Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norsk forsvar på 1940 nivå ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Norsk forsvar på 1940 nivå ?

Kanskje enda mindre lag? Selv Messi vil ha problemer hvis han alene skal spille mot et lag i den norske Adeccoligaen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
      Selv Messi vil ha problemer hvis han alene skal spille mot et lag i den norske Adeccoligaen.
      Det spørs...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av schaly
        For å ta en sport-/fotballanalogi, så hjelper det ikke å ha kun 11 dyktige spillere på laget slik at man ikke har noen form for utholdenhet gjennom sesongen.
        Bortsett fra det, så ser det mer ut som om Norge nå spiller med et 7-lag uten å ha noen på reservebenken.
        God analogi. Jeg er dog stolt og glad over de som utgjør sjueren vår!

Kommentér

Med et par reserve-sjuere kunne vi sovet litt bedre om natta.
          Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan
            Det kan faktisk godt hende at hun snakker sant. Jeg tror faktisk at hun gjør det.

Men det hjelper uansett ikke mye når vi har et forsvar som er så mikroskopisk som det er. Og som i praksis mangler grunnleggende kapasiteter, som for eksempel effektivt luftvern.
            Det kan da ikke stemme at Norge mangler et effektivt luftvern! Bakke-til-luft våpensystemet NASAMS 2 regnes som ”state of the art” hva angår måloppdagelse og nedskytning av lavt- og hurtigflygende mål som UAV, kryssermissiler, helikopter og kampfly. Våpensystemet er kapabel til å forsvare strategiske landbaserte installasjoner med svært få ressurser. Hvert batteri kan engasjere opptil 72 mål nesten samtidig, og hittil har ingen AMRAAM-missiler bommet på målet. USA, Spania, Hellas, Tyrkia og Nederland har alle kjøpt våpensystemet. Da president Bush ble innsatt for sin andre periode i januar 2005 ble fire NASAMS-batterier leid inn for å beskytte luftrommet over Washington DC. Et hemmelig antall NASAMS-batterier er senere kjøpt inn som en del av terrorberedskapen til USA, og i dag bevoktes Det hvite hus med president Barack Obama og den amerikanske statsmakten døgnet rundt av det norske missilsystemet. I tillegg har Norge bidratt med NASAMS-enheter til NATOs IRF.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av swidish sr
              Opprinnelig skrevet av dobrodan
              Det kan faktisk godt hende at hun snakker sant. Jeg tror faktisk at hun gjør det.

Men det hjelper uansett ikke mye når vi har et forsvar som er så mikroskopisk som det er. Og som i praksis mangler grunnleggende kapasiteter, som for eksempel effektivt luftvern.
              Det kan da ikke stemme at Norge mangler et effektivt luftvern! Bakke-til-luft våpensystemet NASAMS 2 regnes som ”state of the art” hva angår måloppdagelse og nedskytning av lavt- og hurtigflygende mål som UAV, kryssermissiler, helikopter og kampfly. Våpensystemet er kapabel til å forsvare strategiske landbaserte installasjoner med svært få ressurser. Hvert batteri kan engasjere opptil 72 mål nesten samtidig, og hittil har ingen AMRAAM-missiler bommet på målet. USA, Spania, Hellas, Tyrkia og Nederland har alle kjøpt våpensystemet. Da president Bush ble innsatt for sin andre periode i januar 2005 ble fire NASAMS-batterier leid inn for å beskytte luftrommet over Washington DC. Et hemmelig antall NASAMS-batterier er senere kjøpt inn som en del av terrorberedskapen til USA, og i dag bevoktes Det hvite hus med president Barack Obama og den amerikanske statsmakten døgnet rundt av det norske missilsystemet. I tillegg har Norge bidratt med NASAMS-enheter til NATOs IRF.
              Tror dobrodan snakker om luftvern i brigaden, det kalles nærluftvern om jeg ikke tar helt feil. Det har vi ikke lengre tror jeg, før hadde vi Luftvernartilleribataljonen på Rusta leir som ble nedlagt. Den hadde RB70 og FIM92 "Stinger" til bruk som nærluftvern i brigaden.

Kommentér

NASAMS er bra det, men vi har så sørgelig lite av det. Slik det er må man velge om man skal forsvare flybaser eller hæravdelinger, man har ikke nok til begge deler. Brigadens eget luftvern er, som struksa sier, en saga blott.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Rittmester tok poenget mitt.

Kjempebra i kvalitet, håpløst i kvantitet...

Om jeg ikke husker helt feil, så har vi noe sånt som to batterier. Jeg vet ikke hvor mange missiler som er klare til avfyring i et batteri, men jeg regner med at det ikke er mange nok til å bekjempe et seriøst agrep med kryssermissiler og fly mot f.eks en flyplass. Noe som igjen vil gjøre at vi risikerer å miste muligheten til å sende opp egne fly...
                  two to the heart, one to the mind...

Kommentér

NASAMS 2 er ekstremt bra, og jeg har også lite greie på luftvern. Men det virker da ganske åpenbart at NASAMS 2 neppe kan forsvare mot lavtflyvende fly og angrepshelikoptre de fremste avdelinger i en fremrykkende mekanisert styrke som rykker fram med den fart som i dag er den vanlige (som i Desert Storm 1991, Irak-invasjonen 2003). De må stanse og sette opp våpen, radarer etc. før de er klare til skudd, og kan ikke skyte mens de er i bevegelse. Hvis frontlinjen beveger seg fremover med over 100 km (av og til flere 100 km) i døgnet, vil de ikke være i stand til å følge med i det hele tatt og samtidig gi luftdekning. Under en offensiv vil radarene bli liggende langt bak de fremste styrker, og vil f.eks. ikke kunne ha radardekning mot angrepshelikoptre som angriper våre fremste styrker fra meget lav høyde. De fremste styrker trenger luftvernmissiler der hele hele systemet (launchere, radarer og kommandoapparat) er montert på panserkjøretøyer og kan anvendes mens det er i bevegelse og kan forflyttes fremover med samme fart som manøverelementene og samtidig være kontinuerlig virksomme.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Re: Norsk forsvar på 1940 nivå ?

Når førstegangstjenende stiller spørsmålet om hva de gjør hvis det skulle komme trusler som helikopter, er svaret at toppmonterte 12,7er er avskrekkende nok i seg selv for å ikke snakke om NASAMS
                      *EDIT førstegangstjenende

Kommentér

Jeg har forstått det slik at noen av årsakene til at det norske rakettsystemet er så etterspurt, er at det er både desentralisert og svært mobilt. Men vil det være uklokt å regne med at NASAMS primært skal beskytte flybasene mens kampflyene og fregattvåpenets missilsystemer KAN benyttes til støtte for hæravdelingene?

Kommentér

NASAMS er jo tiltenkt å være baseluftvern ikke sant? Det er nok meget mobilt til baseluftvern å være. NASAMS-paraplyen kan ikke dekke nede i daler og fjorder som brigaden kan befinne seg i og dukker det da plutselig opp noen angrepshelikoptere er det ikke bare å ringe etter F16. Dem kan ikke holde seg i nærheten hele tiden og hadde i en tenkt situasjon nok å gjøre med FI sine fly.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                          Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                          Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                          Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X