Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4005 - Middelstungt maskingevær

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: P 4005 - Middelstungt maskingevær

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Jeg vil gå lenger, og si at det i det store og hele bare har masse fordeler sammenliknet MG3. De få tingene, rettere sagt detaljene MG3 har fordeler på kontra FN-MAG er småplukk som fint lar seg remediere/implementere på FN-MAG aftermarket.

MG3 er, sett med dagens øyne spesielt, IMHO et dårlig våpen som skulle ha vært pensjonert for mange, mange år siden.

Spesielt de på den "andre siden", som slipper å bli utsatt for den høye skuddtakten og de hurtige pipeskiftene, er nok fornøyd med at MG-3 er utfaset.

Ingen trær vokser dog inn i himmelen, mye ammo må/måtte selvsagt medbringes, og skytteren måtte være god for ikke å sløse ammo. Uansett et særdeles bra våpen, til å være konstruert i 1942.

Erstatteren fremstår som et mye "kjedeligere" våpen, uten noen egentlig spisskompetanse.

Kommentér

Med begrenset hands-on med MAG, og noe mer med MG3, kan jeg knapt tenke meg hvorfor noen skulle foretrekke MG3. Bortsett fra denne kultstatusen våpenet, uvisst av hvilken grunn, har fått.
      "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Det ble bare anskaffet et lite antall FN MAG, og prosjektet ble ikke gjennomført i den skalaen det var tiltenkt, så vidt jeg vet.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
          Med begrenset hands-on med MAG, og noe mer med MG3, kan jeg knapt tenke meg hvorfor noen skulle foretrekke MG3. Bortsett fra denne kultstatusen våpenet, uvisst av hvilken grunn, har fått.

Kultstatusen har sammenheng med den ganske ekstreme skuddtakten, ca. 22 skudd pr sekund - kombinert med moderat vekt (for 1942). "Hitlers buzzsaw" (MG 42) skremte ganske mange på vestfronten i 1944/45, og MG 3 er stort sett det samme våpenet, i 7.62x51.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
            Kultstatusen har sammenheng med den ganske ekstreme skuddtakten, ca. 22 skudd pr sekund - kombinert med moderat vekt (for 1942). "Hitlers buzzsaw" (MG 42) skremte ganske mange på vestfronten i 1944/45, og MG 3 er stort sett det samme våpenet, i 7.62x51.
            Jada, det stemmer. Men det gjør det fremdeles ikke til et spesielt bra MMG. Heller tvert i mot. Så derfor kan jeg ikke forstå det. Ikke veldig mange som har hatt nedslag i stillingene sine og sagt: «Hah, det der er max 700 skudd i minuttet, jaggu godt det ikke er over 900!»

Men så har enkelte et fanatiker-forhold til AG3 også, ikke alt man skal forstå.
            "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
              Jada, det stemmer. Men det gjør det fremdeles ikke til et spesielt bra MMG. Heller tvert i mot. Så derfor kan jeg ikke forstå det. Ikke veldig mange som har hatt nedslag i stillingene sine og sagt: «Hah, det der er max 700 skudd i minuttet, jaggu godt det ikke er over 900!»

Men så har enkelte et fanatiker-forhold til AG3 også, ikke alt man skal forstå.
              Det her et jo o grenseland til blasfemi!!
              “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
              ― John Steinbeck

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
                Det her et jo o grenseland til blasfemi!!
                Blasfemiparagrafen ble heldigvis opphevet i 2015!
                two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Det er alltid noen som får bod i bamsen (takk Znuddel: for beste ting fra Bergen siden svartedauden) av å fantasere over at de er tyskere som meier ned russere.

At det er mindre relevant for å vinne krigen går dem hus forbi.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

MSPO 2019: ZMT offers UKM-2000PE machine gun to Norway

https://www.janes.com/article/90883/...-gun-to-norway

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...