Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvis du var SJEF: Hvordan ville Forsvaret sett ut?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvis du var SJEF: Hvordan ville Forsvaret sett ut?

Click image for larger version

Name:	defense-large.jpg
Views:	1
Size:	68,1 KB
ID:	873075

Ser tidvis brukere på ulike nettsteder som detaljert setter opp ønskeliste for et "perfekt" Forsvar, og vi har vel vært innom her på bruket før også. Med bakgrunn i FMR og de ulike signalene om for lite penger, harde prioriteringer m.v. - hvis vi setter alt dette til sides - hvordan ville DITT "perfekte" Forsvaret sett ut?

Hvilke oppdrag og mulig fiendebilde ser du? Gjerne så detaljert som mulig herunder antall for de ulike forslagene til avdelinger, utstyr, geografi m.v. Hvilke typer fly (og hvorfor), hvor mange og hvilke baser ville du plassert disse på, ubåter eller ei og i såfall hvorfor samt antall og hvor, luftvern, E-tjeneste, kjøretøyer, helikopterere hvor du kanskje tenker at vi burde hatt x-antall kamphelikoptere, droner, våpentyper i de ulike grenene, og ikke minst Heimevernet. Illustrer gjerne hva du tenker med bilder av stæsjet...

Sv: Hvis du var SJEF: Hvordan ville Forsvaret sett ut?

Tja, hvis vi virkelig kan bedrive fantasislottbygging.

En uavhengig brigade i Finnmark, støttet av et Korps i troms, hvorav korpset består av en divisjon stående, og en divisjon etter National Guard-model. I tilegg en stående brigade sørpå, samt en omfordeling av hv: Dagens hv blir lokalvernsbataljoner med eldre årganger med definert ansvar, f.eks objektsikring. De yngre årsklasser beholdes i en hærstruktur som er lik National Guard, men settes opp som dagens HV i lokale avdelinger, og da avdelinger som er fult utstyrt og som kan mobiliseres raskt.

NG-elementer i Trøndelag skal støtte stående stabsfunksjoner for å kunne ta i mot allierte styrker. Baser etter behov.

Luftforsvaret; F-35 som hovedplattform, dog med sterkt fokus på "støttefunksjoner", dvs Orion, AWACS og evne til å forflyte egne styrker raskt. Man kan også vurdere kamphelikoptre som støtteelement til hæren.

Marinen: 5-10 tradisjonelle ubåter, 1-2 atomubåter, gjerne med kapasitet for interkontinetale raketter. 1 hangarskipstridsgruppe på overflaten, samt små jagere til bruk for lokale sjø-hv og NG-enheter.

Noe jeg har glemt da?
    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Isbjørnkavalerieskadron på Svalbard.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg er jo en sterk tilhenger av reservestyrker, "borger og soldat", men mer inspirert f.eks. av de amerikanske reservestyrker, spesielt National Guard, enn ideen om at reservestyrker kun skal være de som har tjenestegjort i førstegangstjeneste som en forsterkningsstyrke de første 3-5 årene etter førstegangstjenesten i samme avdeling.

En del ting som er felles i de frivillige amerikanske reservestyrkene (National Guard, Army Reserve, Naval Reserve, Air Force Reserve, Marine Forces Reserve): Trening en helg hver måned samt en 2-ukers sammenhengende trening hvert år. Soldater, befal og offiserer er deltidsansatte og opparbeider bl.a. pensjonsrettigheter. Det er mulig å gjøre en deltidskarriere i reservestyrkene, både for OR/underoffiserer og OF, opp til de aller høyeste nivåer (OR-9 for underoffiserer, i hvert fall generalmajor for OF). Kravene til militær utdannelse er de samme som i aktive styrker, men det er mulig å ta all slik militær utdannelse, inklusive stabsskole og det som tilsvarer sjefskurset ved Forsvarets Høyskole på deltid ved siden av sivil jobb. Alle avdelinger ned til kompaninivået har en stående "instructor-inspector" stab av offiserer og OR som gjennomfører fredstidsadministrasjon for avdelingen og er instruktører på treninger, de inngår i OPL/K, men aldri som avdelingssjefer. Avdelingssjefsstillinger på alle nivåer er forbeholdt reserveoffiserer (som gjerne tjenestegjør 60 døgn i året), slik at dette er en interessant deltidskarriere for dyktige leder i næringsliv og offentlig administrasjon.

Min tremenning gikk gradene fra fenrik til kommandør i US Naval Reserve uten noen gang å ha hatt noen fastlønnet tjeneste, kun tjeneste og skoler og kurs på deltid. Han ble mobilisert to ganger, først i 2003 for å være amerikansk havnesjef i Iskunderun havn i Tyrkia i seks måneder under starten av annen gulfkrig, og så igjen i 12 måneder som sjef for Military Sealift Command Office Kuwait og sjef for all sjøtransport av gods til de amerikanske styrker i Irak (90% av alt gods sendt til og fra amerikanske styrker i Midt-Østen) 2007-2008.

Han er til høyre i bildet her da han overtok kommandoen over Military Sealift Command Office Kuwait:

Click image for larger version

Name:	070209-N-3255b-001.jpg
Views:	1
Size:	86,7 KB
ID:	865330

Jeg er også litt inspirert av hva jeg hører fra sveitsiske venner. Alt er ikke helt på stell der, treningsmengden er alt for liten. Men en del er også inspirerende. Man har/hadde der et militsforsvar med en meget kort førstegangstjeneste/rekruttskole, men med mye lengre og hyppigere "repetisjonsøvelser" enn det vi var vant med i Norge, slik at man først kom opp i brukbar treningsstandard når soldatene var 25-30 år gamle. Dvs. det var ikke slik vi hadde i Norge før at førstegangstjenesten skulle få soldatene opp på et visst nivå, og så skulle repøvelsene mest mulig vedlikeholde det nivået, meningen var at man først skulle nå et virkelig brukbart nivå etter noen år (med i størrelsesorden en måned pr år trening). Det inspirerende er først og fremst offisersutdannelsen, der man hadde bare meget få yrkesoffiserer, men et stort og godt trenet reserveoffiserskorps som bruker svært mange døgn i året til å vedlikeholde og øke sine militære ledelsesferdigheter. Det sveitsiske næringslivet har i stor grad støttet opp om dette ved at det regnes som viktig at sjefer tilbringer 30-50 døgn i året på militære skoler, kurs o.l., og det var i hvert fall tidligere nesten ikke mulig å være sjef på høyt nivå i sveitsisk næringsliv uten å være reserve-stabsoffiser i forsvaret, man vel også si at mange viktige forretningsavtaler kom ut av fellesskap på reserveoffiserskurs etc.

Men jeg ville i første omgang se på mulighetene av å utnytte slike erfaringer, sammen med erfaringene fra de beste deler av HV og tidligere mob-forsvar, til å bygge høykvalitets-reservestyrker i Norge, med de som er virkelig topp soldater eller offiserer, men ikke ønsker å være det på fulltid i fredstid. Hverken Gunnar Sønsteby eller Max Manus hadde noen interesse av å være heltidssoldater eller -offiserer i fredstid, men de var verdt gull i krig. Det gjelder forresten mange andre av våre helter fra 2. verdenskrig og. Noen fortsatte i Forsvaret også etter krigen, stort sett fordi de hadde mistet muligheten til sivil utdannelse under krigen, det sa i hvert fall generalløytnant Wilhelm Mohr hadde skjedd ham.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Haha, ja hvis man kan drømme...
          Litt utstyr først.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache#/media/File:AH-64E_Apache-Guardian-0006.jpg

50-60 sånne, mesteparten i Finnmarken

https://en.wikipedia.org/wiki/Littoral_combat_ship#/media/File:USS_Independence_LCS-2_at_pierce_%28cropped%29.jpg

10 av disse fordelt langs kysten

Sweden Has A Sub That's So Deadly The US Navy Hired It To Play Bad Guy
          Noen slike Gotland-klasse ubåter fra svenskene, hvis de vil selge til oss...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofi...don_Zammit.jpg
          50 sånne fordelt på Bardufoss, Trondheim og Bergen

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockhe...ons_flares.jpg
          Fordi da kan man bruke relativt få av disse

https://upload.wikimedia.org/wikiped...n-flight-2.jpg
          Og noen av disse

http://cdn2-b.examiner.com/sites/def...?itok=Rd3ICA-x
          Slik at disse ikke blir et sånt helsikes problem.
          Slik verden ser ut i dag er det Russland som utgjør den mest realistiske militære trusselen mot Norge. Dermed må man planlegge deretter.

I tillegg syns jeg det ville være rasjonelt med relativt små, mobile styrker oppsatt med panser/luftvern og systemer for målangivelse. Norge har ikke nok folk til å ha en diger stående hær med høy kompetanse, særlig ikke bestående av ubetalte frivillige, men der er massevis av penger til utstyr hvis man bare vil prioritere. Så kan man bruke de relativt få som ønsker en militær karriere til å danne ryggraden i systemet, supplert av vernepliktige/HV.

Det ville også være fordelaktig å oppfordre befolkningen til å danne lokale militser som trener sammen for å løse begrensede oppdrag og som kan bistå regulære styrker under et større angrep. Dette skulle egentlig foregått i DFS, som idag har glemt sitt oppdrag og insisterer på at det de driver med er sport.

Kommentér

Det hvlt sier synes jeg høres fornuftig ut. Jeg mener at man i fremtiden bør ha en vernepliktsmodell hvor man blir kalt inn til 6 mnd grunnutdanning ved egne utdanningsavdelinger, før man står ovenfor fire alternativ:
            1. Bli grenader
            2. Bli overført til vervet mob-avdeling med treningsstandard tilsv National Guard
            3. Utvide førstegangstjenesten med 12 mnd, og fortsette i stående vernepliktig avdeling (Lignende ordningen som praktiseres ved GSV nå)
            4. Bli overført til vernepliktig mob-avdeling med lavere treningsstandard enn punkt 2, som HV eller resten av mob-hæren.

I tillegg bør en slump vernepliktige bli kalt inn til 6 mnd grunnutdanning hos sivilforsvaret med påfølgende mob-tjeneste ute i distriktene. De som ikke gjennomfører verneplikten blir ilagt ekstra skatt, slik som i Sveits
            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
            Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
            Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
            Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X