakk seg ut av Operation Restore Hope ,eller var det en liten kontigent igjen?

Måtte de som døde i kampen om å forsøke å skape fred og oprette orden i dette "ville vesten" landet aldri bli glemt!

USMC "la igjen," en QRF, etter at selve hovedstyrken trakk seg ut. Det er disse man ser på taket av dette bygget. (HQ)

Sjefen for vakt og eskorte, en Lt. Mjelle, innså, slik flere andre gjorde, at det utstyret vi hadde, ikke la seg på "samme nivå" som de oppdragene vi ettervært ble satt til å utføre. Som en følge av det, så fikk de som ville, kjøpe slike vester, av den typen jeg bærer på bildet.

Det hører med til historien, at da jeg var i Bosnia (Tuzla AB) så traff jeg på en hundefører, som bar en vest som lignet veldig på den jeg selv hadde i Somalia, og "tro det eller ei," men han hadde faktisk fådt den vesten, av han jeg ga den til før jeg dro hjem, så den vesten "fikk kjørt seg litt."
                                      ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Var Vakt- og eskortelaget oppsatt som det fra starten, eller ble det improvisert av folk i Stabskompaniet som kunne avsees fra annen tjeneste (hørte noen rykter om det, men det hørtes litt voldsomt ut at tilfeldige kokker, skrivere, adm. assser, sambandsmenn etc. skulle være livvaktene til generalen...).
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
                                          Var Vakt- og eskortelaget oppsatt som det fra starten, eller ble det improvisert av folk i Stabskompaniet som kunne avsees fra annen tjeneste (hørte noen rykter om det, men det hørtes litt voldsomt ut at tilfeldige kokker, skrivere, adm. assser, sambandsmenn etc. skulle være livvaktene til generalen...).
                                          Ja og Nei. Det var bl.a noen som originalt kom ned som skrivere(?) men som hadde solid bakgrunn fra diverse hæravdelinger hjemme i Norge, samt fra Libanon. Da vi fikk jobben med å støtte med sikring av Generalen, så ble rundt tre av disse avsatt til vakt og eskorte.
                                          ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Den gang jeg gikk rundt og nestkommanderte ved tropp, hadde jeg sjef med diplom fra samme general - "proven in combat" sto det.

Artig detalj.
                                            Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SWATII

USMC "la igjen," en QRF, etter at selve hovedstyrken trakk seg ut. Det er disse man ser på taket av dette bygget. (HQ)

Sjefen for vakt og eskorte, en Lt. Mjelle, innså, slik flere andre gjorde, at det utstyret vi hadde, ikke la seg på "samme nivå" som de oppdragene vi ettervært ble satt til å utføre. Som en følge av det, så fikk de som ville, kjøpe slike vester, av den typen jeg bærer på bildet.

Det hører med til historien, at da jeg var i Bosnia (Tuzla AB) så traff jeg på en hundefører, som bar en vest som lignet veldig på den jeg selv hadde i Somalia, og "tro det eller ei," men han hadde faktisk fådt den vesten, av han jeg ga den til før jeg dro hjem, så den vesten "fikk kjørt seg litt."
                                              Haha..nice..whats the odds? litt av et sammentreff der
                                              Verden er jammen ikke stor eller hur?

Takk for at du belyser den norske innsatsten i ORH ,er ikke mange(I alle fall ikke sivile) som er klar over at det det i hele tatt var andre folk der enn Amerikanere og Pakistanere der.(mye takket være hollywood no doubt)
                                              Jeg er full av spørsmål(historie er en av mine lidenskaper,særlig militærhistorie),men skal forsøke å fatte meg i korthet

Fikk dere noe tilbud til å delta i treffningene den dagen?(mtp at kokker og andre "ikke stridende"/non-combatant heiv seg på konvoien(e) for å styrke den allerede sterkt svekkede "Task Force Ranger" i sin kamp for å hente ut sine levende og døde kamerater.

Så du/hørte du noe til den beryktede "Mogadishu mile"?(da FN konvoien kjørte fra en provisorisk tropp med Rangers/Delta midt i Mogadishu,planen deres var opprinnelig å rykke sakte fram i dekke av APC/humvee'sene men den gang ei,de ga bånn pinne,og etterlot forutnevnte Rangers/Delta "to fend for themselves")..

Og sist..Hva synes du om filmatiseringen av hele greia.. dvs "Black Hawk Down" ,i og med at du faktisk var tilstede må vel ha virket noe inn på ditt syn på filmatiseringen..
                                              Ok SWAT nå skal du få fred for denne gang:P
                                              Håper jeg ikke maste hull i hodet på deg
                                              Igjen tusen takk for en glimrende tråd!

PS: Bush familien har det med å sette litt cheesy navn på de internasjonale operasjonene sine..: "Just cause","Restore Hope" "Enduring Freedom" "Iraqi Liberty"...Men.."Desert Shield/Storm" var ikke så galt da,det var heller unntaket:P

Kommentér

Nei vi fikk "ikke noe tilbud" om å delta. De "ikke stridende" som ble sent ut for å støtte, var alle Amerikanske soldater ifra flyplassen, hvor Task Force Ranger var stasjonert, og det var vist noen kokker, etc. som dro ut.

Oppe på Ambasaden, så hadde vi bl.a. 10th Mountain Div. De hadde flere lastebiler fulle av soldater, som nærmest bedde om å få dra ut for å støtte de som var i kamp, bare noen kilometer unna, spesielt etter at Task Force Ranger fikk trøbbbel, men de ble nektet å kjøre ut, pga at man ikke hadde pansrete kjøretøy, kun disse åpne lastebilene.

Jeg syntes filmen var rimelig bra. Jeg leste bl.a. "after action" rapporten, og filmen er rimelig nært til hva som vitterlig skjedde. Syntes også de på en god måte hadde greid å skape de rette forholdene i filmen, mht bygninger, folka i gatene, skitten og støvet.

Har også møtt et par av de som var i Task Force Ranger, noen år etter at dette tok til, og de svarte samtykkende til hva selve filmen viste, og de skulle gjærne vite dette best.

Glemmer heller ikke den samme natta, da kampene enda raste ute i byen. Rett over kontoret til General Montgomery, så hadde de et "sniper team," bestående av to SEALS, utstyrt med bl.a. en caliber 50 rifle. " Det virket som om de løsnet et skudd, sånn vært 20 minutt, helt til morran," det smalt noe jævlig for oss som var i kontorer, rett under de.
                                                ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Nei vi fikk "ikke noe tilbud" om å delta. De "ikke stridende" som ble sent ut for å støtte, var alle Amerikanske soldater ifra flyplassen, hvor Task Force Ranger var stasjonert, og det var vist noen kokker, etc. som dro ut.

Oppe på Ambasaden, så hadde vi bl.a. 10th Mountain Div. De hadde flere lastebiler fulle av soldater, som nærmest bedde om å få dra ut for å støtte de som var i kamp, bare noen kilometer unna, spesielt etter at Task Force Ranger fikk trøbbbel, men de ble nektet å kjøre ut, pga at man ikke hadde pansrete kjøretøy, kun disse åpne lastebilene.

Jeg syntes filmen var rimelig bra. Jeg leste bl.a. "after action" rapporten, og filmen er rimelig nært til hva som vitterlig skjedde. Syntes også de på en god måte hadde greid å skape de rette forholdene i filmen, mht bygninger, folka i gatene, skitten og støvet.

Har også møtt et par av de som var i Task Force Ranger, noen år etter at dette tok til, og de svarte samtykkende til hva selve filmen viste, og de skulle gjærne vite dette best.

Glemmer heller ikke den samme natta, da kampene enda raste ute i byen. Rett over kontoret til General Montgomery, så hadde de et "sniper team," bestående av to SEALS, utstyrt med bl.a. en caliber 50 rifle. " Det virket som om de løsnet et skudd, sånn vært 20 minutt, helt til morran," det smalt noe jævlig for oss som var i kontorer, rett under de.
                                                  Takker for raskt svar SWAT.
                                                  Og beklager den litt tvilsomme formuleringen min noen steder..

Edit:Lurer på om det noen gang kommer til å bli gitt mandat til en ny FN operasjon i Somalia?
                                                  Gudene/Fuglene vet at det trengs,men nå er det nok ISAF/OEF som gjelder framfor noen som helst ny FN Operasjon.
                                                  PS:Jau om 10th M.Div. hadde fått dratt ut den dagen uten pansrete kjøretøy hadde det vel vært tilnærmet selvmordsaksjon å regne..

Kommentér

Og beklager den litt tvilsomme formuleringen min noen steder..
                                                    No problemos. Sitter på jobb her borte, over kjølen og "formulerer sjøl tvilsomme rapporter," til folk lengre oppe i bygget....
                                                    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Amerikanske forsøk på å kritisere de pakistenske og malaysiske FN-styrkene for at deres støtte ikke var god nok, faller da fullstendig på sin urimelighet. Forholdet mellom UNOSOM II og de amerikanske styrkene var mildest talt tåkete, og det var USA som ville ha det slik.

For det første: FN-styrken UNOSOM II hadde en amerikansk forsyningsenhet, men ingen amerikanske kampavdelinger. Den amerikanske admiral Jonathan Howe var FNs generalsekretærs stedlige representant i Somalia, og hadde et overordnet koordineringsansvar for all militær og sivil virksomhet. Som admiral i US Navy må man regne med at han ikke bare tok ordrer fra FNs generalsekretær, men også til en viss grad hadde en amerikansk agenda. FN-styrken UNOSOM II sto formelt under ham, med sin egen militære kommandostruktur. UNOSOM IIs sjef var den tyrkiske generalløytnant Çevik Bir. NK for UNOSOM II var den amerikanske generalmajor Thomas Montgomery.

USA hadde tilbudt seg å hjelpe UNOSOM II ved å stille en Quick Reaction Force, en QRF, til rådighet for UNOSOM II, bl.a. fra 10th Mountain Division. Men USA var ikke villig til å stille kampstyrker under FNs kommando. Derfor var QRFen helt unntatt UNOSOM IIs kommandostruktur. Den lå under "Commander, US Forces Somalia" som var den samme Thomas Montgomery som var NK for UNOSOM II. Montgomery bar altså to hatter, en som NK for UNOSOM II under generalløytnant Bir og en som Commander, US Forces Somalia, der han rapportrert direkte til Commander in Chief, US Central Command i Florida. Bir kunne anmode om hjelpe fra QRFen, men han hadde ingen myndighet over den, og Montgomery hadde kommando over den helt unntatt generalløytnant Bir. US Central Command kunne også overstyre bruk av QRFen. Så alt her var det selvfølgelig store muligheter for rot og konflikt.

Så kommer Task Force Ranger inn. Den hadde formelt ingen som helst forbindelse med UNOSOM II. Det var en rent amerikansk styrke som skulle følge en rent amerikansk agenda og ikke en gang skulle være koordinert med UNOSOM II. Den sto ikke under kommando av Montgomery, og heller ikke av US Central Command. Den sto faktisk direkte under kommando av Commander in Chief, US Special Operations Command. Montgomery hadde som sagt ingen kommandomyndighet over Task Force Ranger (TFR), men han hadde et koordineringsansvar mellom TFR og øvrige amerikanske styrker, først og fremst QRFen. Han hadde også rett til å legge ned veto mot enkeltoperasjoner av TFR.

Så i hvert fall formelt var TFR og UNOSOM II helt forskjellige organisasjoner som var fullstendig separate og hadde to helt forskjellige oppgaver, UNOSOM II var verdenssamfunnets verktøy i Somalia mens TFR var på spesialoppdrag for USA, og ikke for noen andre enn USA. TFR hadde ingen samtrening eller koordinasjon med UNOSOM II. QRFen derimot hadde "to hatter", dels for å være til støtte for UNOSOM II (under kommando av Montgomery) hvis US CENTCOM godtok det, dels som en rent amerikansk styrke for amerikansk agenda under Montgomery og CENTCOM.

Så da TFR havnet i "deep shit" var det klart at QRFen opererte til støtte for den som en amerikansk enhet. Det var derimot ikke noen som helst selvfølge at UNOSOM II skulle komme til hjelp, noe slikt hadde det aldri vært snakk om i det hele tatt tidligere, etter amerikansk ønske, og UNOSOM II (unntatt Montgomerys sær-amerikanske kommandoapparat) kjente ikke TFRs operasjoner. De eneste avdelinger i UNOSOM II som hadde særlig med panser var den malaysiske mekaniserte infanteribataljonen med tyskproduserte Condor panservogner og den pakistanske styrken med noen stridsvogner. At disse i det hele tatt sa seg villige til å rykke inn i Mogadishu for å redde ut restene av TFR var ikke selvsagt, at det tok tid (med språkproblemer på toppen) å planlegge og koordinere deres operasjon med den amerikanske QRF og rykke inn i Mogadishu var en selvfølge, også at ikke denne operasjonen ble helt strømlinjeformet! Allikevel, uten de fire(?) pakistanske stridsvognene (M-48?) og de malaysiske panservognene ville evakueringen av TFR gått mye verre, og kanskje mislyktes helt. Fire Condor gikk tapt og en malaysisk soldat (Mat Aznan) ble drept under redningsaksjonen. To pakistanske soldater ble såret. En ting er at rollen til malaysierne og pakistanerne ble underkommunisert i "Black Hawk Down", det er jo det vanlige i amerikanske filmer, en annen og pinligere sak er at det har kommet kritikk fra amerikanere for at ikke malaysierne og pakistanerne gjorde det enda bedre enn de gjorde, trengte tid til å planlegge og koordinere operasjonen, og ga dem skylden for at det ble en del kaotiske forhod ("Mogadishu Mile"). Amerikansk uvilje til å legge sine styrker under andres kommando, og krav om å kjøre sin egen linje separat fra FN inntil "the shit hit the fan", må jo ta det meste av skylden for at det gikk som det gikk.
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Faktisk enig med alt du sier her. Det var til dels mye rot, rundt disse kommandoforholdene, og dette bidrog nok med at det gikk som det gikk. En annen ting, var jo også den at President Clinton, rett etter, valgte å trekke ut stort sett alt av styrker, noe som gjorde at også FN måtte "pakke," og som til en viss grad indikerte ovenfor slike som Bin Laden, at "Amerika ikke hadde mage for tap og motgang," noe som antagelig "fikk ballen til å rulle litt fortere," ifra hans side, som senere førte til de hendelser som tok til mht USS Cole, Ambasade anngrepene i Afrika, og til slutt, 9-11.

En annen "bi virking" var jo den at USA heller ikke hadde "lyst" eller politisk vilje til å stoppe folkemordet i Rwanda, som tok til ikke lenge etter hendelsene i Mogadishu.
                                                        ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

En annen "bi virking" var jo den at USA heller ikke hadde "lyst" eller politisk vilje til å stoppe folkemordet i Rwanda, som tok til ikke lenge etter hendelsene i Mogadishu.
                                                          Det var flere enn USA som kan sies å ha sviktet der, men samtidig var det jo mye fokus på Bosnia på den tiden. Jeg antar at FN og NATO så en reell mulighet til å oppnå sine mål på Balkan. Hvordan var det med politiske og militærfaglige forventninger til hva man evt. kunne oppnå i Somalia og Rwanda?

Kommentér

Etter Sovjetunionens oppløsning dabbet interessen for Afrika betydelig av - frem til det var jo det en god proxy-slagmark om interesse og dominans. Balkan ble mer relevant fordi det var nærmere oss og amerikanerne både kulturelt og utviklingsmessig.

Jeg tror nok ikke villigheten til å ofre amerikanere eller europeere for folk i Rwanda var tilstede - uavhengig av at man pinglet ut i Somalia.
                                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X