Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

    Erstatning av eksisterende feltvogn Mercedes-Benz 240GD anskaffet på 1980-tallet. Disse vognene har møtt sin tekniske levealder, og er preget av gammel teknologi med høye drifts- og vedlikeholdskostnader. Det planlegges også anskaffet tilhengere.

    Upansrede feltvogner m/tilhengere til hele Forsvaret. Antallet under vurdering.

    Kostnadsanslag: 1000-1500 mill. kroner
    Prosjektstatus: MP (Mulig Prosjekt)
    Tidsrom: 2024-2025


    Fremtidige anskaffelser til Forsvarssektoren FAF 2018-2025


    Husk at dette er listet som et Mulig Prosjekt, slik at man ikke forventer at det kommer nye doninger i 2024....


    Hvilke typer er aktuelle for Norge på markedet i dag?
    Fortsettelse av Geländewagen, bare i ny versjon?
    Amarok til alle?
    Andre alternativer?

    Prosjektet for nye ambulanser (som erstatning til MB300) er tatt vekk fra FAF tidligere. Det er nærliggende å tro at nye ambulanser vil bli pakket inn i en eventuell ny kjøretøypark.

    Minner også om at det er kun ugradert info som ligger åpent og tilgjengelig for alle som skal nevnes i tråden her.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  • #2
    Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

    Amarok til alle.
    Eller det blir en ny runde med prøver og anbud hvor kjøretøyer som Amarok er med

    For utenlandsmisjoner så har man en hel flåte av muligheter* så dette er for innvortes bruk. Da trengs nok ikke noe som er GD bombesikkert.


    *Multi. MRZR, Extanda, Iveco, Dingo Sisu.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

    Kommentér


    • #3
      Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

      Takker for pdf’n. (En del snacks for oss i den maritime bransjen)

      Når det gjelder feltvogn så bør man kanskje benytte sjansen til å se på to typer lette kjøretøy. Det ene for faste innslag i KOP’n for de forskjellige avdelingene og dermed rigget for strid, samband osv. Muligens litt ekstra malm her og der. Sporvidde som nærmer seg beltekjøretøy, store hjul, vadeegenskaper mm.

      Det andre for å møte det evinnelige behovet for adm-kjøring.

      Usikker på hvordan og hvorfor men har i alle fall observert at amerikanerne benyttet en grønnmalt pickup, tilsynelatende uten utstyr, og muligens ment for slikt. Nå er pickups bruk og kast «over there» men til generell 4x4 kjøring er de så til de grader fit for purpose.

      Muligens kan HV’s Amarokprosjekt benyttes som en test for et slikt konsept, altså rammen rundt serviceavtalene og den sivile måten å levere biltjenesten på?
      Artillery is the God of War

      Kommentér


      • #4
        Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

        Helt enig med 88charlie:.
        Jeg tror en løsning med en type adm-kjøretøy (dog med 4x4 og tåler en liten trøkk) og et feltoperativt kjøretøy er veien å gå.
        Amarokprosjektet til HV vil gi mye datagrunnlag for vurderinger når bilene begynner å rulle i distriktene. Jeg vet ikke eksakt hvilke løsninger Rheinmetall har tillagt Amaroken, men ser for meg forsterket understell, klargjort opplegg for sambandsutstyr og lignende er gjennomført. Da har man i såfall et admkjøretøy som tåler en litt dårlig vedlikeholdt veg opp til en skytebane samtidig som den håndterer å flytte sjefen og co rundt på diverse møter og alt det kjekke som følger med slike lønnsgrader.
        For et feltmessig kjøretøy så er det nok arktisk overlevelse (skal tåle både Finnmark og Voss) som er tingen. Det er både fremkommelighet, motoralternativer (rene mekaniske løsninger, finnes de enda?), evnen til å starte vinterstid i -30 osv som blir kriteriene der, kan jeg forestille meg. Vi ser nok ikke vogner/kjøretøy som er beregnet for mer enn 4 pax der heller.
        Skal man flytte hele laget under ett, så er det nok av andre alternativer på både belter og hjul.
        *smerte er midlertidig, ære varer evig*

        Kommentér


        • #5
          Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

          https://www.armyrecognition.com/octo...ench_army.html
          Frankrike erstatter sine P4* med En militarisert Ford Everest.

          Hvorfor man skal ha mekaniske komponenter når dette er gammeldags kan jeg ikke helt se nytten av.

          Det finnes flerfoldige sivile high Tech maskiner som går som en klokke etter all verdens mishandling. Traktorer og anleggsmaskiner er gode eksempler.


          * En veldig stusselig lisensiert GD.
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér


          • #6
            Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

            For admkjøretøy skjønner jeg ikke at det skal være behov for å gjøre noe som helst annet enn å møte på nærmeste bilbutikk med Mastercardet sitt. Folk kjører daglig fullstendig umilitariserte biler på både Hardanger- og Finnmarksvidda både sommer som vinter. Og så er selvsagt spørsmålet om Forsvaret skal måtte kjøpe disse i det hele tatt, eller om en eller annen form for leasing er mest hensiktsmessig. (En kombo, avhengig av bruksmønster, er kanskje det beste.)

            Feltkjøretøy som er sambands- og/eller våpenbærere er selvsagt noe annet.
            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

            Kommentér


            • #7
              Sv: Prosjekt P5092 - Erstatning MB 240GD Feltvogn

              FMV och FLO tecknade ett gemensamt avtal för MB GW300, Sverige har köpt cirka 600 fordon till dags dato från detta ramavtal, men jag har inte sett några norska GW300?!

              - - - Updated - - -

              Och här kommer länken.. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...-patrullbilar/

              Kommentér

              Donasjoner

              Collapse
              Working...
              X