Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Hæren vender tilbake til Finnmark (Aldrimer.no)

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nei, vi har jo ikke i dag hærstyrker i Finnmark utenom grensevakten. Men det burde være innenfor det mulige å ha det. Det kommer en del defaitistiske innspill av kjent type "den russiske soldat er 2,5 meter høy og enhver motstand fra Norge er uansett nytteløs". En mekanisert bataljonsstridsgruppe i Finnmark vil gi store vanskeligheter for et begrenset russisk angrep på Finnmark. .... .
    Det er vel ingen som tror verken at han er 2 1/2 meter høy eller at motstand er nytteløst, men det er et faktum at Norge har "forutsatt" seg ut av faresonen for et angrep ganske lenge nå - og at gjenværende militær kapasitet lider sterkt under dette.

En bataljonsstridsgruppe kan utvilsomt utrette en del om et eventuelt angrep er så begrenset som forutsettes, men hvor lenge holder forutsetningene - og hva med fortsettelsen?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
      Ja, i teorien så har du jo selvsagt rett, men for å få disse i luften så er det jo greit å ha en rullebane å ta av fra? og et luftrom å operere i? Nytter nok veldig lite å ha 10 brannslukkingsapparat om man har en brann på størrelse med brannen i Lærdal å hanskes med? Det må være luftvern i stor grad tilgjengelig i Finnmark om man skal ha noen effektiv nytte av F35, i tillegg til kontroll og overvåkning av luftrommet. EK vil nok også være en ganske markant betydelighet hvis russerne har lyst til å komme på besøk. Er mange systemer som må jobbe sammen for at man skal oppnå full effekt av de.
      Hele poenget med F-35 er jo at det er et 5. generasjons stealth fly med svært kraftige sensorer som kan operere på steder som 4. gen fly ikke kan operere. F-35 behøver ikke EK støtte siden dette er innebygd; det behøver heller ikke AWACS siden sensorene den har + sensor fusion + data link gjør at en gruppe F-35 vil ha like got "situational awareness" som en AWACS.

Eventuelle russiske fly i nærheten vil ha svært dårlige utsikter til å overleve. Russisk luftvern vil ikke klare å treffe F-35, da F-35 vil holde seg utenfor rekkevidde til eventuelle luftvern har blitt nøytralisert, og etter at det har skjedd så er det fritt fram.

Men rullebane, ja det behøver man. Så ved en større invasjon så ville et naturlig høy-prioritetsmål være den norske flybasen. .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
        Hele poenget med F-35 er jo at det er et 5. generasjons stealth fly med svært kraftige sensorer som kan operere på steder som 4. gen fly ikke kan operere. F-35 behøver ikke EK støtte siden dette er innebygd; det behøver heller ikke AWACS siden sensorene den har + sensor fusion + data link gjør at en gruppe F-35 vil ha like got "situational awareness" som en AWACS.

Eventuelle russiske fly i nærheten vil ha svært dårlige utsikter til å overleve. Russisk luftvern vil ikke klare å treffe F-35, da F-35 vil holde seg utenfor rekkevidde til eventuelle luftvern har blitt nøytralisert, og etter at det har skjedd så er det fritt fram.

Men rullebane, ja det behøver man. Så ved en større invasjon så ville et naturlig høy-prioritetsmål være den norske flybasen. .
        Jeg kan ikke utale meg om realismen i ovenstående - men uansett så kan du verken holde eller ta tilbake et landområde kun ved bruk av fly.
        Fly er bra, men er allikevel nytteløst uten tilstrekkelige styrker på bakken.

En annen faktor er i hvilken grad flyene blir prioritert til formålet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
          Jeg kan ikke utale meg om realismen i ovenstående - men uansett så kan du verken holde eller ta tilbake et landområde kun ved bruk av fly.
          Fly er bra, men er allikevel nytteløst uten tilstrekkelige styrker på bakken.

Det er riktig at man ikke kan holde eller ta tilbake landområde -- men man kan påføre fi store tap og dermed øke kostnadene ved en invasjon nokså betydelig.

Det er mulig flyene vil bli prioritert til andre formål, men det er isåfall fordi andre oppgaver er viktigere, og vil sannsynligvis påføre motstanderen enda større tap. Disse tapene må fi ta i betraktning når fi vurderer om det er verdt å gå til angrep eller ikke. Det er klart at med JSM så kan F-35 påføre større installasjoner og skip store skader på kort tid.

Vi skal jo ha 48 F-35 og i en krisesituasjon vil jeg anta at et stort antall av disse vil bli gjort tilgjengelig!

Det hadde vært greitt å fått noen kommentarer fra Endre her, men siden man fort kommer inn på hemmeligstemplet informasjon regner jeg med at vi får nøye oss med å spekulere!

Kommentér

Det er vel en gammel vits som går noe slikt som dette: To sovjetiske generaler møtes i Paris og spør hverandre hvem som vant luftkrigen.

Snakker vi krig med Russland, så må ting fungere, og det må fungere i samvirke. Å skulle sende F-35 på bombetokt over Finnmark 4 ganger om dagen uten å vite hvor noe er på bakke, betyr vel i praksis en bortkastet ressurs.
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Jeg tillater meg å sitere @Rittmester fra Forsvarspolitikken ved et veiskille. Det er ikke alltid jeg er enig med han i alt men, han har ofte de best formulerte analysene.

Nå tror jeg det er helt usannsynlig med en russisk invasjon a la den tyske i 1940, med hensikt å okkuperehele Norge (helt, 100%, like usannsynlig som at svenskene skulle gjøre det).
              Enighet, så lenge Tsar Vlad Kleptokrator sitter ved makten men, det er alltid et men.
              Begrunnelsen for den totalt hodeløse oppbyggingen av hæren på 90-tallet var "Hvem kommer etter Jeltsin?"
              Og istedenfor å se på Russisk kapasiteter og dagens vilje bør man se på dette som noe kan skje som et resultat av andre ting, og da kanskje fort.
              En gal Ts..President, eller en som prøver å fylle pappas Valenki, Amerikansk trussel mot Nordflåtens Baser som blir sett på som noe så alvorlig at man må reagere fort(Og uten forberedelser). Tap andre steder som må dekkes over med en seier et annet sted(Kanskje ikke så søkt om presidenten er av typen Saddam eller Mussolini).
              Og hvis man først gambler på Nord Norge hvorfor ikke ta hele, (da stopper Nordsjøen, hydrokarbonprisen går til himmels og Storbritannia får om mulig enda kaldere hus) ?

En annen ting som styrker RM sitt argument er at Russland/Russere er like mye Asiater som de er Europeere, det er så mange andre steder de kan bølle. Hvorfor krige mot den eneste nasjonen de ikke har kriget mot eller "befridd" over en gudsforlatt villmark der ingen gidder bo?

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
              Helt klart, men jeg er trygg på at etterretning er kosteffektivt forsvar. Selvsagt må vi ha stridsevne, så den politiske viljen hos egne og allierte utløses, men det er ikke realistisk å stoppe en stor aktør alene. Så en riktig balanse er bra.

Men kanskje det er lurere å drive mer HUMINT på russiske soldater og befal enn å kjøpe et par stridsvogner til? Dette er vanskelig å diskutere, både fordi "nok" etterretning og "nok" stridsevne er vanskelig å tallfeste - og fordi mye av det som skjer vet vi ingenting om.
              I følge den offisielle historien var det ingen i vesten som fikk med seg invasjonen av Tsjekkoslovakia før de var i gang. Vesten og kanskje til og med Fallskjermsoldatene som bordet flyene trodde de skulle på Øvelse i Sentralasia.
              Jeg mener vi bør han et forsvar i Nord-Norge som 24-7 kan få plattformene sine ut av leir og i skjul så reservene samler seg, mens politi, HV og diverse sammenraskede avdelinger(GSV, deler av ISTAR) ofres på direktesendt youtube. Hvorfor VS Når er en avveining i trusselbildet.

Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
              De nevnte vel neppoe hvor lang tid de brukte på å planlegge og koordinere denne logistikken? Var neppe på impuls.....
              Mens Afghanistan har plukket bort mye fredstidssykdommer fra avdelinger på lavt nivå har det bare forverret situasjonen høyere opp. Jeg er temmelig sikker på at beslutningsprosessen i en Bataljonstab av i dag er langt lengre enn en divisjon av 1944.

Etter 2022 så vil F-35 kunne benytte SDB-II. Hver F-35 kan bære 8 SDB-II internt. Send 10 F-35 nordover og de kan (med antatt pk 0.8) ta ut 64 tanks og andre tilsvarende mål. Hvis vi antar vi klarer å gjennomføre 4 slike angrep i døgnet, så vil det bety at fi taper 256 "assets" i døgnet. Det er nokså store tap selv for Russland vil jeg tro. Dette forutsetter naturligvis at vi har SDB-II tilgjengelig... og det forutsetter at ingen angrep kommer før etter 2022.

http://www.military.com/daily-news/2...ntil-2022.html
              Jeg tror F-35 ikke uten videre kan føle seg trygg over en fiende som er kompetent og målrettet, så man blir nok nødt til å prioritere andre mål en FI fremste Kampkjøretøyer. Jeg TROR målrekkefølgen blir noe slikt som; Kampfly-Luftvern - Luftbårne Sensorer som kan true våre fly - våpen med lang rekkevidde (Iskander/Kalibr/TU160) - Forsynings og kanaliserende -punkter(Interdiction) -artilleri- FI main effort- CAS. . Litt derfor jeg har Argumentert for Missil og Rakett -kapable lastbiler i MLRS tråden, det er rett og slett for mange potensielle mål som er kostbare å ta seg av sett opp i mot F-35 sine sensorer.
              Det å bruke Kampfly mot stridsvogner er feil bruk av ressurser IMO.

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
              Ja, i teorien så har du jo selvsagt rett, men for å få disse i luften så er det jo greit å ha en rullebane å ta av fra? og et luftrom å operere i? Nytter nok veldig lite å ha 10 brannslukkingsapparat om man har en brann på størrelse med brannen i Lærdal å hanskes med? Det må være luftvern i stor grad tilgjengelig i Finnmark om man skal ha noen effektiv nytte av F35, i tillegg til kontroll og overvåkning av luftrommet. EK vil nok også være en ganske markant betydelighet hvis russerne har lyst til å komme på besøk. Er mange systemer som må jobbe sammen for at man skal oppnå full effekt av de.
              Jeg er såpass pessimist at jeg ikke har noen tro på å forsvare Finnmark med mindre vi har solid luftoverlegenhet, eller enda bedre luftherredømme. Til det er lendet for vanskelig å gjemme seg bort i og skape kanaliserende effekt mot FI, ingen sivil infrastruktur som kan skjule store kjøretøyer å snakke om, Lite fjell og daler som fratar den sterke part handlings og manøver -rom. Videre så har dagens Russiske luftvern rekkevidde fra Kola langt inn mot Lyngen, Iskander har rekkevidde ned til Narvik.

Jeg har også drukket F-35 Kool aid'n, men jeg deeptroather ikke den tomme flasken, Stealth på nivået vi nå skal kjøpe er først og fremst rettet mot ildledningsradarer, de er ikke usynlige for et nettverk av moderne sensorer i flere spekter. Selv om aesa radaren kan sende EK signaler på en måte som gjør at den bare jammer i rettningen man sikter på betyr ikke dette at sensorer lenger unna kan plukke opp signalet og lede oppmerksomhet mot våre fly. Forskjellen på et fly med Stealth og ett uten er som forskjellen på en soldat i kamuflasje og en soldat i fargesterk uniform(Eller SAAB Baracuda og Ledbekledd Refleksdress i følge Fanboisene). Så inntil JSM fra F-35 og Ubåter(Eller kanskje lastebiler) har nøytralisert flere lag luftforsvar er fortsatt våre piloter avhengig av å være "best i verden".
              Ja er kjent med at USA ville plastret Kola eller i det minste Finnmark med Tomahawk, eller diverse budsjettknekkere fra B2/B1B/B52H utenfor Island et sted lenge før de så mye som setter en Marine på flyet til Vernes.

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
              Så lenge vi tror NATO kommer, er det flyplassene i Trønderlag som betyr noe, alt annet er mindre viktig enn dette, inntil vi har så mange Amerikanske soldater på Norsk jord til at det blir fred eller vi "vinner"
              Hvor mange fly trengs for dette? 48 fly x 3 tokt i døgnet er det vi da har, tviler sterkt på at vi kan tvinge flere tokt ut av maskinene. Det blir ikke mange Norske fly over Norske avdelinger nord for Bardufoss, før vi har Alliert hjelp i luften. Samtidig som vi ikke kan tillate at noen passerer indre Troms med S400/iskander på hjul.
              Så, mye og lagvis luftvern(Innbefattet C-RAM) er en nødvendighet over Hæren så vell som Trønderlag.

Det er riktig at man ikke kan holde eller ta tilbake landområde -- men man kan påføre fi store tap og dermed øke kostnadene ved en invasjon nokså betydelig.

Det er mulig flyene vil bli prioritert til andre formål, men det er isåfall fordi andre oppgaver er viktigere, og vil sannsynligvis påføre motstanderen enda større tap. Disse tapene må fi ta i betraktning når fi vurderer om det er verdt å gå til angrep eller ikke. Det er klart at med JSM så kan F-35 påføre større installasjoner og skip store skader på kort tid.
              F-35 + JSM kommer til å bli Hovedavskrekkingsvåpnene for Norge, jeg er ikke en tilhenger av RMA gjengen til Diesen som ser Glorius defeat is best defeat!!!11! frem til vi har Amerikanske Kampfly i lufta. Vi må i tillegg til å dø selv påføre angriperen utålelige tap. Noe JSM og F-35 kan klare.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Kdo_under, mange gode poeng! Du har nok rett i at F-35 bør benyttes til andre mål enn tanks.

F-35 flyene kommer til å være fullstendig overlegne i lufta, russiske fly kan kun operere i et område når F-35 ikke er der. På samme måte som vi så i Falklandskrigen at Argentina holdt overflateskipene sine i havn for ikke å bli sunket av britiske ubåter, så må man forvente at Russland ikke kommer til å sende så mange fly inn over Norge før F-35 er nøytralisert med "stand-off" våpen. Det "enkleste" vil nok mest sannsynligvis være å ta ut Ørlandet med et massivt angrep. Hvis vi har forvarsel kan vi fordele F-35 på andre flyplasser, men ved et overraskelsesangrep så har man jo ikke fått noe forvarsel, og alle eggene ligger i en kurv (vel bortsett fra noen få F-35 på Evenes)...

Dessverre så kan det virke som Ørlandet er et relativt "lett" mål:

«Med dagens luftvern vil en enslig ubåt med kryssermissiler enkelt kunne 'mette' og bryte gjennom forsvaret og utslette det nye fine jagerflyvåpenet fullstendig. En investering på 70– 80 milliarder vil altså kunne ødelegges med én enkelt salve».
                I artikkelen minner Ulriksen om at Forsvaret på 1990-tallet la ned et stort antall kystfort fordi de var sårbare for moderne presisjonsvåpen. Han argumenterer med at disse kystfortene var bygd i fjell og langt mer robuste enn dagens flybaser.

– At en stat føler den trenger et så stort antall svært dyre kampfly og likevel mener at det er hensiktsmessig å bygge en fredsbase for å huse dem, er både inkonsekvent og hasardiøst, skriver han.
                http://www.adressa.no/nyheter/sortro...d-12058928.ece

Han har faktisk noen gode poeng...

Edit: selve artikkelen er å finne her: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstre...lriksen-v2.pdf

Kommentér

Så da er det egentlig den faktiske aksjonen basert på varsling du tror ikke holder? Jeg tror at tidlig varsling (uten blod og synlige krenkelser) er utfordrende å få tilstrekkelig aksjon ut av. Det er et svakt punkt.

Men skyldes det logistikkmessige utfordringer eller manglende politisk evne til handling? Et sannsynlig scenario for meg er god varsling tidlig, men manglende handling. Når politiske viljen inntreffer er det for sent, egne ressurser skytes opp på bakken, i garasje og i havn - mens allierte ressurser står ubrukt i fjellhaller og på skip langt unna. Å tørre å mobilisere er en politisk handling.
                  Jeg støtter det scenariet du trekker opp her, Sofakriger. Jeg tror nok at varslingen kommer på ett eller annet tidspunkt, men jeg er heller tvilende til om det er noe politisk vilje eller mot til å iverksette mobilisering om varsling ikke innebærer veldig tydelige tegn på at noe er på gang. Jeg frykter den politiske beslutningen ikke treffes før plakaten på veggen allerede er eller er nære å bli utløst uansett, og da kan det godt være FI allerede har oppnådd målet for sin operasjon.

Jeg frykter også at politikere ikke evner å ta inn over seg at en eventuell landkonflikt med Ivan vil komme som ett ledd av en større konfrontasjon i Baltikum, og at dette vil ha ganske store konsekvenser for hva man kan forvente av støtte fra resten av NATO. Jeg håper jeg tar feil, og at man har forsonet seg med at vi må klare oss en god stund alene, men det jeg hører av utspill fra politikere gjør meg ikke akkurat roligere vedrørende dette.
                  "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Så da er det egentlig den faktiske aksjonen basert på varsling du tror ikke holder? Jeg tror at tidlig varsling (uten blod og synlige krenkelser) er utfordrende å få tilstrekkelig aksjon ut av. Det er et svakt punkt.

Men skyldes det logistikkmessige utfordringer eller manglende politisk evne til handling? Et sannsynlig scenario for meg er god varsling tidlig, men manglende handling. Når politiske viljen inntreffer er det for sent, egne ressurser skytes opp på bakken, i garasje og i havn - mens allierte ressurser står ubrukt i fjellhaller og på skip langt unna. Å tørre å mobilisere er en politisk handling.
                    Det er utvilsomt et svakt punkt, men også vanskelig å gjøre noe med.

Det som kan gjøres noe med er utgangsgrupperingen av det som er satt opp i fredstid, samt hva som kan mobiliseres.

Slik det ser ut, så går det som "ofres" i Finnmark til fradrag et annet sted i den sterkt begrensede strukturen.

Nå ser jeg faktisk noen små lyspunkter i det innledende innlegget her, men vi får se hva det ender med....

Penga rår, og det er lenge siden våre politikere var villige til å betale forsikringspremien.

Kommentér

Aldrimer.no kjører på videre:

Dersom det kommer til en militær konfrontasjon mellom NATO og Russland et annet sted enn i Norge, kan Russland velge å slå til mot Norge først – for å beskytte sin «bastion» mot mulige NATO-operasjoner fra norsk territorium.
                      https://www.aldrimer.no/frykter-russisk-forhandsangrep/

Forsvarseksperter fastslår at et russisk forhåndangrep mot Finnmark eller Svalbard kan oppstå som en konsekvens av en konflikt med Russland et annet sted i NATOs interessesfære.
                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Hemmelige forsvarsplaner fra 1980-tallet, sammen med interne forsvarsdokumenter fra FMR-arbeidet, viser at det aldri har vært noen forsvarspolitisk ambisjon å forsvare Finnmarks - annet enn for å forsinke en fiendtlig framrykking innover i Norge.
                        https://www.aldrimer.no/finnmark-skal-ofres/

Dette er vel noe de fleste visste fra før av.

Kommentér

Aldrimer:
                          Attached Files
                          Død ved Kølle!
                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Dette ble påpekt i kommentarfeltet, og ble besvart:

Vi er enige i at - for interesserte sjeler - så har dette vært kjent en stund. Forsvaret blånekter imidlertid for at dette er et faktum, og da har vi valgt å lage en litt mer fyldig sak enn det vi ellers ville ha gjort. På grunn av manglende ærlighet i forsvarsdebatten har vi satt oss fore å drive litt folkeopplysning. Og så får de av dere som mener dette er gammelt nytt heller sette tennene i noen av de andre sakene våre. Det blir mer enn nok å lese i dag og de kommende dagene og ukene.

Kommentér

Det vil være galskap å ikke bruke den strategiske dybde vi har.

Ellers.
                              -Materiell
                              -Kompetanse
                              -Beredskap

Bruker vi mer på beredskap, da kan vi bruke mindre på de andre to grunnelementene.

Som trusselbilde ser ut nå, da bør promotering være i rekkefølgen oven.
                              Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                              - Marineingeniør maskin
                              - Marineingeniør elektro
                              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X