Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P 5006 - Lette terrengkjøretøy sommer/vinter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • P 5006 - Lette terrengkjøretøy sommer/vinter

    P 5006 – Lette terrengkjøretøy sommar/vinter

    Bakgrunn og overordna målsetjing:

    For å auke mobilitet og uthald i avdelingane vert det kjøpt inn små fleksible kjøretøy for frakt av personell og materiell, dvs. snøscooterar og såkalla ATV-ar.

    Omfang:

    Talet på køyrety vil verte avgjord i samband med utarbeidinga av dokumentasjon for prosjektet.

    Prosjektstatus:
    PP

    Milepålar:

    Godkjent prosjekt: 2013

    Kontrakt: 2013

    Leveransen avslutta: 2015

    Kostnadsanslag:

    100 - 300 mill. kroner.
    Ref: http://www.regjeringen.no/upload/FD/..._juni-2012.pdf
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  • #2
    På LTK-S siden, så er IMHO Polaris 6x6 en vinner som ikke trenger å byttes ut med noe annet. Helt drøy framkommelighet om man vet å bruke den skikkelig, helt alright plass- og vektkapasitet på planet, en god tilhengerløsning som ytterlig forsterker lastekapasiteten, driftsikker og et enkelt og greit vedlikeholdsregime.
    Det som derimot trengs er noen skikkelige og robuste hardpoints/forsterkninger og noen standardiserte MTOer fra FLO sin side for å feste på tilleggsutstyr slik som MG-lavetter, rack/smarte løsninger for avtagbare og lett deployerbare avdelingsvåpen (84mm, Javelin, M72, skarpskyttervåpen) samband- (alt fra MRR til HF) og DM8. De to sistnevnte er man vel per nå mer eller mindre i boks med på MTO-siden, mens våpenfester på syklene har det heller vært noen ildsjeler i CSS i AO som har stått for mye fornuftig, men som meg kjent ikke er godkjent på sentralt hold enda.

    På dagens modell av LTK-S er det ALTFOR mye plastikk, og dette har vært noe av et problem ift det å finne robuste nok plasser på syklene for å feste på slikt som over. Det vises mao at dette er sivile sykler som bare har blitt malt olivengrønn på Polaris-fabrikken og deretter pushet som "army-utgaven".
    Løsningen er IMHO å komme med et kravdokument overfor en framtidig leverandør av ATVer, med mindre man da finner hyllevare som mer eller mindre står til de kravene som stilles.
    Elite Som En Trensoldat

    Kommentér


    • #3
      For snøscooter/LTK-V sin del, så er dagens Lynx en god plattform, men den kommer veldig til kort på lastekapasitet på selve kjøretøyet, og man er helt avhengig av pulk/slede for å få med seg annen skit enn kun personlig utrustning (som man også kan komme til å slite med å få på kjøretøyet pga plassmangel).
      Nå vet jeg ikke om det bare er å få spesialdesignet en forlenget sak, gjerne med noe forlengede styreski også, med noe av et lasteplan bakpå, da opp imot kjøreegenskaper og økt marktrykk/vektfordeling vs. forskjellige snøforhold f.eks., men hvis dette skulle vise seg å være overkommelig så mener jeg at dette hadde vært en god vei å gå. Det er ikke alltid det er praktisk eller ønskelig å kjøre med henger, og må man snu i en fei midt i krattskogen så er det mildt sagt et sponhelvet å gjøre dette med en slede bakpå...
      Elite Som En Trensoldat

      Kommentér


      • #4
        Sv: P 5006 - Lette terrengkjøretøy sommer/vinter

        Prosjektet er avsluttet.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

        Kommentér

        Annonse i emne

        Collapse

        Donasjoner

        Collapse
        Working...
        X