Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4014 - Utholdenhet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Selv om jeg selv kun bruker dunposer privat (en meget lett om sommeren og en meget varm Mountain Equipment for vinterbruk ute [ikke egnet til annet, alt for varm]), tror jeg ikke dun er egnet til militærsovepose. Dun skades alt for lett, og først og fremst, har null isoleringsevne hvis den blir våt (og veier dessuten da noen tonn...). Så koster den jo utrolig mye og.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av Vannglass
      Opprinnelig skrevet av Brukernavn
      Termoser: de grønne små utleverte er ubrukelige. De har lite volum og er tunge, pluss dårlig varmeegenskaper. Eagle har som kjent gode termoser, stjel av deres konsept.
      Er de glasstermosene der fortsatt utlevert? Verre termoser har jeg aldri hatt med å gjøre. Feste mellom hun-gjengene og selve flaska var ødelagt på alle termosene, så "korken" (den opprinnelige korken m/han-gjengene og hun-gjengene) var rett og slett som en vinkork du stappet oppi termosen. S***n!
      Er enda i bruk desverre. Husker vi skulle vere smarte å koke vann til lunsj, for å ha dette med på termos, slik vi kunne nyte varm mat på skimarsj, uten å bli nødt til å koke vann til alle mann.
      halv kald/halv lunken lammeting...(eller ha det heter).. mmmmmmm. :S

Til neste øvelse ble det anskaffet sivile termoser til oss.

Comment

Logistikkmessig er det en meget god løsning å velge et ensfarget bæresystem. Det vil kreve vanvittig mye mindre ressurser, samt at de som absolutt trenger en spesiell lomme vil ha et større utvalg å velge fra. Dersom man går for en farge som eksisterer.

Når de kommer til bruksområde for et ensfarget system, som f.eks Coyote Brown, så mente USMC at den fargen var den som passet best til de fleste områder. Husk at farge på uniform og bæresystem kun er en liten brikke i den store gjemsel-leken. I Afgh f.eks vil materiellet bli dekt av støv som også bidrar til kamuflasjen.

Jeg synes de har gjort gode valg, spesielt på uniformssiden. De har en for ørken, Desert MARPAT samt en for skog, Woodland MARPAT. Disse er digitale, og fungerer meget bra (sett med egne øyne på operasjon). De bruker som sagt et ensfarget bære- og stridsvestsystem i Coyote Brown.

Jeg mener at vi også burde lukte på digital kamuflasje i uniformene våre. Jeg har sett et eksemplar av en uniform i norsk digital skog, og den er meget fin. Både i snitt og mtp kamuflasje effekt. Jeg synes jo at vårt nåværende mønster er bra, men det finnes så mange forskjelllige nyanser i farger at det ikke fungerer god nok som system i mine øyne. Folk har feltjakker med en nyanse på jakken, samt en annen nyanse på hetta. Forsjellig nyanse på arbeidsuniform jakka kontra buksa osv. Det ser bare ikke bra ut.

Skal vi få et PBU system som gjør at man ser nogenlunde bra ut så må det gjøres noe. Om materiellet anskaffes i store kvanta slik at det er nok til alle før det leveres ut er det helt greit. Samme om det tar 3 eller 5 år....

Når det gjelder IR-signatur problematikken er det et relevant spørsmål. Er ikke så aktuelt i f.eks Afgh, hvor det er begrenset hvor mye nattkapasitet fienden har, men i et mer klassisk scenario er det jo en problemstilling. Det er nå engang så enkelt at spray er det alternativet man har pr nå for å maskere materiellet. Jeg skjønner at folk gjør det når det eneste de får til ørkenkamo vester er grønne lommer. Finnes sikkert bedre løsninger enn f.eks spray. Eneste jeg vet er at sprayen forsvinner greit med høytrykksspyler.

US Rangers bruker en farge som heter Rustoleum 1917 Khaki, som visstnok skal ha gode IR egenskaper, uten å kunne banke i bordet med noe håndfaste erfaringer.

Når det kommer til FFI sin vurdering rundt ensfarget system, så skjønner jeg ikke hvordan de kom frem til den. Jeg betviler ikke kompetansen hos de som jobber der, men her har de bommet i mine øyne. Afghanistan er et land med veldig variert landskap og terreng. I nord er det fram til mai/juni overgangen en blanding av ørken, snø, grønt og brunt dekke, litt avhengig av når på året det er. Har selv vært flere i områder hvor det fungerer bedre med f.eks grønt enn ørken. Ergo vil det være mer anvendelig med en ensfarget løsning som passer bedre i flere områder.

Eller så kan vi drite i hele greia og begynne å bruke multicam ;-)

http://www.multicampattern.com/indexflash.html

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416

US Rangers bruker en farge som heter Rustoleum 1917 Khaki, som visstnok skal ha gode IR egenskaper, uten å kunne banke i bordet med noe håndfaste erfaringer.

Eller så kan vi drite i hele greia og begynne å bruke multicam ;-)

http://www.multicampattern.com/indexflash.html
          Rent bortsett ifra at hele posten din er sunn fornuft så, skal det sies at IRR egenskapene til et stoff i stor grad kommer av hvordan ting blir farget i utgangspunktet.
          Rustoleum er en sprayleverandør, heter ikke fargen egentlig Ranger green?

Og alle Airsoftere dekkes med sin egen sperma...
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Når det kommer til FFI sin vurdering rundt ensfarget system, så skjønner jeg ikke hvordan de kom frem til den. Jeg betviler ikke kompetansen hos de som jobber der, men her har de bommet i mine øyne. Afghanistan er et land med veldig variert landskap og terreng. I nord er det fram til mai/juni overgangen en blanding av ørken, snø, grønt og brunt dekke, litt avhengig av når på året det er. Har selv vært flere i områder hvor det fungerer bedre med f.eks grønt enn ørken. Ergo vil det være mer anvendelig med en ensfarget løsning som passer bedre i flere områder.
            Er enig i dette hvis det gjelder AO/AOI som har MEGET varierende miljø, altså 1 vest i AO for å lette på logistikk. Ref min tidligere post så var jeg under oppfatning om ensfarget vest både ute og hjemme, noe IMAO ikke akkurat gir beste løsning i operasjoner som foregår i f.eks Europa, som har særs lite ørken.
            Ehh... hva gjør den knappen her?

Comment

IKKE kjøp soveposer med vanntett yttertrekk!

Det gir kondens fra innsiden. Prøv to netter i telt (med fyring) med jervenduk over posen din, så skal du se. Og skal du ligge ute så funker jo jervenduken.

Slenger meg på og er hjertens enig i det med stridshansken.. fy fader. Men vet dette er vanskelig, jeg er nok ikke den eneste som har trålet butikker på jakt etter en hanske som:
              - Er så slitesterk som den må være (våpenbehandling, hinderløyper, feltarbeider o.l.)
              - Så tynn at jeg kan betjene SB, mekke primus, skrive o.l.
              - Varm nok, men ikke for tett, men vanntett og puster, og tørker fort.
              - ikke koster skjorta

Comment

Kdo_under:

Fant også ut at Rust Oleum var en spray produsent.....fargen Rangers bruker på hjelmen er 1917 Khaki. Det er riktig at de bruker Ranger Green på vester ol.

Haward:

Ser ikke problemet med samme vest ute og hjemme. Coyote Brown er ikke for lys for skogsbruk (har brukt Eagle sin tan, som er noe mer grønn/brunaktig, under trening i Norge og den funker meget bra), og ikke for mørk for ørken.

Comment

Opprinnelig skrevet av bigP

Det gir kondens fra innsiden. Prøv to netter i telt (med fyring) med jervenduk over posen din, så skal du se. Og skal du ligge ute så funker jo jervenduken.

Slenger meg på og er hjertens enig i det med stridshansken.. fy fader. Men vet dette er vanskelig, jeg er nok ikke den eneste som har trålet butikker på jakt etter en hanske som:
                  - Er så slitesterk som den må være (våpenbehandling, hinderløyper, feltarbeider o.l.)
                  - ikke koster skjorta
                  Si fra om du finner den.
                  Er på leting etter en slik selv.
                  Er nok den perfekte hansken som ikke eksisterer.

Comment

Opprinnelig skrevet av motoko

- ikke koster skjorta
                    Si fra om du finner den.
                    Er på leting etter en slik selv.
                    Er nok den perfekte hansken som ikke eksisterer.

Jeg har erfart at Blackhack sine kuttsikre hansker er perfekte til sånt type arbeid. De er tynne, men foret, sitter stramt og sikrer mot kutt når du nøster opp tråd.
                    Kavalerist

Comment

Kdo_under:

Fant også ut at Rust Oleum var en spray produsent.....fargen Rangers bruker på hjelmen er 1917 Khaki. Det er riktig at de bruker Ranger Green på vester ol.

Haward:

Ser ikke problemet med samme vest ute og hjemme. Coyote Brown er ikke for lys for skogsbruk (har brukt Eagle sin tan, som er noe mer grønn/brunaktig, under trening i Norge og den funker meget bra), og ikke for mørk for ørken.

Denne fargen du mener?

Har ikke sett denne fargen brukt sammen med norsk skogskamuflasje, men den ser fortsatt ut til å være så lys at den vil skape kontraster mot den forholdsvis mørke bakgrunnen vi har i Norge og mot den nåværende kamuflasjen.

Du har ikke ett bilde liggende med noen i skogscamo med coyote-brown vest, i skogen. Hadde vært innteresangt med ett slikt bilde for å kunne se hvordan kontrastene blir.

Comment

Når det gjelder den nåværende norske skogskamuflasjen, så er i hvert fall min mening at den er alt for mørk. Hvor mange ganger har du oppdaget en kamuflert soldat fordi antrekket hans var lysere enn bakgrunnen?

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Coyote-fargen vil se ut i norsk terreng, men kombinert med en lysere uniform ville den kanskje ikke være så ille?
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester
                          Når det gjelder den nåværende norske skogskamuflasjen, så er i hvert fall min mening at den er alt for mørk. Hvor mange ganger har du oppdaget en kamuflert soldat fordi antrekket hans var lysere enn bakgrunnen?

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Coyote-fargen vil se ut i norsk terreng, men kombinert med en lysere uniform ville den kanskje ikke være så ille?
                          Oppdager folk først og fremst pga sko, våpen, bar hud, altså kontraster som ikke hører hjemme i naturen. Og det jeg tenker med en vest som er ensfarget coyote er at den vil skape en slik kontrast mot uniform og bakgrunn som vil trekke til seg oppmerksomh, og derved føre til at man blir oppdaget.
                          Men coyote-fargen ser ikke så tan ut som jeg først tenkte, men den virker fortsatt litt lys, derfor jeg kunne tenkt meg å sett ett bilde av den i bruk i norske skoger. Kan jo hende at jeg tar feil en gang også

Comment

Heller for mørk enn for lys.
                            Har selv opplevd å bli oppdaget i sjul av lyse farger, da lys grønn.

Har ikke noe å utsette på skogskamuflasjen vi har i dag, og multicam ville ikke passer like godt i norsk skog.

Ang Coyote brown i Norsk skog, så hørest det helt teit ut.
                            Norsk skog består av Grønn i flere nyanser, litt brunt og litt sort(skygge), og litt mørk grå og slikt. Vi har ikke fullt med sand i skogen i norge, og coyote brown passer dermed ikke til Norsk skog.
                            Men passer sikkert fint i Irak.

Å bytte til en lysere uniform for at den skal passe til lys brun vest er en fin måte å bli oppdaget på.

Comment

Det vanntette trekker jeg snakker om er til bruk i f.eks nødbiuvak. Prøvd og funnet i orden..

Comment

Hvis vi tar for oss noen krav til utstyret, eksempelvis overnattingsenhet (i stedet for ordet telt):

Det må være lettere enn i dag, og ta mindre plass sammenlagt
                                det må være slitesterkt, vanntett og ha en lav brukerterskel
                                Det må relativt enkelt kunne varmes opp, og ha tilfredstillende lufting/ventilasjon.
                                Det bør ha så lav termisk og visuell signatur som mulig
                                Det må kunne brukes av både et 4-6-8 og 10 manns lag (patruljer, strv-mannskap, inf-lag osv)
                                Det må virke i temperaturer fra -40 til +15, og bør kunne settes opp av to mann med vindvotter på.
                                Enheten bør være tilpasset for kamuflasje på forhånd (hemper, forsterkede stenger o.l.)
                                Åpningene bør gjøres større enn hva som idag er vanlig på patr.telt.

Sikkert ting mange andre har tenkt på, men dette er det første som faller meg inn.
                                Jeg foreslår en ny teltduk av den selvsagte grunn at det er den mest fleksible løsningen, og kan brukes av alle, fra jegere til stjernegriser. Slik knappeteltet fremstår i dag er det imidlertid belemret med enkelte utfordringer.

Utfordring: Teltet lekker vann, særlig når man vender en av dukene feil vei. Sistnevnte er fort gjort, særlig i mørke.
                                Løsning: Produsér duken i ett stykke vanntett stoff uten hverken sømmer eller luke.

Utfordring: Teltet er vanskelig å sette opp med votter på hendene. Mange velger å kneppe teltet før de setter i marsj, og litt av vitsen med knappeteltet er dermed borte. Det lekker lys og varme, samtidig som knappene reflekterer sollys.
                                Løsning: Bytt ut knappesystemet med plastklips og glidelås. Klipsene holder dukene sammen, mens glidelåsene holder på lyset og varmen. Lufting oppnås ved å åpne glidelåsen, noe som kan gjøres inne i teltet. Teltoppsettet vil naturligvis gå mye raskere. Det presiseres imidlertid at klipsene må tåle kulde, samt at glidelåsen må være solid.

Utfordring: Knappeteltet er dårlig kamuflert, særlig vinterstid.
                                Løsning: Gi duken to sider. Den ene siden er hvit, den andre i skogkamuflasje. I tillegg til å være nesten usynlig på snø, vil teltet være mye lysere innvendig sommerstid.

Utfordring: Teltet trenger trær eller ski for å settes opp på en hensiktsmessig måte.
                                Løsning: Fest hemper eller sy spor til teltstenger av typen som brukes i tunneltelt, altså sammenleggbare, hule stenger med strikk i midten.

Utfordring: Duken har en tendens til å ødelegges.
                                Løsning: Velg kvalitet.

Utfordring: Knappeteltet erstatter ikke lagstelt grunnet manglende pipeåpning for teltovn.
                                Løsning: Produsér én spesialduk med pipeåpning per teltovn.

Comment

Opprinnelig skrevet av YRH
                                  ...
                                  Å herregud. Hvis bare det hadde vært sjangs i helvete for at dette ville bli gjennomført. Da hadde jeg fått stå. :P
                                  HVUV vår 08
                                  Si vis pacem, para bellum!

Comment

Utfordring: Teltet er vanskelig å sette opp med votter på hendene. Mange velger å kneppe teltet før de setter i marsj, og litt av vitsen med knappeteltet er dermed borte. Det lekker lys og varme, samtidig som knappene reflekterer sollys.
                                    Løsning: Bytt ut knappesystemet med plastklips og glidelås. Klipsene holder dukene sammen, mens glidelåsene holder på lyset og varmen. Lufting oppnås ved å åpne glidelåsen, noe som kan gjøres inne i teltet. Teltoppsettet vil naturligvis gå mye raskere. Det presiseres imidlertid at klipsene må tåle kulde, samt at glidelåsen må være solid.
                                    Dårlige erfaringer med plast og glidelås på vinterstid. Finst nok plastklips som tåler kulde og som er solide, men de koster nok desverre alt for mye. Og å sette sammen en glidelås med votter på er like vanskelig som å kneppe opp et telt med votter.
                                    Har uansett dårlige erfaringer med glidelåser, faller fra hverandre, klikker etc. KISS...

Et bedre alternativ er knapper i matt metall.

Comment

Interessant, men:
                                      Utfordring: Teltet lekker vann, særlig når man vender en av dukene feil vei. Sistnevnte er fort gjort, særlig i mørke.
                                      Løsning: Produsér duken i ett stykke vanntett stoff uten hverken sømmer eller luke.
                                      Da fjerner du muligheten til å stikke en OP-kikkert, et gevær eller kamera ut av luka.

Løsning: Gi duken to sider. Den ene siden er hvit, den andre i skogkamuflasje. I tillegg til å være nesten usynlig på snø, vil teltet være mye lysere innvendig sommerstid.
                                      Gamle, tyskproduserte teltduker hadde nettopp en slik kamuflasje.

Trenger vi egentlig teltduker? Hva med hensiktsmessige lags-/patruljetelt, supplert med fjellduker til enkeltmann?

Comment

Interessant, men:
                                        Da fjerner du muligheten til å stikke en OP-kikkert, et gevær eller kamera ut av luka.

Gamle, tyskproduserte teltduker hadde nettopp en slik kamuflasje.

Trenger vi egentlig teltduker? Hva med hensiktsmessige lags-/patruljetelt, supplert med fjellduker til enkeltmann?
                                        I fgtj hadde vi aldri med oss enkeltduker i sekken, og hadde alltid teltet ferdig kneppet før vi reiste på øvelse.
                                        Trenger egentlig ikke en teltduk per mann, er mest hensiktsmessig med et lagstelt, men det må vere et telt som er like lett /lettere enn en 7duker, og som tar mindre/like mye plass.
                                        En fordel teltduker har over et ferdig telt er at det lett kan tilpasses et lag på uavhengig av hvor mange personer det er , alt etter hvor stort det er. Men vi trenger egentlig ikke dette, da de fleste lag er rundt 8mann uansett.

Comment

Å gå for en modernisert teltduk gir noen fordeler:

Man kan fordele vekt bedre ved marsj over lengre avstander (er ikke alltid man faktisk er motorisert)

Kan brukes til å lage nødbivuakk hvis man blir adskilt fra laget

Kan brukes til å lage regnskydd for vaktpost + kamuflasje

Bare fantasien setter grenser ved teltduken, ved ett lagstelt/patruljetelt så har du bare ett telt. Og blir det ødelagt, så fryser alle ræva av seg. Om 1 teltduk går fyken så gjør det ikke noe, for man kan lage en 5 duker istedet for 7-dukern. Man slipper også å bekymre seg for ødelagte stenger ol.

Det ligger veldig mye verdi i fleksibiliteten til teltduken, og håper den verden ikke blir nedvurdert pga lite fancy løsning. Men den må oppgraderes med tanke på stoff/kvalitet/vannmotstand/flammemotstand ol. Hva med å bruke jervendukstoffsak, med forsterkning rundt hele kanten, i form av teltduken?

God sovepose + jerventeltduk skulle gjort det mulig for overnatting hvorsomhelst.

Comment

Vedr teltløsning.

Det virker som om jervenduken har mange av de egenskapene som dere ser etter i et telt. Hva med å lage en jerven som kan brukes som både telt ala kneppersen og som bivisekk, kanskje med ett annet snitt.

Jerven lagde et tomannstelt en gang i tiden vet jeg. Men dette var med innertelt og endestykker, som ikke er helt det man ser etter. Hovedduken het Multimate eller noe sånt, med avtagbart fòr. Denne duken var det også kanaler til teltstenger, bardunfester og løkker til plugger

Glidelåsen til jerven funker helt fint på vinteren også

GJ

Comment

hehe

Jeg leste hele tråden unntatt siste innlegget som jo var i samme gata. Tanken er god i alle fall

GJ

Comment

Opprinnelig skrevet av Gammel jeger
                                                hehe

Jeg leste hele tråden unntatt siste innlegget som jo var i samme gata. Tanken er god i alle fall

GJ
                                                Smarte hjerner tenker likt

Jeg liker snittet til teltduken godt, siden det er så anvendelig. Og med samme snitt m/ jervendukstoff m/ avtagbart innerfor. og kanskje heavy-duty glidelås i tillegg til knapping så hadde man kommer ganske så langt. Men få norsk-kamo på dukene. blir litt mistenkelig med "steiner" overalt i skogen (ref jervendukens fjellcamo)

Comment

Jeg liker tanken på en moderniser teltduk, gjerne i en Jerven-variant. Hvis den kan lages med sommer-kamo på en side og vinter-kamo på den andre så er det toppers. Mulig så bør en slik duk være et lite hakk større enn dagens, slik at den fungerer bedre som tarp/bag for enkeltmann.

Muligens off-topic, men denne lille saken her gjør ofte dagen min mye bedre på øvelser: http://www.jordan.no/no/Munnhygiene/pro ... ordan-GO-/ :-)

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Comment

Jordan GO! er bra saker ja.

Skogsfolk må selvsagt ha den i denne fargen:

Comment

Vannrensere og avsaltere er vel noe som per nå går under avdelingsinnkjøp til enkelte avdelinger med ekstraordinære behov og midler. Hva med å innlemme enten en vannrenser enkeltmann i f.eks. Fagsats ISTAR/Fagsats Jeger/Noe i den dur, eller ha en vannrenser på lagsnivå til å serve en gruppe på på rundt 8 mann? Dette er ikke materiell som alle i Forsvaret trenger, men er mer myntet på dem som er ute lenge på egenhånd osv. osv., dere kjenner regla. Dette tenkt både som en nødløsning dersom en går tom eller på annen måte "mister" vannet en har med seg på oppdrag, eller som en måte å lette på lasten i vannrike omgivelser ved at en slipper å drasse på alt vannet i sekken selv.
                                                      Sveitsiske Katadyn er vel mer eller mindre markedslederne på denne typen kit, og de leverer filtre, kjemiske renseløsninger og avsaltere i alle fasonger og størrelser.

Selv har jeg i lengre tid brukt en Katadyn Pocket når jeg har vært turist og på tur i land med kjedelige vannforhold, og har den også med ut på jobb. Den er så effektiv at en kan stikke prefilteret i det verst tenkelige og grønne pytthelvetet og få helt rent og velsmakende vann ut. Som navnet sier er dette et filter for enkeltmannen, den er hverken stor nok eller har nok output og levetid på filteret til å serve mer enn èn mann i lengden.
                                                      For gruppen har man Katadyn Expedition, som egentlig bare er en større utgave av Pocket. Den leverer vel 4l/min og veier 5kg. Denne har sågar NATO nummer også, så kan jo se ut som at noen i NATO-systemet bruker greia, og at den således er prøvd og funnet i orden av Noen Andrè for militært bruk: 4610123490574

Levetiden på filtrene står oppført i cirka-tall på de respektive sidene til disse filtrene. Etter en del bruk blir filtrene ganske skitten. Disse renses da ved å skrape av dritten med medfølgende pussekluter. Da filtrene er keramiske blir disse med tid pusset ned når man renser dem. Det følger med en tolk til renserne, og når tolken sier det er på tide å bytte ut filteret så tar dette kun kort tid.
                                                      Drift og kostnader av vedlikehold er således ikke all verden på disse greiene, noe jeg regner med er en vesentlig faktor i en anskaffelsesprosess.

Det samme jeg har skrevet over gjelder også avsaltere. Avsalting er en annen og mer komplisert prosess enn det å "bare" rense vannet, altså kan man ikke bruke en vannrenser for å filtrere ut saltet fra saltvann. Katadyn leverer flere forskjellige typer avsaltere også, både manuelle og elektriske (f.eks. som kan kobles til en evt. 12v på en påhengsmotor). Det største "problemet" med avsaltere er at dem har en langt lavere output enn vanlige rensere. Den er faktisk så lav at avsaltere nok kun kan anbefales som nødutstyr dersom man går tom for vann til sjøs eller på et ferskvannsfattig landområde.
                                                      På den manuelle siden har man disse:
                                                      Katadyn Survivor 06 er for enkeltmannen. Leverer som det står på siden 0.89L/timen
                                                      Katadyn Survivor 35 er den større utgaven for å serve gruppen/laget. Den veier 3.2kg og leverer 4.5L/timen.

Av elektriske avsaltere har Katadyn seks stykker en kan velge imellom, utifra krav til størrelse, vekt, throughput etc. etc:
                                                      http://www.katadyn.com/en/katadyn-produ ... survivors/
                                                      Elite Som En Trensoldat

Comment

Ad avsaltere finnes det mye bra beregnet til bruk i seilbåt. Også bygget slik at Ola nevenyttig skal være i stand til å fikse den enkelt.
                                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av lexmyr
                                                          Jordan GO! er bra saker ja.

Skogsfolk må selvsagt ha den i denne fargen:
                                                          http://www.sh-produkter.no/brush1.html

Denne er heller ikke så dum... Har et par pappesker i kjelleren med 1. gen-versjon.
                                                          "Det er ikke noe som er permanent her i livet, bortsett fra endring." - Heraclit, 540-480 f Kr

Comment

Re: P 4014 - Utholdenhet

US Army prøver nå ut nye kamuflasjemønstre for soldater.

En bataljon blir utrustet med MultiCam, en annen med UCP-Delta.
                                                            MultiCam brukes i dag blant en del spesialstyrker, mens UCP-Delta er en videreutvikling av dagens digitale mønster, men med større innslag av coyote-brown i tillegg til grå og sand.

US Army har ennå ikke bestemt seg for om de skal prøve å finne ett mønster som dekker alle behov, eller bruke forskjellige mønstre i forskjellige omgivelser, som USMC.

(Kilde: Jane's Defence Weekly 23 September 2009, side 10).

Comment

Re: P 4014 - Utholdenhet

I mine øyne så tror jeg ikke UCP-D har noen sjanse, de som har valgt fargene har tydligvis ikke fulgt med i timene om hvorfor Multicam er bra, det er fargekombinasjonen som gjør det. UCP-D har vel per dags dato altfor mye grått i seg til å ha noen særlig effekt, og ingenting grønt.
                                                              UCP med fargene tan, od og cb (brunt) tror jeg ville fungert mye bedre som en "universal camo", enn det UCP og UCP-D gjør.

MC finnes også som COTS (commercial off the shelf, altså butikk vare) som gir MC en mye større sjanse enn UCP-D vil jeg tro.

Av vår camo, så har jeg ikke noen særlig formeninger, pga. ingen turer i sandkassa og positiv erfaring med skogsversjonen.
                                                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Working...
                                                              X