Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt redningshelikopter AW101

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt redningshelikopter AW101

    Oppretter en egen tråd for det nye redningshelkopteret som er planlagt innfaset innen 2020.

    Fra før av har det vært delt lenker med oppdateringer om prosjektet, med påfølgende diskusjoner, i NH90 tråden (lenke).

    Prosjektet er døpt NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter).

    Her er tidslinjen til prosjektet:

    • 25. august 2007 Prosjektets oppstart.


    • 30. november 2007 Samarbeidsavtale mellom Norge og Island om anskaffelsen ble undertegnet.


    • 13. august 2008 RFI (Request for Information) ble publisert.


    • 27. september 2010 Første del av KS-ordningen (KS1) ble fullført.28. september 2011 Siste del av KS-ordningen (KS-2) ble fullført.


    • 24. juni 2011 Stortingsproposisjon nr. 146 (2010–2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013–2020 ble vedtatt i regjeringen.


    • 24. oktober 2011 ble prekvalifiseringen for leveranse av inntil totalt 25 helikoptre, inkludert Island og opsjoner, utlyst.


    • 20. desember 2011 var fristen for å levere dokumentene for prekvalifiseringen.


    • 22. desember 2011 ble søkerne i prekvalifiseringsrunden publisert på prosjektets hjemmeside.


    • 15. februar 2012 ble det publisert hvilke selskaper som er prekvalifisert for å kunne gi tilbud på levering av nye rednings*helikoptre med tilhørende utstyr og vedlikeholdsløsninger til erstatning for dagens Sea King.


    • 12. juli 2012 ble anbudsinvitasjon sendt ut til de fire prekvalifiserte kandidatene.


    • 18. desember 2012 var tidsfrist for å levere tilbud.


    • 9. juli 2013 informerte regjeringen om at det ville bli ført videre forhandlinger med forhandlerne AgustaWestland og Eurocopter.


    • 8. november 2013 informerte regjeringen om at det ville bli innledet sluttforhandlinger med AgustaWestland.


    • 19. desember 2013 ble kontrakten mellom AgustaWestland og regjeringen underskrevet.


    • 21. mars 2016 ble første testflyging foretatt.


    • 31. mai 2016 ble de to første redningshelikopterne avduket i Yeovil i Storbritannia.


    • 17. november 2017 var det første av de nye redningshelikoptrene levert på Sola lufthavn.


    • 24. november 2017 veltet det første av de nye redningshelikoptrene på bakken, og fikk store skader.


    • 15. januar 2019 konkluderte Statens havarikommisjon for Forsvaret med at årsaken til at det første helikopteret veltet var en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, og feil og mangler i opplæringen.


    • 14. mai 2019 melder regjeringen at Leonardo Helicopters har utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, og ikke kan avklare når AW101 skal erstatte Sea King.


    For videre lesning anbefaler jeg Wikipedia siden om prosjektet: https://no.wikipedia.org/wiki/NAWSARH-prosjektet

    I tillegg har Tekninsk Ukeblad flere gode artikler: https://www.tu.no/sok?query=aw101
    Odd objects attract fire. You are odd.

  • #2
    Prop. 1 S (2019–2020)

    Fleire av helikoptera har komme til Noreg. Tidspunktet for når den første redningshelikopterbasen blir sett i drift, har over ei lengre tid vore usikkert. Utfordringar knytte til arbeidet med utvikling og godkjenning av dei nye redningshelikoptera frå leverandøren si side, med konsekvensar for programmet for innføring i Forsvaret, har ført til at arbeidet har blitt forseinka. Det har gått for seg eit planleggingsarbeid mellom Forsvarsdepartementet ved forsvarssektoren, som er ein sentral premissleverandør i arbeidet med innkjøpet av nye redningshelikopter, og Justis- og beredskapsdepartementet ved NAWSARH-prosjektet (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter). Det tas sikte på å sette dei første helikoptera i drift første halvår 2020. Alle dei nye redningshelikoptera er planlagt å vere i drift i løpet av første halvår 2022.


    Innføringen kan for øvrig følges fra godt opplyst, men høyst uoffisiell facbookside;
    https://www.facebook.com/AW101SAR/

    Kommentér


    • #3
      TU.no: Det er like før AW101 skal settes i drift, men navnevalget er ennå ikke avgjort.

      https://www.tu.no/artikler/i-dag-har...ne-hete/483218

      Mener å huske at vi hadde en diskusjon om dette for en stund siden.
      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • #4
        Og ja, «Fisherman's Friend» er allerede foreslått.
        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • #5
          I UK, Portugal og Danmark går modellen under navnet Merlin, mens Luftforsvaret bruker callsign Triton på dem.
          Odd objects attract fire. You are odd.

          Kommentér


          • #6
            Hva er galt med Saint?
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
              Hva er galt med Saint?
              333 skv kommer til å bli sure.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

              Kommentér


              • #8
                Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

                333 skv kommer til å bli sure.
                Sådanne bagateller kan vi da ikke vektlegge i en sak av slik betydning for nasjonen!

                Fra spøk til alvor, Asklepios hadde jo vært kult (og passende), men det skjer nok ikke.
                Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                  I UK, Portugal og Danmark går modellen under navnet Merlin, mens Luftforsvaret bruker callsign Triton på dem.
                  Det er forskjell på navnet på flymaskinene og skvadronenes callsign. 333 skv flyr P-3 ORION men har callsign SAINT.
                  OT&E AW101 på Sola flyr under callsign TRITON mens flymaskinen altså ikke har fått offisielt navn ennå. Et råtips er at Justis- og Beredskapsdepartementet venter med å offentliggjøre dette til første base (Sola) går på beredskap nå i 2020.

                  Det blir nok garantert ikke ASKLEPIOS både fordi det skal være mulig å uttale ;-) og fordi det er mer naturlig å assosiere med lege-/ambulansehelikoptre og ikke SAR helikoptre.

                  Kommentér


                  • #10
                    Triton som navn på flymaskin er forøvrig opptatt, den maritime versjonen av Global Hawk heter det allerede.

                    Ægir eller Njord om vi skal bruke mer kortreiste mytiske sjøfigurer. Draugen eller nøkken blir ikke helt bra.

                    Hvis det blir SAR - king lurer jeg på hvor lang tid det tar før den blir hetende "Sjark-king"
                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                    - Dmitrij Boltenkov

                    Kommentér


                    • #11
                      Opprinnelig skrevet av Revidert nasjonalbudsjett
                      Det er inngått kontrakt for anskaffelse av 16 nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King-maskiner. Flere helikoptre er levert til Norge. Leverandøren har utfordringer med utvikling og sertifisering av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende forsinkelser for Forsvarets innføringsprogram. Videre har virusutbruddet forsinket fremdriften, ettersom leverandøren er lokalisert i Nord-Italia og Storbritannia, samt at smitteverntiltak har begrenset Forsvarets bemanning i prosjektets innføringsprogram. Det ble planlagt å sette de første helikoptrene i drift første halvår 2020. Oppdatert tidsplan tilsier at driftsoppstart forskyves til andre halvår. Det videre innfasingsløpet avhenger bl.a. av varigheten av smitteverntiltak som er iverksatt i forbindelse virusutbruddet. Ytterligere justeringer av fremdriftsplanen er til vurdering.
                      Dvs. innføringen blir forsinket.

                      Man øker bevilgningen for vedlikehold av Sea King med 40 mill for å holde dem i lufta inntil videre. Man øker også potten for oppfølging av leverandør og mottak av helikoptre med 25,7 mill.
                      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                      Kommentér


                      • #12
                        AW101 landet for første gang på Bjørnøya og Svalbard i dag. Formålet er å teste radio- og navigasjonssystemer på høye breddegrader.
                        Testingen vil foregå fram til 11. juni i det viktige Svalbardområdet.

                        https://www.facebook.com/47654424239...sn=mo&d=n&vh=e
                        Odd objects attract fire. You are odd.

                        Kommentér


                        • #13
                          Ifølge uoffisielle kilder vil AW101 overta etter Sea King i september.

                          https://www.facebook.com/90460934625...3719572009171/
                          Odd objects attract fire. You are odd.

                          Kommentér


                          • #14
                            En presentasjon av Osprey radaren som bl.a er brukt på AW101:

                            De nye norske Leonardo AW101 redningshelikoptrene er utstyrt med den helt nye Osprey radaren. Radaren er uten bevegelige deler og består av tre paneler der ett er montert foran og med ett på hver side der hvert panel dekker et område på 120 grader på utsiden av helikopteret.

                            Planen er at også de canadiske Leonardo EH101 helikoptrene skal oppgraderes med denne radaren i forbindelse med en stor oppgradering av disse helikoptrene i årene fremover.

                            https://www.helis.com/database/news/...ey-aesa-radar/
                            Odd objects attract fire. You are odd.

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                              Ifølge uoffisielle kilder vil AW101 overta etter Sea King i september.

                              https://www.facebook.com/90460934625...3719572009171/
                              Det er offisielt:

                              «Det tas sikte på oppstart med nye helikoptre på Sola-basen i september.»

                              Det opplyser Justis- og beredskapsdepartementet på spørsmål fra Aftenbladet.
                              https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...koptre-pa-sola
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • #16
                                Sea King pensjoneres 1. September.

                                https://forsvaret.no/aktuelt/den_livsviktige_jobben
                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Det nye navnet på redningshelikopteret er SAR Queen.

                                  https://www.tu.no/artikler/overtar-f...tt-navn/498387
                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Click image for larger version

Name:	IMG_8028.jpg
Views:	93
Size:	125,5 KB
ID:	1035792
                                    Fikk knipset dette av to stk SAR Queen som for over huset tidligere i dag (Jeg har utsikt til innflyvning til Sola fra huset). De var litt langt borte til å få godt bilde med mobilen.
                                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Fantastisk flotte flymaskiner, med et norsk navn som ikke akkurat sklir av tunga. SAAAAAR KUUIIIIN - SARKVIN - Sarkvinn

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Hverken “SAR King” eller “SAR Queen” klinger noe særlig godt i mine ører. Foretrekker egentlig “Merlin”.

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Sea King 2020 eller i dagligtale Sea King hadde funket helt fint for meg

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            Hold ut, SAR Qvinnen er på vei!

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Fisherman's friend?
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                SAR-kua?

                                                Hvorfor kunne vi ikke bare kalle den Merlin slik som våre nære allierte?!

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Fordi vi er veldig spesielle, og absolutt alt må spesialtilpasses her til lands?
                                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                  Kommentér

                                                  Donasjoner

                                                  Collapse
                                                  Working...
                                                  X