Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det er jo britisk standard at fly skal ha navn, og ikke en betegnelse som F-5 eller F-16. Tre av de du nevnte er britiske. Jeg er usikker på hvor mye amerikanerne sa Mustang og ikke P-51, eller Phantom (egentlig Phantom II, FH-1 Phantom var et lite vellykket fly det bare ble bygget 60 av og som ble brukt av US Navy 1947-1949) og ikke F-4.
    Mustang var egentlig det britiske navnet på P-51, men det skyldes muligens at det var de som først tok det i bruk? Jeg er usikker på når amerikanerne "adopterte" navnet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
      "The triumph of thrust over aerodynamics", evt "Luftverteidigungsdiesel"

En fjern slektning konverterte fra Starfighter til Phantom. Starfighteren skar elegant gjennom luften, Phantom kastet seg over den intetanende luften, kneet den i pungen, rev den i bakken, holdt den nede og klubbet den med en stump stein til den tryglet om nåde.
      "Old Ugly" var et annet navn på F-4, i hvert fall sent i flyets karriere.

Kommentér

Mustang er bortimot et like genialt flynavn som spitfire. Jeg rakk forøvrig å bli 35 før jeg koblet sammenhengen mellom flynavnene hurricane, typhoon og tempest, sterkt av en som alltid bikket mellom 5 og 6 i engelsk. [emoji14]

Skille

Ref TU-artiklen over:
        Er det virkelig sånn at vi har bestemt allerede nå at neste generasjon redningshelikopter skal brukes ti-femten år for lenge? Klarer ikke Oslo å puste et et eneste åndedrag uten å PISSE på kysten?

Kommentér

Det nye kystvakthelikopteret NH90 tåler ikke rom sjø. Så lenge helikopteret befinner seg om bord i en kystvaktbåt, tillater ikke den italienske flyfabrikken at fartøyet krenger mer enn noen få grader.

https://www.kystogfjord.no/nyheter/f...-ikke-rom-sjoe

Sent fra min E5603 via Tapatalk
          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Samme:

https://www.nrk.no/nordland/nye-kyst...sjo-1.13318376

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
              Samme:

https://www.nrk.no/nordland/nye-kyst...sjo-1.13318376

Etter det Kyst og Fjord erfarer, skal altså ikke helikoptrene tåle mer krenging enn cirka 20 grader. Til sammenligning har de helikopterbærende Nordkapp-fartøyene fra 1980-tallet flere ganger vært oppe i nærmere 50 graders krengning i dårlig vær.

Prosjektkoordinator i Forsvaret, Knut Erik Oulie, har likevel tro på at problemet skal løse seg.

– Vi er ganske sikre på at dette er en midlertidig begrensning, som vil løse seg i løpet av dette halvåret, sier Oulie til Kyst og Fjord.
              Jaha, ja. Og det er ingen andre nasjoner i hele verden som krever at de helikopterbærende skipene deres tåler litt ruskevær??
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Sportsbilen Lynx klarer seg jo.
                Død ved Kølle!
                Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

NH90 NFH = NH90 NATO Frigate Helicopter. De fleste fregatter krenger en del i stor sjø.... De er innkjøpt til bruk på fregatter og tilsvarende fartøyer av en rekke land, som Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland og Italia. Det er ikke bare Norge som har problemer hvis NH90 NFH ikke kan være ombord i grov sjø..
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Vi får håpe dette bare er et krav fra fabrikken inntil de har utbedret en feil eller mangel.

Men det skulle ikke forundre meg om det er noe mer alvorlig, at Norge har krevet noe helt spesielt som har tatt bort noe essensielt.

Litt som historien med pansrede MB på Balkan og oppvarmet frontrute.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Vi får håpe dette bare er et krav fra fabrikken inntil de har utbedret en feil eller mangel.

Men det skulle ikke forundre meg om det er noe mer alvorlig, at Norge har krevet noe helt spesielt som har tatt bort noe essensielt.

Litt som historien med pansrede MB på Balkan og oppvarmet frontrute.
                      Konaktene mine i Kystvakten sier at dette er begrensninger som kommer fra fabrikken og ikke noe som er selvpålagt. Det er en pågående dialog med fabrikant nå om å få utvidet sikkerhetsmarginene, blant annet med landing på, og hangarlagring ombord på skip i rom sjø. For å få utvidet disse marginene er det kun fabrikkens testpiloter som kan gjøre dette etter et tilstrekklig antall forsøk og flytimer.

Når det er sagt så er det krefter innen kystvakten som ønsker å skrote hele NH90 prosjektet med mindre blant annet krengingsbegrensningen utvides og heller utrede Seahawk som erstatning med hurtiganskaffelse. En annen utfordring er at NH90 så vidt, og da mener jeg så vidt får plass i hangaren på Nordkapp-klassen... Og gjett hva som har god plass i den nevnte hangaren, jo Seahawk!
                      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Tekniske begrensninger med de midlertidige NH90-helikoptrene gjør at de ikke kan være om bord på kystvaktskipene ute til havs. Forsvarsdepartementet innrømmer at det gir «operative begrensninger», men venter at en endelig versjon av NH90 er på plass i år. Hele NH90-systemet er imidlertid ikke operativt før i årene 2020–2022, melder departementet.

https://www.aldrimer.no/nh90-ikke-op...r-i-2020-2022/

Kommentér

Bare en liten kommentar i forhold til ordbruken i artikkelen. "Noen få grader" er en dårlig beskrivelse hvis de 20 gradene som var nevnt skulle stemme. En landkrabbe ville nok holdt seg godt fast ombord under 20 graders krengevinkel.

Uansett for lite selvfølgelig men rett skal være rett.
                          Artillery is the God of War

Kommentér

Kjapp googling for å illustrere

http://zonalandeducation.com/mstm/ph...lemPicture.gif

Kommentér

Så de nye helikoptrene veier bare 2,5 kg? Høres lite ut, men det må kanskje være såpass om de skal komme seg opp i luften.
                              [emoji848]
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                Så de nye helikoptrene veier bare 2,5 kg? Høres lite ut, men det må kanskje være såpass om de skal komme seg opp i luften.
                                [emoji848]
                                Mens jeg kjørte bil[emoji23]

Kommentér

Når ble det lovlig?

Kommentér

I take the 5th ammendment

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
                                      Og gjett hva som har god plass i den nevnte hangaren, jo Seahawk!
                                      Det tvivler jeg ærligt talt på da de to helikoptere har praktisk talt identiske ydre dimensioner :

http://www.mh-60.com/mh-60r/

http://www.nhindustries.com/site/en/...istics_28.html

Jeg sejler til dagligt på Thetis klassen og der er de gamle "marine"piloter IKKE udtalt begejstret for MH-60r....den er "tung" og træg i luften i forhold til Lynx'en, og har de samme begrænsninger i hårdt vejr som NFH-90...I nordatlanten og ved Grønland er Lynx'en meget bedre.

Kommentér

Og når det gælder ASW kapaciteten så er Romeo'en også ved at være outdated......NFH-90 har meget mere moderne og bedre mission package, radar, dyppe sonar, operatør station end Seahawk'en.

Kommentér

Det meste er tungt og treigt i forhold til Lynxen.

Må si jeg beundrer det danske valget. Istedet for å velge NH-90 som angivelig skal kan gjøre mye fancy og flott men ikke heeelt enda så valgte de MH-60R som kan gjøre jobben godt nok her og nå.

Etter min mening burde vi skrapa hele NH-90 og skaffa MH-60 over hele fjøla. Plutselig har vi erstatta Bell 412 og. Kystvakt, fregatt, taktisk hærstøtte OG SOF. En to tre fire(!) fluer i en smekk. Amerikanerne har vel noen dusin til overs som vi kan få billig og...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MikeKiloPapa Vis post
                                            Det tvivler jeg ærligt talt på da de to helikoptere har praktisk talt identiske ydre dimensioner :

http://www.mh-60.com/mh-60r/

http://www.nhindustries.com/site/en/...istics_28.html

Jeg sejler til dagligt på Thetis klassen og der er de gamle "marine"piloter IKKE udtalt begejstret for MH-60r....den er "tung" og træg i luften i forhold til Lynx'en, og har de samme begrænsninger i hårdt vejr som NFH-90...I nordatlanten og ved Grønland er Lynx'en meget bedre.
                                            Ikke spesielt overraskende - men så er Lynx (de norske) gammel og utslitt. Dette er Engelske "greier", noe som vanligvis reduserer levetiden.
                                            Jeg kjenner flere (tidligere) flygere av Lynx, og at det var en utmerket maskin er det ingen tvil om - til sitt bruk. Imidlertid var den ikke egentlig designet for det Norge brukte den til, en større maskin trengs utvilsomt.

Og så er der spørsmålet om rekkevidde, løfteevne og plass....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post

Må si jeg beundrer det danske valget. Istedet for å velge NH-90 som angivelig skal kan gjøre mye fancy og flott men ikke heeelt enda så valgte de MH-60R som kan gjøre jobben godt nok her og nå.

Etter min mening burde vi skrapa hele NH-90 og skaffa MH-60 over hele fjøla. Plutselig har vi erstatta Bell 412 og. Kystvakt, fregatt, taktisk hærstøtte OG SOF. En to tre fire(!) fluer i en smekk. Amerikanerne har vel noen dusin til overs som vi kan få billig og...
                                              Gamle fly er sjelden spesielt økonomiske i lengden, tilpasninger og vedlikehold tar fort overhånd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                Ja netop og det er lige præcis Lynxens meget store manøvredygtighed der gør den så velegnet til arktiske/nordatlantiske forhold.

Måske.....til gengæld er den så håbløst forældet næsten inden den er taget i drift. Alt det nye fancy avionics og elektronik til trods, så har MH-60 nøjagtig samme flystel, motorer, gearkasse og rotorer som SH-60B Seahawken fra 1983. Selv det "nye" cockpit i Romeoen har efterhånden 15 år på bagen.

Iøvrigt så var NH-90 aldrig på spil i DK , alene på grund af pris. Konkurrenterne til MH-60 var Aw159 Wildcat og AS565
                                                Panther.

Etter min mening burde vi skrapa hele NH-90 og skaffa MH-60 over hele fjøla.
                                                Så ville i ligesom os, stå med en helikopter der skal Mid life Updates efter bare 10 år.

Plutselig har vi erstatta Bell 412 og. Kystvakt, fregatt, taktisk hærstøtte OG SOF. ..
                                                Hvad skal kystvagten bruge en stor og dyr ASW helikopter som MH-60 (eller NFH-90) til ?....Seahawken kan ikke medbringe flere passagerer end Lynxen, og har kun marginalt bedre rækkevidde og løfteevne end den meget mindre Wildcat, som er bedre egnet til det arktiske klima som Kystvagten opererer i. Passer også i stort set alle skibshangarer uden ombygning.

Sikkerhedsmæssigt er MH-60 også dårligere..den har ingen Run-Dry kapacitet (dvs kan køre uden olie i gearboxen et stykke tid)og er ikke udrustet med flotation udstyr , hvorfor den kæntrer og synker bare få sekunder efter at den rammer vandet. Flotation Device på vores Lynx har reddet både piloter, passagerer og helikopter mere end en gang.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                                                  Dette er Engelske "greier", noe som vanligvis reduserer levetiden.
                                                  Normalt enig...men i Lynxens tilfælde er den undtagelsen der bekræfter reglen...vores er nu over 36 år gamle og har ikke så mange flyvetimer tilbage men er stadig vældigt driftsikre og har meget få nedbrud.Alderen taget i betragtning kræver de også kun moderat vedligehold.

Seahawken derimod har et fuldstændig vanvittigt maintenance setup.....den skal bruge 10 gange så meget reservedele og værktøj
                                                  og 10 gange så mange service og eftersyn som Lynxen !....Den er EKSTREMT vedligeholdelses tung (og dyr) og USN har normalt ca 12 mand ansat KUN til at servicere hver MH-60.

Kommentér

Jeg har fått inntrykk av at Lynxen er et av verdenshistoriens mest "overbuilt" helikoptere, med bl.a. en gearboks som bare ler av belastninger som sender vanlige helikoptere på full sjekk og overhaling.
                                                    “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

Nå har ikke jeg fulgt så nøye med i media den siste uka, men dette er i hvertfall den første artikkelen jeg har sett i riksdekkende medier om NH-90s værproblemer: http://www.aftenposten.no/norge/Fors...r-613093b.html

Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Jeg har ikke mye å komme med i denne tråden i forhold til ekspertise eller meninger omkring det ene eller andre, men jeg digger når det kommer folk til [forumet] ut av det blå som åpenbart vet hva dem snakker om. Veldig interessant innsikt og lesing, MikeKiloPapa:.
                                                        Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
                                                          Nå har ikke jeg fulgt så nøye med i media den siste uka, men dette er i hvertfall den første artikkelen jeg har sett i riksdekkende medier om NH-90s værproblemer: http://www.aftenposten.no/norge/Fors...r-613093b.html

Siden Lynx tydeligvis er veldig egnet til denne jobben (j.f. innleggene over), kanskje vi burde kjøpe inn nye AW159 Wildcat til KV, og heller la NH90ene deres bli rekonfigureret som SOF-helikoptre (evt. en annen rolle)?

Kommentér

TTH- og NFH-utgavene av NH90 er nærmest to helt forskjellige helikoptre.
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                              TTH- og NFH-utgavene av NH90 er nærmest to helt forskjellige helikoptre.
                                                              Er klar over det, men vil det si at NFH-CG ikke kan rekonfigureres som SOF helikopter?

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X