Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

CV90 - svensk pansret kjøretøy

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mitt forsøk på å estimere hvor mange CV9030 Mk IIIb (CV90 med tårn) vi har behov for:

Om vi går for stormeskadroner/mekaniserte infanterikompanier med tre tropper, så trenger vi 96 (8 x 12) SPVer til disse. I dag har vi kun 74, og er derfor nødt til å anskaffe flere vogner med mindre vi går inn for en tynnere struktur (om vi for eksempel «nøyer» oss med kun to tropper per esk/kp, så trenger vi kun 64 SPVer).

I tillegg til disse så trenger vi et antall stridsledelsesvogner som finnes i eskadrons-/kompanistabene og bataljonsstabene. Det må derfor trolig settes av minst 8 vogner til stabene i storm/mekinf, og 4 til bataljonsstabene. I tillegg, så har sikkert kavaleribataljonen også behov for et par slike vogner. I dag har vi 15 stridsledelsesvogner, så det er mulig at vi ikke trenger å anskaffe flere av disse.

Når det gjelder den nye kavaleribataljonen og kavalerieskadronene i de mekaniserte bataljonene så er jeg mer usikker, men om vi antar at sistnevnte består av minst en pansret oppklaringstropp med 4 vogner, og at kavaleribataljonen trolig må ha 8-12 vogner til den tunge eskadronen, så har vi behov for 24-28 vogner. Vi har bestilt 22 slike vogner, og må derfor trolig anskaffe flere med mindre de kan bruke noen av de «ekstra» SPVene som blir tilgjengelige med magre stormeskadroner/mekaniserte infanterikompanier.

Altså, så ser det ut som at vi kun har nok vogner om vi går inn for svært magre eskadroner og kompanier, og selv da så vil vi ha så å si ingen ekstra vogner til opplæringsformål eller reserve som vi kan støtte oss på når vogner må til reparasjon/tungt vedlikehold. Det bli for tynt.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
      Ja, det er jo det jeg sier; de var "ferdig oppgradert" i april i fjor, og nå (ref. innlegget fra Feltposten, over mitt) skal vi altså ...
      ups, beklager, jeg fikk ikke med meg konteksten og trodde du var sarkastisk med nyheter fra i fjor.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Vi har bare 16 BK-vogner, og trenger 8 i hver bataljon.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Hemmelig forlik: Forsvaret og Rheinmetall legger CV90-saken bak seg

Det var satt av over en måned i Oslo tingrett i høst til at Rheinmetall Norway og Staten skulle diskutere hva som gikk galt da førstnevnte skulle levere sensorer til 21 CV90 oppklaringsvogner.
          https://www.tu.no/artikler/hemmelig-...bak-seg/498954

Dessverre ligger resten av artikkelen bak betalingsmur. Er det noen her som abonnerer på Teknisk Ukeblad, og er ville til å dele en lenke med resten av forumet eller evt. gi et kort sammendrag av artikkelen?

Kommentér

• I fortsettelse av krumbanediskusjonen som foregikk på side 4-5, så tror jeg at denne her vil være den mest aktuelle kandidaten om det blir snakk om å anskaffe noe mellom 81mm og 155mm i fremtiden:

Fordeler med MWS 120 Ragnarok:
            • Påstås å ha 80 prosent felles komponenter med MWS 81 på våre vogner, så her kan vi potensielt spare en del.
            • Noe annet den har til felles med MWS 81, er at de er begge «Made in Norway». I tillegg så kan Nammo produsere det meste vi vil trenge av 120mm BK ammunisjon.
            • PBK-troppene kan også beholde et antall 81mm rør for bruk til fots (akkurat som i Stryker-brigadene til US Army), og så kan resten av dem gå til mekinf/kavesk slik at vi også får BK på kompaninivå, eller evt. til andre avdelinger i Hæren/Forsvaret.
            • Svenskene får litt mindre å gjøre narr av oss for.

Når det er sagt, så tenker jeg at Rittmester og Kdo_Under har rett at i all den tid det eksiterer ørten andre prosjekter/våpensystemer som har større prioritet enn tung BK/lett artilleri, så vil nok dette ikke realiseres.

Kommentér

• Siden det er få manøveravdelinger så trengs det mer sprengstoff fra artilleri og fly for å veie opp for det.
              Og siden det er lite av dette også så er det sikkert ikke dumt å prøve å få inn flere kapasiteter.

Dessuten er det altfor lite røykleggingskapasitet, som en slik kunne ha avhjuøpet.

Per i da så blir K9 enormt overarbeidet.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X