Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Opprinnelig skrevet av OR 0 Vis post
    Det kan jeg være enig i. Poenget mitt var at jeg mener at forsvarspolitikken bør være vernet fra den type hensyn. Jeg forstår at forsvaret av landet er en offentlig oppgave, og at det offentlige også har andre oppgaver i sin portefølje (sysselsetting, næringsliv ++), men jeg mener man burde gjøre et unntak og holde Forsvaret ute av den dansen. Forsvaret av landet bør være eneste oppgave.
    Forstår kva du meina og kan til ei viss grad vere einig. Men på ei anna side skal vi ha eit godt forsvar må det vere eit forsvar som folket har eit eigarskap i. Det at forsvaret er spreid ut over landet betyr at alle dei som ikkje har tjenestegjort i forsvaret får eit forhold til forsvaret. Noko som igjen gir dei grunnar til å støtte at forsvaret får sin del av budsjettet.
    Noko anna er at ein god distriktpolitikk er og ein del av forsvaret. Det at vi har folk buande rundt på alle plassar gjere til at vi og har auger som kan følgje med på kva som skjer.
    Kan ta eit eksempel. På ei SHV øving for no mange år sidan skulle vi ha ei SAR øving. Ein båt reiste ut inn i blant nokre øyar å la ut markørar på forskjellige plassar. Dette vart observert av lokalbefolkninga som oppfatta dette som mistenkeleg. Desse ringt inn til KO med posisjon på samtlege markørar.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      PwC-rapporten tar også for seg muligheten til opprettholde en av basene som beredskapsbase til bruk ved beredskap/krig, noe som vil kreve større investeringer. Rent militært ville jeg tro det ville være suverent gunstigst med en spredning av norske og allierte fly på flere baser ved et større russisk angrep der vi nå i Syria har sett effekten av russiske langtrekkende cruisemissiler som Kalibr 3M14T.
      Jeg tror Hvlt er inne på noe særdeles viktig i dette innlegget. Russerne har nærmest fått en ny kapasitet med sine konvensjonelle kryssermissiler. Alt fra små korvetter til de største overflatefartøyene og U-båter, kan utrustes. Hele Norge og store deler av UK kan nås fra overflatefartøyer som posisjoneres så langt øst som Kvistsjøen. Der kan de beskyttes relativt effektivt.

Derfor er det luftvern, luftvern og luftvern som gjelder. Samt strategier for å beholde kapasiteten til kampfly gjennom forberedte løsninger for spredning. Men Andøya er nok vanskeligere å forsvare mot missiltrusselen, enn Evenes. Et annet aspekt er at kapasitet for å levere langtrekkende presisjonsvåpen ikke bør baseres på F-35 alene. Jmf overlappende kapasiteter.

I tillegg vil denne trusselen påvirke mulighetene til å forflytte større avdelinger. Styrking av Hæren i Nord-Norge, og HV over hele landet, blir nødvendig trur eg.

Når det gjelder distriktspolitikk, forsvar og økonomi: Forsvarsbudsjettet blir neppe større ved at staten påføres samfunnsøkonomiske kostnader som overstiger verdien av besparelsene ved eventuell nedlegging/flytting av forsvarets virksomhet.

Kommentér

Tenkte litt raskere enn jeg skrev, så en liten korrigering når det gjelder rekkevidden av missiler:

Store deler av Norge kan nås fra Kvitsjøen. Dersom russerne kontrollerer kysten fram til Andøya/Hinnøya, når de også UK og de nordre delene av kontinentet.

Kommentér

"Nå er det altså bestemt at kapasiteten skal videreføres, ikke fra Andøya flystasjon men fra Evenes.

Hva betyr så dette for videre leveranse til NATO de neste årene?

Jo, det betyr paradoksalt nok at Norge kommer ikke til å klarer å levere dette produktet om kort tid, og det vil vare mange år fremover. Et produkt de fleste i Norge dessverre ikke aner eksisterer, men som NATO trenger sårt.

Hvorfor vil denne leveransen stoppe opp?

Fordi det å kunne levere dette produktet er helt avhengig av den unike kompetansen spesialistene på 333 skv er i besittelse av.

Denne kompetansen er et resultat av mange dyktige mennesker som har viet sitt liv til nettopp å kunne levere et slikt viktig produkt som overvåkingen av Russiske ubåter er."

http://www.vol.no/meninger/leserinnl...t-13016845.ece

Forum Admin
          Milforum.net og Spesialjeger.net

Kommentér

Skrinlegg Evenes snarest!

tallgrunnlag som er umulig å kontrollere
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

US Navy på besøk: Vurderer å stasjonere amerikanske fly på Andøya

Representanter for US Navy har besøkt Andøya flystasjon. Hensikten med besøket skal være å vurdere mulighetene for å bygge hangarer til amerikanske MPA-fly som skal operere i nord – i tillegg til de norske flyene.
              Etter det VOL og Andøyposten erfarer skal representanter for US Navy ha besøkt Andøya flystasjon i forrige uke. Hensikten skal, etter det vi erfarer, være å vurdere mulighetene for å bygge hangarer til amerikanske MPA-fly som skal operere i nord – i tillegg til de norske flyene.

Befaringa på Andenes skal ha foregått over to hele dager. US Navy-delegasjonen skal ha blitt sendt til Evenes også, men der tilbrakte man bare en halv dag.
              På Andøya flystasjon finnes det ledige arealer for å etablere de nødvendige hangarfasilitetene til de amerikanske flyene. På Evenes er det knapphet på arealer – og ingen parallellbane eller tverrvindbane.

Det er snakk om et betydelig arealbehov, ettersom amerikanerne skal ha uttalt at det er snakk om å plassere et detasjement på flere P-8 Poseidon-fly enn det Norge har uttrykt ønske om å kjøpe. Det vil si en styrke på mer enn 5–6 maskiner.

Som VOL har skrevet tidligere skal Evenes være vurdert som uegnet av amerikanerne for planlagte tester av dronene Global Hawk og Triton UAV-er – på grunn av krevende innflyvingsforhold, mens Andøy flystasjon skal være høyaktuell.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Kult at det blir vurdert dithen at vi ikke lenger har viljen eller evnen til å se til vårt eget territorie.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Kommentér

Med tanke på gjeldende norske basepolitikk kan dette bli en krevende politisk øvelse.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Kan det tenkes at dette skal vere et supplement, eller istedet for utplassering av fly på Island?

http://www.naval-technology.com/news...celand-4817791
                    Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

USA må ha stålkontroll på hva som skjer i nord Atlanteren. At USA vill bruke så store ressurser på Andøya er et klart signal på at vi ikke klarer jobben selv å det er i fredstid. Som noen har nevnt i en annen tråd på forumet, så er det ingen amerikansk kaptein som vill gå med et troppetransport skip inn til Trøndelag med forsterkninger hvis det er tvil om at norskekysten er utrygg. Fokuset til USA er nok sin egen kyst, derfor ønsker de tidligst mulig deteksjon. Jeg tror Andøya overlever også denne sparerunden.
                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Med tanke på gjeldende norske basepolitikk kan dette bli en krevende politisk øvelse.
                        Godt poeng. Dog, basepolitikken er antagelig moden for en revidering all den tid Russland nå har demonstrert at de er mer enn villige til å bruke militæret mot mindre naboer.

Kommentér

Basepolitikken er i det hele tatt et godt tema for en tråd. Nå skal jo vi selv bidra til baser på Russlands grense i baltikum, så hvorfor kan ikke vi ha noen styrker på besøk hos oss?

Kommentér

Da Norge gikk inn i NATO i 1949 avla den norske regjering en erklæring der det het at "det ikke vil bli åpnet baser for fremmede lands stridskrefter på norsk territorium så lenge Norge ikke er angrepet eller utsatt for trusler om angrep". Definisjonen her er temmelig løs, men har stort sett blitt forstått at Norge normalt i fredstid vil ha permanent stasjonert utenlandske kampstyrker i noe større antall på norsk territorium.

Jeg regner med at det man snakker om her ikke er permanent stasjonering, men bruk under øvelser, eventuell midlertidig stasjonering under høynet beredskap etc. Under den kalde krigen hadde Norge INVICTUS-avtalen med U.S. Navy (jeg aner ikke om den er formelt sagt opp) som nettopp gjaldt bl.a. Andøya flystasjon, samt noen andre norske flystasjoner (Bodø og Ørlandet så vidt jeg husker) som hadde lagre av drivstoff, våpen og reservedeler for amerikanske P-3 fly og også for kampfly fra hangarskip som skulle kunne bruke Andøya som base hvis hangarskipet ble skadet. Etter den samme avtalen ble det opprettet et meget stort drivstofflager nær Namsos, så amerikanske hangarskipsgrupper kunne bunkre der. Det er mulig at man nå vil gjenopplive INVICTUS-avtalen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                              Over 4 milliarder for støytiltak for 241 boliger? Det må være mer i de tallene! Man får 241 nye eneboliger til 4 millioner hver for 1 milliard....
                              Med prisnivået på Andenes kan man jo kjøpe seg hva som helst for 4 millioner xD

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                Definisjonen her er temmelig løs, men har stort sett blitt forstått at Norge normalt i fredstid vil ha permanent stasjonert utenlandske kampstyrker i noe større antall på norsk territorium.

Jeg regner med at det man snakker om her ikke er permanent stasjonering, men bruk under øvelser, eventuell midlertidig stasjonering under høynet beredskap etc.
                                AWACS'en har jo en FOL (forward Operating Location) i motsetning til en FOB på Ørland. Såvidt jeg forstår er det ikke den helt store praktiske forskjellen - bare snakk om en formell "workaround"..?

Kommentér

*dobbeltpost*

Kommentér

Det er noe jeg ikke har forstått skikkelig når det gjelder basestruktur og innføringen av F-35. Vi skal altså ha en hovedbase (Ørland) og en deployeringsbase (i utgangspunktet Evenes). I fredstid skal de aller fleste flyene være på Ørland, 4-5 skal være stasjonert på deployeringsbasen som Quick Reaction Alert. Ved beredskap og krig skal sannsynligvis flere overføres til deployeringsbase, og kanskje også spres til andre flyplasser som ikke har noen forberedelser for dette i fredstid for å bli mindre sårbare (i hvert fall sa GIL på et møte jeg var på i OMS for noen år siden at man selvfølgelig ville spre våre F-35 til en rekke flyplasser ved krigsfare). Det samme gjelder allierte forsterkninger som enten må bruke disse to basene eller sivile flyplasser uten særlige fredstidsforberedelser.

Det som trengs for å ha full operativ drift i krig av en (permanent eller midlertidig) flystasjon er foruten selve flyene og flyverne i hvert fall:
                                    Operativ ledelse med nødvendig støtte (operasjonrom, samband)
                                    Tekniske støttefunksjoner for lasting av våpen og drivstoff, vedlikehold og reparasjoner av fly
                                    Luftforsvar av stasjonen
                                    Baseforsvar og administrative støttefunksjoner (reparasjon av rullebaner etc., brannvern-, rednings- og plasstjeneste, MP-tjeneste, vakthold og sikring, sanitet, CBRN-tjeneste, forpleining).

Så sent som i 1997 hadde Luftforsvaret i krigsoppsetningen 17 flystasjoner med en krigsoppsetning på 34.000 (14.000 befal, 20.000 menige), hvorav det store flertallet var mobiliseringsmannskaper. I tillegg kom minst 10.000 LUHV i baseforsvar og (den gangen) luftforsvar.

Fra 1998-2000 ble krigsstrukturen redusert til å omfatte 4 hovedbaser (Rygge, Ørland, Bodø og Bardufoss) og 8 deployeringsbaser (Torp, Gardermoen, Sola, Flesland, Værnes, Evenes, Langnes og Andøya). Dette skulle i krig sikre tilstrekkelig spredning for våre egne F-16 og allierte fly. De fleste av deployeringsbasene var på mobiliseringsstatus med 2-10 ansatte i fredstid, et par var på kadrestatus med en litt større kadre (10-20) av faste mannskaper. Deployeringsbasene hadde beskyttet operasjonsrom i fjellanlegg og sikrede ammunisjons- og drivstofflagre, samt lagre for øvrig utstyr. De fleste også flybunkere (alle spredningsplasser/dråper).

Jeg har selvfølgelig fått med meg at man har gått inn for å lage en mer mobil struktur for også å kunne rykke ut fra eksisterende baser til det som i hvert fall før ble kalt feltbaser, dvs. enhver annen militær eller sivil flyplass som ikke er forberedt til militær bruk. Vi så i 2011 at Luftforsvaret var i stand til på meget kort varsel å stasjonere 6 stk F-16 i på den gresk-amerikanske Souda Air Base på Kreta og foreta stridsoperasjoner over Libya i tre måneder. Men dette var fra en base der jeg antar mye av støttefunksjonene, og selvfølgelig luftforsvar (mot en ikke-eksisterende lufttrussel) og baseforsvar ble ivaretatt av det greske forsvaret (og andre allierte, spesielt USA), og så vidt jeg hørte var den gjenværende operative evne i Norge liten.

Så mitt store spørsmål er, etter at mobiliseringsforsvaret ble nedlagt av Diesen og hans kumpaner, hvordan i all verden skal man kunne spre våre fremtidige F-35 i krig på flere steder for å være mindre mål for Kalibr, Raduga Kh-15 ("Kickback") etc., og samtidig kunne operere dem effektivt og forsvare basene deres?

Kommentér

hvlt: du stille gode spørsmål.

Kommentér

Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Snakket med en blåruss om dette. De kapasitetene som ikke innehas i dag vil bli sourcet ved behov gjennom dertil egnede portaler mot leverandører i innland og utland. Ifølge analyser og rapporter som økonomer har studert vil ikke en desentralisert organisasjon være lønnsom annet enn i krig og det inntreffer altfor sjelden til at investeringene kan forsvares.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                        Artillery is the God of War

Kommentér

Enig. Jeg ser også en dobbel fordel ved å outsource dette til nettopp Russland:
                                          1) Russland er et lavkostland, som vil kunne utføre tjenestene billigere enn oss, og
                                          2) Dersom de får ansvaret for forsvar og sikring, vil de neppe samtidig ha kapasiteter til å gå til angrep.
                                          Vinn, vinn, altså.

Kommentér

Veldig bra innlegg hvlt:!

Kommentér

Polarsirkelen lufthavn Mo i Rana er underplanleggin og blir kanskje en realitet om få år. Tårntjenesten er planlagt styrt fra en sentral en annenplass i Norge og Flo ønsker instrumentering slik at det kan være en reserveflyplass for Bodø som ligger ca 25 mil nord for Mo og Trondheim som ligger 50 mil sør for Mo. Det er mange flyplasser i Norge som hvlt: skriver og jeg tror at materiellet for å serve flyene er relativt rimelig og enkelt å skaffe til veie. Det som er utfordringen er personellet noe som jeg aldri tror vi vill få å det har 88charlie: egentlig redegjort for på en god måte. Hvordan skal vi komne oss ut av den situasjonen vi er i uten at vi bruker en krone mer? Det eneste som vokser i forsvare er midjemålet til HV soldatene.
                                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Foreløpig er det ikke mye vilje til å plassere F-35 noe sted uten luftvernstøtte og omfattende vakt- og sikringstiltak. Det er vel grenser for hvor mye man kan forvente å strekke/spre siste luftvernbataljonen vi har igjen - og kampluftvernet til Hæren er så vidt meg bekjent utsatt? Kanskje vi må kjøpe opp et overskuddslager av MANPADS fra et eller annet sted, og dele dem ut til HV i stor stil?

Kommentér

Sv: Ny langtidsplan for forsvarssektoren

Harde ord om prosessen:

http://www.vol.no/meninger/2016/08/1...g-13167384.ece

Kommentér

Sv: Ny langtidsplan for forsvarssektoren

Det er jo en direkte beskyldning om at byråkrater i FD er korrupte. Statsansatte får ikke bonus om deres anbefalte løsning blir valgt, så jeg ser ingen annen mulighet enn at det er ulovlige kickbacks fra utbyggere og lokale næringsinteresser som ligger i påstanden om at "...byråkratene og andre spesielt interesserte driver skittent spill, for så å la kostnadene eksplodere etter at beslutningene på Stortinget er tatt. Noen blir kanskje sittende igjen med store økonomiske gevinster på disse dårlige dyre beslutningene,.."

Det er temmelig drøyt.
                                                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Det var veldig drøye påstander. På den annen side, man kan virkelig undres på bakgrunnen for både tidligere beslutning (legge QRA-base/deployeringsbase for F-35 til Evenes) og det nå foreliggende forslaget i LTP om å flytte all fremtidig maritim patruljeflyvirksomhet fra Andøya til Evenes. Det som ikke har blitt nevnt er at LTP også forutsetter (det er nevnt i LTP) at COB-basen for US Air Force i Bodø også flyttes til Evenes (samtidig som COB-basen for amerikanske tankfly skal flyttes fra Sola til Rygge).

Det vil altså si at man planlegger for at ved høy beredskap eller inntruffet krig i Nord-Norge vil man operere både egne jagerfly (en vesentlig del av våre F-35 sannsynligvis) og minst en skvadron amerikanske jagerfly fra Evenes, samtidig som man skal drive maritime antiubåtoperasjoner derfra med både våre egne P-3/P-8 og sannsynligvis forsterkninger fra US Navy.

Evenes har utbygde fasiliteter (operasjonssenter, flysheltere, lagre for drivstoff og ammunisjon etc.) for å huse minst en jagerflyskvadron (var tidligere COB-base), men har kun én rullebane, små arealer for utvidelse (maritime overvåkingsfly krever mye plass) og vanskelige innflyvningsforhold som alt nå U.S. Navy sier gjør det umulig å operere Triton (eller Global Hawk) maritime overvåkingsdroner fra.

Andøya har minst samme fasiliteter for jagerfly (både tidligere COB-base for US Air Force og Invictus-base for US Navy, i følge opplysninger har den alle fasiliteter for å operere to jagerflyskvadroner) og har meget store fasiliteter for maritime overvåkingsfly. Den har utmerkede forhold for å operere Triton, har to rullebaner, meget store arealer med taksebaner, og er omgitt av meget store ubebygde flate områder som stort sett er Forsvarets eiendom. Evenes har ganske stor sivil trafikk (14 avganger i dag med SAS, Norwegian og Widerøe), som nå vil øke når Narvik flyplass Framnes legges ned (den har i dag 3 Widerøe-avganger). Andøya har forholdsvis lite sivil trafikk (6 avganger med Widerøe i dag).

Det ser i hvert fall ut som hele beslutningen bygger på en rapport laget av PwC som finnes her (lenke). Svært mye som står i rapporten er bestridt. Det er i hvert fall påstått fra lokalt hold at utgiftene for å gjøre Andenes brukbare for F-35 med tanke på støy (innløsing av hus og omlegging av hovedrullebanen) er sterkt overdrevne. Videre hevdes det at det ikke vil ha vesentlig negativ betydning for driften av Andøya Test Center, som er meget viktig både for norsk og alliert forsvarsindustri som Europas beste fasilitet for testing av missiler, at den operative flyvirksomheten flyttes fra Andøya til Evenes. Dette bestrides meget sterkt av selskapets ledelse, som sier at tilstedeværelsen av Andøya flystasjon rett ved rakettskytefeltet er helt avgjørende for testing av missiler.

Edit: La til at Andøya i dag har alle fasiliteter (operasjonrom, flysheltere, drivstoff-, ammunisjon- og reservedellagere etc.) for å operere to jagerflyskvadroner i krig, noe som oppgis i PwC-rapporten.
                                                      Last edited by hvlt; DTG 121321 Aug 16, .

Kommentér

Litt mer begrunnelse fra regjeringen her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...jon/id2508022/

Det ser ut til at det viktigste er at Norge ikke har råd til å drifte både Andøya og Evenes (begge to må beskyttes med luftvern).

Edit: Innlegg fra leder i Andøy Høyre:

http://www.vol.no/nyheter/andoy/2016...8.ece#cxrecs_s

Han er subjektiv naturligvis, men har likevel noen gode argumenter mener jeg.

Kommentér

Er tilbøyelig til å tolke forslaget om nedleggelsen av Andøya og reduksjon av HV som en politisk forhandlingsmessig posisjonering. De rødgrønne vil verken gå med på reduksjon av Hv eller nedleggelse av Andøya, samtidig som det ikke finnes militærfaglige mer lavthengengde innsparingsmessige effekter av tilsvarende eller lavere karakter. De rødgrønne blir dermed tvunget med på en styrking av den totale potten. Gid det var så vel. Hadde jeg ikke kommet så langt ned i glasset kveld som jeg har gjort, ville nok ikke denne optimistiske tolkningen kommet til overflaten. God helg!
                                                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Fra rapporten "KS1 Lokalisering av Forsvarets nye kampfly" av Holte Konsulting Vista (2012) kan man bl.a. lese:

"Ut fra en samlet vurdering før kostnadene er vurdert rangeres Andøya på topp, fulgt av Bodø og Evenes. Andøya er dessuten beregnet å være en del rimeligere enn Bodø og Evenes. En samlet vurdering inkludert kostnader tilser med andre ord også at Andøya rangeres på topp."

Merkelig at dette vurderes helt annerledes bare få år etterpå..?

Kommentér

...det er nesten så man skulle tro at noen hadde bestilt resultatet...

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X