For å få adgang til flere funksjoner, søkemuligheter og andre deler av Milforum, må du registrere deg!
Hei, gjest!
Har du en bruker på forumet, men har glemt passordet ditt? Eller du har glemt brukernavnet? Bruk "Kontakt oss" nederst på forsiden og send oss en melding, så skal vi se hva vi får gjort. Fint om du inkluderer e-postadresse eller annet som kan hjelpe oss å lete.
Sånn som jeg forstod det da sa var at KV prioriteres for ny helikopterkapasitet, og at det var spørsmål om Nansen-klassen i det hele tatt skulle ha noen helikopterkapasitet før den utfases. Mulig jeg misforstod altså....
De setter det i sammenheng med at FMIN har uttalt at det er «helt nødvendig å vurdere Forsvarets helikopterkapasitet i en helhet, spesielt sett i lys av dagens sikkerhets...
Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret inviterer til felles pressemøte om helikopter
Mer info kommer på pressemøtet.
[url=https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forsvarsdepartementet-forsvarsmateriell-og-forsvaret-inviterer-til-felles-pressekonferanse/id2917972/?utm_source=www.regj...
[HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]
Et annet dårlig tegn, er at andre nasjoner forlater NH90:
[I]“The performance of the MRH90 Taipan has been an ongoing and well-documented concern for [the Australian Ministry of Defense] and there has been a significant effort at great expense to try to remediate those issues,” Dutton added. “It is...
For redningshelikoptrene så har man vel blitt tvunget til å innse at det er ting de gamle helikoptrene kunne, som de nye ikke kan gjøre. Og akkurat som man nå må bygge om sykehusene for å tilpasse seg redningshelikoptrene, så skulle kanskje fregattene vært bygd rundt helikoptrene heller en omvendt?...
Problemet her er at vitsen med å ha helikoptertransport til sykehuset er at det skal kunne lande i nærheten av sykehuset. Problemet er ikke bare bæreevnen til helipad'en, men også at man skal kunne lande ved sykehuset uten å påføre skader på personer og bygninger, og helst...
Hvis man vil, så tar det ikke lange tiden med gravemaskin og betongbil for å bygge helipad.
Problemet her er at vitsen med å ha helikoptertransport til sykehuset er at det skal kunne lande i nærheten av sykehuset. Problemet er ikke bare bæreevnen til helipad'en, men og...
[/QUOTE]
(...) utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det.
I skarp motsetning til NH-90, hvor landingsplassene deres sto klare 20 år før helikoptrene, og en av landingsplassene ble "tatt ut av bruk" (les: senket av et tankskip) om...
[/QUOTE]
Bortsett fra jobben rundt infrastruktur, hvor man altså har kjent til utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det. Så her har man kanskje lykkes med å kjøpe et bra helikopter, men man har ikke klart å se helheten av et helikopter ...
Når det gjelder anskaffelsestid, er jeg sikker på at våre frender i USA vil ønske å prioritere oss. Samtidig kan Black Hawk anskaffes til erstatning for Bell 412. ...
Anskaffelsen av redningshelikopteret virker jo som en solskinnshistorie.
Bortsett fra jobben rundt infrastruktur, hvor man altså har kjent til utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det. Så her har man kanskje lykkes med å k...
[/QUOTE]
Jeg måtte lese litt i begynnelsen av tråden, og jeg hadde helt glemt av at man faktisk hadde opsjon på kjøp av NH90 som redningshelikoptre. Det må være lov å si at ved å si nei til det unngikk Justisdepartementet en tikkende bombe. Anskaffelsen av redningshelikopteret virker jo som en solskinnshisto...
Som Lille Arne skriver: Det er jo absolutt ikke bare helikoptrene, som ASW våpen er helikoptret og fartøyet helt integrert og MH-60R ASW-systemet er helt forskjellig fra NH90 NFH-systemet, til og med er taktikken forskjellig (bruk av dipping sonar eller sonarbøyer f.eks.). Så de...
18-24 måneder høres ekstremt optimistisk ut. Danmark besluttet å anskaffe Seahawk i 2012. Helikoptrene har vært operative som Kystvakt/overvåkingshelikoptre siden 2017, de har enda ikke anskaffet og tatt i bruk utstyr til ASW.
Australia bestilte Seahawk i 2010, de ble levert mellom 2013 og 2016.
Kort og godt at Seahawk anskaffes og fases inn i løpet av 18-24 måneder. Situasjonen i Europa nå er at man ikke har tid til å "utvikle seg fram" til operative helikoptre....
Dette har muligens vært oppe før, men siden vi aldri har vært i nærheten å få de kapasiteter som NH-90 var ment å levere, hva vil i praksis være konsekvensene om vi skraper helikopteret i dag?...
På den annen side sa Torbjørn Bongo på Dagsrevyen i kveld at mye av problemene i Norge med NH90 skyldtes interne norske forhold, manglende samhandling mellom Luftforsvaret, FLO og Forsvarsmateriell, samt kompetanse og kapasitet hos disse. Bl.a. gjaldt for dårlig oppfølging fra n...
(...) FLO (...) kompetanse og kapasitet (...) var alt for sent ute med bestilling av reservedeler.
Det kommer jo ikke som en overraskelse. Når de ikke klarer å bestille ullsokker nok tidlig nok, så kan man ikke vente det med helikopterreservedeler...
På den annen side sa Torbjørn Bongo på Dagsrevyen i kveld at mye av problemene i Norge med NH90 skyldtes interne norske forhold, manglende samhandling mellom Luftforsvaret, FLO og Forsvarsmateriell, samt kompetanse og kapasitet hos disse. Bl.a. gjaldt for dårlig oppfølging fra norsk side av kontrakt...
Leave a comment: