Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4014 - Utholdenhet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

P 4014 - Utholdenhet

Hva mener damene og herrene på Milforum om utstyr som fremmer en soldats utholdenhet, slik som f eks soveposer? Har du noe spesielt favorittutstyr som du mener Forsvaret bare kjøpe inn?

Mange enkeltsaker er allerede diskutert på andre tråder, så det går an å henvise dit. Merk også at beslektede saker som telt behandles på tråden om prosjekt 4015, Mobilitet, så disse bør sees i sammenheng.
    Bakgrunn og overordnet målsetting:
    Prosjektet skal fremskaffe materiell av forskjellige typer som setter den enkelte soldat
    i stand til å gjennomføre operasjoner under varierende forhold over tid på en
    tilfredsstillende måte. Som eksempel på noen av de materielltyper som vurderes
    anskaffet er drikkesystem, sovepose varmt og kaldt klima, ulike typer liggeunderlag,
    varmekilder mv.

Omfang:
    I utgangspunktet skal hele Forsvarets behov dekkes ved denne anskaffelsen.

Milepæler:
    Godkjent prosjekt: 2012
    Kontrakt: 2013
    Leveranse avsluttet: 2017

Kostnadsanslag:
    300-500 mill. kroner.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Av drikkesystemer som skal holde, er det noe annet enn Camelbak som duger? Har selv kun erfaring med BHI Hellstorm på 3l, eneste minuset med den er vel pris og at den ikke ha deksel til munnstykket. Igjen, så er det jo et minus å ha med seg kun Camelbak i tilfelle skader, hvor man skal skylle sår eller fukte EMP.
    Av flasker har jeg ikke så mye erfaring, men slike lette flasker i ALU er jo populære blandt turgåere, eller vil dem fryse mye raskere enn plast?

Vet at min far solgte en del tynne soveposer av type Helsport til Forsvaret, tror disse var beregnet til bruk og har sikkert gått gjennom tester. De var heller ikke så altfor dyre, som ser fint ut på papiret. Hva med sovepose vinter og bare Jervenduk til sommer? Jervenduken har jo flere bruksområder, men den er kansje ikke så god å sove i?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Her er det rom for mye forskjellig gitt. de krav som stilles til materiellet, for materiell som i følge teksten skal dekke hele forsvarets behov, vil møte så forskjellige krav mtp utforming, brukerterskel, vekt, volum, osv osv at vi mest trolig ender opp med et kompromiss.

Hvor er det det er mest behov for forbedring? Telt? Soveposer, kanskje? Heatpacs?

Det bør dog nevnes at vi faktisk har en del materiell der ute som virker bra, hvis det brukes på riktig måte.. men skal overhode ikke sette meg på bakbeina når det gjelder nyanskaffelser da:-) bare litt utfordrende å vite hvor jeg skal begynne på lista.. lurer på at jeg ønsker meg en bedre teltløsning mest av alt!

Comment

Siden jeg kommer til å sitte sånn ca midt i smørøyet i forhold til å oversette brukerkrav til teknisk språk som kan utlyses og evalueres, så er jeg spent på hva dere vil prioritere.

Dette prosjektet skal anskaffe kapasiteter innenfor utholdenhet på stridsfeltet, med soldatsystem som overbærende paraply. Det er altså snakk om enten personlig utrustning eller lags/avdelingsutrustning.

Det vi har snakket mest om, er hele konseptet som har med hvile/soving å gjøre, fra telt, liggeunderlag, sovepose(r), varmekilder etc. Hensikten er å anskaffe et helhetlig system som spiller sammen med alt det andre, slik at man (forhåpentligvis) får redusert vekt, økt effekt ved synergi, og gitt Forsvaret en fleksibel kapasitet som kan brukes modulært ut fra scenarier.
        Herregud, det hørtes politiker-aktig ut, men det er i hvertfall det som er den overordnede målsettingen. Slutt på å anskaffe enkelt-duppeditter som ikke passer inn i helheten...

Når det gjelder drikkesystemer, så blir sannsynligvis det anskaffet gjennom den delen av P4004 som skal anskaffe stridsvester/chestrigger + div MOLLE-lommer, som er et løpende prosjekt. Hvis alt flyter litt fortere enn det har gjort frem til nå, så ser vi en kontraktsinngåelse med for-serie-leveranse i siste kvartal i år, og serieleveranser fortløpende ut 2010.

Så da har dere litt av settingen. Nå er det bare å komme med gode brukerkrav!
        "Det er ikke noe som er permanent her i livet, bortsett fra endring." - Heraclit, 540-480 f Kr

Comment

Jeg stusset litt over at telt var nevnt i beskrivelsen for P 4015 - det hører vel egentlig hjemme her, slik du antyder?

Comment

Hvis vi tar for oss noen krav til utstyret, eksempelvis overnattingsenhet (i stedet for ordet telt):

Det må være lettere enn i dag, og ta mindre plass sammenlagt
            det må være slitesterkt, vanntett og ha en lav brukerterskel
            Det må relativt enkelt kunne varmes opp, og ha tilfredstillende lufting/ventilasjon.
            Det bør ha så lav termisk og visuell signatur som mulig
            Det må kunne brukes av både et 4-6-8 og 10 manns lag (patruljer, strv-mannskap, inf-lag osv)
            Det må virke i temperaturer fra -40 til +15, og bør kunne settes opp av to mann med vindvotter på.
            Enheten bør være tilpasset for kamuflasje på forhånd (hemper, forsterkede stenger o.l.)
            Åpningene bør gjøres større enn hva som idag er vanlig på patr.telt.

Sikkert ting mange andre har tenkt på, men dette er det første som faller meg inn.

Comment

Skal prøve å ramse opp noe av det jeg har erfart.

1manns duken fungerer bra hvis man får det til, det finns bedre på markedet, uten tvil, men er ikke sikker på om plassbesparelsen er like bra. Man kan oppnå mye med 5manns snøre og duken, hvis man kombinerer 1manns duken med jerven og gamle soveposen, så sover man godt.

M77 - Bytt de ut. Greit at de er versitable når det kommer til ski og truger. Men er ikke de beste skoa å gå med i ulendt terreng for en tung kropp. Du har f.eks Scarpa støvlene som har blitt levert til HV-Isty rundtomkring som jeg kommer til å sverge til. Bruker selv for tiden Alfa Hjerkinn sine støvler.

Stridsvest - Den gode gamle vesten er det kanskje på tide og bytte ut. Greit at hvis du bruker tid og krefter så vil den passe, men har opplevd å måtte fore opp med liggeunderlag på skuldrene når man bærer tungt.

I bunn og grunn så har det gamle utstyret til forsvaret fungert til tider. Så det man bør tenke på når man skal sette opp en ny liste er å tenke på hva man skal ha på seg.

Mvh
              FH
              Kavalerist

Comment

En del moment er nevnt over, men alt utstyr som en soldat er i kontakt med bør gjennomgå flamme-test. Den nye soveposen til HVI feks. brenner meget raskt, noe som ikke er heldig med tanke på sikkerhet.

Helst sett: "Motstå åpen flamme uten å smelte, ta fyr i minimum 5 min" el.

Man bør også foreta reelle tester på soveposer angående komfortemp, og ikke stole på produsentspesifikasjoner.
                Ehh... hva gjør den knappen her?

Comment

Opprinnelig skrevet av Fight Hard
                  M77 - Bytt de ut. Greit at de er versitable når det kommer til ski og truger. Men er ikke de beste skoa å gå med i ulendt terreng for en tung kropp. Du har f.eks Scarpa støvlene som har blitt levert til HV-Isty rundtomkring som jeg kommer til å sverge til. Bruker selv for tiden Alfa Hjerkinn sine støvler.

Stridsvest - Den gode gamle vesten er det kanskje på tide og bytte ut. Greit at hvis du bruker tid og krefter så vil den passe, men har opplevd å måtte fore opp med liggeunderlag på skuldrene når man bærer tungt.
                  M/77 blir det en justering på, men det er ikke sikkert vi trenger et investeringsprosjekt på dette, men at vi kan ta en glidende overgang til ny modell. Uansett er dette noe vi alle tenker på. Scarpa-støvlene til HV Innsats (M/06) er et alternativ, MJK bruker Meindl RIB Performance, vi har M/03 (Alfa Bever Pro) som mange bruker etc.

Stridsvest er under anskaffelse i disse dager gjennom P4004, så det toget har forlatt stasjonen. Kort oppsummert; stridsvest og chestrig med MOLLE-system med tilhørende lommer og muligens drikkesystem.

Opprinnelig skrevet av Haward
                  En del moment er nevnt over, men alt utstyr som en soldat er i kontakt med bør gjennomgå flamme-test. Den nye soveposen til HVI feks. brenner meget raskt, noe som ikke er heldig med tanke på sikkerhet.

Helst sett: "Motstå åpen flamme uten å smelte, ta fyr i minimum 5 min" el.

Man bør også foreta reelle tester på soveposer angående komfortemp, og ikke stole på produsentspesifikasjoner.
                  Flammehemmingskrav er noe som vil bli tatt mye mer hensyn til både hva gjelder telt, sovepose etc, siden det blir bruk av varmekilde i umiddelbar nærhet til dette. Hvilke testmetoder og ikke minst hvilken "trussel" det skal motstå, er ikke på det rene ennå, men vi i FLO holde rpå å bygge kompetanse rundt dette med flammehemming, da det er mye ny teknologi på markedet nå som gjør det mulig å flammehemme eksvis gore-tex (som vi gjør med Sjøforsvarets nye fartøysbekledning).

Når det gjelder soveposer, blir det brukt akkrediterte laboratorier, eksvis Thelma i Trondheim, slik at produktspesifikasjonene blir ettergått og overprøvd.
                  "Det er ikke noe som er permanent her i livet, bortsett fra endring." - Heraclit, 540-480 f Kr

Comment

Opprinnelig skrevet av bigP
                    Hvis vi tar for oss noen krav til utstyret, eksempelvis overnattingsenhet (i stedet for ordet telt):

Det må være lettere enn i dag, og ta mindre plass sammenlagt
                    det må være slitesterkt, vanntett og ha en lav brukerterskel
                    Det må relativt enkelt kunne varmes opp, og ha tilfredstillende lufting/ventilasjon.
                    Det bør ha så lav termisk og visuell signatur som mulig
                    Det må kunne brukes av både et 4-6-8 og 10 manns lag (patruljer, strv-mannskap, inf-lag osv)
                    Det må virke i temperaturer fra -40 til +15, og bør kunne settes opp av to mann med vindvotter på.
                    Enheten bør være tilpasset for kamuflasje på forhånd (hemper, forsterkede stenger o.l.)
                    Åpningene bør gjøres større enn hva som idag er vanlig på patr.telt.

Sikkert ting mange andre har tenkt på, men dette er det første som faller meg inn.
                    DETTE er gode brukerkrav! Fortsett i denne gata, dette er absolutt mulig å ta med seg videre!

Comment

En enkel kjemisk varmekilde som kan brukes på kropp og til å tørke utstyr om er blitt vått, feks soveposer. Beregnet for fuktig kaldt vær i kyststrøk og kunne brukes uten å rigge til svær tørkeoperasjon i telt/hus. Evnt andre metoder for effektivt dra fuktighet ut av utstyr som er blitt vått, men helst ikke skulle blitt det.

Det vil forlenge stridsutholdenhet i fjæra.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                        En enkel kjemisk varmekilde som kan brukes på kropp og til å tørke utstyr om er blitt vått, feks soveposer. Beregnet for fuktig kaldt vær i kyststrøk og kunne brukes uten å rigge til svær tørkeoperasjon i telt/hus. Evnt andre metoder for effektivt dra fuktighet ut av utstyr som er blitt vått, men helst ikke skulle blitt det.

Det vil forlenge stridsutholdenhet i fjæra.
                        Videre på dette.
                        En slags heat pack.
                        Når man ligger på post om natten, kan man skyve inn en varmepose under lyskeområdet og evt under armene og inni kroppspansring.
                        Putt heatpacken i soveposen og hey presto. varmeflaske

Mulighet for oppvarming av mat med kjemiske løsninger type MRE, mulig å varme mat mens man gjør noe annet, dette som et supplement til brennere.

Nalgeneflasker (Ikke nødvendigvis det merket, men why change a winning team?) med metalkopp.
                        Romslig bærelomme som kan fylles med isolerende materiale og evt en heat pack for å smelte snø/ hindre frost.

Termos: Kjøp inn passe billige termoser, type sivil, når disse tar kvelden er det ikke synd trist leit å bytte de ut med nye. Gi alle termos, fas ut DEW-feltflaskene

Modulær sovepose: Goretextrekk og 2 poser en sommer/patruljepose og en vinter komfort pose, dobbelbagg disse og du har pose for de kalde nettene, man kan her også velge hvor mye man skal bære med seg for å sove.

- Teltløsning/soveløsning Her er det mye å ta tak i. Lystett!!!! Tåle fyring inni med Primus/brenner.
                        Kanskje skulle man sett på en kneppeløsning i moderne materialer, som også kan være poncho?

- Vanntette pakksekker i 2-3 størrelser, ikke noe fansypanzy, sats på volum til alle.

- Testing av utstyr, om soveposen er bra kuldemessig, så hjelper ikke det om stakkarne ikke kommer seg ut grunnet glidelås.
                        Død ved Kølle!
                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Termoser er på vei etter hva jeg har skjønt. Sivil type. "Liten" (1l) og lett, med stor nok kopp og lett og helle inn og ut av.

Comment

Opprinnelig skrevet av lassepdsn
                            Termoser er på vei etter hva jeg har skjønt. Sivil type. "Liten" (1l) og lett, med stor nok kopp og lett og helle inn og ut av.
                            De fleste avdelinger/ enkeltmenn med hjernen i behold legger DEWshiten vekk og bruker sivil termos, men om det kommer noe fra toppen på dette så er det topp.

Selv om DEW suger så må man merke seg følgende:
                            - Det er en feltflaske som skal hindre vannet i å fryse, ikke holde kaffen varm
                            - Den ble konstruert for å kunne passe i samme taske som vanlige kanadiske feltflasker, så det var det man hadde å jobbe med.

Kanadierne har noe av den beste R&Dn på utstyr, men de klarer alltid å fucke det opp før det når gutta.
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Opprinnelig skrevet av lynx75
                              men vi i FLO holde rpå å bygge kompetanse rundt dette med flammehemming, da det er mye ny teknologi på markedet nå som gjør det mulig å flammehemme eksvis gore-tex (som vi gjør med Sjøforsvarets nye fartøysbekledning.
                              I Sivilforsvaret er Gore-Tex Crosstech den heteste kandidat til material i de nye innsatsuniformene. Her skal det, i følge planen, være kontraktsinngåelse 05JUN.

Comment

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                Nalgeneflasker (Ikke nødvendigvis det merket, men why change a winning team?) med metalkopp.
                                Disse flaskene er ihvertfall gull sivilt og jeg hadde med meg et par når jeg kom hjem fra USA. Tåler utrolig med juling, greit å kunne se hvor mye som er i, og masser av ekstra utstyr hvis det er aktuelt.
                                "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Comment

Mine synspunkter på saken:

Vi må nok gjennomgå noen rutineendringer i felt, for å kunne måle oss med andre land. Greit at vinteren er hard, men norske soldater er luksusdyr i felt ift andre nasjoner.

I mine øyne bør vi anskaffe følgende enkeltmanns bivuakk sats:

-Bivvy Bag

Enmannsshelter som veier lite, tar liten plass.

Krav:

-Vanntett duk
                                  -Slitesterk bunn
                                  -IR/Termisk signatur lav
                                  -Lav vekt
                                  -Hemper for bardun/klessnor/kamuflasje etc
                                  -Lite volum
                                  -Ingen behov for stenger eller barduner/plugger (bør følge med uansett)

-Liggeunderlag

En liggeunderlagsløsning som tar mindre plass enn det utleverte, om mulig oppblåsbar. Da mener jeg ikke kun luftbasert, men at luften er ekstra isolasjon når den brukes. Liggeunderlaget bør kunne benyttes uten luften.

-Lav vekt
                                  -Lite volum
                                  -God isolasjon
                                  -Bør kunne anvendes sammen med bivvy bag

-Soveposesystem

Soveposesystemet bør være modulært slik at man kan tilpasse det til de forskjellige sesongene (4 sesongs).

-Bør fungere ned til -30 og opp til +15
                                  -Lav vekt (Dun.....?)
                                  -Lite volum (Dun.....?)
                                  -Slitesterk
                                  -Så pustende det går an

Vet at det er visse utfordringer mtp dun kontra syntetisk.

Andre småting som er kjekt å ha i satsen:

-Elastisk bånd som kan brukes som bardun og klessnor
                                  -Mikrofiber håndkle (tar opp mye mer vann enn det eksisterende håndklær gjør

Har produsentnavn på flere alternativer til de over, men husker de ikke i farta.

Telt som brukes i baseområder hvor man skal være over lenger tid kan fraktes i trenet til avdelingen.

Så en liten tilleggskommentar til videre PBU, spesielt da vester/bæreutrustning og uniformer.

Jeg jobber daglig med eller ser andre nasjoner daglig der hvor jeg er nå, det være seg US Army, latviere etc. Vi kan lære mye av disse ift profesjonalitet, spes mtp materiell.

Man kan si hva man vil om kamuflasjemønstrene disse har valgt, men en ting skal de ha. Alt ser faen meg likt ut! Ikke en eneste nyanse forskjell fra uniform til hjelmtrekk til magasinlomme til skuddsikker vest. Jeg vet at det nødvendigvis vil være en forskjell i hvordan en farge ser ut utifra stoffet som blir brukt, men hvis disse klarer det bør jo jaggu vi klare det også. Det er jo bare å finne en leverandør som klarer å levere i det kvantaet vi trenger for å utstyre soldatene med det riktige utstyret.

Liten rant, men det er ingen soldater som ser så shabby ut som norske når det kommer til forskjellige vester, forskjellige lommer, forskjellige uniformer.

Hadde vi klart å innføre et modulært system, med de komponentene som trengs hadde vi kanskje sluppet alle individuelle kjøp rundt omkring (som, til tross for at det hjelper den enkelte med å løse oppdraget, undergraver systemet).

Uniform betyr faktisk likhet.

Et annet forslag er å gå bort ifra norsk kamuflasje på stridsvester, sekker ol og gå for en ensfarget løsning (coyote brown er den grunnfargen som er enklest å tilpasse de fleste områder med litt spray. Spray går passe lett bort med høytrykksspyler).

Comment

Er veldig enig i det med uniformer\farger! Det de andre landene har gjort er vel å kjøpe inn materiale i hopefall og sende ut til produsenter? CB passer fint over både Norsk skog og ørken.

Vannavstøtende materiale på sovepose? Det hadde vært veldig fint til dagene hvor det ligger på +3 om dagen, og -15 om natten.

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416
                                      Hadde vi klart å innføre et modulært system, med de komponentene som trengs hadde vi kanskje sluppet alle individuelle kjøp rundt omkring (som, til tross for at det hjelper den enkelte med å løse oppdraget, undergraver systemet).

Uniform betyr faktisk likhet.
                                      Nå fikk jeg lyst til å gi deg en klem AGR!
                                      Supply or Die

Comment

Ang farger, så har vi gjennom fagansvarlig kamuflasje i FLO kontaktet Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) for å få et offisielt standpunkt til ensfarget (eksvis Coyote Brown eller Coyote Tan osv osv) kontra ørkenkamuflasje og skogkamuflasje. Vi har tatt utgangspunkt i blant annet M/07-vesten som leveres i NFM sin versjon av Coyote Brown.

Svaret fra FFI er at det ikke er anbefalt å bruke kun ensfarget kontra norsk ørken i et klassisk Afghanistan-scenario. Videre så bør det vurderes om det er så lurt å tagge ned eksvis M/07 med "den drit-bra malinga på PX'n" - særlig sett opp mot et ensformig IR-spekter på uniform og bæreutrustning som det faktisk er med dagens ørkenuniformer og M/07-vester (og hjelmtrekk etc). Vi har gjennomført målinger med forskjellige produkter tilgjengelige på markedet, som langt på vei burde fraråde en generell bruk av slik maling. Vi (FLO) burde vel strengt tatt gjort en jobb for å finne frem til en maling som ikke ødelegger IR-prestandaen, men der er vi ikke ennå...

Neste steg ifm stridsvestprosjektet gjennom P4004 er nettopp å velge farge på systemet. FFI har gitt sitt faglige råd, så får vi se om det blir tatt hensyn til når vi skal velge konfigurasjon til hovedleveransen.

Men logistikkmessig er det jo helt klart å foretrekke å ha en type til både ørken og norsk terreng! La meg oppsummere med å si at saken er absolutt under vurdering! )

Comment

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
                                          - Teltløsning/soveløsning Her er det mye å ta tak i. Lystett!!!! Tåle fyring inni med Primus/brenner.
                                          Kanskje skulle man sett på en kneppeløsning i moderne materialer, som også kan være poncho?
                                          Denne er jeg helt enig i! Teltduken forsvaret har er ett genialt konsept. Jo flere soldater man har, jo større telt blir det. Nytt flammehemmende, lettere, vanntett, luftett, lystett, materiale som gir lav IR signatur, med både glidelås og knepping med forsterkninger rundt hulleta.

Comment

Opprinnelig skrevet av lynx75
                                            Men logistikkmessig er det jo helt klart å foretrekke å ha en type til både ørken og norsk terreng! La meg oppsummere med å si at saken er absolutt under vurdering! )
                                            Håper den blir avvist. Det er penger å spare på å ha likt ute og inne, men det vil senke kvaliteten, spesielt, som du sier, siden all spraytanstuff ødelegger IR, da vil man gjerne sitte igjen med noe som fungerer men som ikke er spesielt bra. Og hvor lenge skal vi egentlig være i sandkassene rundt i verden? Neste oppdrag kan vært midt i jungel/granskog og hvor kult er det med tan da?

Comment

Dagens sovepose er veldig stor, ikke spesielt varm i forhold til sivile modeller, og glidelåsen går ALTFOR lang ned slik at man taper mye varme. I tillegg har den glidelåsen den fine egenskapen av å "unzippe" seg selv. Kjedelig å våken under de få timene man har på å sove i felt.

På en ny pose ville jeg satt pris på om posen hadde "lommer" på innsiden med glidelås til ting som SOI, hodelykt + drit og møkk + en kortere glidelås.

Et todelt system hadde heller ikke vært dumt, slik at man selv kunne regulere etter oppdraget. Jeg ser for meg at dun blir altfor dyrt, men det hadde vært så god knall det. Vanntett yttertrekk til posen hadde vært kongelig.

Termoser: de grønne små utleverte er ubrukelige. De har lite volum og er tunge, pluss dårlig varmeegenskaper. Eagle har som kjent gode termoser, stjel av deres konsept.

Bivvy bag: nevnt over, men må nevnes igjen. Trekk mot bakken bør være i plast, og resten i GoreTex/ Dermizax.

Jeg synes det er rart at ingen har nevnt nye stridshansker: dagens virker utrolig billige, stjeler varme og har en dårlig passform, og er begravd langt inne i PBU Zarges`en. Det er lite på fingerfronten i forsvaret: man har stridshansker eller vindvotter med innervott. En hanske som er vanntett+ foret, og har en god passform hadde vært kungelig og på sin plass.

Comment

Opprinnelig skrevet av Brukernavn
                                                På en ny pose ville jeg satt pris på om posen hadde "lommer" på innsiden med glidelås til ting som SOI, hodelykt + drit og møkk.
                                                Genial ide og støttes fult. Antall ganger jeg har voknet etter et par timers søvn av andres vekkerklokke (hvorfor ha med dette? fyringsvakt skal jo vekke deg) som har forvillet seg langt ned i posen er nesten like som antall feltdøgn.

Comment

Hodelykt skal henge rundt halsen mens du sover. Lommer i posen gir dårlig teltorden. Priutstyr er på kropp eller i gru eller fluktsekk. Ikke pri trenger du ikke tilgjengelig i posen.

Anskaffelsesmessig er det bare mer mikkmakk. Ikke enig.
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Tja, jeg har hatt hodelykt rundt halsen, men SOI er jeg fortsatt enig i at kan ligge i lomme. Jeg har hatt lommer i posen, da har jeg brukt det til tørking av f.eks sokker ol.

Comment

Hodelykt skal henge rundt halsen mens du sover. Lommer i posen gir dårlig teltorden. Priutstyr er på kropp eller i gru eller fluktsekk. Ikke pri trenger du ikke tilgjengelig i posen.

Støttes. Eneste som bør ligge løst i posen er våte sokker til tørk e.l.
                                                      SOI og slikt skal vere på kropp, da sjangsen er der for at flukt blir nødvendig ved angrep på leir. Og hvem husker å ta ut SOIen og annet pri(hodelykt fx), når det brenner på dass.

Spesielt viktig å alltid ha SOI på kropp, da det ikke er spesielt kos om FI finner SOI liggende igjen i posen.

Comment

Opprinnelig skrevet av motoko
                                                        ...Spesielt viktig å alltid ha SOI på kropp.
                                                        Yupp!

Opprinnelig skrevet av Brukernavn
                                                        Termoser: de grønne små utleverte er ubrukelige. De har lite volum og er tunge, pluss dårlig varmeegenskaper. Eagle har som kjent gode termoser, stjel av deres konsept.
                                                        Er de glasstermosene der fortsatt utlevert? Verre termoser har jeg aldri hatt med å gjøre. Feste mellom hun-gjengene og selve flaska var ødelagt på alle termosene, så "korken" (den opprinnelige korken m/han-gjengene og hun-gjengene) var rett og slett som en vinkork du stappet oppi termosen. S***n!

Ørten forskjellige versjoner av M98 har dem skaffet, men hvis jeg har forstått dette riktig så har det ennå ikke kommet noen erstattning for termosen, ludviken eller NATO-plank!

Den siste delen av verden til å bytte, byttet vel ski på begynnelsen 90-tallet, mens vi fikk utlevert trehælvete i dette årtusenet. Avrundede kanter av TREVERK var det på fettskia! Men det var hickorykanter på skia må du vite! Hva mener du med at krumningsradiusen på skikantene er nesten 1cm? Hæ? Skal du "lissom" gå ski med skiene, hvorfor det? Er jo bare for at jeg skal ha orden i papirene mine at du har de utlevert! Funka som faen i '42 så da må det være godt nok i 2000! Satan.

Advarsel: IMAO (In My Arrogant Opinion) følger!

Primadonnaene som sutrer over plasseringen av gradsklaffene på arbeidsuniformene er muligens i feil yrke? Hvis dette (plassering av gradsklaffer) er en greie som "gutta som skal på sydentur" har krevd, så kan man lure på prioriteringene deres og "Forsvarets". Norge er øverst på min prioriteringsliste, og for å muliggjøre dette som soldat, så må noe grunnleggende materiell til.

Når jeg først er i gang:
                                                        - For mange soldater ser ut som slabbedasker, få MP'ene tilbake på Oslo S. Eneste som klarte å kle seg på 17. mai var en løytnant fra hæren. De korpsmedlemmene jeg så ga meg bare en avsky, de utgjorde det store flertallet av personell i (militær)uniform jeg så. Et musikkorps pr. påbegynte (virkelige) brigade hadde vært akseptabelt. Noe mer enn det gjør meg flau over forsvarets(/"politicos") prioriteringer.
                                                        - Det er for mange feite soldater. For å rette på dette bør alle igjennom morgen-FYFO. 3000m hver morgen for alle, samt push, hang og sit-ups om morgenen. Alle fra (spesielt) Diesen og ned! Jeg vemmer meg hver gang jeg ser han. Han er i egenskap av sin stilling en offentlig person i Norge. Hans fysiske form er relevant for offentligheten siden han er en rollemodell for Forsvaret. Med denne begrunnelsen er det jeg nevner han her. Aldersfratrekk tilståes.

[/utblåsning]

Nå skal jeg sove ut! God natt. Jeg kommer sikker til å angre dette her i morgen.
                                                        DYT-DYYYYYT-DYT

Comment

:-)
                                                          Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                          Den siste delen av verden til å bytte, byttet vel ski på begynnelsen 90-tallet, mens vi fikk utlevert trehælvete i dette årtusenet. Avrundede kanter av TREVERK var det på fettskia! Men det var hickorykanter på skia må du vite! Hva mener du med at krumningsradiusen på skikantene er nesten 1cm? Hæ? Skal du "lissom" gå ski med skiene, hvorfor det? Er jo bare for at jeg skal ha orden i papirene mine at du har de utlevert! Funka som faen i '42 så da må det være godt nok i 2000! Satan.
                                                          Jeg synes jeg mellom linjene, og på en slags vag, antydningsvis måte, kan lese at du nærer en svak misbilligelse for NATO-plank???

Comment

Fullstendig enig med deg der. Det eneste jeg hadde i posen når jeg sov var klærne. (Frotté overdel, sokker etc.)
                                                            Goretex/F1 uniformen brukte jeg som hodepute.. Var god knall det
                                                            Mors desuper veniens!

Comment

Working...
                                                            X