Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4021 - Pistol

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

P 4021 - Pistol

Hvilken pistol bør Forsvaret velge for å erstatte den trofaste Glock'en?

Bakgrunn og overordnet målsetting:
    Prosjektet skal fremskaffe nye enhåndsvåpen til Forsvaret til erstatning for dagens beholdninger
    av denne kapasiteten.

Omfang:
    I utgangspunktet skal hele Forsvarets behov dekkes ved denne anskaffelsen.

Prosjektstatus: MP

Milepæler:
    Godkjent prosjekt: 2012
    Kontrakt: 2012
    Leveranse avsluttet: 2014

Kostnadsanslag:
    0-100 mill. kroner.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Desert Eagle?

Fra spøk til pistol: Hvorfor byttes Glocken ut? Hvilke pistoler bruker andre land som anskaffet pistoler relativt nylig? Noen av spesialstyrkene bruker USP, kanskje den kunne være en verdig kandidat? Iom. at den allerede er prøvd av forsvaret har de nok en del erfaringer med den.

Comment

Det at det blir lyst ut en ny runde betyr vel strengt tatt ikke at Glocken blir faset ut, bare at den på nytt må vise seg verdig.

Jeg har en kandidat jeg godt kunne tenkt meg å ha med i runden, men må bla litt gjennom noen gamle blader for å finne den. Vent, slutt.

Comment

Tviler på USPen er egnet som ny pistol for hele forsvaret.
        jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Comment

Det var rett og slett "SIG P220 Combat" jeg tenkte på.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bpl0ZJkikNA[/youtube]

Comment

Denne skjønte jeg ikke helt. P80 ble kjøpt inn i N tusener, tilstrekkelig til hele det store mob-forsvaret, for 20 år siden. Vi må da kunne rullere mellom lagring og bruk slik at de kan holde svært lenge før de blir slitt ut? Det er da stadig en moderne og grei pistol, som selvforsvarsvåpen for de som ikke skal noe tyngre, og som sekundærvåpen. P08 og P38 var da i bruk fram til slutten av 80-tallet, noen av P08-ene (i Norbatt I var vi utstyrt med P08!) var produsert under 1. verdenskrig og virket bra så sent som på 80-tallet, så levetid på pistoler burde da være så lang at P80 skulle kunne brukes lenge ennå.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Re: P 4021 - Pistol

Opprinnelig skrevet av Rittmester
              Hvilken pistol bør Forsvaret velge for å erstatte den trofaste Glock'en?
              Nye Glocker. Billig, slitesterk, lave vedlikeholdsutgifter, presis nok, hylstere og tilbehør er lett tilgjengelig hyllevare, ekstremt driftssikker.

Bestill med stålsikter denne gangen, så har vi pistoler i 30 år til.
              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
              - Dmitrij Boltenkov

Comment

Forsvaret kvittet seg med en del Glocker før man fant ut hvilken ubrukelig ammo
                de skulle fase inn.
                MVH.
                XM177A2

Comment

Det kan kanskje tenkes at man ønsker seg en pistol i samme kaliber som selvforsvarsvåpenet (MP7)? Dermed strømlinjeformer man logistikken og gir samme kapasitet til pistolen som til selvforsvarsvåpenet MTP gjennomslag i kroppspanser og virkning i målet? (Eller mangel på sådan, avhengig av hvem man spør.)

HK drev vel og utviklet en slik pistol (UCP?), men jeg tror ikke den har kommet forbi prototypestadiet.

Jeg vil fortsatt heller ha nye Glocker.
                  - Dmitrij Boltenkov

Comment

Jeg ser heller ikke poenget med denne anskaffelsen. I mine øyne burde man fase ut pistol i de fleste enheter og kun la de avdelinger som har tid og intern kompetanse utdanne på pistol.

For de fleste av oss har pistolen begrensede bruksområder, og er i mine øyne ikke verdt tiden det tar å bli god nok til å kunne nytte den effektivt.

Comment

Finnes det noen bra erstatning for glocken? Jeg liker min veldig godt av gode grunner og kan argumentere sterkt for at den er best hvis det er nødvendig.

Comment

Det finnes ufattelig mange pistoler som er bedre en Glock som operatørvåpen.
                        Men med tanke på hvilken fungsjon pistolen har for den gemene hop er Glocken helt i toppen.
                        Driftsikker robust sikker pr. i dag er det kun en negativ ting og si at holdbarheten med Miljøammo er dårlig. Glocken er i utgangspunktet et meget slitesterkt våpen og når ikke den tåler miljøammo tør jeg ikke tenke på hva levetiden på andre våpen blir med menne amunisjonen.

Men tilbake til tema og bytte ut Glocken er ingen fornuftig bruk av midler!!!!!
                        MVH.
                        XM177A2

Comment

Glock

Glock er en god pistol som fungerer bra.
                          Bakdelen med de glockene som finnes i systemet er at siktene er for grove og at det er for stor variasjon i hvor mye trykk en skal ha på avtrekket fra pistol til pistol.

Et meget godt alternativ er Smith and Wesson M&P 9 mm med 5" sleide. Der kan en velge mellom tre greps størrelser selv og anotomien på pistolen er relativt lik som på glocken, men med et besre avtrekk.
                          Når en først skal ha en pistol som sekundærvåpen så er det beste etter min mening en pistol i 45ACP.
                          M&P har en tilsvarende som 9mm i 45ACP og med 14 skudds magasin. Den er meget god...

"No mather how responsible he seems, never give your gun to a monkey"....

Comment

Re: Glock

Opprinnelig skrevet av sphinxer
                            Bakdelen med de glockene som finnes i systemet er at siktene er for grove og at det er for stor variasjon i hvor mye trykk en skal ha på avtrekket fra pistol til pistol.

Et meget godt alternativ er Smith and Wesson M&P 9 mm med 5" sleide. Der kan en velge mellom tre greps størrelser selv og anotomien på pistolen er relativt lik som på glocken, men med et besre avtrekk.
                            Når en først skal ha en pistol som sekundærvåpen så er det beste etter min mening en pistol i 45ACP.
                            M&P har en tilsvarende som 9mm i 45ACP og med 14 skudds magasin. Den er meget god...

"No mather how responsible he seems, never give your gun to a monkey"....
                            Nå er ikke standardsiktene noe bedre på S&W M&P enn de er på Glocken, så det argumentet bortfaller.
                            Grepet kan man effektivt bygge om med litt Griptape og gummi, ( riktignok bare større.. ).
                            Når det kommer til .45 eller 9 mm så er vel det et tema som til og med gudene er uenig om, så det skal jeg ikke diskutere.

Alt i alt mener jeg at det ikke er nok å hente på å bytte fra Glock til S&W til at det skal være verd det..

Comment

Er ikke noe poeng å bytte ut P80, like greit å kvitte seg med den siden Hæren ikke har noen bruk for en Pistol i det hele tatt.
                              Er ikke noe vits å utstyre Soldater med pistoler, da rekevidde,kaliber og slagkraft på en pistol er alt for lav til å kunne brukest effektiv i noen form for strid, like greit å ha 2 ekstra magasin til Hovedvåpen, eller en MP7 eller kort Hk416.
                              De eneste som kunne trenge en Pistol er støttemanskap som vognfører, medic og slike, men de kan like godt utstyres med en MP7, da størrelsen på den ikke er så veldig mye større enn en P80, og den har en mye bedre slagkraft og rekevidde enn en P80.

Men så er jo det alltid de som prøver å argumentere for Pistol som "backup" om du skulle få klikk.
                              For å si det sann, har du en FI på over 50m avstand med Ak, og du får klikk på hovedvåpenet, så vil ikke en pistol hjelpe så stort. Og å utbedre klikk tar uansett omtrent like lang tid som å trekke pistolen.

Comment

Diskusjonen om berettigelsen av pistol i diverse avdelinger og for ulike tjenestestillinger (og ganske mye om skyteteknikk) har vi alt en annen tråd for:

http://milforum.net/forum/viewtopic....er=asc&start=0

Jeg tror nok at det fortsatt er nisjer hvor pistolen er berettiget, og at vi kan holde denne tråden til å diskutere hvilken pistol det skal være. Selv om jeg tenderer til å være enig i at det har gått inflasjon i pistolbevæpning fra 90-tallet og utover.
                                - Dmitrij Boltenkov

Comment

Mener å huske at NATO-land ikke har lov å ha større pistol-kalibre enn 9mm i sine væpnede styrker pga en eller annen standardiseringsavtale etablert på 80-tallet. Dette er vel hvorfor USA gikk vekk fra sin gode gamle Colt .45 og over til Beretta 9mm pistol.

Forresten, en liten digresjon som svar gjerne kan sendes til meg på PM dersom admin/moderatorene mener det ikke hører hjemme her: Hvorfor gikk vi bort fra den gode gamle Kongsberg-Colten i 11.25mm som pistol etter krigen og heller brukte gamle Walther P38 pistoler i 9mm som tyskerne hadde lagt igjen? 11.25mm må da være et mer slagkraftig kaliber?

Comment

Opprinnelig skrevet av Eeo
                                    Mener å huske at NATO-land ikke har lov å ha større pistol-kalibre enn 9mm i sine væpnede styrker pga en eller annen standardiseringsavtale etablert på 80-tallet. Dette er vel hvorfor USA gikk vekk fra sin gode gamle Colt .45 og over til Beretta 9mm pistol.

Forresten, en liten digresjon som svar gjerne kan sendes til meg på PM dersom admin/moderatorene mener det ikke hører hjemme her: Hvorfor gikk vi bort fra den gode gamle Kongsberg-Colten i 11.25mm som pistol etter krigen og heller brukte gamle Walther P38 pistoler i 9mm som tyskerne hadde lagt igjen? 11.25mm må da være et mer slagkraftig kaliber?
                                    NATO land har lov å bruke andre kaliber enn 9mm, men er "oppfordret" til å bruke 9mm NATO på grunn av at NATO styrkene da kan samkjøre logistikken om det skulle bli nødvendig.
                                    Samme grunn til at norge nylig skiftet til 5.56 NATO, og anskaffet 7.62 NATO i sin tid.
                                    Men .45 cal er fortsatt i bruk i USA, i for eksempel i USMC og andre avdelinger.

Grunnen til at Norge gikk over til P38 etter krigen isteden for Kongsberg colten vet ikke jeg helt, men så vidt jeg husker var ikke Kongsberg colten produsert i et alt for stort opplag, og jeg vil tro det var nok av Lugere i Norge etter krigen. Så var nok et økonomisk spørsmål.

Comment

NATO standardisering har ikke noe med maks størelse å gjøre, man mått eholde seg på 9x19mm
                                      Prøv wiki.
                                      Først var det fordi 9mm var billigere og den var "den samme" som ble brukt i våre maskinpistoler.
                                      Deretter fordi vi var medlemmer av NATO og måtte følge standaren vi også
                                      Død ved Kølle!
                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Forsvaret brukte brukte mye rart kamret i 9x19mm etter krigen:
                                        P08 Luger
                                        Browning High Power
                                        Walther P38 før- og etterkrigsprodusert. (Kavaleriet)
                                        Lahti
                                        MP-40 (Infanteriet)
                                        Suomi. (KA hadde disse frem til rundt årtusenskiftet)

Senere:
                                        MP5
                                        P80

Kongsberg M1914 var i bruk av Sjøforsvaret frem til (minst) 80-tallet.

Comment

Det er vel ikke bare "slagkraft" som betyr noe. Da skulle alle hatt "håndkanon". Det vesentlige var vel hva som var brukbart og som man hadde store mengder av på lager. Tyskerne etterlot seg store mengder Walther P38, Luger P08 samt Kongsberg-Colter. Hvis jeg husker rett, var det Sjøforsvaret som overtok Coltene (11,25 mm) og hadde dem som standardpistol, i hvert fall til slutten av 1970-tallet. Hæren brukte Walther P38 i stående avdelinger og P38 og P08 i mob-avdelinger (slik at alle med pistol hadde samme type i hele bataljonene, i NORBATT I brukte vi f.eks. P08 Luger). Luftforsvaret brukte P38; jeg tror det ble kjøpt inn en god del nyproduserte versjoner av P38 (P1) til Luftforsvaret fordi det ikke var nok av krigsetterlatenskaper.
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Coltene ble helt riktig omfordelt til Sjøforsvaret etter krigen men også vår nye fjerde forsvarsgren la beslag på endel Colter.
                                            Forsåvidt finnes det fremdeles håndvåpen i systemet i 11,25mm fremdeles men primærombevepningen i Sjøforsvaret var nok i slutt 80 beg. 90 tallet.

Ser noen mener alle natoland bør skal ha lik amo, da har vi jo et mega problem med MP7.

Spøk til side Norge er Pt. oppsatt med Glock 17 som sidebevepning og for den gjennomsnittlige soldat finnes ingen bedre pistol i dag på markedet. En gjennomsnittssoldat trener 90% med sitt hovedvåpen og 10% med sidebevepningen. Derfor har vi ikke behov for noen utskiftning her pt.
                                            Får håpe ikke noen fristes av fine turer og spenstge tilsteldninger slik at vi blir påtvunget noe vi ikke trenger. Bruk heller midlene på flere øvelssesdøgn, det har systemet utbytte av.
                                            MVH.
                                            XM177A2

Comment

Re: Glock

Opprinnelig skrevet av sphinxer
                                              De originale plastsiktene på Glockene er vel det våpenets svakeste punkt. Lite egnet for presisjonen som stridsskyting krever og heller ikke særlig solide. Som jeg skrev over, få neste batch levert med stålsikter, gjerne fra en annen produsent enn Glock. (Jeg har sett en del personell som har fått lov til å skifte ut plastikksiktene for egen regning.)

Kan du forklare hvorfor det er en bakdel med varierende "trykk på avtrekkeren" fra pistol til pistol? Er det avtrekksvekt du mener? Vi må vel forutsette at den som er pistolbevæpnet ikke skal drive å bytte mellom masse forskjellige pistoler, men lærer sin egen å kjenne. Min erfaring er at avtrekksvekt, også variabel, har mindre å si med riktig trening. Da jeg enda skjøt i production division hadde jeg til og med svært variabel avtrekksvekt fra første til andre skudd. (Double action på første skudd) Under konkurranser merket jeg nesten ikke forskjell, jeg bare så forsiktet på skiva og skviiste av... Som standplassleder har jeg også av og til prøveskutt forskjellig rart med høyst varierende avtrekk, gjerne fordi eieren har lurt på om det er noe galt siden han ikke får den til å samle. Som en hovedregel har jeg fått til å skyte OK når jeg bare har konsentrert meg.

Interessant. Har du testet den side ved side mot Glocken? De utskiftbare backstrapene som ser ut til å ha blitt en trend (Walther P99 var vel den første av polymerpistolene med dette) virker som en genistrek på tjenestevåpen som må tilpasses forskjellige hender - jeg fatter ikke at ikke Glock har kommet opp med det ennå.

45ACP kan vi nok skyte en hvit pinn etter, passer ikke inn i logistikksystemet, gir dårligere magasinkapasitet og høyst diskutabel gevinst i form av virkning i målet, hvor alle normale pistolkalibere suger.
                                              - Dmitrij Boltenkov

Comment

Jepp det var avtrekks vekt jeg mente å kommunisere.
                                                om det er litt variasjon så er ikke det noe problem, men når det til tider er meget stor forskjell mellom våpene så kan det ofte ta ekstra tid og ammo for nye skyttere å komme over glock avtrekket.
                                                Sier ikke at det er krise, men med dagens teknologi bør de klare å lage et avtrekk med relativt lik avtrekks vekt, selv om de nye glockene kommer som regel med et greit avtrekk.

Har skutt endel med MP 9mm, og kommer til å bytte ut min sivile glock mot den.
                                                Syns greps løsningen er superbra, og å gå fra Glock til M&P 9mm var meget enkelt.
                                                fikk pakket mer kjøtt rundt grepet, og hvis en ikke legger grip tape på glocken så må en jo hele tiden justere grepet hvis en har en god økt på banen.
                                                Snakket med en Nordmann som jobber i US og han fortalte salget av M&P til production skyttere i US har eksplodert.
                                                og hvis en skal konkurrere sivilt så er det kun Production klassen som er noe for Forsvar/politi

Comment

ammo temaet som tas opp her er jo spennende.
                                                  Norge skiftet til 5,56x45 for og tilfredstille nato.
                                                  Nato har jo vitterlig i stort monn ersattet 5,56x45 våpen med 7,62x51.
                                                  Tyskland har pakket frem en god del G-3 fra møllposene igjen.
                                                  Nederland har pakket frem FN-FAL , England LIA1 og USA har tømt sine møllposer for M14.
                                                  USA har sågar kjøpt inn mengter med SR-25 og Armalite AR-10T til sine opprative menn.
                                                  Samtidig som de arbeider hardt med og bytte tilbake M14 som har blitt gitt bort, mot 5,56x45 våpen.
                                                  Vi får bare krysse fingrene for at FLO pakker vekk våre AG-3 i møllposer til vi finner ut at vi trenger mere pulver, og ikke kverner de.

Bare en ventilasjon av frustrasjon
                                                  MVH.
                                                  XM177A2

Comment

Opprinnelig skrevet av XM177A2
                                                    ammo temaet som tas opp her er jo spennende.
                                                    Norge skiftet til 5,56x45 for og tilfredstille nato.
                                                    Nato har jo vitterlig i stort monn ersattet 5,56x45 våpen med 7,62x51.
                                                    Tyskland har pakket frem en god del G-3 fra møllposene igjen.
                                                    Nederland har pakket frem FN-FAL , England LIA1 og USA har tømt sine møllposer for M14.
                                                    USA har sågar kjøpt inn mengter med SR-25 og Armalite AR-10T til sine opprative menn.
                                                    Samtidig som de arbeider hardt med og bytte tilbake M14 som har blitt gitt bort, mot 5,56x45 våpen.
                                                    Vi får bare krysse fingrene for at FLO pakker vekk våre AG-3 i møllposer til vi finner ut at vi trenger mere pulver, og ikke kverner de.

Bare en ventilasjon av frustrasjon
                                                    Det er jo en interessant påstand mtp at jeg ser mange av de nasjonene du nevner ofte, og ikke til nå sett en tysker med AG, ikke sett en amerikaner med M14. Kanaderne bruker C7 og C8. Nederlenderne jeg trente med flere ganger i fjor bruker fortsatt C7/C8.

Det er ingen snuoperasjon på gang i NATO mtp våpen. M14 har vel aldri vært helt ute av systemet, de har blitt brukt som DMR rifle i noen avdelinger. En del avdelinger har også oppgradert disse for å kunne akseptere det tilbehøret som trengs.

SR-25 er sksk rifle for noen avdelinger i USA, under betegnelsen MK11 Mod 0 (USSOCOM og USMC ) og M110 (US Army). I tillegg benyttes den av noen andre nasjoner.

Comment

Forøvrig er ikke dette tråden for å diskutere rifler eller valg av ammo til rifler. Start en ny tråd.

Comment

Prosjektet er fjernet fra siste liste over fremtidige innkjøp til Forsvaret: http://www.regjeringen.no/upload/FD/..._juni-2012.pdf
                                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Man har valgt å oppgradere alle P-80. Arbeidet med det skal vel starte i år, mulig det har startet allerede.

Comment

Det har startet. Antagelig et fornuftig valg.
                                                            - Dmitrij Boltenkov

Comment

Working...
                                                            X