Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • M72
    replied
    Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Teknisk ukeblad melder at det blir færre flytimer med NH-90 neste år. Årsaken skal være mangelen på reservedeler og behov for oppgradering av de eldste helikopterne: https://www.tu.no/artikler/flere-dar...ed-nh90/500563
    Opprinnelig skrevet av TU
    – De største utfordringene på kort sikt er anskaffelse og leveranse av et tilstrekkelig volum av reservedeler for å understøtte driften av NH90.
    (...)
    – Det har vært utfordringer med å overholde tidsplanen for leveranser også gjennom det siste året. Koronapandemien, som rammet Nord-Italia særlig hardt, forsterker denne utfordringen.
    Det er fint å kunne ha corona å skylde på, men faktum er at man har hatt store problemer hele tiden, helt uavhengig av pandemier. NH90 er et 20 år gammelt helikopter, og det er merkelig at man fremdeles ikke er i stand til å levere nok reservedeler.

    Opprinnelig skrevet av FD
    Stortinget har bedt regjeringen om å komme tilbake til Stortinget på egnet måte med vurderinger om alternative helikoptre kan være mer formålstjenlig for deler av Luftforsvarets behov grunnet forventede driftsutgifter og flytid. Regjeringen planlegger å komme tilbake til Stortinget med en orientering om dette arbeidet i 2021.
    Man burde vurdere å skrote hele greia.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Nederland sendte denne uka et nytt NH90 helikopter til Karibien, helikopteret skal erstatte NH90 helikopteret som styrtet i sjøen utenfor Curacao tidligere i sommer, to av besetningsmedlemmene ombord omkom dessverre i den tragiske ulykken.

    NH90 helikopteret ble sendt med et Globemaster III transportfly fra flyplassen i Eindhoven og det skal stasjoneres ombord på patruljeskipet HNLMS Groningen.

    https://www.facebook.com/21237104546...4687720567397/

    Leave a comment:


  • gringo
    replied
    Teknisk ukeblad melder at det blir færre flytimer med NH-90 neste år. Årsaken skal være mangelen på reservedeler og behov for oppgradering av de eldste helikopterne: https://www.tu.no/artikler/flere-dar...ed-nh90/500563

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    – Helikopter 14 har drabbats av förseningar sedan kontraktsskrivningen. FMV-projektet tillsammans med brukarna inom Försvarsmakten arbetar hårt för att verksamheten ska kunna ta ut de flygtimmar som är planerade. Det sker en kontinuerlig förbättring av situationen. En del av resultatet ser vi nu när helikoptern har passerat milstolpen 10 000 flygtimmar, säger Nils Schroeter, projektledare Hkp 14 vid FMV.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Svenskene sier de nå begynner å få mange operative flytimer av sine NH90: 10.000 timmar med Helikopter 14 i Sverige.

    Nå er det TTH-versjonen (Tactical Transport Helicopter) og ikke NFH- (NATO Frigate Helicopter) versjonen Sverige har kjøpt (halvparten av dem med noe maritimt utstyr, så de kan brukes i anti-ubåtrolle fra landbase). Også svenskene har sin egen versjon, med vesentlige forskjeller fra andre lands versjoner, bl.a. hevet tak i kabinen.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Artikkel i Teknisk ukeblad

    Hva kan Norge egentlig få ut av NH90? Varsler ny realistisk gjennomgang
    Helikopteret står for mye på bakken til å funke godt nok for både fregatter og kystvaktskip.

    https://www.tu.no/artikler/hva-kan-n...nomgang/498950

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Et nederlandsk NH90 styrtet utenfor øyen Aruba på søndag.

    De to pilotene omkom, mens to andre slapp unna med mindre skader.

    Årsaken er foreløpig ukjent. NH90 flåten er satt på bakken inntil mer informasjon er tilgjengelig.

    Nederland har ansvar for forsvaret til den karibiske øyen.

    https://nltimes.nl/2020/07/20/defens...fatal-accident

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Military_of_Aruba
    Preliminary investigation results have shown that the July 19 crash of a Dutch Defence helicopter near Aruba did not involve a technical failure, the Defence Safety Inspection IVD announced on Friday.

    “Based on the first investigation results it seems unlikely that a technical or mechanical failure of the helicopter was the cause of a crash with an NH-90 helicopter on July 19 in the Caribbean Sea whereby two crew members died,” it was stated in a press release.

    https://www.thedailyherald.sx/island...licopter-crash

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Helikoptre bør holde i 30 år+ Så fremt leverandøren greier å levere support...

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Men hvor mange år frem i tid ventes NH-90 å være operative..?

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Litt mer NH90-nytt. Dette må jo snart være verdig et eget begrep som Mongstad er.

    https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/t...ass-1.15102717

    For øvrig, hadde jeg jobbet i finansdepartementet, så hadde jeg stått hardt på at de ansatte i forsvarets anskaffelsesprosjekter selv får legge ut for utgifter underveis, så får man heller refundere om det er grunnlag for det.
    ​​​​​​

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Det nederlandske patruljeskipet HNLMS Groningen har nå ankommet havna i Willemstad på Curacao i Karibien.

    Det ble gjort forsøk på å holde det havarerte NH90 helikopteret flytende der det styrtet, men mye vind og høye bølger gjorde at helikopteret sank på 1000 meters dybde i går kveld.

    Representanter fra den nederlandske Marine og den nederlandske havarikommisjonen er forventet å ankomme Curacao med et McDonnell Douglas KDC-10 militær fly i løpet av kort tid.

    https://www.facebook.com/29689315371...5704036833811/

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Et nederlandsk NH90 styrtet utenfor øyen Aruba på søndag.

    De to pilotene omkom, mens to andre slapp unna med mindre skader.

    Årsaken er foreløpig ukjent. NH90 flåten er satt på bakken inntil mer informasjon er tilgjengelig.

    Nederland har ansvar for forsvaret til den karibiske øyen.

    https://nltimes.nl/2020/07/20/defens...fatal-accident

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Military_of_Aruba

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Hard kritikk fra Belgia mot NHI Industries i dette innlegget, og de fleste land som har gått for NH90 sitter igjen med de samme utfordringene.

    I Norge skal man forsøke å drifte 14 NH90 helikoptre i årene fremover.

    https://www.flightglobal.com/helicop...Wkb9s.facebook

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Det er vel plass til en solskinnshistorie og
    https://www.an.no/skadet-fisker-berg.../s/5-4-1228470

    Lørdag morgen ble en skadet fisker berget i land fra et norsk fartøy i Barentshavet, etter å ha mottatt nødmeldingen klokken 02.00.

    Det skjedde i tett samarbeid med kystvaktskipet Andenes med NH90-helikopteret, opplyser Hovedredningssentralen (HRS) i Nord-Norge.

    – KV «Andenes» var på fiskepatrulje med NH90-helikopter og redningsmann om bord, ikke så langt unna fartøyet. Det er snakk om enorme avstander, og helikopteret måtte fly via KV «Svalbard» for å fylle på drivstoff på tur til UNN i Tromsø, forteller redningsleder Håkon Kjøllmoen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til iFinnmark.

    NH90-helikopteret fløy en distanse på om lag 900 kilometer, melder HRS.

    NH90 brukes til kystvaktoppdrag, søk- og redning, medisinsk evakuering, kontraterror, spesialoperasjoner og overvåkning.

    Rekkevidden er på 530 nautiske mil, som tilsvarer 981,56 kilometer.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    New Zealand er det landet som har lyktes best med operativ drift av sine NH90 helikoptre, Luftforsvaret der har organisert seg med én sjef for all NH90-aktivitet under mottoet «Kiwi collaboration», og samlokalisert luftdyktighetsansvar, logistikk og vedlikehold med den operative avdelingen.

    Landet har 8 NH90 helikoptre og har blant annet bistått nabolandene Fiji og Australia, 2 NH90 helikoptre fra New Zealand bisto Australia under de store skogbrannene tidligere i år. De har også bistått under krevende søk- og redningsoppdrag i hjemlandet.

    https://m.facebook.com/story.php?sto...43676209100040

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Jeg mener det er på tide at man tar en beslutning angående NH90 her også.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Belgia har besluttet å sette sine 4 NH90 helikoptre i TTH versjon på bakken for godt etter å ha hatt dem bare i seks år.

    https://www.helis.com/database/news/...yKt6wcezQBS6so

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    NH90-sjef ser seg tilbake: – Vi burde nok ha kansellert helikopterkontrakten da vi hadde sjansen.


    https://www.tu.no/artikler/nh90-sjef...sjansen/494712
    ​​​​​​​

    Leave a comment:


  • energo
    replied
    Her forøvig en dansk reportasje om dette med flyteevne på sine nye MH-60R. Legg merke til at danskene forespurte Lockheed om muligheten for å utvikle et slikt system, men kostnadene ble for høye.

    https://www.youtube.com/watch?v=Nptv...ature=emb_logo

    Interessant å merke seg at flyteblærer på et tidspunkt var installerte på den gamle SH-60B-varianten, men da man fant ut at de i oppblåst tilstand vanskeliggjorde evakuering ble de fjernet.

    Leave a comment:


  • energo
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    At vi ikke kan få denne kapasitetet noe annet sted er, unnskyld utrykket, pisspreik, og det vet de høye herrer og fruer som sitter og skakkstyrer godt! Jeg nevner i fleng MH-60 Seahawk, Lynx Wildcat og AW101 Merlin som noen umiddelbare eksempler på tilgjengelig hyllevare-helikoptre som leverer samme kapasitet fra leverandører det er politisk spiselig for Norge å kjøpe fra.
    Strengt tatt møter verken MH-60 eller Merlin de norske kravene, bla. nødflyteevne og dimensjonering for fregatt og kystvaktfartøyene. Wildcaten kunne trolig ha passet Kystvakten, om man hadde bestemt seg for å kjøre to ulike anskaffelser til fregatt og kystvakt fra dag en. Forhåpentligvis har man lært at skal man kjøpe nye helikoptre og fregatter samtidig, så bør det være hyllevare.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sverige har 18 NH90 helikoptre som brukes både av den svenske Marinen og den svenske Hæren, de svenske NH90 helikoptrene er levert med forhøyet tak for større kabinhøyde, i tillegg kan de påmonteres ski for landing i dyp snø. Etter mange års forsinkelser ble det siste av de 18 helikoptrene levert fra Airbus fabrikken i Marignane i Frankrike i fjor sommer. Sverige sliter dessverre med høye driftskostnader på sine NH90 helikoptre, de har vist seg å kreve 35-50 timer med vedlikehold pr. flytime noe som gjør at pris pr. flytime beløper seg til et sted mellom kr. 200 000 - 250 000.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-dyr-att-flyga

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Anbefaler skroting

    https://www.tu.no/artikler/avtroppen...optrene/484970


    Edit: skroting er i dette tilfellet journalistisk for «læmp jævelskapet over til frgattvåpenet»

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Kommentaren om kapasitetsløft kommer fra det faktum at når man går fra ingen verdens ting til noe så er det likevel et betydelig kapasitetsløft.

    At vi ikke kan få denne kapasitetet noe annet sted er, unnskyld utrykket, pisspreik, og det vet de høye herrer og fruer som sitter og skakkstyrer godt! Jeg nevner i fleng MH-60 Seahawk, Lynx Wildcat og AW101 Merlin som noen umiddelbare eksempler på tilgjengelig hyllevare-helikoptre som leverer samme kapasitet fra leverandører det er politisk spiselig for Norge å kjøpe fra.

    Problemet er at det har gått alt for mye prestisje i denne saken til at man tør å prøve å gjøre noe annet enn å kjøpe inn helikoptrene, koste hva det koste vil. Litt sånn som Andøya-Evenes debatten.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Vel...

    Jeg viser til det Forsvarssjefen selv og Sjef Luftforsvaret har uttalt offentlig om at helikopteret er veldig bra, når det først flyr, men at tilgjengeligheten når det blir fullt operativt kommer til å være langt under det kontrakten i sin tid fastslo som et minimum. Anslagsvis 40% tilgjengelighet, mener jeg det ble sagt. Det er derfor NH-90 søkes øremerkes fregattdrift og Kystvakten blir sittende igjen uten noe.

    Jeg mener at selv om helikopteret, når det først flyr, er et betydelig kapasitetsløft for anti-ubåtmiljøet, for det er det, synes jeg at det faktum at det endelige sluttresultatet, 40% av kontraktsfestet kapasitet mer enn et tiår forsinket til Gud vet hvor mange milliarder, er såpass graverende at de som har hatt ansvar for denne totalfadesen burde stilles for retten for grov tjenesteforsømmelse og udugelighet.

    Nå er det jo slik at man har hatt denne saken oppe til diskusjon med jevne mellomrom i mange år og hvor svaret hele tiden har vært at det nettopp er slik at dette er en kapasitet vi ikke kan få noe annet sted.
    Man blir da enig om at man fortsetter kontrakten.

    Dette er snakk om en fadese som gjelder hele organisasjonen fra innkjøp, og operativt miljø helt opp på politisk nivå.

    Jeg har vanskelig for å se at man kommer til å fengsle et hundretalls byråkrater(Offiserer), embedsmenn(Høyere offiserer) og politikere.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Greit nok at det er dritbra når det fungerer. Finnes mange eksempler på slikt opp igjennom historien. Nevner i fleng:

    Tiger vs Sherman
    Me-262 vs P-47 og P-51
    He-177 vs (stort sett alt annet med 4 motorer som ikke tok fyr eller knakk på midten)

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Vel...

    Jeg viser til det Forsvarssjefen selv og Sjef Luftforsvaret har uttalt offentlig om at helikopteret er veldig bra, når det først flyr, men at tilgjengeligheten når det blir fullt operativt kommer til å være langt under det kontrakten i sin tid fastslo som et minimum. Anslagsvis 40% tilgjengelighet, mener jeg det ble sagt. Det er derfor NH-90 søkes øremerkes fregattdrift og Kystvakten blir sittende igjen uten noe.

    Jeg mener at selv om helikopteret, når det først flyr, er et betydelig kapasitetsløft for anti-ubåtmiljøet, for det er det, synes jeg at det faktum at det endelige sluttresultatet, 40% av kontraktsfestet kapasitet mer enn et tiår forsinket til Gud vet hvor mange milliarder, er såpass graverende at de som har hatt ansvar for denne totalfadesen burde stilles for retten for grov tjenesteforsømmelse og udugelighet.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Dette er et stort spørsmål for meg. Jeg hører via en annen person fra en som er tett koblet til prosjektet, at 1) Mye av problemene løsner, tilgjengeligheten er på vei til å bedres enormt og vedlikeholdstiden og -prisen er på vei ned, og 2) som kampsystem i antiubåt- og også antioverflate-rollen er det enormt mye mer effektiv enn noe annet på markedet. Man måtte ha minst to MH-60R Seahawk for å gjøre det en NH90 NFH kan. Så hvis alt går bra og de alle er fullt operative fra 2025, vil vi da ha en kapasitet ingen andre kan matche, mye bedre enn om vi hadde satset på alternativer (MH-60R og kanskje også AW159 Wildcat er vel alternativet). Problemet er selvfølgelige et par hvis. Våre fregatter ble satt i tjeneste mellom 2006 og 2011 og er svært reduserte som kampsystem, og spesielt i det som kanskje vil være det viktigste langs norskekysten, anti-ubåt, i 15 år, eller nær halve deres levetid. Vi har heldigvis ikke hatt akutt behov for dette ennå, men hva hvis vi får det de neste 5 årene? Det heter jo at en fugl i hånden er bedre enn ti på taket. På den annen side heter det også at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves.....

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Kritikken mot NH90 har gått på forsinkelser i anskaffelsen, høyere vedlikeholdsbehov enn forutsatt, høyere driftskostnader og lavere tilgjengelighet/færre flytimer enn forutsatt. At NH90 er en formidabel maskin når den først i luften får man jo inderlig håpe, men det er det vel ingen som har hevdet at den ikke er heller?

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Mener NH90 har fått et alt for dårlig rykte



    Til tross for dette mener oberst Eirik Stueland, sjef for Maritim helikopterving (MHV), at NH90 er en formidabel maskin.

    – Det eksisterer ikke en maskin i verden som har de kapasitetene som NH90 har. Spesielt i fregattrollen hvor vi skal drive med antiubåt- og antioverflate-krigføring, sier Stueland, før han fortsetter:

    – Vi har hatt en del utfordringer på vedlikeholdet med deleproblematikk og måten vedlikeholdet gjennomføres på. Men maskinen i seg selv er så god at det oppveier for veldig mange av utfordringene. Vi ser også at en del av de tiltakene som vi gjennomfører og har gjennomført i løpet av siste årene, har gitt en forbedring i leveransen. Og den skal bare øke fremover, sier Stueland.

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied
    Trener på ubåtjakt med NH90 fra fregatter – Forsvarssjefen tør likevel ikke friskmelde helikoptrene

    Click image for larger version  Name:	20191120MG_7741.916x516m.jpg Views:	0 Size:	63,9 KB ID:	1025868
    Snart 14 år etter at fregattene ble levert, kan de nærme seg full operativ kapasitet.

    NH90 må enn så lenge finne seg i å ha merkelappen «problemhelikopter», men omsider kan det se noe lysere ut for de kraftig forsinkede fregatt- og kystvakthelikoptrene.

    Da forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen holdt sin årlige tale på Oslo Militære Samfund denne uka, serverte han også en statusoppdatering for NH90. For første gang på lenge med en viss positiv vinkling.

    – Det som er positivt, er at helikopteret er meget bra når vi flyr det. Ytelsene i alle roller er meget gode, sa Bruun-Hanssen.
    Les resten av artikkelen på https://www.tu.no/artikler/trener-pa...optrene/483363

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X