Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Statsbudsjettet 2010 - Forsvaret

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Statsbudsjettet 2010 - Forsvaret

Vi må heller ikke glemme den skjulte ledigheten i form av forskjellige ihjelsubsidierte næringer. Dette betyr ikke at de som jobber i disse næringene nødvendigvis lever på den gylne gren.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Norge vil i 2010 videreføre PRT Meymaneh med hovedsakelig tilsvarende innretning som i 2009. Det vil imidlertid foretas tilpasninger, slik at vår innsats i størst mulig grad samordnes med ISAFs strategi om å overføre lederansvaret for sikkerhet til afghanske sikkerhetsstyrker så snart sikkerhetssituasjonen tillater det. I denne sammenheng planlegges det med at norske styrker gradvis skal konsentrere sin innsats rundt trening, rådgiv-ning og samarbeid med afghanske sikkerhetsstyrker, mens afghanerne selv får hovedansvaret for militære operasjoner. Som del av denne tilpasningen planlegges den norske infanterienheten i PRT Meymaneh terminert fra medio 2010.
      Nå viser det seg at forsvarsministeren 'angrer' på denne uttalelsen. Visstnok har så mye endret seg i Afghanistan de 14 dagene fra budsjettet ble skrevet og til det ble offentliggjort at man ikke lenger vil trekke ut infanteriet.

Dét, fru forsvarsminister, er på godt norsk bare bull****.

Så får vi andre bare være takknemlige for at man til slutt ramler ned på riktige konklusjoner etter å ha gått noen runder for å tekkes SV.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester
        Norge vil i 2010 videreføre PRT Meymaneh med hovedsakelig tilsvarende innretning som i 2009. Det vil imidlertid foretas tilpasninger, slik at vår innsats i størst mulig grad samordnes med ISAFs strategi om å overføre lederansvaret for sikkerhet til afghanske sikkerhetsstyrker så snart sikkerhetssituasjonen tillater det. I denne sammenheng planlegges det med at norske styrker gradvis skal konsentrere sin innsats rundt trening, rådgiv-ning og samarbeid med afghanske sikkerhetsstyrker, mens afghanerne selv får hovedansvaret for militære operasjoner. Som del av denne tilpasningen planlegges den norske infanterienheten i PRT Meymaneh terminert fra medio 2010.
        Nå viser det seg at forsvarsministeren 'angrer' på denne uttalelsen. Visstnok har så mye endret seg i Afghanistan de 14 dagene fra budsjettet ble skrevet og til det ble offentliggjort at man ikke lenger vil trekke ut infanteriet.

Dét, fru forsvarsminister, er på godt norsk bare bull****.

Så får vi andre bare være takknemlige for at man til slutt ramler ned på riktige konklusjoner etter å ha gått noen runder for å tekkes SV.
        Vel, da jeg leste den kronikken som omhandlet de som ble "stoppet på flytrappa", og kommentarene vedrørende den her, så fikk jeg inntrykket av at beslutningen var tatt for lenge siden. Beslutningen ble bare offentliggjort så sent for å begrense de politiske skadene (at man kaster bort litt penger i samme slengen er ikke så farlig). Det samme er nok tilfellet her. Det er bare en glipp som har ført til at det ble nevnt i statsbudsjettet. Noen som har lurt på hvor pengene som trengs for å opprettholde denne infanterienheten(?) skal tas fra? Det er jo ikke budsjettert for det.

Selvfølgelig ljuger hun, hun er jo politiker!
        DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

I dag ble revidert statsbudsjett lagt frem. Jeg fant ikke så mye vettugt om Forsvaret i avisene, men her er en link til selve endringsdokumentet (Prop.125 S): http://www.regjeringen.no/pages/6144650 ... DDPDFS.pdf

Detaljene er uklare, da det flyttes store beløp fra FLO til forsvarsgrenene pga omorganisering av FLO, men på side 214 finner vi nå "Sum endringer Forsvarsdepartementet 149 795". Jeg var i utgangspunktet svært skeptisk til denne revisjonen, men det kan faktisk se ut som Forsvaret har fått 150 mill mer. Eller muligens er det noe skjult i detaljene som jeg ikke fant ved en 5-minutters gjennomgang.

Kommentér

Regner man med de økte midlene som ble gitt til internasjonale operasjoner?
            Si vis pacem, para bellum

Kommentér

En meget interessant studie er utgitt av FFI i vår: Forsvarsøkonomisk utvikling i et historisk og internasjonalt perspektiv.

Denne ble tatt fram nylig av Forsvarsministeren og statssekretær Barth-Eide. Men det var kun en side, eller rettere en figur, de viste, nemlig figur 3.3 (forsvarsutgifter pr. innbygger). Om det i det hele tatt er en figur som er interessant for å vise politisk forsvarsvilje i et land der brutto nasjonalprodukt (BNP) og statsbudsjettene har steget mer enn noe annet sted. Figur 3.2 (forsvarsutgifter som andel av BNP) er nok mer relevant, og den figuren er ikke så hyggelig.

Figur 2.4 viser at forsvarsutgiftene som BNP andel holdt seg temmelig konstant i flere tiår på omkring 3% fram til 1990 (faktisk litt stigning på 80-tallet), de siste 20 årene har vi derimot sett et tilnærmet lineært fall (stoppet opp de siste to årene!) og BNP-andelen er nå omkring 1,5%.

En figur jeg synes er spesielt interessant, er figur 4.1. Her er forsvarsbudsjettene fra 1961 til 2010 plottet, og man har her justert for den spesielle (først og fremst teknologiske) prisstigningen på militært materiell, som er høyere enn den generelle veksten i prisindeksen.

Her ser vi i store trekk en konstant eller litt stigende verdi fra 1961 til 1990, og deretter et stadig fall. Ser vi mer detaljert på kurven, finner vi en temmelig kraftig vekst 1962-1965 (en av den kalde krigens kaldeste perioder med Cuba-krisen), et fall 1969-1974, sterk vekst igjen 1974-1978, lite fall 1978-1982, en del vekst 1982-1986. Det kontinuerlige fallet fra 1990 stoppet litt opp i perioden 2000-2003, men fortsatte etter det til lavmålet i 2008. men fallet har nå stoppet opp i 2009 og 2010.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Arn
                Regner man med de økte midlene som ble gitt til internasjonale operasjoner?
                Tviler på det. De penga der dekker garantert lønnsauke til alle vernepliktige + dimmetillegg, lønnsøkning til yrkesaktive i forsvaret, inflasjon på reserve deler, reparasjon og vedlikehold blabla, mao vedlikehold innskudd. Det tror jeg da, men er selvfølgelig andre forklaringer også. Dem sier jo aldri hva de ekstra bevilgningene går til.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                  Opprinnelig skrevet av krikkert
                  Man kan jo ikke annet enn elske disse som påstår det finnes en enorm "skjult ledighet"...

Land i Vest-Europa rapporterer arbeidssøkende arbeidsledige. Hvorfor skulle vi gjøre noe annet?
                  Fordi vi har en uforholdsmessig stor andel av befolkningen på uføretrygd som ift andre land ville vært en del av arbeidsstyrken ?
                  Jeg hører folk påstår dette.
                  Would you, Quintus? Would I?

Kommentér

Man kan jo ikke annet enn elske disse som påstår det finnes en enorm "skjult ledighet"...

Land i Vest-Europa rapporterer arbeidssøkende arbeidsledige. Hvorfor skulle vi gjøre noe annet?
                    Fordi vi har en uforholdsmessig stor andel av befolkningen på uføretrygd som ift andre land ville vært en del av arbeidsstyrken ?
                    Er det feil ?

Hvis vi hadde hatt en legenemnd ift uføretrygd så ville det sikkert hjulpet litt, men det som ville hjulpet veldig er bedre oppfølging av langtidssykemeldte og bedre omstillingsløsninger. Hvor mange 50+ som blir ledige etter 30 år i samme jobb kommer seg i arbeid igjen .. Hvor er stimuliene til livslang læring, hvor er villigheten og presset til å sitte i kassen på Rema når det er eneste jobben du er kvalifisert til ?
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Er det feil ?

Hvis vi hadde hatt en legenemnd ift uføretrygd så ville det sikkert hjulpet litt, men det som ville hjulpet veldig er bedre oppfølging av langtidssykemeldte og bedre omstillingsløsninger. Hvor mange 50+ som blir ledige etter 30 år i samme jobb kommer seg i arbeid igjen .. Hvor er stimuliene til livslang læring, hvor er villigheten og presset til å sitte i kassen på Rema når det er eneste jobben du er kvalifisert til ?
                      Jeg har lest saksmapper opp, ned, og i mente i uføresaker. I de sakene jeg har lest er det ingen tvil om at vedkommende er arbeidsufør og ikke har noe i arbeidsledighetstall å gjøre.

Nå skal varig uførepensjon omgjøres til en ny tidsbegrenset stønad, vel å merke, og Arbeids- og velferdsetaten jobber med saken. Men det begynner å bli litt vel off-topic.
                      Would you, Quintus? Would I?

Kommentér

Tråden stenges, og diskusjon overføres til ny tråd for 2011: viewtopic.php?f=69&t=11612&p=304841#p304841

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X