Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt redningshelikopter AW101

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Znuddel
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ifølge uoffisielle kilder vil AW101 overta etter Sea King i september.

    https://www.facebook.com/90460934625...3719572009171/
    Det er offisielt:

    «Det tas sikte på oppstart med nye helikoptre på Sola-basen i september.»

    Det opplyser Justis- og beredskapsdepartementet på spørsmål fra Aftenbladet.
    https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...koptre-pa-sola

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    En presentasjon av Osprey radaren som bl.a er brukt på AW101:

    De nye norske Leonardo AW101 redningshelikoptrene er utstyrt med den helt nye Osprey radaren. Radaren er uten bevegelige deler og består av tre paneler der ett er montert foran og med ett på hver side der hvert panel dekker et område på 120 grader på utsiden av helikopteret.

    Planen er at også de canadiske Leonardo EH101 helikoptrene skal oppgraderes med denne radaren i forbindelse med en stor oppgradering av disse helikoptrene i årene fremover.

    https://www.helis.com/database/news/...ey-aesa-radar/

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Ifølge uoffisielle kilder vil AW101 overta etter Sea King i september.

    https://www.facebook.com/90460934625...3719572009171/

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    AW101 landet for første gang på Bjørnøya og Svalbard i dag. Formålet er å teste radio- og navigasjonssystemer på høye breddegrader.
    Testingen vil foregå fram til 11. juni i det viktige Svalbardområdet.

    https://www.facebook.com/47654424239...sn=mo&d=n&vh=e

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Opprinnelig skrevet av Revidert nasjonalbudsjett
    Det er inngått kontrakt for anskaffelse av 16 nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King-maskiner. Flere helikoptre er levert til Norge. Leverandøren har utfordringer med utvikling og sertifisering av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende forsinkelser for Forsvarets innføringsprogram. Videre har virusutbruddet forsinket fremdriften, ettersom leverandøren er lokalisert i Nord-Italia og Storbritannia, samt at smitteverntiltak har begrenset Forsvarets bemanning i prosjektets innføringsprogram. Det ble planlagt å sette de første helikoptrene i drift første halvår 2020. Oppdatert tidsplan tilsier at driftsoppstart forskyves til andre halvår. Det videre innfasingsløpet avhenger bl.a. av varigheten av smitteverntiltak som er iverksatt i forbindelse virusutbruddet. Ytterligere justeringer av fremdriftsplanen er til vurdering.
    Dvs. innføringen blir forsinket.

    Man øker bevilgningen for vedlikehold av Sea King med 40 mill for å holde dem i lufta inntil videre. Man øker også potten for oppfølging av leverandør og mottak av helikoptre med 25,7 mill.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Triton som navn på flymaskin er forøvrig opptatt, den maritime versjonen av Global Hawk heter det allerede.

    Ægir eller Njord om vi skal bruke mer kortreiste mytiske sjøfigurer. Draugen eller nøkken blir ikke helt bra.

    Hvis det blir SAR - king lurer jeg på hvor lang tid det tar før den blir hetende "Sjark-king"

    Leave a comment:


  • staticburst
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    I UK, Portugal og Danmark går modellen under navnet Merlin, mens Luftforsvaret bruker callsign Triton på dem.
    Det er forskjell på navnet på flymaskinene og skvadronenes callsign. 333 skv flyr P-3 ORION men har callsign SAINT.
    OT&E AW101 på Sola flyr under callsign TRITON mens flymaskinen altså ikke har fått offisielt navn ennå. Et råtips er at Justis- og Beredskapsdepartementet venter med å offentliggjøre dette til første base (Sola) går på beredskap nå i 2020.

    Det blir nok garantert ikke ASKLEPIOS både fordi det skal være mulig å uttale ;-) og fordi det er mer naturlig å assosiere med lege-/ambulansehelikoptre og ikke SAR helikoptre.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

    333 skv kommer til å bli sure.
    Sådanne bagateller kan vi da ikke vektlegge i en sak av slik betydning for nasjonen!

    Fra spøk til alvor, Asklepios hadde jo vært kult (og passende), men det skjer nok ikke.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Hva er galt med Saint?
    333 skv kommer til å bli sure.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Hva er galt med Saint?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    I UK, Portugal og Danmark går modellen under navnet Merlin, mens Luftforsvaret bruker callsign Triton på dem.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Og ja, «Fisherman's Friend» er allerede foreslått.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    TU.no: Det er like før AW101 skal settes i drift, men navnevalget er ennå ikke avgjort.

    https://www.tu.no/artikler/i-dag-har...ne-hete/483218

    Mener å huske at vi hadde en diskusjon om dette for en stund siden.

    Leave a comment:


  • staticburst
    replied
    Prop. 1 S (2019–2020)

    Fleire av helikoptera har komme til Noreg. Tidspunktet for når den første redningshelikopterbasen blir sett i drift, har over ei lengre tid vore usikkert. Utfordringar knytte til arbeidet med utvikling og godkjenning av dei nye redningshelikoptera frå leverandøren si side, med konsekvensar for programmet for innføring i Forsvaret, har ført til at arbeidet har blitt forseinka. Det har gått for seg eit planleggingsarbeid mellom Forsvarsdepartementet ved forsvarssektoren, som er ein sentral premissleverandør i arbeidet med innkjøpet av nye redningshelikopter, og Justis- og beredskapsdepartementet ved NAWSARH-prosjektet (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter). Det tas sikte på å sette dei første helikoptera i drift første halvår 2020. Alle dei nye redningshelikoptera er planlagt å vere i drift i løpet av første halvår 2022.


    Innføringen kan for øvrig følges fra godt opplyst, men høyst uoffisiell facbookside;
    https://www.facebook.com/AW101SAR/

    Leave a comment:


  • Znuddel
    started a topic Nytt redningshelikopter AW101

    Nytt redningshelikopter AW101

    Oppretter en egen tråd for det nye redningshelkopteret som er planlagt innfaset innen 2020.

    Fra før av har det vært delt lenker med oppdateringer om prosjektet, med påfølgende diskusjoner, i NH90 tråden (lenke).

    Prosjektet er døpt NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter).

    Her er tidslinjen til prosjektet:

    • 25. august 2007 Prosjektets oppstart.


    • 30. november 2007 Samarbeidsavtale mellom Norge og Island om anskaffelsen ble undertegnet.


    • 13. august 2008 RFI (Request for Information) ble publisert.


    • 27. september 2010 Første del av KS-ordningen (KS1) ble fullført.28. september 2011 Siste del av KS-ordningen (KS-2) ble fullført.


    • 24. juni 2011 Stortingsproposisjon nr. 146 (2010–2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 ble vedtatt i regjeringen.


    • 24. oktober 2011 ble prekvalifiseringen for leveranse av inntil totalt 25 helikoptre, inkludert Island og opsjoner, utlyst.


    • 20. desember 2011 var fristen for å levere dokumentene for prekvalifiseringen.


    • 22. desember 2011 ble søkerne i prekvalifiseringsrunden publisert på prosjektets hjemmeside.


    • 15. februar 2012 ble det publisert hvilke selskaper som er prekvalifisert for å kunne gi tilbud på levering av nye rednings*helikoptre med tilhørende utstyr og vedlikeholdsløsninger til erstatning for dagens Sea King.


    • 12. juli 2012 ble anbudsinvitasjon sendt ut til de fire prekvalifiserte kandidatene.


    • 18. desember 2012 var tidsfrist for å levere tilbud.


    • 9. juli 2013 informerte regjeringen om at det ville bli ført videre forhandlinger med forhandlerne AgustaWestland og Eurocopter.


    • 8. november 2013 informerte regjeringen om at det ville bli innledet sluttforhandlinger med AgustaWestland.


    • 19. desember 2013 ble kontrakten mellom AgustaWestland og regjeringen underskrevet.


    • 21. mars 2016 ble første testflyging foretatt.


    • 31. mai 2016 ble de to første redningshelikopterne avduket i Yeovil i Storbritannia.


    • 17. november 2017 var det første av de nye redningshelikoptrene levert på Sola lufthavn.


    • 24. november 2017 veltet det første av de nye redningshelikoptrene på bakken, og fikk store skader.


    • 15. januar 2019 konkluderte Statens havarikommisjon for Forsvaret med at årsaken til at det første helikopteret veltet var en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, og feil og mangler i opplæringen.


    • 14. mai 2019 melder regjeringen at Leonardo Helicopters har utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, og ikke kan avklare når AW101 skal erstatte Sea King.


    For videre lesning anbefaler jeg Wikipedia siden om prosjektet: https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektet

    I tillegg har Tekninsk Ukeblad flere gode artikler: https://www.tu.no/sok?query=aw101

Fremhevede emner

Collapse
 

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.
 

Sikkerhetsloven


(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
 

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...
 

Fokus: Etterretningstjenesten


Etterretningstjenesten


Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...
 

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen
 

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...
 

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.



Fra Forsvaret.no




Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...
 

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...
 

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.
 

NSM: Årlig risikovurdering


Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
 

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...
 

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...
 

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...
 

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
Working...
X