Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • yamaha
    replied
    Føler at dette blir, som britene sier, a day late and a dollar short.

    Så er jo spørsmålet om vi har lært til neste kjøp....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 9echo
    replied
    Det er vel ingen hemmelighet at eventuelle erstattere vil bli Super Lynx eller MH-60? Eller er det noen andre kandidater jeg overser?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • gigafactory
    replied
    Sånn som jeg forstod det da sa var at KV prioriteres for ny helikopterkapasitet, og at det var spørsmål om Nansen-klassen i det hele tatt skulle ha noen helikopterkapasitet før den utfases. Mulig jeg misforstod altså....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    På sin plass å sitere John Cleese: 'Good riddance the freeloading bastard, I hope he fries!'...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Cardking
    replied
    Det var faen meg på tide ! ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Norge også - kontrakten heves og innfasing avsluttes.

    Live:
    https://www.dagbladet.no/video/live/IOdT2EVT


    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jaWze0/forsvarsdepartement-sier-opp-milliardkontrakt-etter-20-aar-med-skandale-helikoptrene

    ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Problemet er at prosjektet skal dekke både SOF og Hæren, sånn at når SOF har fått dekket sitt behov så er det bare småpenger igjen til Hæren....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av 93A
    Eller en pressemelding rundt P1107, ny helikopterkapasitet for spesialstyrkene og Hæren.
    Amerikanerne har vel en haug med Bell stående i en eller annen ørken vi kan kjøpe billig?...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Eller en pressemelding rundt P1107, ny helikopterkapasitet for spesialstyrkene og Hæren....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Foreløpig er det bare i Dagbladet jeg finner spekulasjoner: https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=96618

    De setter det i sammenheng med at FMIN har uttalt at det er «helt nødvendig å vurdere Forsvarets helikopterkapasitet i en helhet, spesielt sett i lys av dagens sikkerhets...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Jeg turde ikke i tilfelle det kanskje var snakk om at vi har kjøpt 50 tunge transporthelikoptre for å flytte brigaden rundt i teig...

    EDIT: Men nå flyttet jeg den til S-4, så kan vi ta det derfra....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Interessant! Skal vi endelig kvitte oss med NH-90?
    Sikkert lurt å flytte denne tråden inn i NH-90 tråden......
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Interessant! Skal vi endelig kvitte oss med NH-90?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret inviterer til felles pressemøte om helikopter

    Mer info kommer på pressemøtet.

    [url=https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forsvarsdepartementet-forsvarsmateriell-og-forsvaret-inviterer-til-felles-pressekonferanse/id2917972/?utm_source=www.regj...
    [HIDETEXT]Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet[/HIDETEXT]

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Et annet dårlig tegn, er at andre nasjoner forlater NH90:

    [I]“The performance of the MRH90 Taipan has been an ongoing and well-documented concern for [the Australian Ministry of Defense] and there has been a significant effort at great expense to try to remediate those issues,” Dutton added. “It is...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    For redningshelikoptrene så har man vel blitt tvunget til å innse at det er ting de gamle helikoptrene kunne, som de nye ikke kan gjøre. Og akkurat som man nå må bygge om sykehusene for å tilpasse seg redningshelikoptrene, så skulle kanskje fregattene vært bygd rundt helikoptrene heller en omvendt?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av Tusseladd
    Problemet her er at vitsen med å ha helikoptertransport til sykehuset er at det skal kunne lande i nærheten av sykehuset. Problemet er ikke bare bæreevnen til helipad'en, men også at man skal kunne lande ved sykehuset uten å påføre skader på personer og bygninger, og helst...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Tusseladd
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha
    Hvis man vil, så tar det ikke lange tiden med gravemaskin og betongbil for å bygge helipad.
    Problemet her er at vitsen med å ha helikoptertransport til sykehuset er at det skal kunne lande i nærheten av sykehuset. Problemet er ikke bare bæreevnen til helipad'en, men og...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    (...) utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det.
    I skarp motsetning til NH-90, hvor landingsplassene deres sto klare 20 år før helikoptrene, og en av landingsplassene ble "tatt ut av bruk" (les: senket av et tankskip) om...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Bortsett fra jobben rundt infrastruktur, hvor man altså har kjent til utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det. Så her har man kanskje lykkes med å kjøpe et bra helikopter, men man har ikke klart å se helheten av et helikopter ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Når det gjelder anskaffelsestid, er jeg sikker på at våre frender i USA vil ønske å prioritere oss. Samtidig kan Black Hawk anskaffes til erstatning for Bell 412. ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha
    Anskaffelsen av redningshelikopteret virker jo som en solskinnshistorie.
    Bortsett fra jobben rundt infrastruktur, hvor man altså har kjent til utfordringene med landingsplasser nær bygg (fx sykehus) og ikke har gjort noe med det. Så her har man kanskje lykkes med å k...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Jeg måtte lese litt i begynnelsen av tråden, og jeg hadde helt glemt av at man faktisk hadde opsjon på kjøp av NH90 som redningshelikoptre. Det må være lov å si at ved å si nei til det unngikk Justisdepartementet en tikkende bombe. Anskaffelsen av redningshelikopteret virker jo som en solskinnshisto...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Som Lille Arne skriver: Det er jo absolutt ikke bare helikoptrene, som ASW våpen er helikoptret og fartøyet helt integrert og MH-60R ASW-systemet er helt forskjellig fra NH90 NFH-systemet, til og med er taktikken forskjellig (bruk av dipping sonar eller sonarbøyer f.eks.). Så de...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    18-24 måneder høres ekstremt optimistisk ut. Danmark besluttet å anskaffe Seahawk i 2012. Helikoptrene har vært operative som Kystvakt/overvåkingshelikoptre siden 2017, de har enda ikke anskaffet og tatt i bruk utstyr til ASW.

    Australia bestilte Seahawk i 2010, de ble levert mellom 2013 og 2016.

    O...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Kort og godt at Seahawk anskaffes og fases inn i løpet av 18-24 måneder. Situasjonen i Europa nå er at man ikke har tid til å "utvikle seg fram" til operative helikoptre....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by Din_Laban; DTG 102317 Feb 22, 23:17.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Dette har muligens vært oppe før, men siden vi aldri har vært i nærheten å få de kapasiteter som NH-90 var ment å levere, hva vil i praksis være konsekvensene om vi skraper helikopteret i dag?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt
    På den annen side sa Torbjørn Bongo på Dagsrevyen i kveld at mye av problemene i Norge med NH90 skyldtes interne norske forhold, manglende samhandling mellom Luftforsvaret, FLO og Forsvarsmateriell, samt kompetanse og kapasitet hos disse. Bl.a. gjaldt for dårlig oppfølging fra n...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt
    (...) FLO (...) kompetanse og kapasitet (...) var alt for sent ute med bestilling av reservedeler.
    Det kommer jo ikke som en overraskelse. Når de ikke klarer å bestille ullsokker nok tidlig nok, så kan man ikke vente det med helikopterreservedeler...

    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    På den annen side sa Torbjørn Bongo på Dagsrevyen i kveld at mye av problemene i Norge med NH90 skyldtes interne norske forhold, manglende samhandling mellom Luftforsvaret, FLO og Forsvarsmateriell, samt kompetanse og kapasitet hos disse. Bl.a. gjaldt for dårlig oppfølging fra norsk side av kontrakt...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:

Googleannonse

Collapse

Forumstruktur

Collapse

Working...