Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

P 5431 - Leopard 2 - Levetidsforlengelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: P 5431 - Leopard 2 - Levetidsforlengelse

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Er det så dumt spørsmål da?
    Nei. Det er hele hensikten med forumet å drøfte slike spørsmål. Det hadde blitt kjedelige dager hvis alle skulle sittet hver for seg med Google
    Beidh a lá leo

Comment

Ok, siden dere får sand under forhuden så la meg forklare.

Dette forumet sliter med at de fleste brukerne tilhører facebookgenerasjonen, dvs. at man stort sett sitter å ser ting passivt mens man synser og fjaser.
      Dette manifesterer seg gjerne i at om noen gidder å finne informasjon og legge frem kilder så fører det stort sett til en hel mengde synsing uten å komme med noe vettug tilbake.
      Orginalposteren som da gadd å finne informasjon må således finne nye kilder for å motbevise mimreklubben attenhundreogvindvott sin facebooksynsing.

Så er det også slik at alt man diskuterer på dette forumet bør finnes i åpne kilder, brorparten av dette igjen finnes på internett.
      Selv om Google en ondskapen selv så klarer de å indeksere store deler av internett.
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

De Nederlanske Leo'ene ble kjøpt av Finnland,og de tyske vognene(var ikke det A7?)var plutselig ikke tilgjengelige lengre.
        Å oppgradere A4 vogner er vel i det store og hele omtrent like dyrt som å kjøpe nytt,og like tidkrevende.
        https://defense-update.com/20140119_..._leopards.html
        Last edited by mailman; DTG 150041A Nov 18, . Begrunnelse: Google+link.
        When in doubt,empty your magazine.

Comment

Jeg stemmer på det politiske partiet som vil bevilge penger til Leo A7..!
          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Spania og Hellas har heholdsvis A6 og A7 produksjonslinjer klare.
            Om Tyskerne gir dem lov kan vi kjøpe fra dem mot litt sletting av gjeld.
            Død ved Kølle!

Comment

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
              Ok, siden dere får sand under forhuden så la meg forklare.
              Ingen her har sand under forhuden, eller for den saks skyld andre steder. Dersom du med dette mener å insinuere at noen av innleggene på denne tråden er skrevet med utgangspunkt i sårede følelser og forslått stolthet, så fremstår ditt eget innlegg #32 som den sterkeste kandidaten.

Siden temaet først er oppe, la meg klargjøre en del ting rundt milforums policy som har vært oppe til diskusjon gjentatte ganger: Terskelen for å delta i diskusjoner på dette forumet skal være lav. Det stilles ingen særskilte krav til bakgrunn eller bakgrunnskunnskap om de tema man ønsker å diskutere, og enhver som ønsker å stille spørsmål står fritt til det. Å stille spørsmål av den typen Voodoo har gjort er ikke bare tillatt, det er fra forumets side både velkomment og ønskelig, da - som Voodoo helt korrekt påpeker - det nettopp fremmer diskusjon. Vi oppfordrer derfor alle brukere til å gjøre nettopp det. At svarene selvfølgelig må være i samsvar med Opsec er nå så - men det er ikke noe hinder for å stille spørsmål.

Du personlig må selvfølgelig gjerne mene noe annet. Men du snakker ikke på vegne av milforum. Det er det admin, og i hans fravær Battle Captains og moderatorer som gjør. Og milforums policy er i samsvar med det som fremgår av dette innlegget. Dine egne meninger er nettopp det - dine egne meninger. Hvis hensikten kun har vært å henvise brukere til andre kilder, så er det naturligvis helt i orden. Men hvis - som innlegg # 32 kan gi inntrykk av - du mener at det er problematisk at brukere stiller spørsmål av den type Znuddel gjorde, så kan du innfinne deg med at dine meninger ikke er i samsvar med milforums policy, og komme til ro.

Edit: Znuddel skal selvfølgelig være Voodoo
              Last edited by Bestefar; DTG 151420A Nov 18, .
              Beidh a lá leo

Comment

Spania og Hellas har heholdsvis A6 og A7 produksjonslinjer klare.
                Om Tyskerne gir dem lov kan vi kjøpe fra dem mot litt sletting av gjeld.
                Så lenge kvalitetskontrollen er god på de aktuelle stedene,må jo dette være en grei løsning.
                When in doubt,empty your magazine.

Comment

Nå skal ikke jeg dra dette videre i gjørma da det var jeg som startet flåset.

Men hvor er det jeg kritiserer Znuddel?
                  Han er jo det diametralt motsatte av min utblåsning. Han er jo en av brukerne som kommer med informasjon.
                  Kan heller ikke se at han har postet i denne tråden.

Og den eneste gangen jeg har tenkt at jeg snakker for flere enn meg på dette forumet, er under en post hvor jeg adresserte styrk Heimevernet angående dette forumets anonymitet.
                  Død ved Kølle!

Comment

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                    Så lenge kvalitetskontrollen er god på de aktuelle stedene,må jo dette være en grei løsning.
                    Jeg tror Store deler av leveransen til Qatar ble produsert i Hellas.
                    Regner med at Qatar har leid inn dyre konsulenter til å sjekke over levert materiell.

Men, det kan hende at alle bestillinger av Leopard skal gjennom tysk godkjenning, og ordrekontor.
                    Død ved Kølle!

Comment

Ref. "metadiskusjon"; jeg kan være tynnhudet selv, men her kom det faktiske et innlegg med en form for svar. Jeg synes man får tåle såpass. Mannen uten underbukser har sin egen stil, og det setter iallefall jeg pris på.

Comment

Tror du tenker på noen andre enn meg [MENTION=13943]Bestefar[/MENTION]?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Beklager, Znuddel skal selvfølgelig være Voodoo. Og den diskusjonen er nå avsluttet.
                          Beidh a lá leo

Comment

Jeg tror Store deler av leveransen til Qatar ble produsert i Hellas.
                            Regner med at Qatar har leid inn dyre konsulenter til å sjekke over levert materiell.

Men, det kan hende at alle bestillinger av Leopard skal gjennom tysk godkjenning, og ordrekontor.
                            Vi får håpe at det siste er tilfelle, dersom det skulle bli aktuelt å kjøpe Leo som er produsert utenfor Tyskland.

Comment

Med tanke på hva tysk forsvarsindustri har levert de siste 10 åra så kan det hende det heller er andre veien.
                              Død ved Kølle!

Comment

Om prisen på nye bergere skal tas inn som en forutsetning så vil vel grunnprisen på å erstatte dagens A4 ligge på en isj 60mill per stk (da med delelager?) Og da blir vognene før RTV /BTV har fiklet de til norsk modell på en 2mrd... og rammen var vel satt til i underkant av 4mrd for hele prosjektet
                                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Comment

Steik. Her gikk jeg tydeligvis glipp av litt drama[emoji16]

Skjønner deg godt [MENTION=18088]Kdo_Under[/MENTION] men når jeg googler ting så er det stort sett kjedelige svar som dukker opp. For meg har det større betydning når slike som deg skjærer gjennom tåken og setter ting i kontekst ispedd egne erfaringer og meninger og gjerne avslutter med en hardtslående konklusjon.

Selv om jeg er over middels interessert så har jeg trøtnet litt på LeoII fordi det føles som der finnes flere varianter og alternativer enn selv det Russland har spydd ut av Mig-29 og Su-27.
                                  Artillery is the God of War

Comment

Mer stridsvogn: https://nye-troms.no/ytringer/vapenh...inget/19.10201
                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Forsvarsdepartementet (FD) har gitt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i oppdrag å lage en konseptvalgutredning (KVU) om Norge skal kjøpe nye stridsvogner og eventuelt hvilke. Men hverken FFI eller FD ønsker å gi detaljer om oppdraget og når utredningen eventuelt skal være ferdig.

https://www.aldrimer.no/ny-stridsvog...ng-na-hos-ffi/

Comment

Utredningen ligger nok i de beste hender hos Diesen.
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Kanskje vi like greit skulle skrive utredningen på russisk.

Comment

Nja. Diesen har mange gode tanker, og han har sannsynligvis rett i at det, dersom premisset er at vi ikke får noen økning i forsvarbevilgningene, er fornuftigst å IKKE anskaffe stridsvogner. Da får vi benytte ISTAR og langrekkende presisjonsild for å påføre invasjonsstyrkene så store tap at det eskalerer til en krig hvor NATO blir involvert. Jeg er også enig med ham i at dagens situasjon, med et fåtall stridsvogner på Rena og Setermoen er lite fornuftig gitt at fi mest sannsynlige handlemåter er enten en regulær invasjon av Finnmark eller begrensede, hurtig utførte angrep mot våre interesser f eks på Svalbard. Det jeg derimot ikke er enig i er premisset at "ethvert forsvarsbudsjett er stort nok". Vi får jobbe for å få en stor nok konvensjonell Hær til at vi har duellkapasitet, og så flytte den til Finnmark med det som trengs av luftvern og artilleri, som diskutert på andre tråder.

Comment

Problemet med ISTAR-fokuset til Diesen* er i en situasjon der fienden agerer asymmetrisk.

Et par bataljoner på motorsykkel og diverse Hiluxkopier gjør det umulig å ha nok avstandslevert ammunisjon til å stoppe brorparten av FI.

Videre så er da valget av K9 fremfor andre våpensystemer rimelig dødfødt om vi ikke skal ha en mekanisert struktur.
                                              Det samme gjelder luftvernsystemer på FFG chassis.

Jo, og hvordan ser da Diesen for seg å;
                                              Transportere disse ISTAR avdelingene ut i teig? Bell uten andre egne under blir en kort affære.
                                              Faktisk ha nok kampfly til å forsvare Finnmark, og levere nok våpen mot overflaten på samme tid som man må ha 24 timer beredskap rundt Ørlandet.
                                              Klare å ha nok ISTAR kapasitet til å ta tap, tap vi får fordi det ikke er nok luftoverlegenhet til å sike at ikke disse blir oppdaget av billige GMTI/SAR radarer.
                                              Klare å levere sambandsdekning som er tilstrekkelig sikker når det ikke kan finnes faste installasjoner i teig.

Tipper vi ender på en struktur som i dag jeg.
                                              CV 90 og M113 avleggere ++
                                              Uten stridsvogner.
                                              4 magre bataljoner spredt utover.
                                              Et prosjekt på å sette 120mm på CV90 som aldri blir noe av.

*Nå skal jeg være stygg å si at han ser for seg en 21. århundre versjon av 1926 doktrinen til den franske hæren. Som funket eksepsjonelt bra når alt klaffet, Tyske avdelinger i 1940 som løp inn i dette ble stoppet som av en murvegg.
                                              Hvordan det ser ut når det ikke klaffer kan vi lese i historiebøkene.
                                              Død ved Kølle!

Comment

Kjetil Stormark lufter sin frustrasjon over regjeringens prokastinering.

https://www.aldrimer.no/europa-ruste...s-norge-noler/

Comment

Peak Stormark.

Starten av bloggposten.
                                                  Hæren må få nye stridsvogner av tysk type fordi det er det våre allierte bruker.

Mot slutten av samme bloggpost
                                                  Doble marinen, styrk heimevernet! 9.April er rundt hjørnet! Mwaaaaaaaa!!!!!
                                                  Død ved Kølle!

Comment

Slike plattformer man ser for seg i fremtiden?
                                                    https://www.businesswire.com/news/ho...c-Antitank-HMG

Comment

Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
                                                      Slike plattformer man ser for seg i fremtiden?
                                                      https://www.businesswire.com/news/ho...c-Antitank-HMG
                                                      Mange mener det, jeg tror dette blir som med alle våpensystemer som har blitt innført siden kanonen.

Det blir ett supplement.

Men at slike ting kommer til å bli like vanlig som MB240 i fremtiden er rimelig sikkert.
                                                      Død ved Kølle!

Comment

Forsvaret «glemte» å fornye viktige rammeavtaler for kjøp av reservedeler til Hærens stridsvogner. Først for noen måneder siden ble problemet grepet fatt i, erkjenner en forsvarstopp, men reservedelene lar vente på seg.

https://www.aldrimer.no/glemte-a-fornye-rammeavtaler/

Comment

Prosjektet står ikke lenger i FAF, men det er faktisk vedtatt en levetidsforlengelse av eksisterende stridsvogner. Vet dog ikke hvilket prosjekt det kjøres under.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                                            Prosjektet står ikke lenger i FAF, men det er faktisk vedtatt en levetidsforlengelse av eksisterende stridsvogner. Vet dog ikke hvilket prosjekt det kjøres under.
                                                            Prosjekt 5050, Hovedkampsystem Lepoard 2, er en nøktern oppgradering av Hærens Leopard 2A4 NO stridsvogner, og skal tilføre Hær​​en en fleksibel og moderne stridsvogn for bruk i hele konfliktspekteret.

https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...g-av-lepoard-2

Comment

Fra Prop 1S. 2019-20
                                                              5050 Hovedkampsystem Leopard 2
                                                              Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 337 S (2014–2015) til Prop. 113 S (2014–2015). Prosjektet skal tilføre Hæren 36 oppgraderte stridsvogner av typen Leopard 2. I til-legg skal prosjektet levere to vogner for utdanning. Løsningen baseres på ombygging av eksiste-rende stridsvogner gjennom å videreutvikle mine- og ballistisk beskyttelse, økt ildkraft, nye senso-rer og digitaliserte systemer.
                                                              Hærens Leopard 2 stridsvogner vil, uten oppgradering, nå sin tekniske levealder rundt 2020. En rekke av delsystemene i vognen har behov for oppgradering eller utskifting. For å kunne opprett-holde stridsvognene som et effektivt og relevant våpensystem for å møte fremtidens konvensjonelle og asymmetriske trusler er modernisering helt nødvendig.

Prosjektet, slik det opprinnelig var planlagt, beskrevet over, ble vedtatt stanset gjennom behand-lingen av Innst. 50 S (2017–2018) til Prop. 2 S (2017–2018). Dette var basert på faglige anbefa-linger fra Landmaktutredningen, som konkluderte med at den planlagte oppgraderingen ikke ville gi tilstrekkelig kampkraft og beskyttelse sett i forhold til utviklingen i trusselen fra moderne ammunisjon og våpensystemer.
                                                              Det planlegges nå i stedet med en anskaffelse av stridsvogner fra 2025 i en prosess der flere alter-nativer inngår. Det vises til omtale under fremtidige prosjekter.
                                                              Det opprinnelige prosjektets pris- og valutajusterte kostnadsramme var 3 006 mill. kroner, inkludert usikkerhetsavsetning og merverdiavgift.

Eksisterende stridsvogner vil bli gitt en levetidsforlengelse for å opprettholde kapasiteten inntil nye stridsvogner er på plass. Levetidsforlengelsen vil bli gjennomført innenfor rammene av prosjekt 5050. Kostnadsrammen for levetidsforlengelsen er beregnet til om lag 230 mill. kroner, inkludert merverdiavgift, en avsetning for usikkerhet og gjennomføringskostnader. Den videre oppfølging av prosjektet vil bli gjort av Forsvarsdepartementet som et kategori 2-prosjekt, jf. beskrivelse av kate-gorier i pkt. 4.1.
                                                              Svolten og tyst, samband fyst

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 654
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 654
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 450
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 450
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 66 Innlegg: 2.900
                                                              Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
                                                              66 2.900
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                              30 492
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.842
                                                              1.054 33.842
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.350
                                                              395 28.350
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.882)
                                                              Tema: Asia (102/4.213)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 206 Innlegg: 261
                                                              206 261
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              93A
                                                              FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              av 93A
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg: Ledelse
                                                              9 179
                                                              93A
                                                              Ledelse
                                                              av 93A
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              pioff
                                                              Den store PI-tråden
                                                              av pioff
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                                              93 6.070
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X