Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: F-35 kampfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Tøft! Litt kjip den skrivefeilen da

    Kommentér


    • Leste at US F-35 flyr med "aktiv transponder" oftere enn det som er vanlig for andre kampfly, når de er på oppdrag.

      Dette er visstnok for at russerne/andre ikke skal få et korrekt radarbilde av flyet.

      Kan det være hold i den påstanden?
      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • Vet ikke helt hva som menes med "aktiv transponder", men de flyr hvert fall med radarreflektorer i fredstid, av samme grunn

        De er ringet rundt på bildet

        Click image for larger version

Name:	visibly-invisible.jpg
Views:	576
Size:	36,8 KB
ID:	1025652
        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

        Kommentér


        • https://www.flightradar24.com/how-it-works

          Det er snakk om at F-35 flyr med ADS-B eller tilsvarende påskrudd så flygeledere, og andre som ønsker å se, vet hva som er der ute.
          De dukker da av og til opp på FR24.com.
          Selv om man ikke bruker fast kode slik passasjerfly gjør, man har bare en generisk kode. Eksempelvis så kan man se fly med samme kode på forskjellige dager over Nederland og USA.

          Dette i motsetning til eksempelvis Eurofighter som man som regel bare ser utifra hvor tankflyene flyr.

          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér


          • De første danske F-35 er nå i produksjon.

            Innen 2027 vil de ha mottatt 27 fly.

            Deres F-16, som nettopp hadde 40års jubileum, vil være i tjeneste ut 2024.

            http://krigeren.dk/skroget-til-danma...-i-produktion/
            Odd objects attract fire. You are odd.

            Kommentér




            • Fire norske F-35A har nå landet på Keflavik og gjøres klare til å vokte luftrommet rundt Island. 332 skvadron skal i tre uker være parate til å rykke ut for å identifisere fremmede fly dersom de nærmer seg islandsk luftrom.

              De skal utøve luftkontroll på vegne av Nato, såkalt «air policing».

              Dette er det første utenlandsoppdraget siden generalmajor Tonje Skinnarland erklærte første operative evne (IOC) med de nye kampflyene 6. november 2019.

              Har glemt dansketuren

              For å løse oppdraget «Island Air Policing» er de fire jagerflyene den synlige spydspissen. Men det er et stort apparat som følger med: I tillegg består det såkalte detasjementet av 130 soldater, befal, offiserer og sivile.

              Ifølge Forsvaret skal også personell fra CRC Sørreisa delta i oppdraget. Dette er personell fra kontroll- og varslingsenheten som skal bistå med å danne et luftovervåkningsbilde sammen med sine islandske kollegaer. Disse skal også bistå med opptrening av nytt islandsk personell.

              Men Forsvaret surrer litt i framstillinga. Både på Youtube og Facebook (se video under) framheves det fra Luftforsvaret at dette er første gang norske F-35 lander på fremmed jord, og har tydeligvis alt glemt at de sendte F-35 til Flyvestation Skrydstrup i Danmark i mai i fjor.

              Dette var en demonstrasjonsflyvning som skulle hjelpe danskene å sammenligne støyprofilen med F-16-flyene som de er vant med, og det var dessuten første gang F-35 fløy i dansk luftrom og landet og tok av fra en dansk flyplass.

              [...]
              https://www.tu.no/artikler/her-lande...or-nato/485749

              https://www.tu.no/artikler/fire-nors...oppdrag/485339
              Ubique quo fas et gloria ducunt

              Kommentér


              • Opprinnelig skrevet av Casey Vis post
                DTG 282310A Sep 08,

                Som jeg tidligere har påpekt, er stealth en faktor som er begrenset i tid. Senest 2020 vil sensorer være på plass som gjør stealtfly synlige. Og hva gjør vi da med fly som baserer hele sin overlevelse på stealth? RIKTIG! Vi dumper dem på skraphaugen!.
                Artig med et tilbakeblikk på debatten for 12 år siden (huff som tiden flyr). Da skriver vi 2020, "alle" vil ha stealth-fly og på tross av en del skjær i sjøen beviser F-35 stadig sine fortreffeligheter i blant annet luftkamp.

                Kommentér


                • USAF har mistet et F-35A nær Eglin AFB i Florida, piloten skjøt seg ut og overlevde. Dette er samme versjon som Norge opererer. Tidligere er det tapt en amerikansk F-35B fra USMC (2018) og en japansk F-35A (2019).

                  https://theaviationist.com/2020/05/2...n-afb-florida/

                  Egentlig ganske sensasjonelt gode tall, om man sammenligner med innføringen av nye typer i gamle dager.
                  “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                  Kommentér


                  • De første F-84 (6 F-84E som stort sett ble brukt som treningsfly) kom til Norge i 1951, og 200 F-84G kom i stort sett 1952 og 1953. De siste ble tatt ut av tjeneste i 1960, ingen av dem var altså da mer enn 9 år gamle i Norge (de fleste var fabrikknye da de kom til Norge, F-84G ble introdusert i 1951). Hvis man søker i listen over dem (https://www.flyfabrikken.no/republic-f-84g-thunderjet/) etter "totalhavari" kommer man til at 67 av de 206 flyene er registrert tapt ved totalhavari i løpet av disse 9 årene.

                    Typisk eksempel:
                    Totalhavari 01.09.52 i sjøen ved Flatholmen utenfor Sola. Etter å ha startet på en "short climb" sto store flammer ut av halerøret på flyet. Flygeren, løytnant Knut Krag kalte opp Sola og fikk skutt seg ut. Han falt i sjøen sittende i flysetet og druknet.
                    Edit: Ved kjapt søk var det 33 flyvere av F-84 som omkom i havarier 1952-1959.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                    Kommentér


                    • Tre F-35A ankom Ørland i går kveld: https://twitter.com/Luftforsvaret/st...90670828756992

                      Dermed har Luftforsvaret mottatt 25 fly, hvorav 18 nå er i Norge og 7 brukes til trening på Luke Air Force Base i USA.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                      Kommentér


                      • Gladsak frå TU Forsvar:

                        På litt over et år har norsk industri nær doblet verdien på sine F-35-kontrakter.

                        Etter mange lite framgangsrike år ser det nå ut til å ha løsnet skikkelig for norsk industri i konkurransen om å vinne kontrakter til produksjon av jagerflyet F-35.

                        – Så langt har Norges deltakelse som partner i utvikling og videreutvikling i F-35-programmet generert produksjonskontrakter til i overkant av 7,5 milliarder kroner hos norsk industri, opplyser forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i en epost til Teknisk Ukeblad.

                        Det betyr at norsk industri på litt over et år har nær doblet den totale verdien på F-35-arbeid. Da Teknisk Ukeblad summerte opp i februar i fjor, hadde norsk industri kapret kontrakter verdt ganske nøyaktig fire milliarder kroner til deleproduksjon til fly og motor.

                        [...]

                        Stordelen av verdiøkningen som nå kan bokføres gjelder leveranser Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) har innen disse produksjonsseriene som vil pågå ut 2022. Kitron vant også nylig en kontrakt for de samme flyene. Andre norske selskaper med F-35-produksjonskontrakter er AIM (nå Kams), Techni, T&G elektro, Berget, Jotne og GKN Aerospace Norway.
                        https://www.tu.no/artikler/norske-be...ledelig/495312
                        Ubique quo fas et gloria ducunt

                        Kommentér


                        • The US Department of Defense (DoD) announced on 20 July that eight Lot 14 F-35A aircraft intended for Turkey will now be diverted to the USAF instead. The move, which is a consequence of Ankara’s decision to press ahead with its procurement of the Russian S-400 ground-based air-defence (GBAD) system, will see the aircraft modified to the USAF’s fully operational configuration.

                          https://www.janes.com/defence-news/n...ad-procurement
                          Odd objects attract fire. You are odd.

                          Kommentér


                          • Tyrkia er en aldri så løs kanon på dekk.
                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                            Kommentér


                            • Hadde jeg vært skipper på ei skute med en løs kanon på dekk, hadde jeg sørget for å få den lempet over bord før den skadet skuta.
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                              Kommentér


                              • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                Hadde jeg vært skipper på ei skute med en løs kanon på dekk, hadde jeg sørget for å få den lempet over bord før den skadet skuta.
                                Komplekst dilemma? Vet ikke hvordan det er med NATO generelt, men det bør være godt kjent at noen tunge aktører (USA) er villige til å akseptere litt av hvert hvis forventet nytte overgår kostnad - ref forholdet til bl.a. Saudi-Arabia.

                                Kommentér


                                • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                  Hadde jeg vært skipper på ei skute med en løs kanon på dekk, hadde jeg sørget for å få den lempet over bord før den skadet skuta.
                                  Alternativt sikre den, slik man gjør med last?
                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                  Kommentér


                                  • "Beast mode"

                                    Slik ser det ut når F-35-flygere trener på å fly med maksimal våpenlast.

                                    https://www.tu.no/artikler/nar-snike...t-beist/496994


                                    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	158,9 KB ID:	1035091
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                    Kommentér


                                    • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                      Hadde jeg vært skipper på ei skute med en løs kanon på dekk, hadde jeg sørget for å få den lempet over bord før den skadet skuta.
                                      Hold dine venner nær, dine fiender enda nærmere
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér


                                      • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                        Tre F-35A ankom Ørland i går kveld: https://twitter.com/Luftforsvaret/st...90670828756992

                                        Dermed har Luftforsvaret mottatt 25 fly, hvorav 18 nå er i Norge og 7 brukes til trening på Luke Air Force Base i USA.
                                        Og i kveld har tre til kommet. Vi er altså nå oppe i 21 fly i Norge pluss 7 ved Luke Air Force Base: Tre nye F-35 til Norge
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                        Kommentér


                                        • Kampflyene er blitt 16,4 milliarder kroner dyrere på ett år: Nå vil de 52 kampflyene med nye baser koste 108 milliarder kroner.

                                          https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...re-paa-ett-aar

                                          Kommentar fra FMIN:

                                          Kampflyene isolert blir billigere enn opprinnelig anslått, men at dyr dollar fører til økte kostnader.

                                          https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...liarder-kroner
                                          Odd objects attract fire. You are odd.

                                          Kommentér


                                          • Jeg får ikke lest artikkelen så jeg lener meg fullt og helt på dette fantastiske sitatet;

                                            Opprinnelig skrevet av FMIN Vis post
                                            Kampflyene isolert blir billigere enn opprinnelig anslått, men at dyr dollar fører til økte kostnader.
                                            Nå må Bakke-Jensen holde tekstforfatteren sin i litt strammere tøyler. Pris på ny skriver spiller da isolert sett ingen rolle om prisen på blekkpatroner øker den samlede prisen på å skrive ut papir?
                                            Aldri mer 13

                                            Kommentér


                                            • Limer inn artikkelen:

                                              Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen var onsdag i Alta for å presentere forsvarsbudsjettet. Her fikk Bergens Tidende tak i ham på telefon:
                                              Skyldes dollarkursen


                                              – Hvordan forklarer du en kostnadsøkning for de 52 flyene på over 16 milliarder kroner på ett år?

                                              – Ja, altså. Det må jeg sjekke. Jeg ringer deg opp igjen om tre minutter. Så skal du få en forklaring av meg, sier Bakke-Jensen.

                                              Knappe tre minutter etterpå er han på tråden igjen: Jo, det skyldes valutakursen. Flyene i seg selv er blitt rimeligere, men dollarkursen for resten av kampflyprogrammet er anslått til 10,49 kroner, sier han og viser til at kursen ble anslått til 6,47 kroner da prosjektet ble vedtatt i 2012.

                                              – Da må vel dollarkursen på 7,87 i fjor ha vært satt for lavt?

                                              – Nei, vi har brukt samme metodikk hele tiden, men det er altså store variasjoner i dollarkurs.

                                              – Hva tenker du om en samlet kostnad på 108 milliarder kroner for kampflyprosjektet, inklusive flybaser?

                                              – At flyene er blitt billigere enn vi trodde, men vi bygger litt dyrere baser siden de må forsvares på en annen måte. Årsaken er trusselbildet, ikke minst for missiler. Det er ikke noen uventede overskridelser.



                                              – Slik det ligger an nå, når må dere be Stortinget om mer penger for å betale fly og baser?

                                              – Vi har ikke noe behov i 2021, men valutaen er en berg-og-dal-bane. Vi skal finne løsninger om og når behovet eventuelt dukker opp.

                                              – Skyver du problemene foran deg?

                                              – Nei. Vi betaler regningene når de forfaller.

                                              – Men om valutaanslaget slår til, hvordan skal det finansieres? Må Forsvaret, slik det er forutsatt, dekke det over egne budsjetter eller må det friske penger til?

                                              – Hvis situasjonen oppstår og vi sitter der med regninger vi ikke kan betale, så må vi informere Stortinget. Da må vi se på hvordan dette kan løses. Vi følger selvfølgelig dette tett, sier han.

                                              – Så du er ikke videre bekymret?

                                              – Jeg er bekymret for den ugunstige valutakursen, og jeg er bekymret for hvordan den slår ut for alle som reiser til Syden, men kursen er samtidig til gunst for eksportnæringene, og det er tross alt norsk næringsliv som betaler mye av gildet, sier Frank Bakke-Jensen.
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                USAF har mistet et F-35A nær Eglin AFB i Florida, piloten skjøt seg ut og overlevde. Dette er samme versjon som Norge opererer. Tidligere er det tapt en amerikansk F-35B fra USMC (2018) og en japansk F-35A (2019).

                                                https://theaviationist.com/2020/05/2...n-afb-florida/

                                                Egentlig ganske sensasjonelt gode tall, om man sammenligner med innføringen av nye typer i gamle dager.
                                                Nå er havarirapporten klar: Peker på sliten pilot, men også svakheter ved flyet.

                                                I rapporten beskrives hendelsesforløpet i detalj. Kortversjonen er at flyet kom inn for landing altfor fort og med altfor lav nese, slik at det landet så og si på alle tre hjulene samtidig, i stedet for å lande først med hovedlandingsstellet og deretter senke snuta ned. Dette førte til at nesepartiet spratt opp igjen med stor kraft, noe flygeren forsøkte å korrigere ved å skyve stikka framover.

                                                Dette var starten på en serie voldsomme oscillasjoner der flyet tidvis var nede med kun de to bakre landingshjulene, bare nesehjulet og alle tre hjul samtidig. Flygeren forsøkte et par sekunder å vekselsvis korrigere med kraftige styrekommandoer framover og bakover, men han og flyets kontrollsystem kjempet mot hverandre ute av synk. FCS var ikke i stand til å prosessere og frøs til, og som designet gikk horisontalstabilisatorene i fullt utslag med nese-ned-posisjon.

                                                Dermed var flygerens forsøk på å gi full gass med etterbrenner og trekke stikka bakover for å avbryte landinga nytteløst. Hele sekvensen fra landingshjulene først traff rullebanen til flygeren hadde skutt seg ut, tok bare fem sekunder.

                                                Dette var altså den utløsende årsaken til ulykken. Men hvorfor landinga ble gjennomført på denne måten og hvorfor flygeren ikke klarte å gjenvinne kontrollen, har noen vesentlige medvirkende årsaker: Teknisk feil på hjelmen som ga unøyaktig visning og et oksygensystem som kan ha bidratt til «fatigue» (utmattelse) og dermed redusert pilotens kognitive ytelse.

                                                https://www.tu.no/artikler/f-35-hava...d-flyet/500480

                                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                                Kommentér


                                                • Quatar og UAE ønsker seg F-35.

                                                  Israel protesterer da de ønsker å forbli alene om flyet og beholde sitt militære overtak i regionen.

                                                  https://www.tu.no/artikler/hevder-us...dtosten/500641
                                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                                  Kommentér

                                                  Donasjoner

                                                  Collapse
                                                  Working...
                                                  X