Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4021 - Pistol

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

USMC bruker åttekantede luer som de kaller for "deksler" også. Noen valg har minst like mye med tradisjon og følelser som med funksjonalitet å gjøre.
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg vil heller ha en 17-19 skudds 9mm i grei kvalitet enn en 8 skudds 45.
      Forskjellen i effekt på 45 kontra 9mm er ikke så stor at den forsvarer en halvert magasinkapasitet...
      It's not the critic who counts....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
        USP kommer ikke til å bli vurdert engang så lenge FSK/MJK er ute på oppdrag.

/pF
        Skjønner ikke helt tanken her....er USP et bedre valg enn Glock? Er det det som var tanken?
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av zaitzev Vis post
          Jeg vil heller ha en 17-19 skudds 9mm i grei kvalitet enn en 8 skudds 45.
          Forskjellen i effekt på 45 kontra 9mm er ikke så stor at den forsvarer en halvert magasinkapasitet...
          Forskjellen er, som påvist i innlegg mitt over, fraværende....

I tillegg til høyere magasinkapasitet, som du sier, så har 9mm også lavere rekyl, som har potensiale til å medfører hurtigere levering av oppfølgingsskudd, med høyere presisjon. Litt avhengig av skytteren selvfølgelig...

Kommentér

Sånn circus hva er enhetspris til avdeling pr 9mm patron?
            Dette er en irriterende signatur

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
              Når man ser på sårprofilene her, og merker seg penetrasjonslengde, så er det enkelt å forstå hvorfor man gikk bort fra 9mm til CQB. Overpenetrasjon er et stort issue.

Her er M855/SS109:

(...)

Særdeles mye kortere penetrasjonslengde sammenlignet med 9mm...
              Har du noe på 5,7x28mm og 4,6x30mm også?
              Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                I site offisersbladet er det en liten artikkel om oppgraderingen: Sleide og pipe skal beholdes, mens ramme og innmat oppgraderes til gen. 4 (Jeg stusser litt på hvordan det skal funke, jfr. Reodors post her framme med endringer i ramma OG sleiden for å få plass til den nye rekylfjærpakken..) I tillegg kommer nye jernsikter, med breiere skur. (Jeg hadde foretrukket et smalere korn, men er kanskje ødelagt av for mye konkurranseskyting.)
                Verken jeg eller artikkelen tar vel opp ombygging av glidestykket, men det er heller ikke nødvendig hvis man beholder den gamle, enkle rekylfjæra. Det er trolig heller ikke mulig (eller ønskelig) å bygge om glidestykket da det vil bli svært lite gods rundt det større rekylfjærstyringshullet til fjerdegenerasjon.
                Supply or Die

Kommentér

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
                  Har du noe på 5,7x28mm og 4,6x30mm også?
                  Det finnes veldig lite om disse kaliberne i form av tester.

Det jeg har sett selv etter å ha skutt griselår med MP-7, er at den gjør litt skade. Mer enn 9mm og .45, mindre enn 5.56 og 7.62 noe som jo er en selvfølge. 5.7 har jeg kun skutt med, dog ikke på noe vev. Inntrykket mitt er at 4.6x30 er mye vassere enn 5.7x28.

Noen videoer:

4.6x30mm:
                  http://www.youtube.com/watch?v=t3QgW4p1rWk

5.7x28mm
                  http://www.youtube.com/watch?v=9sh2gPz-KdQ

Merk at ballistisk gelatin IKKE er en god simulant for den temporære kavitet, altså vev som blir dyttet unna av prosjektilet og rekylerer utover. Effekten blir veldig overdrevet i ballistisk gelatin, da det er en homogen masse. Ballistisk gelatin gir derimot en god pekepinn på den permanente sårkanalen til et prosjektil.

Kommentér

Jeg satt og leste denne tråden i går samtidig med at jeg helt tilfeldig kom over et program på Discovery (Weapons that changed the world eller noe) der de skulle vise at .45 var bedre enn .38 modifisert Navy - begge med full kruttladning og fullmantlet(?) - ved hjelp av ballistisk gelatin, og selv om programlederne påstod at .45 viste bedre "stopping power" så var ikke testen særlig overbevisende fra min synsvinkel. Den permanente sårkanalen var ikke synlig større, og den midlertidige kaviteringen så ut til å bølge gjennom gelatinen omtrent like langt ut fra sårkanalen på en måte der .45 hadde lengre bølgelengde, men med omtrent samme bølgehøyde på begge. Begge gav full gjennomskyting på en bred kloss med gelatin. Det ble også skutt på griseribbe, noe som enda mindre overbevisende siden innmaten manglet og ikke engang var byttet ut med gelatin.

Når man skulle sammenligne .45 og 9mm så ble det gjort ved å skyte på stålblinker dekket av papir, og man trengte flere skudd med 9mm for å droppe stålmålene.

Alt i alt må jeg si at det er typisk for en del av det jeg ser og leser av kaliberdiskusjoner rundt omkring, altså mer preg av mote enn praktisk nytte, og siden .45 og 9mm nesten er identisk i terminalballistikken mener jeg 9mm vinner på flere skudd.

Kommentér

Skjønner ikke helt tanken her....er USP et bedre valg enn Glock? Er det det som var tanken?
                      Det er vel opp til hver enkelt mann å vurdere. Avtrekk, magasinbytte, rekyl, skuddtakt osv
                      Jeg mener at USP koster mer i vedlikehold, men har ikke noe dok på det.

/pF

Kommentér

Du må ikke glemme da de skulle klarere en skyttergrav ved å skyte på ølbokser, rotter og halvhøye glass som sto på hyller. Fantastisk program..

Kommentér

Det er vel opp til hver enkelt mann å vurdere. Avtrekk, magasinbytte, rekyl, skuddtakt osv
                          Jeg mener at USP koster mer i vedlikehold, men har ikke noe dok på det.

/pF
                          Denne skjønner jeg ikke helt.. Du sier først at så lenge FSK/MJK er ute på oppdrag så vil ikke USP bli vurdert? På hvilket grunnlag mener du da? Og hva mener du med at "så lenge MJK/FSK er ute på oppdrag"?
                          Og hvorfor mener du USP koster mer i vedlikehold (ja, ser du ikke har dokumentasjon på det, derfor jeg spør).
                          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                            Denne skjønner jeg ikke helt.. Du sier først at så lenge FSK/MJK er ute på oppdrag så vil ikke USP bli vurdert? På hvilket grunnlag mener du da? Og hva mener du med at "så lenge MJK/FSK er ute på oppdrag"?
                            Og hvorfor mener du USP koster mer i vedlikehold (ja, ser du ikke har dokumentasjon på det, derfor jeg spør).
                            Hvorfor forsvaret velger å ikke bruke mye av det samme utstyret som spesialstyrkene, vet jeg ikke.
                            Men det kan tenkes at våpenet ikke er ferdig testet enda ? Ellers nevnte jeg noen andre punkter lenger opp som også kan være vesentlige på valg av våpen til menigmann.

Det med vedlikeholdspris er bare en antagelse, at delene koster mer å lagerføre enn delene til Glock-17.

/pF

Kommentér

Men det kan tenkes at våpenet ikke er ferdig testet enda ?
                              Spesialstyrkene har brukt USP siden slutten av nittitallet i hvert fall. Jeg tror man trygt kan si at det er ferdig testet.
                              Det med vedlikeholdspris er bare en antagelse, at delene koster mer å lagerføre enn delene til Glock-17.
                              /pF
                              Deler, magasiner etc. til USP er i hvert fall vesentlig dyrere enn til Glock for privatbrukere. Men nå ligger det an til at konvensjonelle styrker skal ha Glock i 15-20 år til minst, så hvor hensiktsmessig det er å diskutere alternativer vet jeg ikke riktig.
                              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Hvorfor forsvaret velger å ikke bruke mye av det samme utstyret som spesialstyrkene, vet jeg ikke.
                                Det er såpass enkelt som at SOF har en PBU og KOP tilpasset sine oppdrag. Sånn er det med konvensjonelle styrker også.

Det er SÆRS få SOF styrker igjen som bruker DA/SA pistoler. Det er vel en grunn til det, Glock er vel en av de beste stridspistolene som finnes på markedet i dag.

Og som Lille Arne sier, SOF i Norge har brukt USP i lang tid. Det er ikke noen test på gang på pistol.

Kommentér

Tillegg til forrige innlegg:

Det er ikke gitt at det utstyret SOF bruker er riktig for alle andre, eller brst egnet for alle andre. Det er en feilaktig slutning å trekke.

Kommentér

Det er ikke engang sikkert at det SOF bruker er det de kunne ønsket seg hvis de kunne velge helt fritt, men at de bruker det dels fordi at dem de skal samvirke med internasjonalt også bruker det?

Kommentér

Våre SOF styrker kan stort sett kjøpe det de vil. Selvfølgelig med noen unntak. Men de kjøper ikke ting de ikke vil ha. Ville de ikke hatt C8 eller USP så hadde de gått inn for å anskaffe noe annet.

Det er dog ikke logistisk lurt å kjøpe mye COTS, spesielt med teknisk materiell, fordi ingen kan fikse det når det blir ødelagt.

Kommentér

Det finnes veldig lite om disse kaliberne i form av tester.

Det jeg har sett selv etter å ha skutt griselår med MP-7, er at den gjør litt skade. Mer enn 9mm og .45, mindre enn 5.56 og 7.62 noe som jo er en selvfølge. 5.7 har jeg kun skutt med, dog ikke på noe vev. Inntrykket mitt er at 4.6x30 er mye vassere enn 5.7x28.

Noen videoer:

4.6x30mm:
                                        http://www.youtube.com/watch?v=t3QgW4p1rWk

5.7x28mm
                                        http://www.youtube.com/watch?v=9sh2gPz-KdQ

Merk at ballistisk gelatin IKKE er en god simulant for den temporære kavitet, altså vev som blir dyttet unna av prosjektilet og rekylerer utover. Effekten blir veldig overdrevet i ballistisk gelatin, da det er en homogen masse. Ballistisk gelatin gir derimot en god pekepinn på den permanente sårkanalen til et prosjektil.
                                        Ok, skjønner. Etter litt googling fant jeg dette:
                                        ETBS testing has underlined the following positive points:

Greater effectiveness of the 5.7mm calibre against unprotected targets and equal against protected targets; energy deposit much higher for the 5.7mm
                                        -Level of perforation of the CRISAT targets superior to the 150m NATO threshold (> 200m)
                                        -Better internal ballistics of the 5.7x28mm system; leading to a more restricted sensitivity of the 5.7x28mm system to variations in firing conditions (extreme temperatures) compared to the 4.6x30mm
                                        -The 4.6x30mm system is much more aggressive in relation to the weapon: higher internal pressure, variations and deviations are more important
                                        http://web.archive.org/web/200610160...icle.php?id=40
                                        Nå skal det sies at disse testene er over 10 år gamle.

Ellers virker det fornuftig å beholde og oppgradere P80 ettersom den fungerer fint på høyde med sine alternativer. Skulle man rettferdiggjort en utskiftning, måtte det jo handlet om en overgang til 4,6mm på pistolfronten også...og en slik pistol finner jo ikke ennå.

Kommentér

Tja, jeg eier jo en Glock 17 G4, så jeg er ikke lei meg for at P80 beholdes. Blir brukt flittig på NROF skyting.

FiveSeven er pistolen med 5.7 mm ammoen til FN P90 PDW. Det skal ikke forundre meg om det snart dukker opp en pistol i 4.6 mm med et magasin på 20 skudd fra HK -det er visstnok noe på gang under navnet "HK UCP" eller "HK P46":

http://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_UCP

http://homepage3.nifty.com/gun45/ucpsyousai.htm
                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                                            Tja, jeg eier jo en Glock 17 G4, så jeg er ikke lei meg for at P80 beholdes. Blir brukt flittig på NROF skyting.
                                            x2.
                                            Det skal ikke forundre meg om det snart dukker opp en pistol i 4.6 mm med et magasin på 20 skudd fra HK -det er visstnok noe på gang under navnet "HK UCP" eller "HK P46":
                                            Ja, vi venter i spenning :-)

Kommentér

Bare synd POD forbyr 5.7mm og 4.6mm i sivilt eie. Selv om man kunne ha kjøpt FiveSeven eller P46 dersom de kommer innenfor en oppnåelig prisklasse, så er kalibrene allerede forbudte i følge PODs direktiver.

http://www.budsgunshop.com/catalog/p...ducts_id/17121
                                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Det skal ikke forundre meg om det snart dukker opp en pistol i 4.6 mm med et magasin på 20 skudd fra HK -det er visstnok noe på gang under navnet "HK UCP" eller "HK P46".
                                                I følge wikipedia-artikkelen du linker til ble UCP/P46-prosjektet stoppet mens man fortsatt var på prototypstadiet. Men ja, det er rart hvis man sikter på en ny generasjon PDW/SMG basert på 4,6mm, men samtidig unnlater å utvikle en pistol i samme kaliber. Bør jo være et stort marked for en slik pistol etterhvert som MP-7 blir mer utbredt.

Kommentér

http://fofo.no/Glock+i+ny+utg%C3%A5ve.b7C_w7LYZC.ips

Er dette en del av prosjektet?
                                                  Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Ja.

Kommentér

Ser ut til at underbeslaget byttes, og Forsvarets Glock'er blir en hybrid G3/G4 utgave.

Kommentér

Virker slik ja. Gen 4 ramme er jo egentlig ikke bra match for gen 3 (og tidligere utgave) sleide, så det må litt tilpasning til.
                                                        Legger merke til at det legges opp til enkelt bytte av side på utløsermekanismen. Me like.

Kommentér

Tja, det er i grunnen ikke store forskjeller på underbeslaget på gen3 vs. gen4 -hvis man ser bort fra de ekstra platene til grepet for bedre tilpassing, magasinutløseren og 1913 railen foran og siktene (disse er sikkert Glock's egne nattsikter) så vil sleiden passe helt fint på både Glock gen3 og gen4. Den vil kunne skytes helt fint. Forskjellen mellom en gen4 sleide og gen3 ligger i at "ringen" på sleiden der rekylfjæra sitter er større på gen4 enn gen3, som innebærer at en gen4 sleide ikke passer på et gen3 eller eldre underbeslag. Rekylfjæra på en gen4 er også konstruksjonsmessig lik en Glock 26.

Klikk på bildene: http://www.romeotangobravo.net/2012/...eration-4.html

Kommentér

Det er nok forskjell til at alle Gen 3 våpen må sendes inn til modifisering.

Gen 3 har og "rail"
                                                            Last edited by AGR416; DTG 171010A Dec 13, .

Kommentér

Har Glock lagt inn metall eller forsterkning i railen på Gen4?
                                                              It's not the critic who counts....

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X