Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

RAPPORT: FORSVARETS TILSTEDEVÆRELSE I HOVEDSTADSOMRÅDET

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• RAPPORT: FORSVARETS TILSTEDEVÆRELSE I HOVEDSTADSOMRÅDET

Vedlagte rapport er mottatt i dag for publisering:

Click image for larger version

Name:	12208525_891855487566809_1660886865321348582_n.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	873057
    Foto: Forsvaret

FORSVARETS TILSTEDEVÆRELSE I HOVEDSTADSOMRÅDET

Sentrale punkter:

• Dagens GIL (generalinspektøren for luftforsvaret) mener at Rygge har stor stridsverdi og vil ha en 3-basestruktur (Evenes, Ørland, Rygge). Ref tale i Oslo Militære Samfund 2. nov 2015.
    • Generalløytnantene Archer og Smedsvig (begge tidligere operative toppsjefer) mener Rygge har betydelig verdi, ref kronikk i Dagsavisen og flere Østfoldaviser tidligere i høst.
    • Hovedstadsområdet er nasjonens tyngdepunkt. Militære kapasiteter må derfor stå på beredskap der hvor beslutningstakere, myndigheter, de store mediene og de store befolkningsmengdene holder til.
    • Den strategiske bakgrunnen er todelt med både Russland og terrorisme. Det er både nord og sør.
    • I følge Etterretningstjenesten er Russland en mulig trussel i 20 - 30års-perspektivet.
    • Terrorisme er en akutt trussel, beskrevet av både PST og E-tjenesten. Det gis ingen varsel.
    • Rygge har svært høy operativ stridsverdi og er svært anvendelig i hele krisespekteret. Rygge har kapasitet innen drivstoff, ammunisjon, stridsanlegg, kommando og kontroll (ledelse), beskyttet infrastruktur og flyoperative flater, og mulighet for å ta imot allierte. Rygge har god kapasitet på forlegning og forpleining, og ligger svært sentralt plassert med tanke på logistikk (havn, vei, jernbane, flyplass)

- Det er knapt noen militære baser igjen på det sentrale Østlandet. Vi må vokte oss vel for en ytterligere reduksjon, særlig når det nå er påvist at behovet er stort for Forsvarets tilstedeværelse, sier Siv H. Jacobsen.

Bakgrunn for rapporten
    Dette er en rapport som beskriver behovet for Forsvarets tilstedeværelse i hovedstads-området.

Rapporten er utarbeidet av en faglig og politisk uavhengig ekspertgruppe og er et samarbeidmellom Østfold fylkeskommune og Oslo Forsvarsforening.

Ekspertgruppens medlemmer uttaler seg på fritt faglig grunnlag uten bindinger tilberedskapsaktørene. For prosjektet har denne uavhengigheten vært et hovedpoeng for å sikreat sluttrapporten ikke er avgrenset til allerede vedtatte planer, men til det som oppleves somreelle behov.

Ekspertgruppen avsluttet sitt analysearbeid 29. september 2015, med andre ord førforsvarssjefen la frem sitt fagmilitære råd.

Oslo 9. november 2015

Link til rapport:
    http://www.ostfoldfk.no/stream_file.asp?iEntityId=17158

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X