Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

"Fly er viktigere enn hær" sier Sverre Diesen i dag

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Hold PBn og BN2 der de er idag og opprett heller noen nye kompanier i TMBN, f.eks en ny stormeskadron og en ny kavalerieskadron. Da har iallefall hæren øket noenlunde.

Rittmester, TMBN tar inn personell fra hele forsvaret.

Annen løsning for innsparing, halver garden.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Frost
      Hold PBn og BN2 der de er idag og opprett heller noen nye kompanier i TMBN, f.eks en ny stormeskadron og en ny kavalerieskadron. Da har iallefall hæren øket noenlunde.

Rittmester, TMBN tar inn personell fra hele forsvaret.

Annen løsning for innsparing, halver garden.
      Annen løsning for innsparing, [s]halver[/s] legg ned garden

Fikset feil i sitering - sitater endres IKKE. Sofakriger
      Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Re: "Fly er viktigere enn hær" sier Sverre Diesen i da

Egentlig var vel dette kansje lett å si for Gen Diesen ,han var jo på slutten av sin tid da han kom ut med det overstående Statement ,hadde vært inntressant å vite om han ville ha sagt det samme som relativt nyutnevnt?
        Det for vi nok aldrig noe svar på.

Kommentér

Minner meg om hva Strøm Erichsen jabba om på årsoppsummeringen ved Oslo militære samfund. Økt fokus på beskyttelse av eget territorium vil også øke oppslutningen omkring Nato i medlemslandene.Og dette vil igjen øke aksepten for internasjonale operasjoner som ISAF i Afghanistan. "Evnen til overvåkning, militært nærvær, søk og redning og oljevern er i dag svært lav".
          Hva skal en ekstra bataljon på bakken gjøre med dette? Misforstå meg rett her. Jeg ser viktigheten av en styrket Hær, men jeg tror at fly'a vil ha en positiv dominoeffekt på lengre sikt. Både sjø og luft vil spille en stor rolle i tiden fremover ref. artikkelen:

Smelter oss nærmere Kina, Japan og India
          I sin tale trakk forsvarsministeren inn nye konkrete utfordringer knyttet til norske interesser i nordområdene.

- Etter hvert som isen forsvinner vil dette gi helt andre muligheter for seiling i Nord. En fremtidig polarrute kan redusere seilingsruten fra Kina eller Japan til Vest-Europa med opp til 7 400 kilometer. Det er svært viktig at vi begynner å planlegge for en slik utvikling allerede nå, fastslo hun.

Forsvarsministeren har allerede startet dialogen med blant andre Danmark om felles forsvars- og beredskapssamarbeid i polarområdene. Mer utradisjonelt er det at norske maritime interesser plutselig møter fjerne stormakter som Kina, Japan og Sør-Korea.
          ...Daeshbags

Kommentér

Re:

Opprinnelig skrevet av Guderian
            Et jagerfly kan ikke løse de oppdrag en Hærbataljon kan, og motsatt.
            Dette er sikkert riktig i mange tilfeller, men det er relativt til type oppdrag osv.

Jagerflyene kan levere jern fra oven, og skyte ned andre luftfarkoster. Dette gjør de for Å STØTTE bataljonen på bakken
            Ofte, men ikke alltid.

Og dessuten, det skal ikke all verden til for å plukke ned 12 jagerfly fra luft eller bakke med dagens rakett og radarteknologi, uavhengig av om flyet heter Tomcat eller Lightning II.
            Er det et argument? Alt er jo sårbart, avhengig av trusselbilde osv.

Dog har man sett bl.a på Balkan, Irak og Afghanistan at luftmakt alene er langt fra nok, selv om den selvsagt er i stand til å påføre enorme skader på bakken.
            Erfaringene fra bl.a. Allied Force har jo vist at mye kan utrettes med luftmakt. Her må det imidlertid presiseres at NATOs luftstridskrefter ble pålagt vesentlige begrensninger som bidrog til at ting tok tid. Etter det jeg har forstått bør luftmakt utnyttes maksimalt på et tidlig tidspunkt i en operasjon for å oppnå stor effekt. Dette ble ikke gjort på Balkan.

Kommentér

En viktig fordel med fly er jo at det gjør det lettere og kjappere for regjering og politikere når de rømmer landet siden vi ikke har noe forsvar til å forsvare oss... Kanskje det er en billett med navnet Diesen på i den bunken?
              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Re:

Opprinnelig skrevet av Fight Hard
                Diesen tenker ikke langt.
                Fly i en krigsituasjon er ikke verdt en dritt så lenge FI har etablert et luftforsvar med missiler og "aa"er. Man trenger jo gubbs for å ta ut luftforsvar på bakken för man kan gjöre noe. Tror ikke en jagerflyver er keen på å fly lavt inn i et område hvor FI har bakke til luft missiler på lur.

Så nedprioriterer man hären så vil flya stå og ruste..men er jo noe helvetes showfaktor på store tilstelninger og live övelser med amerikanske generaler til stede da, kan jo ikke fornekte det (sense the ironi)

Mvh
                FH
                Enn om FI har en hær som er tidobbel så stor som vår egen, pluss atomvåpen?
                Da kommer ikke hæren langt i en krigssituasjon heller.

Blir bare feil å tenke "hva om blablabla", for det var ikke sakens kjerne.

Kommentér

Re: Re:

Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
                  Opprinnelig skrevet av Fight Hard
                  Diesen tenker ikke langt.
                  Fly i en krigsituasjon er ikke verdt en dritt så lenge FI har etablert et luftforsvar med missiler og "aa"er. Man trenger jo gubbs for å ta ut luftforsvar på bakken för man kan gjöre noe. Tror ikke en jagerflyver er keen på å fly lavt inn i et område hvor FI har bakke til luft missiler på lur.

Så nedprioriterer man hären så vil flya stå og ruste..men er jo noe helvetes showfaktor på store tilstelninger og live övelser med amerikanske generaler til stede da, kan jo ikke fornekte det (sense the ironi)

Mvh
                  FH
                  Enn om FI har en hær som er tidobbel så stor som vår egen, pluss atomvåpen?
                  Da kommer ikke hæren langt i en krigssituasjon heller.

Blir bare feil å tenke "hva om blablabla", for det var ikke sakens kjerne.
                  Premissene som Fight Hard bruker i sitt innlegg er overhodet ikke riktige.. Mangelfull undervurdering av luftmakt, slik jeg ser det.

Kommentér

Re: "Fly er viktigere enn hær" sier Sverre Diesen i dag

Med tanke på hvor lite norge er så bør vi satse mest mulig på force multipliere.
                    Vi har ikke kapasitetene til å ha en stor nok hær uansett, og vi har derfor mye større nytte av å ha nok og gode nok fly på bekostning av hæren, enn å ikke ha et fungerende luftforsvar og en hær som likevel er for liten.

Kommentér

Slik jeg har forstått ,så er vel Luftforsvaret i Norge alltid bevepnet og går til en Mission ,som om det skulle være en reel krigssituasjon.
                      Arme Styrker som består av forskjellige våpen og som er raskt flyttbare ,ser jeg personlig på som en del av det viktige totalforsvaret.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                      Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                      Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                      Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X