Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Innspill til langtidsplan for Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Innspill til langtidsplan for Forsvaret

Våren 2016 kommer regjeringen til å fremme en ny langtidsplan for Forsvarssektoren til Stortinget. Denne kommer til å være basert på flere innspill - mest sentralt er FMR. Nå inviteres andre, inkludert privatpersoner, til å komme med egne innspill til denne langtidsplanen.

Opprinnelig skrevet av FD
    I etterkant av fremleggelsen FMR ønsker regjeringen å legge til rette for en bred, offentlig debatt om den videre utviklingen av forsvarssektoren. FMR vil bli sendt til berørte kommuner, fylkeskommuner og tjenestemannsorganisasjoner. Interessentgrupper og berørte gis dermed anledning til å fremme sine synspunkter og komme med skriftlige innspill. Forsvarsdepartementet planlegger videre å invitere til dialogmøter med de samme aktører i løpet av november 2015.

I tillegg vil Forsvarsdepartementet også legge til rette for at privatpersoner skal kunne gi sine innspill om utviklingen av forsvarssektoren. Forsvarsministeren inviterer derfor gjennom sosiale medier til at alle som ønsker å delta med innspill kan gjøre dette via internett. Prosessen går så over i en beslutningsfase med departemental og politisk behandling av FMR og andre innspill, inkludert rapporten til ekspertgruppen og NSMs sikkerhetsfaglige råd .
    Vi følger opp med mer info her når det blir klart hvordan privatpersoner kan bidra. Milforums lesere representerer mange gode bidragsytere til debatten!

EDIT: Innspill fra privatpersoner kan sendes til langtidsplan@fd.dep.no innen 9 november.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-tv/id2454601/
    https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ill/id2453697/
    Last edited by Rittmester; DTG 071327B Oct 15, . Begrunnelse: La inn e-postadresse
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: Innspill til langtidsplan for Forsvaret

Hadde det kanskje vært aktuelt med et samlet innspill fra dette forumet?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Som om vi klarer å bli enige om annet enn at det trengs mer penger?

Sent from my iPad using Tapatalk
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
        Som om vi klarer å bli enige om annet enn at det trengs mer penger?

Sent from my iPad using Tapatalk
        Samlet proposisjon fra Milforum: "Forsvaret trenger mer penger!"
        Kanskje vi kan slenge på et illustrasjonsfoto også?

Fra spøk til alvor; jeg tenkte man kanskje kunne trekke ut de tingene som er nevnt på de forskjellige underforum som omhandler FMR og hvilke hovedtiltak som det virker som det er en viss enighet for her på forumet? Eventuelt få det presentert til media? Jeg har to baktanker med det hele og det første er å få mer fokus på det forsvarspolitiske blant folk generelt (vi som er med her på Milforum er allerede engasjerte). Det andre er å spre budskapet om Milforum for de som har interessen, men ikke vet det om denne arenaen enda.
        *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Innspill fra privatpersoner kan sendes til langtidsplan@fd.dep.no innen 9 november.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-tv/id2454601/
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

FMR
            Deres hus og hoteller brenner! Det er et kjent sitat fra spillet millionær, men det er like aktuelt for nasjonen Norge, kanskje ikke nå, men det kan bli det. I spillet så er det ett annet kort som er veldig verdifullt ,Forsikring!. Det er det forsvaret handler om, det er vår forsikring for vår eksistens å våre politikers troverdighet og handlefrihet i resten av verden.
            Men det handler ikke bare om store ord, det handler om enkelt menneske å det fri mennesket. Jeg mener det er en rett og plikt å få lov til å forsvare Landet og sin familie. Forsvaret er mere en bare kuler og krutt.

Luftforsvaret:

Luftforsvaret får i tiden framover enorme investeringer i form av F-35 å alt det som følger med, men vi legger alle eggene i en kurv når vi flytter det meste til Ørland. For meg så er en base toppen av dumskap og så taktisk dumt at det kan bare beskrives med et ord, Katastrofe!!! Kommer det snikende et sivilt skip fult av Spetsnaz så er hele luftforsvaret borte på timer.
            Vi har verdens beste forutsetninger i topografi for bruk av kamphelikopter, vi har ingen!
            Uten et nærforsvar som kan bekjempe luftmål får vi enorme tap blant landstyrkene, mye av SAM kapasiteten er rundt Ørland for å beskytte flyene som blir tatt ut av bakkestyrker!

Sjøforsvaret:

Sjøforsvaret har hatt så dårlige kår at jeg lurer på om den er operativ, ja vi har deltatt i litt pirat jakt og sendt et sivilt skip til middelhavet. Vårt kanskje viktigste og beste våpen er ubåtene, de er gamle og gå, men hvis vi er flink og sparer så kan vi om lang tid få litt færre men nye. Jeg håper vi får nye i stort nok antall til å forsvare den enorme kystlinjen vi har.

SHV som er foreslått nedlagt vill virke mye bedre til overvåking av kysten an F-35 noen gang kommer til å få sjansen til hvis det skulle bli krig, for F-35 blir sprengt av Spetsnaz før vi får mobilisert. SHV burde ha to oppdrag, KYP ,støtte til LHV og hæren langs kysten. Kanskje kan de oppdage Spetsnaz før de får sprengt F-35.

Hæren:

Hæren er i dag fryktelig liten og halv proff. Jeg tror vi burde satse mindre på proffe soldater og mer på førstegangstjeneste, men antallet inne til førstegangstjeneste i hæren burde ikke være mere en absolutt nødvendig for å drifte garden og brigade N. TMBN burde være Hæren sin proffe innsatsstyrke og kan godt være lokalisert på Rena. Rena burde utvikles til et skole senter for hæren der hæren legger alle de skolene de kan for å bygge et utdanningsmiljø, da ville hæren være godt etablert i sør og i nord.

HV er i dag det vi kan kalle securitas. Men det er ikke det vi skal være, vi skal være lokalt lett infanteri. HV kan med minimalt med midler levere et produkt få er i stand til å matche og med noen enkle grep blir det meget mye bedre. Hvis alt av skoler og utdanning flyttes til Værnes så vill det på lik line med Hæren på Rena gjøre hverandre gode. Værnes har øvingsfeltene og infrastrukturen til å bygge framtiden til HV. Værnes er sentralt i Norge og bare på reiseregningen vill det forsvare flyttingen av HVSKS fra Dombås til Værnes første år, år to mye flere å bedre kurs. HV må etablere førstegangstjeneste for å ha rett rekruttering og nok rekruttering som kan sikre HV den kvaliteten den behøver for å være et verktøy for fremtiden. Derfor burde førstegangstjenesten vare fra starten av september til slutten av mai. For de som vill/klarer så burdet det være en befalskole som gikk fra begynnelsen av mai til i september, for de som er ferdig med førstegangstjenesten i HV og slik at de kan fortsette år to som sersjanter. Med en slik ordning så hadde HV på en meget kostnadseffektiv måte utdannet sitt eget personell i det volumet som behøves. Når alt personell som kommer som nytilført til HV sin operative organisasjon har 8-9 måneder med HVI utdanning og de kommer året etter førstegangstjenesten så kan vi på få år bedre alderssnittet betraktelig og heve kvaliteten enormt.

Den neste store kvalitetsreformen i HV er å bygge flere URS områder og innføring av avsnittet.

De er ikke de store endringene jeg foreslår men har et ønske om at vi skal få en økning i budsjettet uten at det går utover resten av forsvaret, dette for å bevare HV sin egenart og at det er meget billig i forhold til resten av forsvaret.

or en 40 åring som skal lære å bruke avanserte kontrollere å andre dupiditter så kan det se ut som en umulig oppgave, men for de som vokser opp i dag vill VR og alt mulig forskjellige kontrollere være helt normalt, jeg er sikker på at forsvaret også blir app basert til slutt, så mye av de vanskelige tingene vil de som kommer i dag ha mye bedre forutsetninger for å forstå og håndtere. Ny teknologi blir som regel enklere ikke vanskeligere og det er et moment som også må tas med i betraktning når forsvaret blir mer proft.
            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

4312:

Rent bortsett fra Hæren, som egentlig burde bli helprofesjonell, og matet fra førstegangstjeneste/rekruttperiode i HV (strengt tatt burde Luftforsvaret og Sjøforsvaret også bli det, etter modell fra USMC, every man a rifleman), så er jeg særdeles enig.
              two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X