Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kampluftvern for fremtiden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Kampluftvern for fremtiden

Dette blir bare spekulasjon, men det er vel ikke helt umulig at den anonyme kunden er Kongsberg som har bestilt Giraffe 1X-radarer til utviklingen av kampluftvernet?

http://saabgroup.com/Media/news-pres...or-giraffe-1x/

Comment

Da ville jeg tro kontrakten var med Norge, det er mer naturlig I slike situasjoner.

Rart om det da er begrenset, siden radardivisjonen til Saab I stor grad er norsk.

Det sagt så hadde denne radaren vært midt I blinken for Norge.
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

https://www.google.no/url?sa=t&sourc...vM-Fg7vQXn4maK

Intet nytt eller revolusjonerende, men kjekk lesing for den som interesserer seg for kampluftvern
        Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Høyreklikk og velg "åpne bilde i ny fane" for å se det i full størrelse.

https://forsvaretsforum.no/ForumDocuments/F6%202017.pdf

Comment

Bildet over viser altså kortholds luftvern med IRIS-T som effektor. Det står at rekkevidden er 25 km luft-til-luft, men som det fremkommer av tidligere innlegg i denne tråden kan man i hvert fall dele på tre når det er stasjonært bakke-til-luft. I tillegg til denne skal man også ha kort til middels rekkevidde AMRAAM (NASAMS III HML) med noe lengre rekkevidde (jeg har ikke sett et nøyaktig tall for bakke-til-luft).

Det er to ting som bekymrer meg:
            1) Det står altså i artikkelen at NASAMS III skal overføres fra Luftforsvaret. Vi tetter altså et hull ved å åpne et annet.
            2) Det som ikke står i artikkelen, men som man f eks kan finne på Wikipedia, er at Hæren totalt skal ha tre slike NASAMS III og seks M-113F4 med IRIS-T. Og jeg presiserer at enheten her ikke er batterier, bataljoner eller regimenter, men stykk.

Jeg vil anta at alt av Luftforsvarets luftvern vil benyttes på Ørlandet, og dersom man har noe til overs, kanskje litt på Værnes og litt på Evenes eller Andøya. Og kanskje Oslo... Allerede nå begynner man å bli tynt spredd. Sjøforsvaret har også luftvern på fregattene, men nå har kapasiteten akkurat blitt kraftig redusert, og uansett vil deres luftvernkapasitet sannsynligvis prioritere egenbeskyttelse.

Så har vi altså Hæren vår, stakkar. I dag med garnisoner i Oslo, på Rena, Setermoen, Øverbygd, Porsanger og Varanger. Jeg vet ikke hvor mange sensorer og IKS'er som vil inngå i kampluftvernet, noe som vil være styrende for hvor mange forskjellige steder man kan være samtidig, men det er ikke nok til å dekke alle disse. Med det nye konseptet med kavaleribataljon på Porsanger og jegerkompani i tillegg til den regulære grensevakten så MÅ vi ha kampluftvern disse to stedene. Hva så med hovedtyngden av Hæren i Troms, samt Bardufoss? (Eller Evenes; ett av argumentene for å flytte MPA dit var at man skulle kunne ha en felles luftvernparaply med Hæren.)

Jeg er sterkt bekymret for at det vi skal kjøpe inn er fullstendig utilstrekkelig i volum, selv med 100% oppetid teknisk, og før fienden har begynt å påføre tap. Det vil være behov for vedlikehold av effektorer og sensorer, slik at man må kalkulere med redusert tilgjengelighet, og luftvernet vårt vil, sammen med kommandoplassene våre, være helt på topp på fiendens målliste i en initiell fase i en konflikt.

Jeg har ikke nevnt HV ennå. HV-17/FLF skal visstnok få noe bærbart luftvern, men det tror jeg når jeg ser at det er bevilget penger til det. Resten av HV får håpe at spredning hjelper, og at det objektet de bevokter ikke er viktig for fi å ta ut at han gidder bruke flybomber på det.
            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Apropos kampluftvern:

Hvorfor kvittet vi oss med RBS 70? Mangel på finansiering?

Så at Sverige bruker systemet enda, sist på Trident Juncture.

Fant en diskusjon om pro/cons ved systemet:

https://www.quora.com/What-are-the-p...nti-Air-weapon

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Såvidt jeg husker opererte vi ganske gamle varianter av systemet som ikke er kompatible med nyere varianter som svenskene bruker (BOLIDE etc) så i praksis hadde vi vel måtte kjøpe helt nytt.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                  Så har vi altså Hæren vår, stakkar. I dag med garnisoner i Oslo, på Rena, Setermoen, Øverbygd, Porsanger og Varanger. Jeg vet ikke hvor mange sensorer og IKS'er som vil inngå i kampluftvernet, noe som vil være styrende for hvor mange forskjellige steder man kan være samtidig, men det er ikke nok til å dekke alle disse. Med det nye konseptet med kavaleribataljon på Porsanger og jegerkompani i tillegg til den regulære grensevakten så MÅ vi ha kampluftvern disse to stedene. Hva så med hovedtyngden av Hæren i Troms, samt Bardufoss? (Eller Evenes; ett av argumentene for å flytte MPA dit var at man skulle kunne ha en felles luftvernparaply med Hæren.)

Jeg er sterkt bekymret for at det vi skal kjøpe inn er fullstendig utilstrekkelig i volum, selv med 100% oppetid teknisk, og før fienden har begynt å påføre tap. Det vil være behov for vedlikehold av effektorer og sensorer, slik at man må kalkulere med redusert tilgjengelighet, og luftvernet vårt vil, sammen med kommandoplassene våre, være helt på topp på fiendens målliste i en initiell fase i en konflikt.

Jeg har ikke nevnt HV ennå. HV-17/FLF skal visstnok få noe bærbart luftvern, men det tror jeg når jeg ser at det er bevilget penger til det. Resten av HV får håpe at spredning hjelper, og at det objektet de bevokter ikke er viktig for fi å ta ut at han gidder bruke flybomber på det.
                  La oss ta en liten oppsumering av hva man må ha.

Vi har ca 74 stompansere. Som gir noe slikt som 18 tropper/8 Eskadroner / 4 Bataljoner (om vi lar disse bli bittesmå).
                  Vi rekvirerer 3 stk HML så da kan vi splitte opp til å tro vi har luftvern til 3 bataljoner, så lenge disse jobber under samme paraply ved flytting av HML.

Så om man opererer disse som selvstendige bataljoner, spredt ut i geografien, så trenger man ca. ett batteri per bataljon

Om man opererer som kompanistridsgrupper, som er det mest naturlige utenom frontal strid i indre Troms.
                  Da trenger man en troppskonstellasjon som innbefatter en HML og kanskje to IRIS-T.

Merk da at man ikke er i stand til å beskytte mot PGM fra store høyder og må håpe på alliert hjelp slik at man kan avse F-35.

Det betyr at man har en plan som sier at man skal deployere styrker i Finnmark som kanskje har tilstrekkelig luftvern men som ikke kan forvente egen luftstøtte uten allierte. Og at denne styrken er svakt beskyttet mot PGM.

Logistikken med dette er også vanskelig da man må se seg nødt til å skyte ned UAV med få og dyre AMRAAM.

Igjen å deployere mekaniserte styrker i Finnmark er i beste fall optimistisk.

Når det gjelder HV så er faren ikke alltid så komplisert som konvensjonelle flyangrep.
                  Mindre UAV er mer en trolig fare og det eneste som kan garantere effekt og på samme tid få plass i en B-klasse bil er siste utgave av Stinger som er tilpasset mindre trusler.

Mulig løsning på dette?
                  1. Bevilge mye mer for å få nok.
                  2. Bevilge litt mer så man kan kjøpe enorme mengder stinger til hele forsvaret for å øke FI estimerte tap.

Om ikke man velger alternativ 1 så er det umulig å drive symetrisk strid i Finnmark.
                  Død ved Kølle!

Comment

Jeg skjønner argumentasjonen din, og er enig i mye, men det er etter min mening livsfarlig å så tanken om at man kan lage bittesmå bataljoner og fortsatt kalle dem bataljoner. Det er enkelte kapasiteter som ikke skalerer lineært, så man kan få visse stordriftsfordeler ved å ha noe størrelse på bataljonene, og dette er noe man i andre land og til dels i Norge har praktisk erfaring med. Jeg vil regne 13 vogner pr eskadron/kompani som et minimum, og to slike pr bataljon, altså 26 vogner pr bataljon, pluss alle spesialkjøretøy. 74 vogner blir tre bataljoner minus en tropp.

Jeg er litt nazi på akkurat dette, fordi man nå får en kavaleribataljon som ikke er en nyanskaffelse, men resultat av å flå eksisterende avdelinger. Likevel vil enkelte politikere slå seg på brystet og si, "Se, så flinke vi er, vi har fått til en helt ny bataljon!" De samme politikerne vil hevde at vi nå er i ferd med å få en mekanisert bataljon på Skjold, mens vi i realiteten har for få stridsvogner til de to mekaniserte vi har i dag - faktisk ikke nok operative stridsvogner til å stille én skikkelig panserbataljon i hele Kongeriket, når sannheten skal sies.

Nå var dette en liten digresjon fra dette med kampluftvern, men jeg mener at en oppsplitting av små luftvernressurser har samme effekt. De totalt 9 (dersom alle er operative) avfyringsenhetene vil ganske sikkert klare å lage en fin paraply over en brigade, dersom den opererer så samlet som den bør mot en "near peer" eller "peer" motstander (bl a fordi samtlige 24 artilleriskyts må kunne virke over hele frontbredden). Klarer én HML og to M113F4 å lage en like fin paraply over tre bataljonsstridsgrupper, dersom vi splitter opp brigaden? Jeg tviler. I tillegg har vi dette med volum - hver M113F4 bærer 4 IRIS-T, og hver HML 6 AMRAAM. Så kan man regne på treffsannynlighet pr missil, effekt av jamming, antall fiendtlige fly i én angrepspakke, fiendens risikovilje og andre faktorer for å se hvor sannsynlig det er at luftvernet hindrer egne tap. Og jeg minner om at i første fase av en krig vil ikke fienden slippe bomber på tilfeldige infanterister - han vil bombe de samme luftvernenhetene som allerede er i mindretall. Så kan disse selvsagt gjemme seg bort og slå av radaren, men da kan han bombe kommandoplasser, forsyningsinstallasjoner, artilleri og annet han måtte finne.

Comment

Det er viktige poeng fra [MENTION=15731]Rittmester[/MENTION] her. Det er ikke bare å dele opp en luftvernparaply i mindre deler. I denne typen systemer så er helheten betydelig mer enn summen av delene. Dette gjelder særlig i terreng som Norge. Overlappende dekningsområder, gjensidig støtte.
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Jeg skjønner argumentasjonen din, og er enig i mye, men det er etter min mening livsfarlig å så tanken om at man kan lage bittesmå bataljoner og fortsatt kalle dem bataljoner. Det er enkelte kapasiteter som ikke skalerer lineært, så man kan få visse stordriftsfordeler ved å ha noe størrelse på bataljonene, og dette er noe man i andre land og til dels i Norge har praktisk erfaring med. Jeg vil regne 13 vogner pr eskadron/kompani som et minimum, og to slike pr bataljon, altså 26 vogner pr bataljon, pluss alle spesialkjøretøy. 74 vogner blir tre bataljoner minus en tropp.

Jeg er litt nazi på akkurat dette, fordi man nå får en kavaleribataljon som ikke er en nyanskaffelse, men resultat av å flå eksisterende avdelinger. Likevel vil enkelte politikere slå seg på brystet og si, "Se, så flinke vi er, vi har fått til en helt ny bataljon!" De samme politikerne vil hevde at vi nå er i ferd med å få en mekanisert bataljon på Skjold, mens vi i realiteten har for få stridsvogner til de to mekaniserte vi har i dag - faktisk ikke nok operative stridsvogner til å stille én skikkelig panserbataljon i hele Kongeriket, når sannheten skal sies.

Nå var dette en liten digresjon fra dette med kampluftvern, men jeg mener at en oppsplitting av små luftvernressurser har samme effekt. De totalt 9 (dersom alle er operative) avfyringsenhetene vil ganske sikkert klare å lage en fin paraply over en brigade, dersom den opererer så samlet som den bør mot en "near peer" eller "peer" motstander (bl a fordi samtlige 24 artilleriskyts må kunne virke over hele frontbredden). Klarer én HML og to M113F4 å lage en like fin paraply over tre bataljonsstridsgrupper, dersom vi splitter opp brigaden? Jeg tviler. I tillegg har vi dette med volum - hver M113F4 bærer 4 IRIS-T, og hver HML 6 AMRAAM. Så kan man regne på treffsannynlighet pr missil, effekt av jamming, antall fiendtlige fly i én angrepspakke, fiendens risikovilje og andre faktorer for å se hvor sannsynlig det er at luftvernet hindrer egne tap. Og jeg minner om at i første fase av en krig vil ikke fienden slippe bomber på tilfeldige infanterister - han vil bombe de samme luftvernenhetene som allerede er i mindretall. Så kan disse selvsagt gjemme seg bort og slå av radaren, men da kan han bombe kommandoplasser, forsyningsinstallasjoner, artilleri og annet han måtte finne.
                        Poenget mitt, selv om jeg viser det på en dårlig måte er at det ser nå ut som om man skal lage en hær som per definisjon er tynn suppe.
                        Og deretter smøre denne tynne suppa utover store landområder.

Realiteten er at man har 3 bataljoner som kan operere i indre Troms (Denne siden av lyngen), luftvern og artilleri som i dag er bestilt er nok til å la to av disse bataljonene drive strid, og den tredje kan veksle ut med en av de to stridende når disse er spist opp.

Skal vi ut i Finnmark med dette så må så godt som hele luftvernbataljonen bli med. Og vi må ha inn minst 24 allierte fly til Trøndelag, slik at vi kan dekke bataljonen mot motstanderens luftmakt.

Bestilt luftvernsystem kan ikke beskytte bakkeavdelingene mot PGM leverandører som flyr høyere, eller som bruker stand off.
                        Død ved Kølle!

Comment

Reposter dette.

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                          Så det selv, da blir det noe slikt.
                          Enormt god våpenkapasitet og evne til å følge tunge manøveravdelinger.
                          Iris-t løsningen krever at landmaktutredningen gir panseravdelinger.

Og at vi har en ukes reaksjonstid om vi skal ut fra Troms.

Med mindre man kan veksle til lastebil eller Humvee ved behov.
                          Død ved Kølle!

Comment

Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
                            Såvidt jeg husker opererte vi ganske gamle varianter av systemet som ikke er kompatible med nyere varianter som svenskene bruker (BOLIDE etc) så i praksis hadde vi vel måtte kjøpe helt nytt.
                            Luftvern ble vel også redefinert som "ikke relevant eller gripbart" i årene etter FS2000 og ble deretter stille lagt ned siden "slagenes tidsalder er over og framtiden er asymetriske trusler". Var en del diskusjon om å droppe selvdrevne 155mm skyts til fordel for 105mm tauet også.

Comment

Poenget mitt, selv om jeg viser det på en dårlig måte er at det ser nå ut som om man skal lage en hær som per definisjon er tynn suppe.
                              Og deretter smøre denne tynne suppa utover store landområder.

Realiteten er at man har 3 bataljoner som kan operere i indre Troms (Denne siden av lyngen), luftvern og artilleri som i dag er bestilt er nok til å la to av disse bataljonene drive strid, og den tredje kan veksle ut med en av de to stridende når disse er spist opp.

Skal vi ut i Finnmark med dette så må så godt som hele luftvernbataljonen bli med. Og vi må ha inn minst 24 allierte fly til Trøndelag, slik at vi kan dekke bataljonen mot motstanderens luftmakt.

Bestilt luftvernsystem kan ikke beskytte bakkeavdelingene mot PGM leverandører som flyr høyere, eller som bruker stand off.
                              Dette er jeg helt enig i.

Comment

https://krigsvidenskab.dk/micro-air-...in-i-forsvaret
                                Har postet denne tidligere

Den største ros er efterligning, og hvad man ser i forhold til anvendelsen af små, kommercielle droner, er taktikker og platforme, der oprindeligt blev udviklet af IS og andre oprørsgrupper, men som nu står på tærsklen til at blive anvendt af statslige aktører. Eksempelvis i Ukraine, hvor både ukrainske styrker og russiskstøttede oprørsstyrker bruger droner til eksempelvis artillerikoordination.7 Ligeledes har de første drone-masseangreb, eller ”drone swarms”, med mere eller mindre hjemmelavede mellemdistancedroner allerede fundet sted. I starten af 2018 blev den russiske Hmeimim-luftbase i Syrien angrebet af mellem 10 til 16 droner. Dronerne bestod af en airframe af træ monteret med to improviserede sprængladninger.8
                                Bør ikke glemmes.
                                Død ved Kølle!

Comment

Heller ikke at dronesvermangrepet på Khmejmim var helt mislykket, takket være russisk EK og SHORAD.
                                  Last edited by Lille Arne; DTG 161114A Nov 18, . Begrunnelse: Wtf?
                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                  - Dmitrij Boltenkov

Comment

Apropos spre luftvern tynt utover, et lite tilleggspoeng å ta med seg er at dersom situasjonen virkelig spisser seg til, så vil politikerne plutselig finne ut at noen har nedlagt Nike-batteriene og at hovedstaden og alle nærliggende flyplasser ligger helt ubeskyttet, noe som kan ha svært negative helsemessige virkninger på de samme politikerne. Så da tenker jeg at det aller meste av luftvern, bortsett fra det Luftforsvaret har klart å bolte fast på Ørlandet, og Hærens beltegående, raskt vil bli fraktet til Gardermoen og videre. Ergo smurt enda tynnere utover der det trengs mest.

Comment

Apropos spre luftvern tynt utover, et lite tilleggspoeng å ta med seg er at dersom situasjonen virkelig spisser seg til, så vil politikerne plutselig finne ut at noen har nedlagt Nike-batteriene og at hovedstaden og alle nærliggende flyplasser ligger helt ubeskyttet, noe som kan ha svært negative helsemessige virkninger på de samme politikerne. Så da tenker jeg at det aller meste av luftvern, bortsett fra det Luftforsvaret har klart å bolte fast på Ørlandet, og Hærens beltegående, raskt vil bli fraktet til Gardermoen og videre. Ergo smurt enda tynnere utover der det trengs mest.
                                      Og hvorfor tror du de settes på belter?
                                      For å gjøre det umulig å frakte dem raskt til andre steder enn NN.
                                      Død ved Kølle!

Comment

14 år har gått siden Luftvernbataljonen/6.divisjon ble nedlagt som ledd i det store svarte sluket, da våre væbnede styrker skulle transformeres til å møte assymetriske trusler. 51 års kompetanse, kultur og tradisjon forsvant som dugg for solen når kjøretøyer, sensorer, samband, våpen, flagg, faner, crester, RB70 bar-meteren fra messa og øvrig materiell ble låst bort eller dumpet i kverna. Noe ble vel sågar også solgt til Irland. Nå skal kortholdsluftvernet gjenopprettes. Som mange av oss allerede den gang spådde. Tragisk er det da å tenke på hvor mange høykompetente, dyktige og motiverte befalingsmenn som kunne utgjort kjernen i det nye hærluftvernet, nå forlengst har gått andre veier.

Ønsker Artilleribataljonen ihvertfall lykke til.
                                        Mutual Assured Destruction.

Comment

Forsvarsmatriell kjøper inn en ny type APC som prototype for kampluftvern.

https://www.janes.com/article/81455/...ype-for-norway

Comment

Den artikkelen er ikke helt ny, men uansett - jeg må jo si meg enig i flere tidligere innlegg her, blant annet det til [MENTION=84027]BloodhounD[/MENTION] litt over her - det var galskap å kvitte oss med luftvernkapasiteten før vi hadde anskaffet ny. Ikke bare fordi Hæren ville stå fullstendig ubeskyttet i denne perioden, men også fordi vi kvittet oss med kritisk kompetanse som det vil ta lang tid å bygge opp igjen.

Og så kan man fundere på vurderingene som lå bak. Det er fullt mulig og legitimt å vurdere å kutte ut enkeltkapasiteter dersom man mener man kan håndtere utfordringer på en annen måte. For eksempel kunne man godt vurdert å fjerne stridsvogner fra Hæren. Nå ville jeg personlig vært ufattelig uenig i en slik beslutning, men det er mulig å tenke seg en lett infanterihær med gode panserbekjempelsesvåpen, dersom forsvarskonseptet man har valgt er statisk nok til at dette er noe som kan være kosteffektivt og operativt fornuftig.

Derimot er det absolutt ingenting som tilsier at vi, uansett hvilket konsept vi velger, skulle kunne klare oss uten luftvern. Når vi var i Afghanistan, og Taliban var fienden, var det greit nok, for da eksisterte ingen lufttrussel. Dersom vi var en stormakt, og kunne basert oss på totalt luftherredømme med egne kampfly, kunne vi sannsynligvis også redusert innsatsen innenfor bakkebasert luftvern. Men vi er Norge, og naboen vår er Russland, og det er ikke vi som kommer til å ha luftherredømme. Altså trenger vi, fullstendig uavhengig av scenario, både luftvern som kan følge kampavdelinger og fartøy for egenbeskyttelse, og mer langtrekkende luftvern, slik at fienden ikke bare kan gjøre som NATO gjorde mot Serbia - fly langt nok unna til at luftvernet ikke har rekkevidde.

Comment

Slik blir Hærens nye kampluftvern

– Vi går fra å ha ingenting til å få litt. Det gir oss en ekstra trygghet.

https://forsvaretsforum.no/slik-blir...e-kampluftvern

Comment

Lars er positiv, det skal han ha. Man kunne også ha sagt, «Vi går fra å være slaktoffer til å ha en liten sjanse til å overleve».

Comment

Den artikkelen er ikke helt ny, men uansett - jeg må jo si meg enig i flere tidligere innlegg her, blant annet det til [MENTION=84027]BloodhounD[/MENTION] litt over her - det var galskap å kvitte oss med luftvernkapasiteten før vi hadde anskaffet ny. Ikke bare fordi Hæren ville stå fullstendig ubeskyttet i denne perioden, men også fordi vi kvittet oss med kritisk kompetanse som det vil ta lang tid å bygge opp igjen.

Og så kan man fundere på vurderingene som lå bak.

….. .

Så vidt jeg husker så var det et stort antall merkelige beslutninger på omtrent den tiden da nedleggelsen av hærens luftvern ble iverksatt.

Det forhold at noen mente at vi kunne se bort ifra en "lokal" fiende var for det første en slutning som i beste fall var korrekt på meget kort sikt, og å satse på at dette ville vare var i beste fall gambling.

Allikevel så førte en nesten utrolig naiv tro på at dette ville vare til at man ikke trengte et helhetlig nasjonalt forsvar, men "bare" trengte å bidra med noen nisjekapasiteter i et felles NATO system, herunder en uforholdsmessig stor fokus på å stille kapasiteter til disp. for Intops.

Hæren ble i praksis nedlagt som kampsystem (kapasitet).

At noen kunne tro på dette var og er utrolig for meg - men nedleggelsen av hærens luftvern var et av resultatene.
                                                  Last edited by Niko; DTG 052335A Jun 19, .

Comment

Fra Prop 1S.
                                                    7628 Kampluftvern
                                                    Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 337 S (2014–2015) til Prop. 113 S (2014–2015). Hærens luftvernsystem NALLADS (Norwegian Army Low Level Air Defence System) ble utfaset i 2004. Prosjekt Kampluftvern er opprettet for å etablere en evne til å forsvare Hærens ma-nøveravdelinger mot luftangrep. Kapasiteten ble besluttet etablert ved Stortingets behandling av Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 S (2011–2012).

Prosjektet skal etablere et kampluftvernbatteri til Hæren, og vil blant annet benytte eksisterende og allerede innarbeidede løsninger i Forsvaret. Kampluftvernbatteriet vil bestå av ulike enheter for ildledning, kortholdsluftvern, luftvern med middels lang rekkevidde og nødvendige stabsfunksjoner for ledelse og logistikk. Prosjektet gjen-nomføres som en rettet anskaffelse fra Kongsberg Defence & Aerospace AS. Kontraktsforhand-lingene har tatt noe lenger tid enn forventet. Det planlegges å signere en kontrakt innen utgangen av 2019.

Hæren har startet forberedelser for mottak av kampluftvern. Planlagte leveranser fra prosjektet er 2019–2023, og prosjektet planlegges terminert i 2024.

Prosjektets pris- og valutajusterte kostnadsramme er 1 009 mill. kroner, inkludert merverdiavgift og usikkerhetsavsetning.
                                                    Svolten og tyst, samband fyst

Comment

Forsvarsmateriell og Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) signerte i dag en kontrakt for levering av et spesialdesignet kampluftvernsystem for å beskytte manøveravdelinger i Hæren.

https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...til-h%C3%A6ren

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Comment

Mer info om prosjektet:

https://www.tu.no/artikler/nesten-20...uftvern/477884

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Comment

• Filter
                                                        • Tid
                                                        • Show
                                                        • New Topics
                                                        Clear All
                                                        new posts
                                                        No content found
                                                        Show More

• Filter
                                                        • Tid
                                                        • Show
                                                        • New Topics
                                                        Clear All
                                                        new posts
                                                        Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                        Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                        Oppstillingsplassen
                                                        Tekniske driftsmeldinger
                                                        Tekniske driftsmeldinger.
                                                        Tråder: 8 Innlegg: 661
                                                        Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                        8 661
                                                        Kunngjøringer fra ledelsen
                                                        Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                        Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                        Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                        15 1.086
                                                        Kommentarer fra rekkene
                                                        Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                        Tråder: 3 Innlegg: 460
                                                        Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                        3 460
                                                        Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                        S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                        Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                        Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                        Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                        2.453 41.955
                                                        Rittmester
                                                        Livet i tjeneste
                                                        Underforum:
                                                        Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                        S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                        Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                        Tråder: 67 Innlegg: 2.914
                                                        67 2.914
                                                        Underforum:
                                                        S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                        Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                        Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                        30 492
                                                        S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                        Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                        Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                        8 283
                                                        Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                        S-2 1. Generelle nyheter.
                                                        Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                        Tråder: 1.054 Innlegg: 33.844
                                                        1.054 33.844
                                                        S-2 2. Etterretning
                                                        Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                        Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                        Tråder: 395 Innlegg: 28.352
                                                        Nyeste innlegg: Fokus: Hong Kong
                                                        395 28.352
                                                        Rittmester
                                                        Fokus: Hong Kong
                                                        Underforum:
                                                        Tema: Russland (58/6.883)
                                                        Tema: Asia (102/4.214)
                                                        S-2 3. Sikkerhet
                                                        Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                        Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                        Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                        59 5.302
                                                        Underforum:
                                                        22.juli 2011 (32/4.562)
                                                        S-2 4. Nyhetsfeed
                                                        Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                        Tråder: 210 Innlegg: 265
                                                        210 265
                                                        Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                        S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                        Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                        Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                        Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                        2.549 62.550
                                                        Underforum:
                                                        Hæren (41/1.518)
                                                        Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                        Luftforsvaret (62/1.285)
                                                        Heimevernet (564/17.509)
                                                        S-3 2. Totalforsvaret
                                                        Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                        Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                        Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                        584 19.529
                                                        Underforum:
                                                        Politiet (235/12.996)
                                                        S-3 3. Ledelse
                                                        Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                        Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                        Nyeste innlegg:
                                                        9 179
                                                        Blåfugl
                                                        S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                        Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                        Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                        Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                        21 2.271
                                                        pioff
                                                        Den store PI-tråden
                                                        av pioff
                                                        Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                        S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                        Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                        Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                        109 10.281
                                                        S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                        Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                        Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                        65 827
                                                        Underforum:
                                                        Landsystemer (28/624)
                                                        Sjøsystemer (4/5)
                                                        Luftsystemer (6/41)
                                                        INI-systemer (23/128)
                                                        Fagforum S-5: Planer & policy
                                                        S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                        Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                        Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                        Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                        93 6.071
                                                        S-5 3. Militærhistorie
                                                        Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                        Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                        411 10.512
                                                        Underforum:
                                                        S-5 4. Veteranforum
                                                        Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                        Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                        Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                        89 1.564
                                                        magskor
                                                        Team Rubicon.
                                                        av magskor
                                                        Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                        S-6 1. Fagforum Samband
                                                        Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                        Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                        Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                        119 1.706
                                                        Underforum:
                                                        01 Fagområder (16/297)
                                                        02 Felttriks (23/301)
                                                        S-6 2. Tekniske forum
                                                        Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                        Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                        170 3.017
                                                        Markedsplassen
                                                        Kjøp og salg
                                                        Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                        Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                        Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                        537 2.182
                                                        Milforums testarena
                                                        Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                        Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                        3 16
                                                        Bedriftspresentasjoner
                                                        Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                        Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                        2 2
                                                        Working...
                                                        X