Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    For lenge siden hørte jeg fra en teknisk ansatt i Luftforsvaret at han alltid ville foretrekke amerikansk materiell fremfor britisk, og det var på grunn av tilgjenglighet av reservedeler. Det var ut fra erfaring med Sea King og Lynx mot f.eks. Bell 412, F-16 etc. Fra britisk leverandør tok det evigheter å få levert reservedeler, mens amerikansk leverandør sendte sporenstreks de fikk en bestilling. Dermed ble ofte britiskproduserte helikoptre stående i lange tider i vent på reservedeler. Det er en god del år siden jeg hørte dette, og jeg vet ikke om situasjonen er den samme i dag.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

    Kommentér


    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

      Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      For lenge siden hørte jeg fra en teknisk ansatt i Luftforsvaret at han alltid ville foretrekke amerikansk materiell fremfor britisk, og det var på grunn av tilgjenglighet av reservedeler. Det var ut fra erfaring med Sea King og Lynx mot f.eks. Bell 412, F-16 etc. Fra britisk leverandør tok det evigheter å få levert reservedeler, mens amerikansk leverandør sendte sporenstreks de fikk en bestilling.
      Vanskelig å seie uten direkte erfaring om forskjeller på am og Brit leverandører sånn spesifikt, det kan jo sikkert variera over tid og tilfelle. Men det er jo litt intuitivt at ein kan dra nytte av å hekte seg på logistikkapparatet til verdas suverent største militærmakt.

      Dette koker jo egentlig ned til at "Det skulle være billig, nå kommer regninga":
      Dei ville ha eitt helikopter to rule them all. Det er for å spare penger.
      NH90 skulle gi auka rekkevidde og kapasitet ift Lynx/Wildcat slik at me kunne redusera antal KV-skip. Det er for å spare penger.
      Dette til tross for at Stortinget faktisk var klarsynte nok til å be om hyllevare.
      De er langt fra sine hjem
      men blikket opp og frem

      Kommentér


      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

        NH90 var ikke hyllevare i noen som helst form.
        Det var et prosjekt.
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér


        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

          Fra dagens Aftenposten :

          Forsvaret sier at «kontrakten er brutt». Men her lander likevel mareritthelikopteret NH90.

          Klokken 11.30 mandag formiddag landet dette splitter nye helikopteret på Kjeller. Til brede smil. Spørsmålet er om Forsvaret fortsatt vil ha det.
          https://www.aftenposten.no/norge/i/3...ikopteret-NH90
          Svolten og tyst, samband fyst

          Kommentér


          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

            Hvem tar regninga om forsvarsmateriell plutselig skal sitte på masse materiell som forsvaret ikke vil ha, i en ren hypotetisk situasjon?
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

            Kommentér


            • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

              Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
              Fra 2018 vel.
              Død over ulven!

              Kommentér


              • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                Du har helt rett. Den kom i facebookfeeden min på mobil og da kom ikke datoen så godt frem. Godt observert!
                Svolten og tyst, samband fyst

                Kommentér


                • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                  Denne er frå 2019.
                  Eg har ikkje abonnement, så eg får berre bli tease'a av ingressen:
                  Seks forsvarsministre har hevdet at skandalehelikopteret NH90 var noe Forsvaret ønsket. Nå sier tidligere sjef for Luftforsvaret at de slett ikke ville ha det – de ville ha amerikanske helikoptre.
                  Nokon med abonnement som vil informere oss om kven denne "tidligere sjef for luftforsvaret" meiner har skulda?
                  De er langt fra sine hjem
                  men blikket opp og frem

                  Kommentér


                  • NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                    Har ikke linken her, men Thomas Colin Archer sier at hele prosessen var politisk styrt, og at Luftforsvaret ville kjøpe amerikansk.

                    Skal se om jeg finner teksten. Vent slutt.

                    Edit: Her fant jeg noe:

                    «Thomas Colin Archer, sjef for Luftforsvaret fra 2000–2004, forteller nå at sterke politiske føringer, også internt i Forsvarsdepartementet, var en viktig årsak til at man ikke valgte å bryte kjøpekontrakten til tross for enorme problemer med helikopteret.
                    Den pensjonerte generalløytnanten Archer mener i dag at Norge burde kansellert kontrakten om NH90 allerede i 2006, og dette fortsatt er den beste løsningen.
                    – Det vil vi spare penger på, sier Thomas Colin Archer. »
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Kommentér


                    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                      Ennå litt mer utfyllende:

                      Bjørn Tore Godal (Ap) var en av seks forsvarsministre som i likhet med nøkkelpersoner i Forsvaret ble grillet på Stortinget denne uken om kjøpet av NH90. Han var inne på at det var et europeiske ønske å lykkes med å bygge et eget helikopter.
                      Både Godal og flere av de andre ministrene viste til at Forsvarets egne eksperter gikk sterkt gikk inn for NH90, på bekostning av blant annet helikoptre fra den amerikanske produsenten Sikorsky


                      Det avviser Archer overfor Aftenposten. Han sier tvert imot at Luftforsvaret primært ønsket en amerikansk løsning.
                      – NH90 var et politisk styrt kjøp, og jeg skjønner den politiske tanken om et forent Europa. Mens vi var opptatt av hva vi kunne få raskt, sier han.Flere kilder sier nå til Aftenposten at ideen om NH90 var et resultat av et europeisk ønske om å vise at også de kunne bygge avansert militært materiell.
                      Det bekrefter også tidligere materielldirektør i Forsvarsdepartementet, Leif Alm Lindbäck. Han var sentral i industrisamarbeid, gjenkjøpsavtaler og i det som het VEAG (Western European Armament Group). NH90 dukket opp som en del av VEAG.

                      Ifølge Archer lå den samme tanken bak utviklingen av annet europeisk forsvarsmateriell, som kampflyet Eurofighter og det militære transportflyet A400 Airbus. Eurofighter, som Storbritannia, Tyskland, Italia og Spania står bak, var med i konkurransen om å bli Norges nye kampfly, men tapte for amerikanske F-35.
                      – Flere av disse prosjektene har hatt begrenset suksess, hevder Archer i dag.


                      Politics as usual..
                      Aldri mer 13

                      Kommentér


                      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                        https://www.aldrimer.no/avviser-hast...bi54-M08Uyph7c

                        En perfekt anledning til å kvitte seg med NH90. Men, så går det som det må gå...
                        two to the heart, one to the mind...

                        Kommentér


                        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                          Nja, men jeg mistenker at kontraktene er slik utformet at det vil koste minst like mye å "kvitte" seg med NH-90, som det løpet vi er inne i nå.
                          Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                          Kommentér


                          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                            Da har man jo muligheten at man kan fortsette å kjøpe, sette på lager, og selge om noen skulle bli fristet.

                            Og så bør man rettsforfølge de som har klart å låse oss til en slik "deal"...
                            two to the heart, one to the mind...

                            Kommentér


                            • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                              Kjenner jeg fikk litt hjerneblødning av de omregningene til NOK i den artikkelen. Ble ikke bedre av at de driver å sammenligner FMS-priser med amerikanske "internpriser".

                              Kommentér


                              • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                Det er en kjent sak at ikke alle priser som presenteres i media og andre steder er sammenlignbare - det fatale i denne saken var uansett at signalene fra politisk nivå var at man ønsket en Europeisk løsning, så krav-spesifikasjonene ble skrevet slik at de utelukket Amerikansk "hyllevare" (eller noe som enkelt kunne utvikles fra dette).

                                At politikere etterpå skylder på råd fra Forsvaret er typisk for den "rasen" - som vanlig handlet det selvsagt om at noen høyere militære var overdrevent lojale overfor de politiske signalene (for å fremme egen karriere) - i stedet for å si klart ifra hva som var realistisk og ønskelig.

                                At "råd" fra høyere militære alt for ofte er tilpasset den for tiden gjeldende "politiske korrekthet" bør ikke overraske noen.
                                Last edited by Niko; DTG 012111 Mar 19, .

                                Kommentér


                                • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                  Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite vil at Stortinget skal kreve at regjeringen presenterer mulige alternativer til Forsvarets skandalehelikopter NH-90.

                                  Komiteen vil ha klare svar på hva som blir gjort for å sikre at både fregattene og Kystvakten får den helikopterkapasiteten som er nødvendig.

                                  Også komiteens medlemmer fra regjeringspartiene har sluttet seg til komiteens innstilling.

                                  https://www.aldrimer.no/mot-nytt-hel...-i-stortinget/

                                  Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                  Kommentér


                                  • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                    Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite vil at Stortinget skal kreve at regjeringen presenterer mulige alternativer til Forsvarets skandalehelikopter NH-90.

                                    Komiteen vil ha klare svar på hva som blir gjort for å sikre at både fregattene og Kystvakten får den helikopterkapasiteten som er nødvendig.

                                    Også komiteens medlemmer fra regjeringspartiene har sluttet seg til komiteens innstilling.

                                    https://www.aldrimer.no/mot-nytt-hel...-i-stortinget/

                                    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                    Komiteens medlemmer fra regjeringspartiene gjør det som Erna sier de skal gjøre når det drar seg til. Altså:ingen forandring.
                                    Død over ulven!

                                    Kommentér


                                    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                      Fra forsvarsbudsjettet:
                                      Leveranse og innfasing av NH90 er nokså mykje forseinka, noko som har hatt konsekvensar for Marinen og Kystvakta si evne til å løyse sine oppgåver.
                                      Er det noen nynorsktalende som kan forklare hvilken nyanse "nokså mykje" er tenkt uttrykke? På meg høres det nærmest ut som "litt", mens sannheten er mer "dritmye".
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                      Kommentér


                                      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                        Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                        Fra forsvarsbudsjettet:
                                        Er det noen nynorsktalende som kan forklare hvilken nyanse "nokså mykje" er tenkt uttrykke? På meg høres det nærmest ut som "litt", mens sannheten er mer "dritmye".
                                        Nokså mykje er nok mykje nærmare "dritmye" enn "litt". Nokså mykje er ein finare måte å skrive veldig mykje.

                                        Kommentér


                                        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                          Ser ordboka bruker synonymet ganske eller temmeleg/temmelig for nokså. Det blir vel litt mer dritmye da. På bokmål brukes synonymet ganske, men det gjør det ikke på nynorsk. Mulig det forklarer variasjonen. Det kan dermed se ut som om uttrykket er mindre presis på bokmål, men er ingen språkmann. Vi får slå et slag for ordreskriving på nynorsk!

                                          https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cg...+&ordbok=begge
                                          Si vis pacem, para bellum

                                          Kommentér


                                          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                            Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                            Fra forsvarsbudsjettet:
                                            Er det noen nynorsktalende som kan forklare hvilken nyanse "nokså mykje" er tenkt uttrykke? På meg høres det nærmest ut som "litt", mens sannheten er mer "dritmye".
                                            Skulle være levert i 2005. Er enda ikke ferdig levert i 2019. Altså kan man tolke det dithen at "nokså mykje" tilsvarer rundt 14 år.

                                            https://www.tu.no/artikler/da-det-fo...0-avvik/456577

                                            Kommentér


                                            • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                              Altså, hvor langt skal det gå før man drar kontraktsbrudd-kortet?
                                              Dona Ferrea

                                              Kommentér


                                              • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
                                                Altså, hvor langt skal det gå før man drar kontraktsbrudd-kortet?
                                                Sikkert en god stund til. Det er sikkert noen politikere og embetsmenn som har fått smøregaver som de ikke føler for å levere tilbake slett ennå...
                                                two to the heart, one to the mind...

                                                Kommentér


                                                • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                  Opprinnelig skrevet av TU
                                                  De alvorlige kvalitetsproblemene og den vedvarende, manglende leveringsevnen gjorde at det både i 2012 og 2017 ble vurdert om man kunne skrote kontrakten med NHI, og heller kjøpe et annet helikopter. Det ble gjennomført såkalte alternativanalyser der man vurderte amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk som danskene bestilte i 2012. Svenskene hadde da nettopp kjøpt UH-60M Black Hawk fra samme leverandør som avbøtende tiltak for NH90-forsinkelsene.

                                                  Men i mars 2013 ga Forsvarsdepartementet Flo oppdraget å fortsette med NH90 fordi Seahawk i standard versjon ikke tilfredsstilte de norske kravene.

                                                  Det skal ha vært juridisk fullt mulig for Norge å komme seg ut av kontrakten. Det var ikke her problemet lå, men det var usikkert hvor mye tid og penger det ville gå med å bestille, designe en et skreddersydd alternativ. Det var en risiko for at det verken var tid eller penger å spare på dette. Hyllevare var ikke noe realistisk alternativ.
                                                  Jeg gir meg over...

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                    Skulle være levert i 2005. Er enda ikke ferdig levert i 2019. Altså kan man tolke det dithen at "nokså mykje" tilsvarer rundt 14 år.

                                                    https://www.tu.no/artikler/da-det-fo...0-avvik/456577
                                                    Det er vel alt for tidlig å si 14 år, vi vet per dd at det ikke er mindre nevnte 14, men klokka tikker da til samtlige er levert i ok stand
                                                    Aldri mer 13

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                      Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
                                                      Det er vel alt for tidlig å si 14 år, vi vet per dd at det ikke er mindre nevnte 14, men klokka tikker da til samtlige er levert i ok stand
                                                      Jeg tenkte det samme - selv om NH-90 faktisk flyr forbi her (nært Bardufoss) ganske ofte, og har gjort det en stund nå.

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                        14 år er ikke en normal forsinkelse. Ikke faen. Dette er en bevisst approach fra fabrikken.

                                                        Noe liknende skjedde med KrPrins Haakon som ble bygget i Italia. I kjent stil underbydde de norske verft og prøvde seg på et opplegg med å cashe inn diffen på VO’r og (påståtte) kundeforårsakede forsinkelser. Resultatet ble en styrt forsinkelse der de aldri brukte mer penger enn nødvendig mens de benyttet tiden til å krangle om mer penger. Heldigvis taklet Havforskningen presset og tapte «bare» forskningstid når båten endelig ble levert.

                                                        Problemet er sannsynligvis at prisen på NH90 var urealistisk lav til å begynne med.

                                                        Noen som vet hvor mange maskiner som ble levert til andre kunder i tiden de stresset med å få til den norske kontrakten?
                                                        Artillery is the God of War

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                          Sjekket raskt over wikipedia og kronologien i kontraktene til NH90 er mildt sagt interessant.

                                                          Har ikke tid i kveld til å gå over ting i detalj men det virker som at særlig de franske kontraktene lagde mye styr og de endte også opp med en produksjonsløsning som etterhvert måtte involvere italiafabrikken.

                                                          En hypotese her kan være at enkelte europeiske land med tungt engasjement i Airbus ble forfordelt, videre at TTH-varianten som gjerne er litt enklere enn NFH, kan ha blitt prioritert for å sikre en bedre kontantstrøm.

                                                          Alle kontraktene som kom inn, selv de enkle, ville ha krevd saksbehandlere og ingeniører for å få frem såkalt detail engineering til produksjon av hvert lands skreddersydde variant. Man kan tenke seg at de samme folkene kunne ha bidratt på den norske leveransen men at så ikke skjedde. De «få» som var igjen har da slitt med holde tempoet oppe i prosjektet og forsinkelsene har ballet på seg til det ekstreme.

                                                          Jeg tipper Norge bevisst ble nedpriortert til fordel for enklere kontrakter for å sikre bedre lønnsomhet.
                                                          Artillery is the God of War

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                            Fra Prop 1S. 2019-20

                                                            7660 Helikopter til fregatt og kystvakt
                                                            Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. nr. 7 (2000–2001) til St.prp. nr. 1 (2000–2001). Prosjektet omfatter levering av 14 NH90-helikoptre til Kystvakten og Marinen. Kontrakt ble inngått mellom Forsvarets logistikkorganisasjon og franske NATO Helicopter Indu-stries (NHI) gjennom et felles nordisk anskaffelsesprogram, Nordic Standard Helicopter Programme (NSHP), i 2001. Helikoptrene skulle opprinnelig vært levert i perioden 2005–2008, men er vesentlig forsinket fra leverandørens side.

                                                            Forsvarsdepartementet iverksatte i 2016 særskilt oppfølging av dette prosjektet, og har stort fokus på anskaffelsen og innfasingen av NH90 i Forsvaret. Forsvarsdepartementet følger opp alle pro-sjektleveranser, inklusive problemstillinger knyttet til tilgjengeligheten på NH90, leveranser av he-likoptre og reservedeler, vedlikehold og innfasing på fartøyer. Gjennom det siste året har hovedfo-kus vært på helikopterleveranser, reservedelsproblematikk og tydelig overordnet styring av innfa-singen av NH90 i Forsvaret.

                                                            Forsvaret skal ha evne til å operere og løse oppdrag med NH90 både fra helikopterbærende kyst-vaktfartøyer og fregatter innen utgangen av 2022. Deretter vil kapasiteten bygges videre opp til å nå vedtatt ambisjonsnivå for NH90 mot midten av 2020-tallet.

                                                            Norge har mottatt seks helikoptre i en foreløpig versjon i perioden 2011–2016. I 2017 ble det første NH90 helikopteret i endelig versjon mottatt av Forsvarsmateriell. De resterende sju helikoptrene skulle etter planen mottas innen utgangen av 2019. Til tross for at Forsvarsmateriell gjennom det siste året har mottatt flere helikoptre og oppnådd en høyere leveransetakt sammenliknet med tidli-gere år, har leverandøren varslet noen ytterligere forsinkelser. Leveranse av det siste helikopteret forskyves til første kvartal i 2020, samt at det er varslet risiko for at også leveransen av det nest siste helikopteret vil forskyves inn i 2020. De seks helikoptrene som er levert i foreløpig versjon skal oppgraderes til endelig versjon. I løpet av 2019 skal tre helikoptre være tilbakeført til leverandøren for oppgradering. Planen er at alle helikoptrene i foreløpig versjon skal være ferdig oppgradert i løpet av 2022.

                                                            Alle tre Nordkapp-klasse kystvaktfartøyer er klargjort og godkjent for havgående operasjoner med NH90. Det siste helikopterbærende kystvaktfartøyet (KV Svalbard) er klargjort og planlegges god-kjent for helikopteroperasjoner med NH90 i 2019. Helikopteroperasjoner med NH90 er iverksatt på Kystvakten, og vil gradvis øke i omfang, i takt med tilgjengelighet på operative helikoptre. Ved oppstart av flyging med NH90 til støtte for Kystvakten var det midlertidige begrensninger knyttet til helikopteroperasjoner. Disse begrensningene vil reduseres i takt med økt erfaring med bruk av NH90. Fregattene skal tilpasses, klargjøres og godkjennes for NH90-operasjoner. Arbeidet på fre-gattene gjennomføres samtidig med planlagte hovedoverhalinger for å oppnå størst mulig operativ tilgjengelighet med fregattene. Senest i 2022 skal Forsvaret ha evne til å løse operative oppdrag med NH90 ombord på fregattene.

                                                            De største utfordringene på kort sikt er anskaffelse og leveranse av et tilstrekkelig volum av reser-vedeler for å understøtte driften av NH90. Forsvaret og Forsvarsmateriell gjennomfører vurderinger vedrørende det totale behovet for reservedeler. For å løse utfordringene på kort sikt har Forsvars-departementet, etter anbefaling fra Forsvaret og Forsvarsmateriell, prioritert ytterligere midler til reservedelsanskaffelser innenfor prosjektets tilgjengelige styringsrammer. For å løse reservedelsut-fordringer på lengre sikt vurderer Forsvarsdepartementet fortløpende behovet for å gi oppdrag om ytterligere reservedelsanskaffelser.
                                                            Reservedelsutfordringene, sammen med forskyvninger i leveransene, betyr lavere helikoptertil-gjengelighet enn planlagt på kort sikt. Dette innebærer at Forsvarets evne til å produsere flytimer med NH90 i 2020 blir noe lavere enn planlagt. Denne situasjonen vil bedres når alle helikoptrene er levert og reservedelsbeholdningen er tilstrekkelig bygget opp til å understøtte planlagt drift.
                                                            I parallell med Forsvarsmateriells fokus på helikopter- og reservedelsleveranser arbeider Forsvaret med å rekruttere, utdanne og beholde flygere og teknisk personell for å operere og understøtte drift av NH90.
                                                            Forsvarets forskningsinstitutt gjennomførte i 2018 analyser som viser at det blir vesentlig dyrere å drifte NH90-helikoptrene enn forutsatt i gjeldende langtidsplan, når alle helikoptrene har kommet i endelig versjon og er faset inn etter 2022. Forsvarsdepartementet arbeider aktivt med alternative driftsmodeller for å redusere det estimerte utgiftsnivået. NH90-helikoptrene driftes i inneværende planperiode innenfor planforutsetningene som ligger til grunn for langtidsplanen. Utfordringene med hensyn til driftsutgifter vil spesielt gjøre seg gjeldende i neste planperiode, og vil bli en del av den videre langtidsplanleggingen.

                                                            Forsvarsdepartementets særskilte oppfølging av anskaffelsen og innfasingen av NH90 i Forsvaret, samt etableringen av et eget programstyre i Forsvaret og FMA, har gitt resultater gjennom bedre samordning i forsvarssektoren det siste året. Det fokuseres spesielt på tiltak for å oppnå høyest mu-lig helikoptertilgjengelighet gjennom anskaffelse av reservedeler og oppfølging av sluttleveranse av helikoptre i endelig versjon. Samtidig har programstyret et helhetlig fokus på innfasingen av NH90 i Forsvaret for å gi raskest mulig operativ effekt for fregattene og Kystvakten.

                                                            Stortinget har bedt regjeringen om å komme tilbake til Stortinget på egnet måte med vurderinger om alternative helikoptre kan være mer formålstjenlig for deler av Luftforsvarets behov grunnet forventede driftsutgifter og flytid. Regjeringen planlegger å komme tilbake til Stortinget med en orientering om dette arbeidet i 2020.

                                                            Prosjektets pris- og valutajusterte kostnadsramme er 8 203 mill. kroner, som er inkludert merverdi-avgift og usikkerhetsavsetning.
                                                            Svolten og tyst, samband fyst

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

                                                              Som nevnt i annen tråd:

                                                              De norske NH90 helikoptrene er inntil videre satt på bakken på grunn av svakheter i Forsvarets egne rutiner og prosedyrer.

                                                              Det er mye som tyder på at disse helikoptrene får en begrenset rolle i forhold til det som var de opprinnelige planene der de skulle fungere som helikoptre både ombord på fregattene og kystvaktskipene.

                                                              I følge langtdsplanen som forvarssjefen fremla denne uka vil de i fremtiden kun få en rolle sammen med fregattene, kystvaktskipene vil få nye helikoptre av en annen type enn NH90.

                                                              Slike nyanskaffelser er en tidkrevende prosess, for å løse Kystvaktas behov kan det da muligens være et alternativ å leie inn nødvendig helikopterkapasitet fra en av våre allierte, f.eks The Royal Navy i noen år fremover.
                                                              https://www.tu.no/artikler/alle-fors...p89uwrg53w4_6o

                                                              Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
                                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X