Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forsvarsdebatten

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forsvarsdebatten

Jeg tittet på forsvarsdebatten som gikk på NRK 8. oktober. Der nevner Hærsjefen om et nytt regiment i Finnmark med tilstedeværelse ved grensen og ved Lakselv. Noen som vet noe mer om dette? Ville dette gjenopprettet Finnmarksbrigaden?

«Ved Alternativ B vil jeg få et regiment i Finnmark som vil ha tilstedeværelse både ved grensen og ved Lakselv som har økt kampkraft med luftvern, bedre presisjonsild med artilleri og i tillegg stridsvogner. Også vil jeg få en full mekanisert Brigade Nord som er til henhold til NATO sine forventninger, også vil jeg få en lettere Brigade Sør med infanteri»

https://tv.nrk.no/serie/debatten/201...0819/avspiller

Regimentet det er snakk om er Finnmark Landforsvar, som består av GSV med Jegerkompaniet, og Kavaleribataljonen som er under opprettelse på GP. I tillegg vil Finnmark Landforsvar kunne ta kommando over HV-17.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Oja! Jeg trodde KBN skulle bli innlemmet etterhvert inn i BRIG N. Blir 2BN mekanisert da eller? I tillegg så snakker han om at regimentet vil få støtte av artilleri. Blir det en egen kampgruppe på GP eller blir det trukket fra Brigade Nord...

Kommentér

2.Bn er besluttet å bli en mobiliseringsavdeling og den skal mekaniseres. Det har så vidt det er meg bekjent aldri vært noen intensjon at Kavaleribataljon/FLF skulle bli en del av Brig N. Resultatet av at 2.Bn blir mobiliseringsbasert er at Brigade Nord blir stående med kun to stående manøverbataljoner, hvorav kun en lokalisert i nord-norge. På den andre siden vil den samlede norske kampkraften i nord forblir den samme med to bataljoner: Kavaleribataljon og Panserbataljon, med støtteressurser fra Brigadesystemet.
        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Ny LTP skal legges frem for Stortinget og forhåpentligvis vedtas innen 2020, så vi vet mer da, men FSJ har jo lagt sine kort på bordet i FMR: Helmekanisert og fullt oppsatt i fredstid BRIG N i Nord-Norge med fire mekaniserte manøverbataljoner og støtteavdelinger, motorisert BRIG S med lavere oppsettingsgrad i Sør-Norge med oppklaringsbataljon og tre motoriserte manøverbataljoner, og FLF med GSV (inkludert Jegerkompani) og KAVBN (Porsanger BN?) + HV-17 og ISTY HV-08 som regimentstridsgruppe i Finnmark. BRIG S som styrkebrønn for INTOPS, BRIG N og FLF som terskelforsvaret i Nord.

Må desverre si at jeg ikke har nok tiltro til norske politikere til at vi vil få dette til, men så vidt jeg har fått med meg er det gjengs tone i media og kommentatorer at Forsvaret generelt og Hæren i særdeleshet må styrkes.

Kommentér

Heter bataljonen på GP Porsanger bataljon? I tilfellet er det litt synd at de ikke tørket støv av navnet Alta Bn.
            All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Nei, den heter vel strengt tatt "Kavaleribataljon/Finnmark Landforsvar". Den burde dog hett Porsanger Bataljon.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X