Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 4019 – Klede og vern

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• P 4019 – Klede og vern

Bakgrunn og overordna målsetjing:
    Prosjektet skal vidareføre moderniseringa av soldaten gjennom å kjøpe inn materiell
    av forskjellige typar som set den einskilde soldaten i stand til å gjennomføre
    operasjonar under varierande tilhøve over tid på ein tilfredsstillande måte. Nokre
    døme på kva materielltypar ein vurderer å kjøpe, er uniformer og anna klede tilpassa
    forskjellige klimatiske høve, splintvernande utstyr (til dømes splintvestar), anna
    verneutrustning. Det vert forventa at rammeavtalar vert inngått for dei produkta som
    vert omfatta av prosjektet med vald leverandør. Prosjektet skal sikra oppdatering av
    soldatutrustninga.

Omfang:
    Ikkje klart

Prosjektstatus: PP

Milepålar:
    Godkjent prosjekt: 2013
    Kontrakt: 2013
    Leveransen avslutta: 2019

Kilde: http://www.regjeringen.no/upload/FD/..._juni-2012.pdf
    Odd objects attract fire. You are odd.

Blir interessant å se hva som dukker opp med dette prosjektet.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

linklede kanskje?
      Dette er en irriterende signatur

Kommentér

Stretch laken til rekruttskolene for å lette arbeidsbelastningen til NAV Ungdom. Busskort til infanteriet for å utnytte ledig kapasitet i offentlig transport i forbindelse med Større øvelser. War thunder til luftforsvaret, slik at pilotene kan ha hjemmekontor å allikavel få simulator trening. HV får garn, mønster og utlevert strikkepinner til å strikke nye ullsokker og blir godskrevet med en ukes øvelse hvis det blir gjort hjemme iløpet av 2014. Sjøforsvaret får værne sko slik at de kan flyte i rett med redningsvest for bedre orden..

Håper de har bedre forslag en meg...
        Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Antar at det er snakk om innkjøp nytt kleskonsept. Det har vel vært en del tester allerede på nytt kleskonsept, så jeg tipper dette er det.
          Kansje det også innebærer innkjøp av ny sovepose og nye telt? Type moderne telt og moderne soveposer.
          Kansje nye støvler?

Splintvest tilbehør antar jeg at det er snakk om ting til skuddsikker. Vi kan jo håpe på at det er snakk om en ny og lettere (ergo mindre), kansje noe alá hva Danmark har i sin plate carrier fra Tyr Tactical.

Verneutstyr så håper jeg det er snakk om nye hansker, briller og knebeskyttere (med mindre det går under klær, som sikkert mange hadde ønsket seg).

Kan jo sikkert grave litt for å høre om noen andre sitter på mer spesifikk info.
          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Det står mer her:

http://www.regjeringen.no/pages/3848..._FDDDDPDFS.pdf

Side 102:

Kategori 1-prosjekter – nye prosjekter for godkjenning

4019 Bekledning og beskyttelse

Dagens soldatutrustning er i stor grad anskaffet fra slutten av 1970-tallet og frem til rundt 2000. Den teknologiske utviklingen på området og de erfaringer som er gjort gjennom daglig tjeneste, øvelser og ikke minst gjennom deltakelse i operasjoner, tilsier at det er behov for å foreta nyanskaffelse av en rekke materiellkategorier knyttet til
            soldatutrustning.

Formålet med prosjektet er å erstatte og videreutvikle beklednings- og beskyttelsesmateriell til militært personell på alle nivå for bruk under relevante trenings- og operasjonsmiljø i inn- og utland. Følgende materiell skal anskaffes i dette prosjektet:

– Bekledning med forbedret kamuflasje og beskyttelse.
            – Fottøy for generell bruk og for bruk under spesielle forhold (eksempelvis ørken- og tropiske forhold).
            – Hørselvern og beskyttelsesbriller med laserbeskyttelse.
            – Taktisk merking (aktiv og passiv infrarød (IR) og termisk merking).

Det grunnleggende operative behovet er at Forsvaret har materiell som gir personellet tilstrekkelig stridsutholdenhet, stridseffektivitet, overlevelse, mobilitet og beskyttelse mot ytre påvirkninger og trusler fra miljøet under alle operative forhold. Videre skal materiellet gi økt beskyttelse ved forbedret kamuflasje, og det skal gi personellet økt beskyttelse av syn og hørsel.

Det nye materiellet er tiltenkt personell i alle forsvarsgrenene og Heimevernets innsatsstyrker. Totalt utgjør dette om lag 25 000 soldater. Behovene til Heimevernets områdestyrker vil bli ivaretatt gjennom arv av materiell, noe som er økonomisk fordelaktig og funksjonelt forsvarlig hensett til områdestyrkenes behov. Det foreligger imidlertid
            planer om å gjennomføre en gradvis innføring av ny helårsstøvel også til områdestyrkene. Nye beskyttelsesbriller anskaffes til hele Forsvaret, inkl. områdestyrkene i Heimevernet. Materiellet er planlagt levert i perioden 2014 til 2020.

Prosjektets anbefalte kostnadsramme (post 45), inkl. avsetning for usikkerhet, er på 700 mill. kroner. I tillegg kommer gjennomføringskostnader (post 01) på 16 mill. kroner.
            It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Ny kamo, nye klær, nye sko mm. Angående M77 er det sannelig på tide.
              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Har ikke hørselvern allerede blitt kjøpt inn, eller er disse Peltor XP (XS? De aktie sorte hvertfall..) noe som avdelinger har kjøpt inn på annen måte?

Kommentér

De hørselverna som er kjøpt inn er en hurtiganskaffelse gjort av FLO med bakgrunn i HMS hensyn.

Anskaffelsen ifm P4019 er noe annet.

Kommentér

Staus

Etter mine år i grønt er dette noe som jeg synes er meget interessant!
                    Jeg har derfor 2 spørsmål til dere folkens:

Jeg lurer på om det er noen som sitter på noe som helst informasjon angående dette prosjektet?
                    Forskjellige utstyr som er blitt tenkt på, hvor langt i prosessen de er blant de forskjellige artiklene.

Jeg har brukt en del div utstyr både hjemme og ute, derfor har jeg selv en del tanker rundt emne men hva tenker dere andre krigere/ex-krigere om prosjektet og evt hva dere ser for dere vil bli gjort?

kort recap: Hva "vet" dere? og hva tenker dere vil komme?

mvh j

Kommentér

Da kan man lese litt mer om kamuflasjebiten her:

http://www.forskning.no/artikler/2013/november/373858

Kommentér

@Progproffen:

Dette er ikke ment for å være negativ, men for øyeblikket så er saken som følger:

P4019 er fortsatt i godkjenningsfasen på Stortinget. Blir el godkjent hvert øyeblikk.

All dokumentasjon om prosjektet er unntatt offentlighet/begrenset, og kan ikke diskuteres med folk utenfor Forsvaret.

Industrien har tilgang på en meget generell beskrivelse om hvilke artikler som skal sees på, pluss andre aspekter ved prosjektet. Denne beskrivelsen er ugradert, men den er gitt til de som faktisk har behov -> man er potensiell tilbyder.

Jeg er i den kategorien, og kan derfor ikke si hva jeg vet. Jeg tror heller ikke andre som "vet" vil si noe heller.

Det beste er kanskje en ønskeliste over artikler brukerne vil ha, og hva slags funksjonelle/tekniske krav man mener man bør stille til disse.

Kommentér

AGR, jeg biter på (aka om noen fra industrien skulle lese)

- Bekledning med forbedret kamuflasje og beskyttelse.

NorMulticam, FR, og noe annet en M04 (forbaska dårlig design) Alle versjonene av tropen har hatt bedre snitt/løsninger, men selv her er det lite bevegelighet i knær, sete o.l. M02 er OK, men selv her har man mye å gå på, er litt for mye ekspedisjonspreg kontra stridspreg etter mitt syn. M04 og M02 er derav ikke brukt av meg i dag...(Se på snittet til Arcteryx Sphinx/Talos, etter mitt syn bedre enn Crye)

– Fottøy for generell bruk og for bruk under spesielle forhold (eksempelvis ørken- og tropiske forhold).

M77 anno 2014, aka en allround støvel som M77 men med 2014 materialer og produksjonskunnskaper. Har per i dag flere gode alternativer men de er for spesifikke og kommer ofte tilbake til at M77 funker, skulle bare ønske den var oppdatert. Edit: De må selvfølgelig være i en brunfarge

Flere comtacs

Her er vel også å få det på plass for mange, S&S Manta er jo et flott ugangspunkt.
                          Last edited by Snowman; DTG 122120A Dec 13, . Begrunnelse: Mer info

Kommentér

Sånn til info, så pågår det allerede et prosjekt med vernebriller for laser. Problemet er at skal slike briller være noe særlig effektive, så må dem være veldig spesifikke på hva/hvor i spekteret dem blokkerer ut - dvs. at det meste annet faktisk slipper igjennom; En vernebrille som blokkerer f.eks. grønn laser, kan fort nok være komplett ubrukelig mot laser i IR-spekteret eller rød laser, og derfor driver man stadig å prøver å komme fram til hva frekvenser blokkert som vil gi best oppnådd effekt for slike briller... og det koker nødvendigvis ned til hva frekvenser på laserlys som er mest sannsynlig for at norske soldater kan komme ut for i framtiden.
                            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                              Da kan man lese litt mer om kamuflasjebiten her:

http://www.forskning.no/artikler/2013/november/373858
                              Bunnen var interessant:
                              På lengre internasjonale operasjoner kan soldatene så få modifisert mønstrene etter hvilket landområde – altså hvilket terreng – operasjonen finner sted i.
                              Hvis jeg skal tolke det slik jeg ønsker, så betyr det i hovedsak at vi skal gå for 2+1(2) mønstre. Skog og ørken som standard, med mulighet for å produsere transitional (og kansje jungel?).

Her er min korte ønskeliste ut i fra det som står i prosjektbeskrivelsen:
                              – Bekledning med forbedret kamuflasje og beskyttelse.
                              1: En flammehemmende uniform med moderne snitt laget for bruk i felt. Innlegg til kne og albu beskyttere alá Crye er ikke å forakte. Som et minimum burde det være mulig å stappe inn noe på knærne alá dagens M04. Fint om uniformen er tilpasset bruk med skuddsikker vest. 1 til sommer og 1 til vinter.
                              2: Brune sko. Gjerne lave for min del, moderne sko tilbyr såpass med støtte at høyt skaft ikke gjør noe særlig for meg. Bruker heller gamasjer eller fotposer som jeg absolutt skal vasse gjennom Mjøsa.
                              3: Peltor Comtacs 3 (så lenge det ikke kommer noe særlig nytt og/eller bedre innen 2014-20). Briller vil jeg ha en eller annen modell med tynne "armer" alá Oakley og Smith. Dugge kommer de til å gjøre helt fram til munnen og øynene bytter plass. Burde hvertfall dempe PEQ 2 sin laser, og gjerne flere. Helst uten å måtte bruke et dedikert glass.
                              4: 3 i 1 løsning takk (på passive). Dette er ikke verre enn at du sender 1 mail til riktig firma så kan du bestille til hele Forsvaret på en gang.. Til aktive så vil jeg ha en som er så liten som overhodet mulig, så kan heller dem som skal signalisere til fly løpe rundt med en massiv en.
                              Last edited by essal; DTG 122112A Dec 13, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                                Sånn til info, så pågår det allerede et prosjekt med vernebriller for laser. Problemet er at skal slike briller være noe særlig effektive, så må dem være veldig spesifikke på hva/hvor i spekteret dem blokkerer ut - dvs. at det meste annet faktisk slipper igjennom; En vernebrille som blokkerer f.eks. grønn laser, kan fort nok være komplett ubrukelig mot laser i IR-spekteret eller rød laser, og derfor driver man stadig å prøver å komme fram til hva frekvenser blokkert som vil gi best oppnådd effekt for slike briller... og det koker nødvendigvis ned til hva frekvenser på laserlys som er mest sannsynlig for at norske soldater kan komme ut for i framtiden.
                                Sikker på at det ikke bare er forprosjekt, for å finne ut hvilke krav man skal stille?

Vernebriller med laserbeskyttelse er en del av P4019, og det er som sagt ikke startet enda.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                  Burde hvertfall dempe PEQ 2 sin laser, og gjerne flere. Helst uten å måtte bruke et dedikert glass.
                                  Hvis PEQ-2 opererer på samme frekvens som potensielle motstandere sitt materiell, eller hvis største trussel ifbm laserbruk er "blue-on-blue" (PEQ med batterier i er jo tross alt regnet som et skarpt våpen...), så ja. Men håper ikke vi er kommet dit at vi skal produsere og innfase materiell for å forsvare oss selv mot oss selv...
                                  Det som IMHO er mer interessant når det kommer til beskyttelsesutstyr mot laser er å klare å se litt i glasskulen om hva som potensielt kan bli operasjonsområder i framtiden og hva lasermateriell som er i bruk, og/eller til salgs der. Man finner sikkert flusst av "Made In China" grønne lasere med fareklasse 3R/B solgt over disk i f.eks. Syria, eller i verste fall i et tenkt tilfelle med en veldig utspekulert fiende, industrielle lasere med fareklasse-4 modifisert til å brukes mot- og blinde personell...
                                  Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Sikker på at det ikke bare er forprosjekt, for å finne ut hvilke krav man skal stille?

Vernebriller med laserbeskyttelse er en del av P4019, og det er som sagt ikke startet enda.
                                    Mulig dette er et forprosjekt ja. Fikk ihvertfall vite det på det der laser-instruktørkurset at det gikk et prosjekt. Hva dette spesifikt innebar/innebærer vet jeg ikke, annet enn at det var et arbeid i gang med å finne ut hva brillene skulle dempe mot og kravspecce det hele. Noe mer details vet jeg dessverre ikke.
                                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Jeg vet at det er litt søkt, ja, men da treffer vi hvertfall riktig.. Om det er mulig å lage et glass som tar f.eks hele 3B og 4 så tar jeg gjerne dette, men det tror jeg ikke jeg har sett før, fordi dem går på veldig spesifikke bølgelengder. Da blir problemet rett og slett å treffe riktig, ellers kunne pengene blitt spart.

Kommentér

Ref. laserbeskyttelse er det en veldig vesentlig ting å ta med i betraktningen:
                                        Farget laser registrerer øynene dine, og du blinker - gjerne fulgt opp ved å se bort eller lukke øynene.
                                        IR-laser derimot ender du fort å glo rett inn i til alt av syn er borte og kuene har gått hjem.

Sånn sett er min uutdannede mening (synsing) at det vil være langt mer vettugt å søke beskyttelse mot IR-lasere enn å gamble på at alle fiender som potensielt kan bruke laserinnretninger skal bruke akkurat de bølgelengdene av farget laser man har valgt å beskytte mot.

Kommentér

Avhengig av type laser, så kan en synlig laser gi permanente øyeskader selv ved kortvarig eksponering -> dvs kortere enn blunkerefleksen er på 0,25 sekunder.

Så vidt jeg vet kan man kombinere beskyttelse mot forskjellige bølgelengder i samme glass.

Kommentér

Ja, for all del - synlige lasere er like skadelige. Det at de utløser blunkerefleksen minsker dog i hvertfall sjansene for skade (avhengig av styrke og bølgelende, åpenbart) i forhold til om den ikke utløses i det hele tatt.
                                            Det sagt, så vet jeg ærlig talt fint lite om hva slags synlige lasere som brukes til diverse militære formål - mente bare det var et viktig poeng å skyte inn da jeg ikke har registrert det nevnt tidligere i diskusjonen.

Kommentér

Jeg tror dere blander sammen klasse og bølgelengde.

Bølgelengde går kun på hvilken del av lysspeltrumet laseren er i; synlig eller ikke synlig, samt farge på synlige.

Klasse laser sier noe om hvor sterk den er, altså W/mW.

Her er en brosjyre på IZLID laser varianter:

http://www.bemeyers.com/images/stori...ZLID_10.12.pdf

Her ser dere at de er i så og si samme frekvensområde ift bølgelengde, mens styrke og dermed klasse er forskjellig.

Her er samme oversikt over AN/PEQ-2A:

http://tnvc.com/shop/tpial-anpeq-2at...-aiming-laser/

Kommentér

Mer om lasersiklerhet og klasser her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

Kommentér

Nei, blander ikke. Bølgelengde og amplitude. Ferdig arbeid.

;-)
                                                  Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Så lenge Crye multicam er i bruk av enkelte avdelinger, er det helt uaktuelt å gi denne til den vanlige soldaten.

/pF

Kommentér

Nå blir det ikke Multicam da, men hvorfor skulle det vært uaktuelt?

Hele US Army innfører i disse dager MC som standard kamuflasje, i tillegg til at det har vært operasjonsspesifikk kamo for Afghanistan siden ca 2009/2010 for US Army.

SOF hadde ikke blitt mindre SOF hvis alle hadde den, og konvensjonelle styrker hadde ikke blitt SOF ved å bruke den....ser ikke rasjonalet bak påstanden...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                        Bunnen var interessant:
                                                        2: Brune sko. Gjerne lave for min del, moderne sko tilbyr såpass med støtte at høyt skaft ikke gjør noe særlig for meg. Bruker heller gamasjer eller fotposer som jeg absolutt skal vasse gjennom Mjøsa.
                                                        Uten å vite så mye om hvilke fordeler lave støvler har over høye, vil ikke en allround støvel bli langt mindre allround hvis den er lav? Store deler av året vil jo en norsk feltstøvel bli brukt i vått/kaldt vær, og det er ikke alltid like praktisk å være avhengig av fotposer for å holde seg tørr. Jeg har i hvert fall ganske ofte blitt våt på bena i vanlige fjellstøvler fordi vann har kommet over skaftet.

Farge er jeg enig i, samt at man i denne forbindelse avskaffer skokrem som vedlikeholdsmiddel og heller innfører en ordentlig fett/voksbasert skosmørning.
                                                        Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Hvis du skal ha en fjellstøvel til å vasse rundt i slaps og vann så kjøper du en sko til å gjøre det, og ikke en "all around" løsning. De parene jeg har hatt av M77 blir jo alltid våte, selv ved bare lett regn til tross for at de er høye, så de blir jo like våte som en lav (tenker da på mids ~6") sko..

Kommentér

Nå blir det ikke Multicam da, men hvorfor skulle det vært uaktuelt?

Hele US Army innfører i disse dager MC som standard kamuflasje, i tillegg til at det har vært operasjonsspesifikk kamo for Afghanistan siden ca 2009/2010 for US Army.

SOF hadde ikke blitt mindre SOF hvis alle hadde den, og konvensjonelle styrker hadde ikke blitt SOF ved å bruke den....ser ikke rasjonalet bak påstanden...
                                                            Det går vel kanskje mer på at man skal identifiseres som vanlig soldat og da krevers de mer garnisonsretted oppførsel av soldaten ?
                                                            Aner ikke, er ikke alt som er rasjonelt og logisk :P

/pF

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X