Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fagmilitært Råd (FMR) 2015

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Fagmilitært Råd (FMR) 2015

Tross alle de fagre ord om økt prioritet til Forsvaret, er jeg negativ til utviklingen videre. Årsaken er det historisk aldri har vært mulig å få politikerne til å forplikte seg til et nivå på bevilgningene, uansett hvor mye de sier de skal gjøre det, og uansett hvor mye de bevilger et enkelt år. Jeg er helt på linje med Diesen når det gjelder viktigheten av å holde bevilgningene på et fast nivå av BNP. Nøyaktig hva dette nivået skal være, får politikerne bestemme, men så får de holde seg til det.

Problemet ser vi allerede nå. Flyktningestrømmen koster allerede i år mange milliarder. Minimum 2,3 av disse skal dekkes med nedtrekk i budsjettene. Jeg sier minimum, fordi blant andre Kr F ønsker at en mindre del skal tas fra bistandsbudsjettet, og mer fra øvrige. Nå har FD, av for meg helt uforståelige grunner, utbasunert at økningen av forsvarsbudsjettet var på 9%, når det meste egentlig bare var engangsbevilgninger til F-35. Da kommer de andre fagstatsrådene til å si at vi får ta litt ekstra fra Forsvaret, siden de allerede har fått så mye. Så tar man en halv milliard der, og så kommer politikerne til å si at neida, dette var et engangstilfelle, og det blir bedre til neste år. Dette har jeg hørt siden 90-tallet, og tror fortsatt ikke på det. Ulykken er at man allerede har kjøpt inn materiell, og ikke har penger til å drifte det, slik vi har sett utallige ganger.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Kutt i vente
      For å finansiere de økte flyktningutgiftene vil regjeringen blant annet dette:

30,3 millioner mindre til barnehager.
      1,8 millioner til Norges forskningsråd.
      70 millioner minus til sysselsetting av sjøfolk.
      Støtte til landbruksorganisasjoner kuttes med 5 millioner.
      Redusert veivedlikehold med 110,56 millioner kroner.
      Redusere investeringer på riksveiene med 139 millioner.
      Store kutt til kultur
      Utsetter vedlikehold og innkjøp til forskningsfartøy - 112,5 millioner
      25 millioner til rehabilitering
      Brønnøysundregistrene får ikke nytt saksbehandlingssystem
      NGU får ikke fortsette kartlegging
      Eksportkreditt kuttes med 7,1 millioner
      Støtte til landbruksorganisasjoner kuttes med 5 millioner
      3,7 millioner mindre til Kystverket
      5 millioner mindre til skogvern
      58,5 millioner mindre i vrakpant
      Mindre til klimakvoter
      Klimatiltak: 378,3 millioner mindre
      Forsvaret: Minus 85 millioner
      Flom- og skredforebygging: minus 50 millioner
      Redusere vedlikehold på jernbane med 193,3 millioner.
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Interessant kommentarartikkel i Fedrelandsvennen: Hæren som forsvant.

De største svakhetene til Brigade Nord, i tillegg til størrelsen, er at den mangler kritiske våpensystemer som luftvern og langtrekkende artilleri. En motstander kan først etablere luftherredømme, og deretter benytte fly, kamphelikoptre og langtrekkende artilleri for å nedkjempe Brigade Nord, uten risiko for større tap. En godt forberedt og motivert motstander vil sannsynligvis nøytralisere brigaden i løpet av noen få døgn.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Vi vet at Russland har kapasitet til å vinne over Brigade Nord. Vi vet at levetiden til brigaden er sålenge som brigaden greier å rømme sørover før de blir tatt igjen av russerne. Jeg er sikker på at flyvåpenet blir tatt på bakken av ubåt missiler mens de står utstilt på ørlandet. Jeg har liten tro på at hæren, luftvåpnet eller sjøforsvaret får sjansen til å virke da de er for få til å tåle tapene de første timene. Vi kommer ikke til å få alliert hjelp, for vi kan ikke sikkre deres ankomst.

Vi er litt mattis uten en skikkelig SAM kapasitet, vi trenger et sterkt ubåt våpen og et godt artleri. Hæren trenger et kalaniserende lende og et forsvar mot droner og helikoptere, fly får F-35 ha kontroll på hvis vi har noen igjen.

Skal HV ha noe kampkraft så må de utstyres med jawaline og BK, de fleste områdene må trenes til URS områder å beholde en OK tropp, noen få områder må fortsatt ha objektsikkring som hovedoppgave.

Så må alle øves å antallet av alt må opp, så kanskje vi kan få alliert hjelp tidsnok. Slik det er i dag koster det uforsvarlig mye for alt for lite.

Det er mange grep vi kan ta for å spare penger. De som eier all bygningsmassen til Forsvaret burde reduseres til en biteliten stab i Oslo og ansvaret flyttes over til leirsjefen, han kan ansette et par håndverkere til å vedlikeholde leiren innenfor sitt budsjett, da vill vi spare mye og få det slik vi vill for mye mindre penger. Slik det er i dag er bare helt horribelt slik jeg oppfatter situasjon.

FLO...forslag...kan de bruke flere værnepliktige....legges ned å la FD gjøre innkjøpene og FFI gjøre testingen. Det er sikkert my penger å spare der også.

Våpen, vogner og annet morro kam vi kjøpe fra Tyskland og USA, spesielt Tyskland da de har historiske bevis på at de kan produsere bra under anstrengte forhold. De fleste ammotyper og eksplosiver burde produseres i Norge, litt som kortreist mat og det burde vært styrt av FD.

Det er mye vi kan gjøre med lite penger men da må vi ha en plan....
          Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

I følge DN tvinges forsvarsministeren til å gjøre retrett, fordi lavere oljepriser og flyktningekrisen gjør at det er betydelig mindre penger tilgjengelig. Dersom dette er riktig, er det svært bekymringsfullt for Forsvaret (og dermed landet).

http://www.dn.no/meninger/kommentare...es-til-retrett

Kommentér

Da er det godt mulig at partiet for tilsendt en utmelding fra undertegnede

Kommentér

Vi får se på Høyres landsmøte, forsvar blir en hovedsak der. Et stort antall fylkesavdelinger har nå vedtatt resolusjoner om at Forsvaret må styrkes.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Vi får se på Høyres landsmøte, forsvar blir en hovedsak der. Et stort antall fylkesavdelinger har nå vedtatt resolusjoner om at Forsvaret må styrkes.
                  Hjelper ikke det, hvis Søreide taper budsjettkampen nå. Det er nå rammene settes.
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
                    Da er det godt mulig at partiet for tilsendt en utmelding fra undertegnede
                    Morsomt at du melder deg ut av et parti fordi de tilfeldigvis møter livets harde realiteter...

Om det hadde vært virkelig forsvarsvilje hadde man gjort noe med dagens realiteter uavhengig av den økonomiske situasjonen.
                    Vi har en brigade med stabsoffiserer, uten 90% av disse har man helt fint økonomi til å trene Brig N.

Hva med å kvitte seg med forsvarsbygg? vinner ikke kriger med godt ventilerte powerpointhuler.

Hvor mye koster internfakturering av landets kampevne?

Det er per DD. ingen forsvarsvilje på hverken politisk eller byråkratisk nivå over majornivå. Vi får håpe Putin sitter lenge, hans etterfølger kommer ikke nødvendigvis til å være så kald.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Forsvarssjefen har et innlegg i dag:

Opprinnelig skrevet av FSJ

Norge trenger forsvarsevne, ikke forsvarsbaser

Som forsvarssjef har jeg gitt mitt bidrag til den pågående forsvarsdebatten gjennom det fagmilitære råd og vil ikke bidra til spekulasjonene rundt regjeringens arbeid med en ny langtidsplan.

Samtidig ser jeg at det kan være nyttig å komme med et kort innspill for å belyse noe av det fagmilitære grunnlaget for min anbefaling. Dagsavisens leder fra fredag, som på et rent militært grunnlag konkluderer med at Norge er bedre tjent med å redusere antall kampfly enn å nedlegge viktige baser, er et eksempel som fortjener en kommentar.

Forsvaret av Norge er en fellesoperasjon som krever en helhetlig balanse mellom land-, sjø- og luftkapasiteter. Det viktigste elementet i denne balansen er Forsvarets nye kampfly F-35. Grunnen til det er at F-35 er den våpenplattformen som på en mest kosteffektiv måte gir oss en operativ evne som bidrar til en troverdig operativ evne både gjennom bidraget til forsvare landet og evnen til å påvirke en motstander. Kort sagt vil F-35 være den viktigste byggeklossen i et førstelinjeforsvar som både skal ha en avskrekkende effekt og kunne bidra effektivt i en forsvarskamp.

Dagsavisens påstand om at kampflyet er «bedre egnet for NATO-oppdrag i utlandet enn forsvaret av hjemlandet» er feil. Det er nettopp evnen til å kunne operere effektivt i møte med en moderne militær motstander som gjør at F-35 er den beste investeringen i forsvaret av hjemlandet vi kan gjøre. I hvert fall utfra en fagmilitær vurdering.

Når det gjelder det Dagsavisen ønsker å prioritere, nemlig viktige baser, er det viktig å understreke at basene i seg selv ikke har noen forsvarsevne. I mitt fagmilitære råd til forsvarsministeren tok jeg derfor til orde for en ytterligere rasjonalisering av basestrukturen til Forsvaret. Jeg mener et fremtidig forsvar må dreies enda mer mot det som faktisk gir forsvarsevne, nemlig moderne, mobile og slagkraftige avdelinger på land, i lufta og på havet. Jo mer ressurser jeg kan få lov til å flytte fra baser og infrastruktur til operative enheter, jo mer forsvarsevne kan jeg levere. Flere baser gir derfor ikke mer forsvarsevne, heller tvert imot.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...baser-1.716150

Kommentér

Absolutt skremmende at man vurderer å nedskalere videre. Ser det er snakk om utmeldinger osv. lenger opp her. Ikke sikker på om det er noen god løsning. Bedre å ri ut stormen. Men det kan jo være en idé å la være å stemme til partiet har fått orden på sakene sine. Det har vel vært tynt med uttalelser fra de hovedmistenkte, så dette kan jo fort dra ut.

Syns forøvrig det er noe suspekt å bruke lave oljepriser osv. som argument for å kutte i Forsvaret. Den flyten Forsvaret bidrar til i den norske økonomien med sin sysselsetting og sine innkjøp, kan og bør ikke undervuderes.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X