Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lynx helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Lynx helikopter

    Lurer på når lynx helikopterene ble avskaffet? Har boken norges hemmelige krigere fra 2007 og der er det bilder av lynx, så på tv for ikke lenge siden at de var byttet ut med noe slags bell greier... Vil tro noen her har peil. Og JA jeg vet at hva som er lynx, bare for å si det.
    Last edited by Jørgen 280396; DTG 211553 Mar 12, .

  • #2
    Bell 412SP ble tatt i bruk i Forsvaret for første gang i 1989.
    Tekniske data:
    http://forsvaret.no/om-forsvaret/uts...Bell412SP.aspx

    Kommentér


    • #3
      Trolljegern: Det er stor forskjell på Bell 412SP og Agusta Westland Lynx.

      Jørgen: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt, men erstatteren for Lynx er NH-90: http://www.nhindustries.com/site/en/ref/home.html

      Kommentér


      • #4
        Lynx og Bell 412 har to helt forskjellige bruksområder. Lynx er maritimt helikopter som operer fra Kystvaktens fartøyer, Bell 412 er taktisk transporthelikopter, først og fremst til støtte for Hæren.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

        Kommentér


        • #5
          Er klar over forskjellen på Lynx og Bell 412SP, ville bare forklare hvorfor han hadde sett et Bell-helikopter.

          Kommentér


          • #6
            Lynx er ikke byttet ut enda, det er minst ett helikopter som deltar på Cold Response: http://forsvaret.no/aktuelt/ovelser/...erasjoner.aspx

            Lynx har først og fremst vært knyttet til Kystvakten, mens Bell-helikopteren har drevet taktisk transport. Det skal byttes ut med NH90 så snart råd er, ettersom lynxene er blitt veldig gamle.
            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
            - Dmitrij Boltenkov

            Kommentér


            • #7
              Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet? Og hvor/ hva lynx brukes til nå vet jeg ikke da, men det var nå i alle fall i luftforsvaret når min far var inne der. Takk for gode svar. EDIT: la merke til hvor de var benyttet ;D
              Last edited by Jørgen 280396; DTG 211711 Mar 12, .

              Kommentér


              • #8
                Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396 Vis post
                Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet?
                Ser ut som den svenske sjø- og flyredningssentralen er organisert under Sjøfartsverket.

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396 Vis post
                  Ok, men dette med cold response? Hvorfor kom meldingene fra SJØfartsverket når flyet krasjet i fjellet? Og hvor/ hva lynx brukes til nå vet jeg ikke da, men det var nå i alle fall i luftforsvaret når min far var inne der. Takk for gode svar. EDIT: la merke til hvor de var benyttet ;D
                  Jørgen, det er riktig at det er Luftforsvaret som står som operatør for alle norske luftenheter, men i Norge har Lynx operert som en del av kystvakten (på samme måte som våre Orion overvåkningsfly stort sett driver med kystvaktvirksomhet selv om de er en potent våpenplattform). Vi har seks gamle helikopter av typen nå, og det er vel ikke stort mer enn hva som trengs for at vi skal kunne være operative med tre-fire helikopter for Nordkapp-klassen og KV Svalbard.

                  Kommentér


                  • #10
                    Ok, var inne på forsvaret sine sider og så, fant da ikke lynx helikopterene men det er sikkert fordi det ikke er såmange av de.

                    Kommentér


                    • #11
                      Er nok et vanskelig felt å skrive om fordi anskaffelsesprosjektet har sklidd sånn ut.

                      Eksempel:
                      http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...kvadroner.aspx
                      337 skvadron
                      337 skvadronen holder til på Bardufoss og har i oppgave å støtte Kystvaktens Lynx-helikoptre, som er Kystvaktens øyne i luften. Med radar om bord i helikopteret kan de effektivt rekognosere større havområder og identifisere fartøyer. Skvadronen opererer fra Nordsjøen i sør til Svalbard og Barentshavet i nord.

                      I løpet av 2010 vil 337 skvadronen motta åtte av de nye NH-90 helikoptrene.

                      NH-90 betyr økt kapasitet for 337 skvadron ettersom helikoptret har lengre rekkevidde, bedre lastkapasitet, fart og radarutstyr
                      *stønn*

                      Kommentér


                      • #12
                        Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                        Jørgen, det er riktig at det er Luftforsvaret som står som operatør for alle norske luftenheter, men i Norge har Lynx operert som en del av kystvakten (på samme måte som våre Orion overvåkningsfly stort sett driver med kystvaktvirksomhet selv om de er en potent våpenplattform).
                        Westland Mk86 Lynx og Lockheed P3B-N Orion opereres av Luftforsvaret for Kystvakten (de er alle påført det internasjonale KV-emblemet), tilsvarende som man opererer Westand Mk44 Sea King redningshelikoptere for Justisdepartementet. P3C Orion benyttes primært som MPA i ASW-rollen (vi har 2 P3B og 4 P3C).
                        Orion flyr primært for Kystvaktskvadron Nord, mens man i sør leier inn sivile fly (normalt i samrabeid med Statens Forurensingstilsyn).

                        Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                        Vi har seks gamle helikopter av typen nå, og det er vel ikke stort mer enn hva som trengs for at vi skal kunne være operative med tre-fire helikopter for Nordkapp-klassen og KV Svalbard.
                        Det ble opprinnelig anskaffet 6 helikoptere. Ett av disse havarerte i 1988, og ble (delvis) erstattet av en ny maskin i 1990 (det havarerte skroget benyttes for opplæring på LTS Kjevik). Ett helikopter ble satt på bakken i 2010 etter å ha brukt opp skrogets tilgjengelige flytimer. De øvrige maskinene har også et høyt antall timer, så det er på tide at NH90 blir innfaset (programmet er som kjent flere år forsinket). Norge har pd kun mottatt en NH90, som for tiden benyttes til operativ testing & evaluering på Bardufoss.

                        Det anskaffes i alt 14 NH90 - 8 til Kystvakten, og 6 til Kysteskadren (fregatthelikoptere).
                        If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

                        Kommentér


                        • #13
                          Finfin supplering og presisering.

                          Mener du at p3c ikke flyr for kystvakten i det hele, eller er det noe de gjør som en sekundær rolle?

                          Vi hadde jo en tragisk ulykke her nede hvor kystvaktflyet havarerte under pilotøving med tap av tre liv.
                          Last edited by Navytimes; DTG 241051 Mar 12, .

                          Kommentér


                          • #14
                            Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                            Mener du at p3c ikke flyr for kystvakten i det hele, eller er det noe de gjør som en sekundær rolle?
                            Jeg er ikke så vel bevandret i luftforsvarets rutiner at jeg skal si noe skråsikkert om dette, men rent logisk vil jeg da tro at de alltid har et visst fokus på "KV-rollen" på patruljer (man trener jo ikke anti-ubåt krigføring kontinuerlig på et 10-timers tokt). ASW er jo uansett primæroppgaven og årsaken til at flyene er anskaffet, men det vil jo være naturlig at man også dekker KV-rollen med P3C ut fra et rent logistikkhensyn.
                            Det er verre andre veien, da P3B så vidt jeg vet er noenlunde ribbet for en del av den teknisk utrustningen man har i P3C (det er bla. satt inn en del passasjerseter slik at flyene kan benyttes for ferging av personell).

                            Om jeg ikke husker feil, var det vel en P3B som ble benyttet i det nylig avsluttede "antipiratoppdarget" utenfor Somalia.

                            Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                            Vi hadde jo en tragisk ulykke her nede hvor kystvaktflyet havarerte under pilotøving med tap av tre liv.
                            Jepp. Sivil maskin, men det var et rent treningsoppdrag i regi av operatøren.

                            Ellers ser jeg at man har begynt å diskutere avhending av Lynx (maskinene utfases suksessivt, og de to siste vil bli satt på bakken høsten 2013). De kan ikke selges siden de er levetidsforlenget, så de ender vel opp som "gateguard" på Bardufoss og ellers som verdifulle øvingsobjekter på relevante skoler.
                            If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av Trolljegern Vis post
                              Bell 412SP ble tatt i bruk i Forsvaret for første gang i 1989.
                              Tekniske data:
                              http://forsvaret.no/om-forsvaret/uts...Bell412SP.aspx
                              De første kom i 1987 og det/de aller første ble satt sammen på Sola. Husker at et gikk i bakken på Bardufoss like ved hercken jeg satt i. Mener det var da jeg skulle hjem på juleperm i 87. Helikopteret hadde tatt av, men mistet plutselig all løft og gikk rett i bakken....gikk bra med folka etter det jeg husker. det var bare noen få meter oppe i lufta da det skjedde.
                              Last edited by MGhøyre; DTG 301850 Mar 12, .

                              Kommentér


                              • #16
                                Lynx var og er vel fortsatt et ganske sprekt helikoter, selv om jeg av en eller annen grunn har det for meg at helikopteret ikke har svart helt opp til forventningene fra norsk hold. + at man ikke har vært helt fornøyd med Westland som leverandør i relasjon til Lynx.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Så vidt jeg har hørt har man, sammenlignet med amerikanske fly og helikoptre (Bell-Textron, Lockheed Martin etc.), i alle år hatt store problemer med levering av reservedeler til både Sea King og Lynx.

                                  Det skulle være interessant å høre hvordan dette er med forskjellige sivile helikoptre levert av de leverandører som nå er aktuelle for redningshelikoptre.
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                    Det skulle være interessant å høre hvordan dette er med forskjellige sivile helikoptre levert av de leverandører som nå er aktuelle for redningshelikoptre.
                                    Skal de også byttes ut? (seaking)?

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Ja, se annen tråd om det her på forumet.
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Ok, mente å ha hørt noe om at det for flere år siden.

                                        Kommentér

                                        Fremhevede emner

                                        Collapse
                                         

                                        Sjøforsvarets organisering

                                        Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.
                                         

                                        Sikkerhetsloven


                                        (Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


                                        Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


                                        Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
                                         

                                        UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

                                        UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

                                        https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

                                        ...
                                         

                                        Fokus: Etterretningstjenesten


                                        Etterretningstjenesten


                                        Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

                                        Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...
                                         

                                        Fokus: Ubåttjenesten

                                        Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

                                        Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

                                        Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen
                                         

                                        100 ÅR ETTER

                                        100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...
                                         

                                        Fokus: Kystvakten

                                        Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.



                                        Fra Forsvaret.no




                                        Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...
                                         

                                        Et nytt forsvarskonsept?

                                        I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...
                                         

                                        Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

                                        Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.
                                         

                                        NSM: Årlig risikovurdering


                                        Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

                                        – Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


                                        Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

                                        – Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
                                         

                                        Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



                                        Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

                                        Rapporten dekker hovedpunktene:
                                        Kode:
                                            Globale utviklingstrekk
                                            Nordområdene / Arktis
                                            Russland
                                            Afghanistan
                                            Pakistan
                                            Kina
                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                            Iran
                                            Sudan
                                            Somalia
                                            Terrorisme
                                            Spredning av
                                        ...
                                         

                                        Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                        Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

                                        Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

                                        http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...
                                         

                                        Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

                                        Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...
                                         

                                        Naval Strike Missile (NSM)

                                        Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

                                        Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

                                        Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

                                        http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

                                        Donasjoner

                                        Collapse
                                        Working...
                                        X