Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NH90 i Norge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • NH90 i Norge

    Da var den første NH90-en landet i Norge
    Hvor den er finner dere på intranett, dog så kommer det nok på www.forsvaret.no

    http://www.nhindustries.com/site/FO/scr ... hp?lang=EN
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

  • #2
    Re: NH90 i Norge

    Beklager det, det skal selfølgelig stå følgende i posten over:
    Den første Norske NH90-en

    Det har landet en før: http://www.mil.no/ovelser/cr09/start/ar ... eID=194368

    Den var ikke Norsk. (Kunne en moderator flytte denne posten som et sitat inn i første post, for så å fjerne denne?)
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

    Kommentér


    • #3
      Re: NH90 i Norge

      http://forum.scanair.no/showthread.php?t=76865

      Kommentér


      • #4
        Vi fikk den første norskeide NH-90 i Januar. Noen som vet noe om når den neste er planlagt levert? Etter som jeg forsto skulle nå leveringen ta til på rett, og Norge skulle få et nytt helikopter med jevne mellomrom til alle var levert.

        Kommentér


        • #5
          Hvor mange NH90 er nå i norsk tjeneste?
          Ubique quo fas et gloria ducunt

          Kommentér


          • #6
            Tre ifølge denne artikkelen.

            http://www.defensenews.com/article/2...r-Seems-Ready-
            Odd objects attract fire. You are odd.

            Kommentér


            • #7


              Alle i kystvakt-tjeneste?
              Ubique quo fas et gloria ducunt

              Kommentér


              • #8
                I følge denne artikkelen frå august 2013 skulle det fjerde helikopteret leverast i løpet av hausten 2013, og ytterlegare 3 skal bli levert i løpet av 2014.
                Er det fjerde helikopteret levert?

                http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/...0_pa_bardufoss

                Kommentér


                • #9
                  Dette begynner å ligne på Jesus, alle har hørt om ham, men ingen har sett ham.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                  Kommentér


                  • #10
                    På midten av 1980-tallet ble NH-90 omtalt som et prosjekt "coming in the near future" i boken "An illustrated guide to military helicopters", publisert som en del av Salamanderforlagets serie av faktabøker militære emner i kompaktformat. Men det er først mot slutten av 2013 at NH-Industries endelig ser ut til å ha begynt komme i siget med fiksing av diverse mangler og barnesykdommer.
                    Ting tar tid .
                    Ellers forundrer det meg litt hvordan en og samme leverandør tilsynelatende ikke er i stand til å ha "lik" kvalitetsgrad på alle helikoptertypene fra sin produktportefølje mht. teoretiske vs. reelle verdier for driftssikkerhet og robusthet.

                    F.eks. virker det som om man har vært relativt fornøyd i forhold til Westland mht. Sea King, mens man langt i fra har vært like tilfreds med samme firma mht. Lynx.
                    Mht. Augusta som er en del av NH, har man vel vært tilsvarende fornøyd med Augusta/Bell 412, mens ting ikke har gått like på skinner med NH-90.

                    Kommentér


                    • #11
                      Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk Vis post
                      På midten av 1980-tallet ble NH-90 omtalt som et prosjekt "coming in the near future" i boken "An illustrated guide to military helicopters", publisert som en del av Salamanderforlagets serie av faktabøker militære emner i kompaktformat. Men det er først mot slutten av 2013 at NH-Industries endelig ser ut til å ha begynt komme i siget med fiksing av diverse mangler og barnesykdommer.
                      Ting tar tid .
                      Ellers forundrer det meg litt hvordan en og samme leverandør tilsynelatende ikke er i stand til å ha "lik" kvalitetsgrad på alle helikoptertypene fra sin produktportefølje mht. teoretiske vs. reelle verdier for driftssikkerhet og robusthet.

                      F.eks. virker det som om man har vært relativt fornøyd i forhold til Westland mht. Sea King, mens man langt i fra har vært like tilfreds med samme firma mht. Lynx.
                      Mht. Augusta som er en del av NH, har man vel vært tilsvarende fornøyd med Augusta/Bell 412, mens ting ikke har gått like på skinner med NH-90.
                      For mange år siden, tror det var da Sea King fikk termisk kamera, ble de også oppgradert, jeg snakket da med en som var en meget erfaren mekaniker på kjeller, han sa at oppgraderingen stort sett handlet om å bytte britiske komponenter med amerikanske.

                      Ellers skal det jo sies at Lynx og Sea King er meget forskjellige den ene er en korosjonsbeskyttet sportsbil den andre er en flygende ambulansebåt, At en Lynx derfor spiser mer deler er da kanskje ikke så rart.


                      Når det gjelder NH 90 er det nesten rart at det har blitt noe i det hele tatt.
                      Multinasjonale prosjekter er ofte risikable, de lykkes som regel bare når alle parter drar i en rettning og ikke har egne konkurenter.
                      NH 90 har konkurenter flere av eier/kunde landene (Puma/Cougar i Frankrike og AW 101 i Italia), ekstremt springende krav fra de fleste alt ifra redningshelikopter på norske kystvaktfartøyer, soldat-transport i Tyskland og Finnland og multirolle marinehelikopter på flere lands fregatter der også med varrierende spesifikasjoner.

                      Alt dette, samtidig med sterk konkuranse ifra S70-serien i USA og tidligere nevnte Puma AW maskiner i Europa.

                      Oppå alt dette er hele maskinen topp moderne med karbonfiber rund baut, ikke noe sparing der i gården.
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér


                      • #12
                        Ideeen om et nytt helikopter, konstruert fra bunnen med de mest moderne prinsipper, og i den vektklassen, virker i utgangspunktet fornuftig. Og at man bruker den samme underliggende plattformen til to helt forskjellige oppgaver/helikoptre, et taktisk transporthelikopter for landoperasjoner og en dedikert ASW-versjon, spesielt tilpasset operasjon fra fregatt-størrelse fartøyer som virker som en integrert del av fartøyets kampsystem, virker også fornuftig. Det samme ser man jo med Black Hawk/Seahawk, Lynx etc. Og f.eks. teknologien i bunnen for Black Hawk/Seahawk er over 30 år.

                        Men som Kdo_Under skriver, det å lage et dedikert firma for å lage disse helikoptrene (jeg skriver med vilje disse, for kravene til et taktisk transporthelikopter og et ASW-helikopter er så forskjellige at det nærmest er to forskjellige ting, spesielt på avionikk-siden) som eies av og skal samarbeide med og få teknologi fra de to store konkurrentene i europeisk helikopterproduksjon, AgustaWestland og Eurocopter, som begge produserer helikoptre som til en viss grad konkurrerer på det samme markedet (AW101, diverse versjoner av Super Puma og Super Lynx) virker jo ikke som et godt utgangspunkt for suksess. Og det er ikke to versjoner som lages, man sies at det i dag er 22 forskjellige versjoner, da hver kjøper har hatt forskjellige nasjonale krav, og at dette har gitt en stor del av problemene. Det skal f.eks. ha vært mindre problemer med den nederlandske versjonen av fregatthelikopteret enn med den norske, i følge Teknisk Ukeblad, selv om den norske og den nederlandske versjonen er blant de som ligner hverandre mest. Og svært mye av problemene gjelder ikke basis-helikopteret men software for å integrere helikopteret som en del av Fridtjof Nansen-klassens kampsystem. Jeg tviler på at Sikorsky er villige til å skreddersy sine Seahawk i like stor grad for hver kunde, og det kan nok fjerne problemer og holde pris nede.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                        Kommentér


                        • #13
                          Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                          Dette begynner å ligne på Jesus, alle har hørt om ham, men ingen har sett ham.
                          Det hender at en og annen maskin besøker Tromsø lufthavn. Sett minst 2-3 ganger ila. de siste årene.

                          Kommentér


                          • #14
                            Ja, NH90 turer titt og ofte over Midt-Troms i varierende høyde. Så spesielt usett kan den ikke sies å være. Men poenget var godt, hehe.

                            Kommentér


                            • #15
                              For de som er på Facebook så har "Forsvaret" nå lagt ut en video fra CR14 med NH90 i svevet.
                              As you wish.

                              Kommentér


                              • #16
                                http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...paa-plass.aspx

                                I disse dager trener et NH90-helikopter for første gang ombord på Kystvaktfartøyet KV Senja.
                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Nh90 prosjektet...... stakkars luftforsvaret, og ikke medisinsk utstyr ombord. :/

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Opprinnelig skrevet av giraffen Vis post
                                    Nh90 prosjektet...... stakkars luftforsvaret, og ikke medisinsk utstyr ombord. :/
                                    http://www.nrk.no/norge/kystvakt-hel...tyr-1.11703095

                                    Medisinsk utstyr er på veg, de må, forståelig nok, bare finne ut hva slags utstyr de trenger først
                                    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90.

                                      Nederland stoler på at produsenten har skjerpet seg og gir korrosjonsplagede NH90-helikoptre en ny sjanse.

                                      http://www.tu.no/industri/2014/12/17...lemene-pa-nh90
                                      Odd objects attract fire. You are odd.

                                      Kommentér

                                      Donasjoner

                                      Collapse
                                      Working...
                                      X