Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

    Om dette kjøretøyet faktisk eksisterer (om kun på papiret), og det ikke er snakk om en misvisende betegnelse i PDFen over, så vil jeg tro at man ser for seg at den vil bli benyttet noenlunde likt NM142, altså at man gjerne velger ut stillinger hvor kun tårnet (RWS) er eksponert slik at sårbarheten til vogna blir minimalisert.

    Det store spørsmålet er egentlig om Javelin har nok rekkevidde til denne rollen. 2,5 kilometer som produsenten oppgir, er langt innenfor rekkevidden til moderne stridsvogner, men det har også vist seg at det er mulig å treffe mål på avstander over 4 kilometer dersom forholdene tillater det.

    Javelin Demonstrates Extended Range Capability in Recent Tests · Lockheed Martin
    The Battle of Debecka Pass: Roughnecks at War | Defense Media Network

    Når det er sagt, så tror jeg at det er mer sannsynlig at dette vil være en slags tilleggsfunksjon, og at vogna i hovedsak kommer til å fungere som et transportkjøretøy for PV-lagene.

    Kommentér


    • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

      http://www.armyrecognition.com/mspo_..._10409151.html

      I videoen i den saken vises Kongsberg RWS med Javelin, hvor lurt dette er i andre type kriger en det vi har deltatt i de siste 14 årene er kanskje en annen sak.

      Vi har jo en avdeling i landet med erfaring med Hellfire, kanskje det burde vurderes?
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

      Kommentér


      • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

        https://www.aldrimer.no/fortsatt-i-bruk-etter-51-ar/

        Den ble tatt i bruk av det norske forsvaret mange år før Neil Armstrong vandret på månen. Debuten i strid fikk den under Vietnamkrigen. Hva er det med M113-vognen og alderdom.

        Personelltransportvogna M113 ble utviklet sent på 1950-tallet og kom i masseproduksjon i 1960. Den ble for fullt satt inn i aktiv stridstjeneste for USA under Vietnamkrigen.

        Forsvaret har fortsatt en mange vogner med M113 som grunnmodell i bruk, i oppgraderte utgaver.
        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

          Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
          Om dette kjøretøyet faktisk eksisterer (om kun på papiret), og det ikke er snakk om en misvisende betegnelse i PDFen over, så vil jeg tro at man ser for seg at den vil bli benyttet noenlunde likt NM142, altså at man gjerne velger ut stillinger hvor kun tårnet (RWS) er eksponert slik at sårbarheten til vogna blir minimalisert.

          Når det er sagt, så tror jeg at det er mer sannsynlig at dette vil være en slags tilleggsfunksjon, og at vogna i hovedsak kommer til å fungere som et transportkjøretøy for PV-lagene.
          Problemet til M-113 når det gjelder skjul, er at eksos og varmluft blir presset oppover i stedet for til side eller bakover, det er hovedgrunnen til at den blir lett å se gjennom termisk.

          Hensikten med Javelin vogna var å gi Javelin troppene(som så og si forble på papiret) en transport mulighet. Men noen fant ut at det ble for dyrt å etablere to nye Javelin tropper.
          Løsningen ble å la Mek/Storm troppene bruke javelin.
          ...we few, we happy few, we band of brothers

          Kommentér


          • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

            Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
            Problemet til M-113 når det gjelder skjul, er at eksos og varmluft blir presset oppover i stedet for til side eller bakover, det er hovedgrunnen til at den blir lett å se gjennom termisk.
            Tja. Dette stemmer jo for A2, men alle m113F3-varianter jeg har vært borti sender eksos ut til siden. Den er fortsatt ganske enkel å spotte med termisk, men dersom man har en F3-vogn med RWS og et drevent vognlag kan man komme i svært gode stillinger som er vanskelig å oppdage (med termisk).

            Kommentér


            • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

              Har hørt noe snakk om at m113 vognene på sikt skal byttes ut med cv90.
              Er i btt Nils nå, å den a2 vogna som ruller hær lekker det den kan lekke, og er så undermotorisert at den er et problem under flytting på grunn av fart.
              F3 vognene har vell hatt sine barnesykdommer etter oppgradering etter det jeg har hørt hær på bruket

              Kommentér


              • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                M113 familien vognene er og forblir et utdatert kjøretøy (en av flere) som burde vært byttet ut for lenge siden. Cv90 er løsningen. Svenskene vet hvordan de skal produsere ett rått panser kjøretøy.

                Kommentér


                • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                  Israelske Namer. Her snakker vi panservogn
                  https://upload.wikimedia.org/wikiped...x-IM000656.jpg

                  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Namer#


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér


                  • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                    CV90 er good shait, men å erstatte samtlige M113 med dem vil bli såpass dyrt at det ikke lar seg realisere med mindre Hæren blir tilført vesentlig mer midler, og det er lite sannsynlig at det skjer med det første (altså, før 2025) IMO.

                    Kommentér


                    • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                      Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
                      CV90 er good shait, men å erstatte samtlige M113 med dem vil bli såpass dyrt at det ikke lar seg realisere med mindre Hæren blir tilført vesentlig mer midler, og det er lite sannsynlig at det skjer med det første (altså, før 2025) IMO.
                      CV90 Armadillo er antakeligvis billigere enn enn fullspeccet CV9030 og et logisk alternativ når man først ser etter noe nytt.

                      Når det er sagt så er 113 et fint utgangspunkt for å skaffe seg mye lettpansret kapasitet (billigere?) men da bør man gå for en fullstendig ombygging der bare skroget er igjen. Dvs. ny motor, nytt gear og drivhjulsbokser, forbedret demping, nytt elanlegg inkludert bra batterikapasitet til KO-varianten, nytt varmeapparat som kun sources i Sverige eller Tyskland samt isolasjon og ventilasjon.

                      Man kan gjøre dette i Bjerkvik (strengt tatt har de vel allerede gjort det) til antakeligvis svært høy kostnad eller man kan sette det vekk til Polen og installere samband og datautstyr i Norge. Polen har en forsvarsindustri som fint bør kunne ta slike oppdrag. (det er ikke rocket-science dette)

                      I og med det er bygget 80.000+ av denne vognene kan man anta at alt som kan krype og gå tilbyr en eller annen oppgradering. Et kjapt googlesøk viser at bla. cummins har laget en moderne powerpack.

                      Det som er essensielt i en slik prosess er å begrense fikle/forbedre-trangen. Da ender man bare opp med en 113 sminket som en CV90. Utgangspunktet må være at 113-skroget er antatt godt nok til et gitt formål og at man ønsker en mekanisk/elektrisk oppgradering som gjør vognen brukbar i x antall år fremover.

                      EDIT:

                      M-113 er laget i alumunium som ikke gjør det helt beinkløvt å modde skroget mtp. boltehull og innfestinger.
                      Last edited by 88charlie; DTG 200846 Apr 16, .
                      Artillery is the God of War

                      Kommentér


                      • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                        Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                        CV90 Armadillo er antakeligvis billigere enn enn fullspeccet CV9030 og et logisk alternativ når man først ser etter noe nytt.
                        Armadillo er trolig billigere enn CV90 med tårn, ja, men vogna er fremdeles ganske dyr. Når det er sagt, så kom jeg på akkurat nå at vi vil fremdeles ha rundt 30 gamle MkI skrog til overs etter CV90-oppgraderingen er ferdig (kunne faktisk hatt enda flere, men 35 skrog ble nylig solgt til Estland for omtrent ingenting...), og disse burde være en del billigere å bygge om/oppgradere.

                        Tbh at dette ikke er på planen allerede er egentlig en bekreftelse på hvor dårlig pengesituasjonen er i Hæren IMO. Vi har ikke råd til å oppgradere/bygge om alle CV90-skrogene våre, vi har ikke råd til å oppgradere samtlige Leo 2, vi har ikke råd til å kjøpe så mange artillerikanoner vi hadde lyst på (j.f. Archer-tråden) etc. etc.

                        Når det er sagt så er 113 et fint utgangspunkt for å skaffe seg mye lettpansret kapasitet (billigere?) men da bør man gå for en fullstendig ombygging der bare skroget er igjen. Dvs. ny motor, nytt gear og drivhjulsbokser, forbedret demping, nytt elanlegg inkludert bra batterikapasitet til KO-varianten, nytt varmeapparat som kun sources i Sverige eller Tyskland samt isolasjon og ventilasjon.

                        Man kan gjøre dette i Bjerkvik (strengt tatt har de vel allerede gjort det) til antakeligvis svært høy kostnad eller man kan sette det vekk til Polen og installere samband og datautstyr i Norge. Polen har en forsvarsindustri som fint bør kunne ta slike oppdrag. (det er ikke rocket-science dette)

                        I og med det er bygget 80.000+ av denne vognene kan man anta at alt som kan krype og gå tilbyr en eller annen oppgradering. Et kjapt googlesøk viser at bla. cummins har laget en moderne powerpack.

                        Det som er essensielt i en slik prosess er å begrense fikle/forbedre-trangen. Da ender man bare opp med en 113 sminket som en CV90. Utgangspunktet må være at 113-skroget er antatt godt nok til et gitt formål og at man ønsker en mekanisk/elektrisk oppgradering som gjør vognen brukbar i x antall år fremover.

                        EDIT:

                        M-113 er laget i alumunium som ikke gjør det helt beinkløvt å modde skroget mtp. boltehull og innfestinger.
                        Høres ut som du beskriver noe a la denne: http://below-the-turret-ring.blogspo...mate-m113.html

                        Selskapet som produserer G5 har for øvrig levert komponenter til vår M113-oppgradering tidligere, og har også vunnet Hærens kontrakt på nye bergepanservogner med sin Wisent 2.

                        Kommentér


                        • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                          G5 var kanskje litt i kraftigste laget men det er jo pris som styrer til syvende og sist. Litt av poenget med 113 er at det ikke skal være en cv90


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Artillery is the God of War

                          Kommentér


                          • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                            Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                            G5 var kanskje litt i kraftigste laget men det er jo pris som styrer til syvende og sist. Litt av poenget med 113 er at det ikke skal være en cv90


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Enig, og det var det var nettopp dette jeg ønskte å peke ut G5 som et eksempel på, men jeg ser nå at jeg glemte å fremheve hva jeg svarte på i innlegget ditt, så tabbe av meg. Beklager.

                            Tilbake til M113, så er det vel egentlig flere F3 og F4 du etterlyser (siden en stor del av flåten fremdels er A2), ikke sant?

                            Kommentér


                            • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                              Ingen problem. Skjønte det men skriver litt for kortfattet på iphone[emoji3]

                              Det er vel F3/4jeg mener uten at jeg har full oversikt på spec'ene.

                              Hvis man begynner å preppe de for intops og IED og alt mulig så forsvinner poenget


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Artillery is the God of War

                              Kommentér


                              • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                En del info om M113F3 i denne PDFen fra 2010 (side 44-45): http://www.offisersbladet.no/images/...B_4_10_web.pdf

                                Med unntak av selve chassiset og hjulene er alt revet ut og byttet ut med nye komponenter. Mye av hemmeligheten bak den myke kjøringen ligger i at det er satt inn sjokkabsorberende seter og at jernbeltene er byttet ut med gummibelter. Skiftet reduserer vibrasjonene med ca. 70 prosent. Ikke bare er det blitt betydelig bedre for personellet i vognene, som spares for mye støy og rystelser, men vedlikeholdet vil også bli enklere, fremhever Karl Erik Karlsen. De første vognene som ble levert fra Bjerkvik er brukt i to år uten at det er blitt behov for mer enn vanlig service.

                                Pansring og minebeskyttelse
                                Enda viktigere for mannskapene er at Hæren bruker mye ressurser på å forsterke aluminiumsskroget med ny ytre pansring og innvending komposittmateriale (såkalt ”Spall”) for å hindre spredning av splinter som måtte trenge gjennom. Splintbeskyttelsen blir samtidig bedre. Før var heller ikke minebeskyttelsen mye å skryte av. Men nå foretar prosjektet en kraftig forsterkning av bunnplatene slik at de kan tåle en trøkk. Tre minesprengninger er foretatt under beltene som overbevisende test. Og når vognene beveger seg inn i et minebelagt område låses de minesikrede sjokkabsorberende setene som dessuten er opphengt i reimer fra taket. Dette vil hindre at personellet ristes helseløs ved en eksplosjon.

                                I tillegg stappes vognene fulle av moderne elektronikk. Det laserstyrte ildledningssystemet Vingtaqs (delsystem på NM201F3), levert av Vinghøg, har økt det tunge artilleriets treffsikkerhet slik at det skyter en ”inner-tier” hver gang. Vinghøgmodellen testes også for tiden på CV90. Andre nyheter omfatter bl.a. beskyttelse mot elektronisk stråling og airconditioning for å kjøle ned datautstyret og mannskapene. Heretter trenger de pansrede personellkjøretøyene neppe å bli beheftet med gamle utnavn som ”Elefantrulleskøyta”, ”Blikkboksen” eller ”Kjøleskapet”.

                                Nye motorer av type Caterpillar på 330 hestekrefter erstatter den gamle Detroit Diesel på 230 HK. Automatisk girkasse og ratt i stedet for spaker samt slepekrok bak er andre nye ting som er kommet på plass. Den nye fremdrifts-og motorteknologien gjør kjøringen lett. På veien kan den holde en toppfart på 75 km/t. For de gamle modellene forbød kjøring over lengre avstander seg selv og trailerhjelp var nødvendig. M-113F3 er kort sagt skreddersydd etter Hærens ønsker.

                                M-113, som betraktes som ”limet” mellom de andre plattformene i Hæren, er resultatet av samspillet mellom FLO-Investering, FLOSystemstyring, FLO/TV/BTV og Hæren selv. -Selv om oppgraderingene ikke er billig, blir innsparingene mellom 50 og 75 prosent for hver vogn – avhengig av versjon – sammenlignet med om Hæren hadde kjøpt helt nye. Det andre plusset er at man på denne måten å gjennomføre prosjektet på, bygger opp kompetanse i FLO til å ta seg av levetidsperspektivet for denne plattformen, sier kaptein Ronny Håkonsen
                                Arbeidet med å oppgradere 96 av de ca.500 M-113 vogner i Hæren startet i 2006 og skal etter planen sluttføres i oktober 2011. I alt skal det produseres 8 forskjellige versjoner fra ambulanse-til ildledningsvogner. Om de resterende 400 vogner i Hæren skal gjennomgå den samme kuren er ennå ikke bestemt. Men kaptein Håkonsen venter at Hæren blir så fornøyd at de vil oppgradere flere.
                                M113F4 er basically en forlenget F3, men med kortere overbygg (og dør på venstre side av vogna) for å få plass til container, Arthur-modul etc. bak.

                                Kommentér


                                • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                  Folk snakker generelt mye dritt om m113, men en m113F3-vogn er helt kurant til sitt bruk. A2 er noe dritt og bør skrotes/oppgraderes så fort som mulig. Mange støttefunksjoner (SAN, BK, KO, etc) kommer langt med en F3-vogn. For all del, jeg gleder meg som en unge til over sommeren når jeg kan parkere vogna mi og bytte den ut med CV-90 variant, men om det kniper er det ikke noe stort problem å rulle med m113.

                                  Kommentér


                                  • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                    Problemet er vel at folk sammenligner M113 med CV90. Det er to forskjellige roller som fylles av to forskjellige vogner. Så er det nok kanskje noen som har feil vogn i forhold til hvilken rolle de har på stridsfeltet, men det er en annen diskusjon.
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                    Kommentér


                                    • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                      Problemet er vel at folk sammenligner M113 med CV90. Det er to forskjellige roller som fylles av to forskjellige vogner. Så er det nok kanskje noen som har feil vogn i forhold til hvilken rolle de har på stridsfeltet, men det er en annen diskusjon.
                                      Har mer enn en gang stått som egne fremste i bataljonen i en m113, og det er ikke særlig gøy. At eksempelvis STING ruller med m113 er langt fra optimalt, men bare fordi man absolutt burde hatt en CV betyr ikke det at en m113 er ubrukelig. Det er det nok enighet om, muligens med unntak av enkelte som har særs dårlige erfaringer med m113 (A2).

                                      Når CV-prosjektet kommer ut til avdelinger, kan frigjorte m113F3 ombygges slik at A2 kan fases ut. Når (hvis) brigaden står med primært CV90 til kamproller og m113F3/F4 til støtteroller har vi kommet langt.

                                      Kommentér


                                      • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                        Det er da overkill å ha CV90 til kommandoplasser, hjelpeplasser etc. som normalt ikke blir utsatt for direkteskytende ild. Jeg er litt overrasket over at man har gått for CV90-skrog for pansret BK, men tårnløst CV90-skrog er kanskje ikke så dyrt. Det som altså er bestilt av oppgraderte CV90, foruten standard stormpanservogner, er oppklaringsvogner, STING-vogner, stridsledelsesvogner (eskadronsjefer og bataljonssjefer først og fremst) og BK-vogner.

                                        Men som jeg har sagt tidligere i en annen tråd: Jeg er meget skuffet over at man ikke også får en CV90-variant for artilleriets ildledere. Her blir man værende med NM201F3. Det er en flott og modernisert vogn, men den har to feil: Den har ikke samme pansring som en CV90 og den ser ut som en NM201F3.

                                        Man regner ildledere (ved siden av stridsledelsesvogner) for de høyest prioriterte mål og de må alltid være forholdsvis langt foran med "fri sikt" til fi. US Army har alltid satset på å bruke vogner for ildledere som ligner svært på en vogn det er mange flere av på stridsfeltet. nå bruker de M7 BFIST, som er laget for å se helt ut som en vanlig Bradley (optikken er i noe som ser helt ut som TOW-launcherene på en vanlig Bradley), tidligere hadde de M113-baserte M981 FISTV som var laget for å se helt ut som en M901 ITV (noe lignende norske NM142 som amerikanerne hadde mange av).
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                        Kommentér


                                        • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                          Jepp. Så lenge m113 brukes til div. kritiske støtteressurser samt ledelsesvogner kan du være sikker på at disse blir prioriterte mål. Som du nevner er hovedproblemene med enkelte F3-vogner manglende pansring samt særegen signatur, og i enkelte tilfeller fremkommelighet. Ildkraft med kun 12.7 er også noe lite for enkelte, selv om m113 IKKE er en kampvogn.

                                          Nå har jeg ikke erfaring fra alle våpengrener, men jeg tenker også at utenom storm/mek, STING, esk/kp-sjef, muligens evak, er det ikke det store behovet for CV der det per nå brukes m113F3. Kan godt hende at de som jobber i disse avdelingene vet mye bedre hva de trenger og hvor skoen trykker. STING burde hatt tårn på de nye CV-ene, men det er en helt annen sak.

                                          Kommentér


                                          • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                            Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                            Det er da overkill å ha CV90 til kommandoplasser, hjelpeplasser etc. som normalt ikke blir utsatt for direkteskytende ild. Jeg er litt overrasket over at man har gått for CV90-skrog for pansret BK, men tårnløst CV90-skrog er kanskje ikke så dyrt. Det som altså er bestilt av oppgraderte CV90, foruten standard stormpanservogner, er oppklaringsvogner, STING-vogner, stridsledelsesvogner (eskadronsjefer og bataljonssjefer først og fremst) og BK-vogner.

                                            Men som jeg har sagt tidligere i en annen tråd: Jeg er meget skuffet over at man ikke også får en CV90-variant for artilleriets ildledere. Her blir man værende med NM201F3. Det er en flott og modernisert vogn, men den har to feil: Den har ikke samme pansring som en CV90 og den ser ut som en NM201F3.

                                            Man regner ildledere (ved siden av stridsledelsesvogner) for de høyest prioriterte mål og de må alltid være forholdsvis langt foran med "fri sikt" til fi. US Army har alltid satset på å bruke vogner for ildledere som ligner svært på en vogn det er mange flere av på stridsfeltet. nå bruker de M7 BFIST, som er laget for å se helt ut som en vanlig Bradley (optikken er i noe som ser helt ut som TOW-launcherene på en vanlig Bradley), tidligere hadde de M113-baserte M981 FISTV som var laget for å se helt ut som en M901 ITV (noe lignende norske NM142 som amerikanerne hadde mange av).
                                            Hadde det bare vert så vel at man rullet rundt i f3 vogner, i artilleri så vidt jeg vet er det kun OP som har f3 alle kommandovogner er a2

                                            Kommentér


                                            • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                              Det er OP-vognene jeg snakker om. De andre ser stort sett ikke fi.
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                              Kommentér


                                              • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                Nei, det er sant, men at det skulle vært en f3 som ko-vogn er ingen tvil. A2 vogna sakker ned et helt batteri under flytting, å den er så sliten nå at det lekker i alle bauger og retninger

                                                Kommentér


                                                • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                  Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
                                                  Nei, det er sant, men at det skulle vært en f3 som ko-vogn er ingen tvil. A2 vogna sakker ned et helt batteri under flytting, å den er så sliten nå at det lekker i alle bauger og retninger
                                                  Mener du da M577 altså den gamle ko-vognen?

                                                  Ble ikke den modernisert tidlig på 2000-tallet? Eller var det bare KO-materiellet på innsiden som fikk seg en oppgradering?

                                                  Edit: Ser at du forsåvidt har bekreftet det jeg lurte på lenger oppe.
                                                  Artillery is the God of War

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                    Den fikk inventar oppgradert på 2000-tallet og ble satt på gummibelter men ellers er alt annet eldgammelt

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                      Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
                                                      M113F4 er basically en forlenget F3, men med kortere overbygg (og dør på venstre side av vogna) for å få plass til container, Arthur-modul etc. bak.
                                                      Det har skjedd en del på denne fronten, blant annet så har det blitt avgjort at de forlengede M113-vognene vil bli produsert hos FFG i Nord-Tyskland:
                                                      Fredag 23. mars 2018 ble det inngått kontrakt mellom Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) og Forsvarsmateriell landkapasiteter. Kontrakten omfatter i første omgang prototype av en pansret transportpanservogn (Armoured Combat Support Vehicle) og et antall oppgraderingskit for eksisterende M113-vogner av typen M577A2. Opsjoner for ytterligere anskaffelser er innarbeidet i kontrakten.
                                                      https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...8ttepanservogn

                                                      Ifølge denne artikkelen, så har den tyske leverandøren tydeligvis også gjort en del endringer på det norske designet, og de skriver at den nye vognen er basert på deres G5.
                                                      Attached Files

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                        Ormen Stutte har nå kommet i versjon 3.0

                                                        https://www.instagram.com/p/BjefPQEg...=133cpzbobbhwv
                                                        Svolten og tyst, samband fyst

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                          Logistikken må potensiellt støtte med deler til A2, F3 og G5.
                                                          Tre forskjellige kraftpakker og seks forskjellige belter.

                                                          Synd at det ikke er midler til å sette alt på en plattform.
                                                          ...we few, we happy few, we band of brothers

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: M-113 Familie - beltegående pansret personellkjøretøy

                                                            Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
                                                            Logistikken må potensiellt støtte med deler til A2, F3 og G5.
                                                            Tre forskjellige kraftpakker og seks forskjellige belter.

                                                            Synd at det ikke er midler til å sette alt på en plattform.
                                                            Rettelse, fem forskjellige belter.
                                                            ...we few, we happy few, we band of brothers

                                                            Kommentér

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X