Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Statsbudsjettet 2011 - Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Statsbudsjettet 2011 - Forsvaret

Tidligere direktør ved FFI, Nils Holme, kommer med sine betraktninger rundt forsvarsbudsjettet her: tjodareik.no/kommentar/kommentar%202010 ... jettet.htm

Det kanskje viktigste han påpeker er: " Det er som tidligere en alvorlig svakhet ved det omfattende budsjettdokumentet at det ikke finns noen kobling mellom postene i budsjettet, og den kapasiteten bevilgningen faktisk vil gi."

Han kommenterer også den nye bruttoberegningsmodellen for Forsvarsbygg, som er en ren regnskapsteknisk sak, som tilsynelatende blåser opp hele budsjettet med 12,4%, mens det i realiteten er en nedgang på 0,26%. Så spørs det om noen i NATO, eller vi selv om noen år, faktisk vil la oss lure til å tro at forsvarsbudsjettet økte med 12% under den rød-grønne regjeringen...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester
      Han kommenterer også den nye bruttoberegningsmodellen for Forsvarsbygg, som er en ren regnskapsteknisk sak, som tilsynelatende blåser opp hele budsjettet med 12,4%, mens det i realiteten er en nedgang på 0,26%. Så spørs det om noen i NATO, eller vi selv om noen år, faktisk vil la oss lure til å tro at forsvarsbudsjettet økte med 12% under den rød-grønne regjeringen...
      Jane's kommer sikkert snart med en story der dette hevdes...

Tjodareik er alltid en god kommentator - jeg ser frem til å ha tid til å lese hele budsjettet selv om helga, så får vi se hva man finner.

Synes likevel det er ett "visdomsord" som har blitt nevnt i debatten her i UK i anledning den oppkommende SDSR som er svært passende også hjemme:

”Vision without action is a dream. Action without vision is a nightmare”

I en årrekke har vi hatt visjoner i Norge for Forsvaret, men aldri gjort noe med dem. Det vi likevel har gjort har blitt utført nesten helt blottet for visjoner og noen som helst rød tråd eller overordnet strategi. Norsk forsvarspolitikk blir mer og mer ett mareritt.
      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

And what do you know...

Norway increases budget to meet long-term goals (Jane's Defence Weekly, 7 Oct, 2010)

John Berg JDW Correspondent
        Oslo

Norway's government has proposed a defence budget of NOK39.2 billion (USD742.14 million) for 2011: a nominal increase of NOK4.3 billion over the NOK34.9 billion invested in 2010.

Minister of Defence Grete Faremo said that the proposed budget is on track to meet the 2008 defence plan requirement of a "fresh money" increase in the 2008-12 period of NOK800 million, in addition to compensation for inflation, pay rises and "defence-specific" cost increases. The new document specifies investments in new equipment amounting to NOK8.1 billion and a total for operations, maintenance and administration of NOK29.3 billion.
        Ikke kan de regne, og ikke kan de lese...

Kommentér

Oi, oi. Nå har John Berg virkelig latt seg lure.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg blir ganske oppgitt av det hele - dessverre er det nok ett tegn i tiden på den kraftige reduksjonen i kvalitet på JDW som har skjedd i det siste, hvor det å faktisk sjekke hva man trykker er en sjeldenhet...

Kommentér

En ting jeg la merke til i går - Regjeringen innrømmer i budsjettet at de ikke vil nå målet om å bruke 31 milliarder på investeringer over langtidsperioden, men istedet vil bruke 30 milliarder (Kap 1.2.1 - side 11). Dvs at Forsvaret totalt vil få tilført en milliard mindre enn planlagt, samtidig som driftsbudsjettet (angivelig) skal økes med 800 millioner...

Innebærer ikke dette da en netto reduksjon på 200 millioner over langtidsperioden i henhold til plan i stedet for 800 millioner i økning, og at alle de "friske" midlene i realiteten bare hentes fra investeringsbudsjettet?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
                Det ser ut som om nokså store endringer kan være på vei når man leser det du siterer i sammenheng med det som står like over:
                ...vil regjeringen aktivt legge til rette for en gradvis overføring av ansvaret for sikkerheten i Faryab provins til afghanske sikkerhetsstyrker så snart situasjonen tillater det. Det er aktuelt å starte denne prosessen allerede i 2011. I tråd med ISAFs strategi og NATOs prioriterte styrkebehov vil Norge fokusere den militære innsatsen mot kapasitetsbygging av de afghanske sikkerhetsstyrkene slik at overføring av ansvar kan finne sted. Det langsiktige målet er å vri dagens innsats på partnering og mentorering over på mer institusjonell opplæring av det afghanske forsvaret.
                Det kan tyde på at vi forholdsvis snart kan se en overgang fra aktiv feltbruk av norske tropper (TU, MOT, OMLT-KDK) til at de skal brukes mer til mer formell utdannelse/skolering av ANA?
                Ser ut som om det kan bli slik ja i følge artikkel i Aftenposten (lenke).

[quote:qpnlguvw]
                Regjeringens målsetting har vært at afghanerne skal ta over sikkerheten i Faryab provins i løp av 2010 eller senest i 2011. Dermed ser forsvarsminister Grete Faremo (A) for seg at Ola Soldat også i mindre grad skal være ute på farlige oppdrag og bruke mer tid i trygghet i leirene.
                ...
                Altså skal soldatene være mer inne i leirene og mindre ute på farefulle oppdrag med afghanske kolleger.
                ...
                Målsettingen er å være mindre aktivt i felt, enten alene eller sammen med afghanske styrker, bekrefter pressekontakt Eskil Grendahl Sivertsen i Forsvarsdepartementet overfor Aftenposten.no.

- På norsk side planlegges det en gradvis dreining av den militære innsatsen mot utdanning og støttefunksjoner etter hvert som afghanerne tar et mer selvstendig ansvar, sier forsvarsminister Grete Faremos pressekontakt.
                Jeg var litt overrasket over at ingen kommenterte dette, men nå kom chaos22. Jeg tror dette godt kan bety en raskere og mer dramatisk endring av innretningen av Norges bidrag i Afghanistan enn de fleste tror. Slik jeg tolker dette er det her muligens varslet en temmelig hurtig omlegging (innen utgangen av 2011) som i stor grad vil gjøre at norske styrker vil drive skolering av afghanske soldater/offiserer i camp, gjerne på høyere nivå, og avslutte aktiv felttjeneste.[/quote:qpnlguvw]

Og da er katta ute av sekken:

I Maimana har den afghanske hæren gått fra å være en liten bataljon til å bli en stor brigade.

Dermed kan de afghanske styrkene bli så sterke at man fra norsk side ser det som naturlig at de i mye større grad kan ivareta sikkerheten selv.

Norge organiserer nå sine styrker på nytt, for bedre å kunne støtte denne nye brigaden.

Blant annet skal det selvstendige opplæringsteamet, det såkalte OMLT-bidraget, ikke lenger være en del av det Norge bidrar med.

– Vårt selvstendige opplærings- og støtteteam vil ikke lenger operere slik det har gjort. De skal nå integreres sammen med våre øvrige styrker i Maimana. Dette gjør vi fordi det afghanske militæret er nå ankommet Nord-Afghanistan i et så stort antall at de trenger en annen oppfølging, sier Faremo til NRK.
                Formelt tror jeg at vi vil se en overføring av ansvaret i løpet av de neste 6 til 12 måneder i det området de norske styrkene opererer i, sier en forsvarsminister som tydelig markerer en retning uten at hun vil sette konkrete datoer.

Målet for bidraget til Afghanistan har vært akkurat dette, og dermed tyder mye på at dette er begynnelsen på slutten for det norske engasjementet i Afghanistan.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

"Forsvaret lever og leverer"
                  "Kronikk av forsvarsminister Grete Faremo i Fædrelandsvennen 26. oktober 2010."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/akt ... ?id=621923
                  Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
                  Nåværende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

Kommentér

Og Ine Eriksen Søreide (H), leder i Stortingets Utenriks- og forsvarskomite: Grete Faremos fremstilling i utakt med virkeligheten

Vår politiske uenighet er knyttet til Forsvarets status i dag, og hvilke konsekvenser dette har for vår forsvarsevne. På den ene siden står regjeringen knallhardt på at alt er i den skjønneste orden. På den andre siden påpeker Høyre, sammen med Riksrevisjonen, observatører og pressen mangler og utfordringer, og ikke minst forteller Forsvarets ansatte om sin virkelighet. Jeg ser at det gjør vondt for ministeren, men slik er det å være i utakt med virkeligheten.

Kommentér

Et poeng jeg glemte fra Nils Holmes blogg nevnt tidligere ( http://www.tjodareik.no/kommentar/komme ... ttet_2.htm ) var at en av argumentene regjeringen bruker er at en del av økningen finansieres gjennom 'effektivisering'. Og hva er så effektivisering? Dersom det er slik at man faktisk oppnår en bedre operativ effekt og samtidig sparer penger, er det jo bra. Det kan imidlertid stilles spørsmålstegn ved om resultatet ikke er en redusert effekt.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                      Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                      Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                      Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X