En interessant sak, som kanskje drukner i alle kuttene og basenedleggelsene, er de foreslåtte endringene i kommandostrukturen.
Det er kanskje ikke alle som er klar over det, men i dag er generalinspektørene rene styrkeprodusenter uten taktisk ledelsesansvar. I forslaget ligger at de i tillegg til styrkeproduksjon også får et slikt ansvar, og blir komponentkommandører. Dette er i tråd med NATOs doktriner på feltet, hvor enhver felles operativ styrke er organisert med en CJTF (Combined Joint Task Force) eller JFC (Joint Forces Command) på toppen, og ACC, MCC, LCC og SOFCC (eller CJSOTF) under denne, hvor 'CC'står for Component Command.
Vi får derfor en taktisk landkommando samlokalisert med Hærstaben og brigadestaben, hvor sistnevnte gjøres til en mobil brigadekommando for nasjonal innsats. Tilsvarende får Sjøforsvaret en taktisk sjøkommando for ledelse av marine og kystvakt samlokalisert med Sjøforsvarsstaben. Luftforsvaret viderefører sin NAOC (National Air Operations Centre) ved FOH, og denne skal også kunne inngå direkte i NATOs kommandostruktur. I tillegg til disse får vi altså en komponent for HV - Nasjonal territoriell kommando, samlokalisert med HV-staben.
Forsvarssjefen foreslår endringer i kommando- og
kontrollstrukturen. Forslaget må ses i lys av behovet
for å redusere ledelse, stab og administrasjon i hele
Forsvaret. Kommandostrukturen må tilpasses behovet
for rask respons når situasjonen krever det.
Operativ kommando er delegert til sjefen for Forsvarets
operative hovedkvarter. Operative leveranser
forenkles ved at sjefene for forsvarsgrenene, Heimevernet
og spesialstyrkene blir styrkesjefer (komponentkommandører)
og gis i hele konfliktspekteret et samlet
ansvar for styrkeproduksjon og ledelse av styrkene på
taktisk nivå. Styrkesjefene fører taktisk kommando og
er underlagt sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter
i operative anliggender. Hensikten er å legge
ytterligere vekt på å lede operasjoner og samordne
ansvar og myndighet hos styrkesjefene.
Styrkesjefenes utvidede ansvar og myndighet medfører
at de beholder eller får tilført de støttestyrker/-
funksjoner som kreves for at de skal kunne utføre
sine oppdrag.
kontrollstrukturen. Forslaget må ses i lys av behovet
for å redusere ledelse, stab og administrasjon i hele
Forsvaret. Kommandostrukturen må tilpasses behovet
for rask respons når situasjonen krever det.
Operativ kommando er delegert til sjefen for Forsvarets
operative hovedkvarter. Operative leveranser
forenkles ved at sjefene for forsvarsgrenene, Heimevernet
og spesialstyrkene blir styrkesjefer (komponentkommandører)
og gis i hele konfliktspekteret et samlet
ansvar for styrkeproduksjon og ledelse av styrkene på
taktisk nivå. Styrkesjefene fører taktisk kommando og
er underlagt sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter
i operative anliggender. Hensikten er å legge
ytterligere vekt på å lede operasjoner og samordne
ansvar og myndighet hos styrkesjefene.
Styrkesjefenes utvidede ansvar og myndighet medfører
at de beholder eller får tilført de støttestyrker/-
funksjoner som kreves for at de skal kunne utføre
sine oppdrag.
Vi får derfor en taktisk landkommando samlokalisert med Hærstaben og brigadestaben, hvor sistnevnte gjøres til en mobil brigadekommando for nasjonal innsats. Tilsvarende får Sjøforsvaret en taktisk sjøkommando for ledelse av marine og kystvakt samlokalisert med Sjøforsvarsstaben. Luftforsvaret viderefører sin NAOC (National Air Operations Centre) ved FOH, og denne skal også kunne inngå direkte i NATOs kommandostruktur. I tillegg til disse får vi altså en komponent for HV - Nasjonal territoriell kommando, samlokalisert med HV-staben.
Kommentér