Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kampflystudien 1975

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kampflystudien 1975

Ifølge Norsk Forsvarshistorie bind 4 eller 5 (husker ikke helt hvilken det var, muligens femmer'n) mente Forsvarets Sanitet på sytti-tallet at man på bakken daglig måtte regne med ca 150 drepte, 500 sårede i strid i en forsvarsstrid der fire infanteribataljoner bemannet en frontlinje (Lyngen-linjen?) mot en sovjetisk mekanisert fiende, og at hver infanteribataljon dermed ville måtte erstattes etter bare 36-48 timer i kontakt med fienden.

Kommentér

I følge et mye nyere reglement for sanitetstropp i panserbataljon, er forventet antall sårede pr. dag i en panserbataljon som i høyintensitetsstrid foretar angrepsoperasjon som del av mekanisert brigade ca. 100. Av disse vil ca. 20 være kritisk skadd, 50 alvorlig skadd og 30 lettere skadd. Dette stemmer jo bra med tapene til de fire infanteribataljonene.
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Veldig fin studie dere har funnet, gutter! Jeg søkte selv gjennom FFIs arkiv (et tips er å søke på årstall og arbeide seg oppover), og her fant jeg en interessant sak. Uheldigvis er dette bare en notis til en mye større studie som det ville vært svært interessant å lese, men som mest sannsynlig fortsatt er gradert.

Kjempeinteressant tråd detta! Fortsatt meget interessant å sette seg inn i norsk og alliert forsvarsplanlegging fra den kalde krigen da NATO generelt har det inntrykket at de må vente å tape store landområder og tåle høye tapstall uansett scenario. Helt annerledes enn dagens tankegang!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av maggern
          Veldig fin studie dere har funnet, gutter! Jeg søkte selv gjennom FFIs arkiv (et tips er å søke på årstall og arbeide seg oppover), og her fant jeg en interessant sak. Uheldigvis er dette bare en notis til en mye større studie som det ville vært svært interessant å lese, men som mest sannsynlig fortsatt er gradert.

Kjempeinteressant tråd detta! Fortsatt meget interessant å sette seg inn i norsk og alliert forsvarsplanlegging fra den kalde krigen da NATO generelt har det inntrykket at de må vente å tape store landområder og tåle høye tapstall uansett scenario. Helt annerledes enn dagens tankegang!
          Det er en egen tråd om denne: http://www.milforum.net/forum/viewto...p?f=51&t=10192
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Her har me også ein mektig bra tråd som fortener å få børsta støvet av.
            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X