Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Er det lov å håpe at et evt. innkjøp av maritime helikoptere til Kystvakten gjøres i lag med innkjøp til Hæren/SF?

    Type UH-60/MH-60 kombinasjon e.l.

    Kommentér


    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

      Heldigvis har man med en ordning med dagbøter i kontrakten. Dessverre nådde man taket for maks dagbøter i 2011.
      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

      Kommentér


      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

        Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
        Heldigvis har man med en ordning med dagbøter i kontrakten. Dessverre nådde man taket for maks dagbøter i 2011.
        Normalt skal det da være en klausul som tillater kunden å bryte kontrakten. Merkelig at så ikke skjedde
        Artillery is the God of War

        Kommentér


        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

          https://www.nrk.no/troms/nh90-heliko...-ar-1.14742102

          Hovedredningssentralen har hatt over 2 500 oppdrag så langt i år. I kun syv av dem har de fått hjelp fra NH90-helikoptrene.

          Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

          Kommentér


          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

            Interessant at man i FMR alt B sjø ønsker å gi kystvakten 10 nye maritime helikoptre istedetfor NH90 (disse ønsker man å utvikle til anti-ubåtkrigføring, sikkert på fregattene).
            All animals are equal, but some animals are more equal than others.

            Kommentér


            • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

              Det handler om at NH-90 er "for mye" helikopter for Kystvakten. De klarer seg med et mindre og enklere helikopter som også er billigere i drift.
              “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

              Kommentér


              • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                Det handler om at NH-90 er "for mye" helikopter for Kystvakten. De klarer seg med et mindre og enklere helikopter som også er billigere i drift.
                En Wildcat-versjon, eller et rent sivilt helikopter?
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér


                • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                  Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                  Det handler om at NH-90 er "for mye" helikopter for Kystvakten. De klarer seg med et mindre og enklere helikopter som også er billigere i drift.
                  Og kanskje er det en fordel for kystvakten med et helikopter som har mindre problemer med saltvann og gir mer flytid per vedlikeholdstime?
                  All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                  Kommentér


                  • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                    Alle vil vel ha færrest mulig vedlikeholdstimer pr flytime. Som regel er det en sammenheng mellom størrelse og kompleksitet og det forholdstallet. Det er postet tall for Bell 412, KV-Lynxen og CH-53 lenger opp i tråden. KV kan løse sitt oppdrag med et enklere og billigere helikopter enn det marinen kan, uten at jeg har noen bestemt type i tankene.

                    "Stordriftsfordelene" man så for seg med samme basishelikopter til fregatt og kystvakt er vel for lengst spist opp av alt trøbbelet med NH-90.
                    “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                    Kommentér


                    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                      NH-90-flåten vil, når den blir fullt operativ, totalt gi ca 50% mindre tilgjengelig flytid per år enn det som var kontraktsfestet. Derfor ønskes disse prioritert til fregattene.

                      Kilde: Sjef Luftforsvaret på (ugradert) foredrag i Sjømilitære Samfund i fjor.

                      Kommentér


                      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                        Jeg blir mer og mer oppgitt over NH-90 ettersom tiden flyr...
                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                        Kommentér


                        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                          Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                          Jeg blir mer og mer oppgitt over NH-90 ettersom tiden flyr...
                          Tiden flyr... ikke NH90..

                          Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

                          Kommentér


                          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                            Har vi kanskje passert tidspunktet hvor noen med administratorrettigheter bør forandre trådtittel i retning «NH-90. Nytt helikopter, vi kjøpte feil»?
                            Last edited by Signal_m; DTG 211733 Oct 19, . Begrunnelse: Mangelfull tegnsetting
                            Aldri mer 13

                            Kommentér


                            • The Bundeswehr has decided not to commence initial flight operations with the new NH90 Sea Lion helicopter.

                              Not meeting the set high standards of safety and quality were the reason given.

                              https://euro-sd.com/2019/11/news/154...k-of-security/
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • Surprise...
                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                Kommentér


                                • Trener på ubåtjakt med NH90 fra fregatter – Forsvarssjefen tør likevel ikke friskmelde helikoptrene

                                  Click image for larger version  Name:	20191120MG_7741.916x516m.jpg Views:	0 Size:	63,9 KB ID:	1025868
                                  Snart 14 år etter at fregattene ble levert, kan de nærme seg full operativ kapasitet.

                                  NH90 må enn så lenge finne seg i å ha merkelappen «problemhelikopter», men omsider kan det se noe lysere ut for de kraftig forsinkede fregatt- og kystvakthelikoptrene.

                                  Da forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen holdt sin årlige tale på Oslo Militære Samfund denne uka, serverte han også en statusoppdatering for NH90. For første gang på lenge med en viss positiv vinkling.

                                  – Det som er positivt, er at helikopteret er meget bra når vi flyr det. Ytelsene i alle roller er meget gode, sa Bruun-Hanssen.
                                  Les resten av artikkelen på https://www.tu.no/artikler/trener-pa...optrene/483363
                                  Ubique quo fas et gloria ducunt

                                  Kommentér


                                  • Mener NH90 har fått et alt for dårlig rykte



                                    Til tross for dette mener oberst Eirik Stueland, sjef for Maritim helikopterving (MHV), at NH90 er en formidabel maskin.

                                    – Det eksisterer ikke en maskin i verden som har de kapasitetene som NH90 har. Spesielt i fregattrollen hvor vi skal drive med antiubåt- og antioverflate-krigføring, sier Stueland, før han fortsetter:

                                    – Vi har hatt en del utfordringer på vedlikeholdet med deleproblematikk og måten vedlikeholdet gjennomføres på. Men maskinen i seg selv er så god at det oppveier for veldig mange av utfordringene. Vi ser også at en del av de tiltakene som vi gjennomfører og har gjennomført i løpet av siste årene, har gitt en forbedring i leveransen. Og den skal bare øke fremover, sier Stueland.
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                    Kommentér


                                    • Kritikken mot NH90 har gått på forsinkelser i anskaffelsen, høyere vedlikeholdsbehov enn forutsatt, høyere driftskostnader og lavere tilgjengelighet/færre flytimer enn forutsatt. At NH90 er en formidabel maskin når den først i luften får man jo inderlig håpe, men det er det vel ingen som har hevdet at den ikke er heller?
                                      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                                      Kommentér


                                      • Dette er et stort spørsmål for meg. Jeg hører via en annen person fra en som er tett koblet til prosjektet, at 1) Mye av problemene løsner, tilgjengeligheten er på vei til å bedres enormt og vedlikeholdstiden og -prisen er på vei ned, og 2) som kampsystem i antiubåt- og også antioverflate-rollen er det enormt mye mer effektiv enn noe annet på markedet. Man måtte ha minst to MH-60R Seahawk for å gjøre det en NH90 NFH kan. Så hvis alt går bra og de alle er fullt operative fra 2025, vil vi da ha en kapasitet ingen andre kan matche, mye bedre enn om vi hadde satset på alternativer (MH-60R og kanskje også AW159 Wildcat er vel alternativet). Problemet er selvfølgelige et par hvis. Våre fregatter ble satt i tjeneste mellom 2006 og 2011 og er svært reduserte som kampsystem, og spesielt i det som kanskje vil være det viktigste langs norskekysten, anti-ubåt, i 15 år, eller nær halve deres levetid. Vi har heldigvis ikke hatt akutt behov for dette ennå, men hva hvis vi får det de neste 5 årene? Det heter jo at en fugl i hånden er bedre enn ti på taket. På den annen side heter det også at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves.....
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                        Kommentér


                                        • Vel...

                                          Jeg viser til det Forsvarssjefen selv og Sjef Luftforsvaret har uttalt offentlig om at helikopteret er veldig bra, når det først flyr, men at tilgjengeligheten når det blir fullt operativt kommer til å være langt under det kontrakten i sin tid fastslo som et minimum. Anslagsvis 40% tilgjengelighet, mener jeg det ble sagt. Det er derfor NH-90 søkes øremerkes fregattdrift og Kystvakten blir sittende igjen uten noe.

                                          Jeg mener at selv om helikopteret, når det først flyr, er et betydelig kapasitetsløft for anti-ubåtmiljøet, for det er det, synes jeg at det faktum at det endelige sluttresultatet, 40% av kontraktsfestet kapasitet mer enn et tiår forsinket til Gud vet hvor mange milliarder, er såpass graverende at de som har hatt ansvar for denne totalfadesen burde stilles for retten for grov tjenesteforsømmelse og udugelighet.

                                          Kommentér


                                          • Greit nok at det er dritbra når det fungerer. Finnes mange eksempler på slikt opp igjennom historien. Nevner i fleng:

                                            Tiger vs Sherman
                                            Me-262 vs P-47 og P-51
                                            He-177 vs (stort sett alt annet med 4 motorer som ikke tok fyr eller knakk på midten)
                                            Artillery is the God of War

                                            Kommentér


                                            • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                              Vel...

                                              Jeg viser til det Forsvarssjefen selv og Sjef Luftforsvaret har uttalt offentlig om at helikopteret er veldig bra, når det først flyr, men at tilgjengeligheten når det blir fullt operativt kommer til å være langt under det kontrakten i sin tid fastslo som et minimum. Anslagsvis 40% tilgjengelighet, mener jeg det ble sagt. Det er derfor NH-90 søkes øremerkes fregattdrift og Kystvakten blir sittende igjen uten noe.

                                              Jeg mener at selv om helikopteret, når det først flyr, er et betydelig kapasitetsløft for anti-ubåtmiljøet, for det er det, synes jeg at det faktum at det endelige sluttresultatet, 40% av kontraktsfestet kapasitet mer enn et tiår forsinket til Gud vet hvor mange milliarder, er såpass graverende at de som har hatt ansvar for denne totalfadesen burde stilles for retten for grov tjenesteforsømmelse og udugelighet.

                                              Nå er det jo slik at man har hatt denne saken oppe til diskusjon med jevne mellomrom i mange år og hvor svaret hele tiden har vært at det nettopp er slik at dette er en kapasitet vi ikke kan få noe annet sted.
                                              Man blir da enig om at man fortsetter kontrakten.

                                              Dette er snakk om en fadese som gjelder hele organisasjonen fra innkjøp, og operativt miljø helt opp på politisk nivå.

                                              Jeg har vanskelig for å se at man kommer til å fengsle et hundretalls byråkrater(Offiserer), embedsmenn(Høyere offiserer) og politikere.
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                              Kommentér


                                              • Kommentaren om kapasitetsløft kommer fra det faktum at når man går fra ingen verdens ting til noe så er det likevel et betydelig kapasitetsløft.

                                                At vi ikke kan få denne kapasitetet noe annet sted er, unnskyld utrykket, pisspreik, og det vet de høye herrer og fruer som sitter og skakkstyrer godt! Jeg nevner i fleng MH-60 Seahawk, Lynx Wildcat og AW101 Merlin som noen umiddelbare eksempler på tilgjengelig hyllevare-helikoptre som leverer samme kapasitet fra leverandører det er politisk spiselig for Norge å kjøpe fra.

                                                Problemet er at det har gått alt for mye prestisje i denne saken til at man tør å prøve å gjøre noe annet enn å kjøpe inn helikoptrene, koste hva det koste vil. Litt sånn som Andøya-Evenes debatten.

                                                Kommentér


                                                • Anbefaler skroting

                                                  https://www.tu.no/artikler/avtroppen...optrene/484970


                                                  Edit: skroting er i dette tilfellet journalistisk for «læmp jævelskapet over til frgattvåpenet»
                                                  Artillery is the God of War

                                                  Kommentér


                                                  • Sverige har 18 NH90 helikoptre som brukes både av den svenske Marinen og den svenske Hæren, de svenske NH90 helikoptrene er levert med forhøyet tak for større kabinhøyde, i tillegg kan de påmonteres ski for landing i dyp snø. Etter mange års forsinkelser ble det siste av de 18 helikoptrene levert fra Airbus fabrikken i Marignane i Frankrike i fjor sommer. Sverige sliter dessverre med høye driftskostnader på sine NH90 helikoptre, de har vist seg å kreve 35-50 timer med vedlikehold pr. flytime noe som gjør at pris pr. flytime beløper seg til et sted mellom kr. 200 000 - 250 000.

                                                    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-dyr-att-flyga
                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                                    Kommentér


                                                    • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                      At vi ikke kan få denne kapasitetet noe annet sted er, unnskyld utrykket, pisspreik, og det vet de høye herrer og fruer som sitter og skakkstyrer godt! Jeg nevner i fleng MH-60 Seahawk, Lynx Wildcat og AW101 Merlin som noen umiddelbare eksempler på tilgjengelig hyllevare-helikoptre som leverer samme kapasitet fra leverandører det er politisk spiselig for Norge å kjøpe fra.
                                                      Strengt tatt møter verken MH-60 eller Merlin de norske kravene, bla. nødflyteevne og dimensjonering for fregatt og kystvaktfartøyene. Wildcaten kunne trolig ha passet Kystvakten, om man hadde bestemt seg for å kjøre to ulike anskaffelser til fregatt og kystvakt fra dag en. Forhåpentligvis har man lært at skal man kjøpe nye helikoptre og fregatter samtidig, så bør det være hyllevare.

                                                      Kommentér


                                                      • Her forøvig en dansk reportasje om dette med flyteevne på sine nye MH-60R. Legg merke til at danskene forespurte Lockheed om muligheten for å utvikle et slikt system, men kostnadene ble for høye.

                                                        https://www.youtube.com/watch?v=Nptv...ature=emb_logo

                                                        Interessant å merke seg at flyteblærer på et tidspunkt var installerte på den gamle SH-60B-varianten, men da man fant ut at de i oppblåst tilstand vanskeliggjorde evakuering ble de fjernet.

                                                        Kommentér


                                                        • NH90-sjef ser seg tilbake: – Vi burde nok ha kansellert helikopterkontrakten da vi hadde sjansen.


                                                          https://www.tu.no/artikler/nh90-sjef...sjansen/494712
                                                          ​​​​​​​

                                                          Odd objects attract fire. You are odd.

                                                          Kommentér


                                                          • Belgia har besluttet å sette sine 4 NH90 helikoptre i TTH versjon på bakken for godt etter å ha hatt dem bare i seks år.

                                                            https://www.helis.com/database/news/...yKt6wcezQBS6so
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér


                                                            • Jeg mener det er på tide at man tar en beslutning angående NH90 her også.
                                                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X