Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Generell panserprat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Znuddel
    replied
    Estland har mottat sine to første av 18 K9 Thunder:

    http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20201011000190

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    German Army Conducted First Tests of the Leopard 2A7V Main Battle Tank.



    https://nationalinterest.org/blog/bu...le-tank-170241

    Filmen.

    Artikkelen glemmer at Qatar har 2A7

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    German Army Conducted First Tests of the Leopard 2A7V Main Battle Tank.



    https://nationalinterest.org/blog/bu...le-tank-170241

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    ....

    Det står heller ikke noe om eksporten til Tyrkia, som Erik Solheim var motstander av*.
    Sipri sier her at det dreier seg om 48 tårn på 90-tallet

    .....


    *Dette var før han ble kinesisk PR agent.
    Kom over denne mens jeg lette etter noe annet.
    Første del av Videoen viser Kværner-Eurekatårn på tyrkisk ACV.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Altså. når du designer en såpass tøff panservogn, og kaller den high-tech, så syns jeg de burde bygd inn noen små, nette, kameraer istedenfor de speilene...
    Tyske vognerr må være TÜV godkjent, og da følger godkjente lys og speiler med, uansett hvor mye kameraer du har spredd rundt.
    Litt som med moderne biler, de trenger kanskje ikke speil, men loven krever det og da blir det speil.

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Altså. når du designer en såpass tøff panservogn, og kaller den high-tech, så syns jeg de burde bygd inn noen små, nette, kameraer istedenfor de speilene...

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Rheinmetall's nye IFV: Lynx

    https://nationalinterest.org/blog/bu...ngerous-168955

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lynx_(...ghting_vehicle)

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Flyttet inn innlegg fra Fremtidig stridsvognskapasitet tråden.

    Znuddel - mod

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
    Løpehjulene sitter riktig nok noe tettere på K2PL enn de gjør på en standard K2, men det stemmer nok at skroget også har blitt forlenget. Som 88charlie har påpekt, så burde et ekstra løpehjul redusere marktrykket en del, men det finnes også andre fordeler med et forlenget skrog. Det kan være at polakkene ønsker seg mer plass i skroget (til hva er et annet spørsmål) og/eller det kan være et tiltak for å balansere designet mtp. vektøkningen som har funnet sted i den fremre delen av vognen.
    <br/><br/>Jeg er svak for tettsittende løpehjul. På launcheren, altså M-270, så kunne man slå opp en 7-duker med vridd toppduk mellom løpehjulene....

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Løpehjulene sitter riktig nok noe tettere på K2PL enn de gjør på en standard K2, men det stemmer nok at skroget også har blitt forlenget. Som 88charlie har påpekt, så burde et ekstra løpehjul redusere marktrykket en del, men det finnes også andre fordeler med et forlenget skrog. Det kan være at polakkene ønsker seg mer plass i skroget (til hva er et annet spørsmål) og/eller det kan være et tiltak for å balansere designet mtp. vektøkningen som har funnet sted i den fremre delen av vognen.

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Så spørs det jo om det ekstra løpehjulet kommer fordi de har forlenget skroget for å få plass til et ekstra løpehjul, eller om de har satt på et ekstra løpehjul fordi de fikk plass til det...

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
    K2 er som kjent også aktuell for Polen, men det ser ut som man har bedt om en god del endringer ift. varianten som er i bruk i den sørkoreanske hæren:

    https://www.defence24.pl/mspo-2020-k...orei-po-polsku
    (Oversettelsesfunksjonen i Google Chrome fungerer ganske greit her.)

    På K2PL kan man observere:
    • Ny og kraftigere pansring i fronten, langs sidene og på toppen av tårnet, samt burpansring rundt den bakre delen av skroget.
    • Fjernstyrt våpenstasjon (trolig en polsk modell).
    • Forlenget skrog med 7 løpehjul.
    • Vognførerens plass er også flyttet til midten av skrogfronten akkurat som på T-72 og PT-91, altså, vognene den trolig vil erstatte.

    Blir interessant å se om det kommer lignende endringer på vognen som tilbys Norge eller om dette vil være uaktuelt for oss fordi vi foretrekker løsninger som er mest mulig hyllevare. Noe «fornorsket» vil den nok uansett bli mtp. at enkelte løsninger har blitt så og si standard i Hæren (f.eks. Kongsbergs Integrated Combat Solution, Protector Nordic, kjørekameraer fra Saab osv.).

    I mellomtiden så kan vi i hvert fall glede oss over at det i det minste tas grep ift. å sikre at de gamle vognene forblir operative i årene som kommer:


    https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NO...:EN:HTML&src=0
    Ekstra løpehjul var meget interessant. Det burde i teorien redusere marktrykket og er sikkert delvis gjort fordi de henger på mer jernmalm her og der.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    K2 er som kjent også aktuell for Polen, men det ser ut som man har bedt om en god del endringer ift. varianten som er i bruk i den sørkoreanske hæren:

    https://www.defence24.pl/mspo-2020-k...orei-po-polsku
    (Oversettelsesfunksjonen i Google Chrome fungerer ganske greit her.)

    På K2PL kan man observere:
    • Ny og kraftigere pansring i fronten, langs sidene og på toppen av tårnet, samt burpansring rundt den bakre delen av skroget.
    • Fjernstyrt våpenstasjon (trolig en polsk modell).
    • Forlenget skrog med 7 løpehjul.
    • Vognførerens plass er også flyttet til midten av skrogfronten akkurat som på T-72 og PT-91, altså, vognene den trolig vil erstatte.

    Blir interessant å se om det kommer lignende endringer på vognen som tilbys Norge eller om dette vil være uaktuelt for oss fordi vi foretrekker løsninger som er mest mulig hyllevare. Noe «fornorsket» vil den nok uansett bli mtp. at enkelte løsninger har blitt så og si standard i Hæren (f.eks. Kongsbergs Integrated Combat Solution, Protector Nordic, kjørekameraer fra Saab osv.).

    I mellomtiden så kan vi i hvert fall glede oss over at det i det minste tas grep ift. å sikre at de gamle vognene forblir operative i årene som kommer:

    One framework agreement has been entered into with six suppliers with the purpose of covering the Norwegian Armed Forces' needs for spare parts, special tools and test equipment, as well as overhauling of components for the Leopard family. The Leopard family consists of both Leopard 1 and Leopard 2. Future call-off against the framework agreement will be decided by mini-competitions between the six suppliers. The real contract value for the different suppliers is therefore impossible to pre-determine.
    https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NO...:EN:HTML&src=0

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Litt historie rundt artilleriets roller:

    https://forsvaretsforum.no/artilleri...issiler/158207

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Så det var dit produskjonen av Minerydder MineCat 230 forsvant ja. Jeg har prototypetegningene på PC'n her på jobb..

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Fjernet Saudi Arabia fra Wiki.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    På ingen av stedene står det at det selges til Saudi-Arabia.
    Ser at Sipri nevner at USA sannsynligvis har levert alle TOW tårnene til Saudi-Arabia. Både de som står på Italienske og de som står på Canadisk produserte vogner.

    Det står heller ikke noe om eksporten til Tyrkia, som Erik Solheim var motstander av*.
    Sipri sier her at det dreier seg om 48 tårn på 90-tallet

    At Norge kjøpte 96 eller 100 kan ganske enkelt begrunnes med at fire tårn (Kanskje) ble kjøpt for lagring for å erstatte skader og slitasje.


    *Dette var før han ble kinesisk PR agent.
    Last edited by Kdo_Under; DTG 141418 Aug 20, . Begrunnelse: La til Kanskje på fire tårn

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Wiki bruker tu.no lenken i innlegg #651 som referanse.

    Her er en artikkel fra 2005:

    Kværner Eureka har i øyeblikket to egenutviklede produkter det selger til krigsindustrien; TOW-tårn til pansrede personellkjøretøy, og mineryddere, dvs. fjernstyrte maskiner som er utviklet for å fjerne miner. Begge produktene utvikles i lokalene på Tranby, de produseres enten i fabrikklokalene her eller hos underleverandører.
    https://www.dagensperspektiv.no/nyhe...nten-i-skogen-

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Får ikke Wiki til å stemme.

    Saudi Arabia har amerikanske Hamerhoder slik som M901 på diverse chassis for TOW.
    Om alle er produsert i Italia, eller om noen av dem er produsert i USA er jeg usikker på.
    De har så vidt jeg vet ingen Norskinspirerte eller produserte TOW-tårn.

    Canada,Tyrkia og Sveits er de eneste som kjøpte NM142 tårn, Canada til M113 og Pirana avleggerne sine. M113 er på vei ut og jeg er ikke sikker på om TUA-tårnene skal over på neste avlegger av Pirana. Mulig TAPV med Protector og Javelein er tenkt som en løsning i fremtiden.
    Sveits har hatt disse på 6x6 Pirana, selv om disse nå er erstattet av Kongsberg Protector med 12.7.
    Tyrkia har disse på ACV vognene sine, som er modifiserte M113. Har sett disse på tog mot Syria, men ikke sett bilder av dem deployert.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Jeg har sett tallet 100 NM142 før, men stusset over det. Frem til ca 1981 hadde vi åtte PV-eskadroner á 9 vogner (NM116). Så fikk de etter hvert ny KOP, med to panservernkanontropper á 4 NM116 og to panservernrakettropper á 4 NM142. Mulig man da gikk over til ni PV-eskadroner for å ivareta antallet 72 NM116. Da ville man i så fall også hatt 72 NM142. En stund etter fikk man satt opp to eller muligens tre eskadroner til, hvor NM116 var byttet ut med M48. Usikker på om alle disse var fullt oppsatt samtidig, men i så fall 88 eller 96 NM142. OK, kanskje nær nok 100, det var vel noen skolevogner også.

    <mimremodus på>Så hadde vi jo også ca 170 etter forholdene moderne Leopard 1, slik at russerne skulle fått litt å bryne seg på.<mimremodus av>

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Kjapt fra Wikipedia:

    Fra 1975 til 2005, utgjorde produksjon av forsvarsmateriell en betydelig del av aktiviteten for selskapet. Det første oppdraget i 1975 var ombygging av panserjageren NM116 med ny kanon, motor, girkasse og ildledningssystem. Senere bygde Kværner Eureka blant annet 550 TOW-tårn til rakettpanserjageren NM142 og lignende kjøretøy i Saudi-Arabia og Canada (ca 100 av dem gikk til Norge) der den siste leveransen til Canada skjedde så sent som i 2005.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A6rner_Eureka

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Det var vel de som (om)bygget både M24 til NM116 og M113 til NM135 og NM142 i sin tid, men det er jo minst 35-45 år siden, så erfaringen med slikt materiell er i hvert fall ikke fersk.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Aker Solutions prøver å erstatte produksjon av ventiltrær med stridsvogner.

    https://www.tu.no/artikler/aker-solu...svogner/497064
    Bortsett fra pris så ser jeg ingen problemer med dette. Fordelen er at produksjonsunderlaget er gjennomtygd så man slipper å «kunne» stridsvogn på gulvet i forhold til den sedvanlige kommunikasjonen mellom produksjon og design når ting skal bygges. Alt av rørlegging, ledninger og posisjoner til utstyr i tegninger vet man allerede at stemmer med virkeligheten En potensiell ulempe kan der være hvis underlaget fra SKorea er litt utenfor det de er vant til å jobbe med men det glatter man sannsynligvis over etter første leveranse.

    Aker kan stål. De kan å montere utstyr og dill dall på stålkonstruksjoner og de er godt vant med rigide krav og kvalitetskontroll.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Aker Solutions prøver å erstatte produksjon av ventiltrær med stridsvogner.

    https://www.tu.no/artikler/aker-solu...svogner/497064

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Nå har vel Britene i lengre tid brukt riflene løp og ikke glatte, blir en overgang for de å vurdere glattborede
    En av grunnene til at dette prosjektet pågår er at selv Britene har innsett at riflet løp ikke kan skyte tilstrekkelig lange nok piler.

    Leave a comment:


  • Pinch
    replied
    Nå har vel Britene i lengre tid brukt riflene løp og ikke glatte, blir en overgang for de å vurdere glattborede

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Rheinmetall viste nylig fram en Challenger 2 med ny 130mm kanon og automatlader.



    Tårnet ser for øvrig ut til å være hentet fra/basert på oppgraderingsløsningen som Rheinmetall har tilbudt britene i forbindelse med det planlagte Challenger 2 Life Extension Programme (LEP). Om dette er en indikator på at britene er interesserte i å anskaffe kraftigere skyts enn dagens glattborede 120mm kanoner, vites ikke, men selv om det skulle vise seg at det ikke foreligger noen planer om dette per dags dato, så skader det ikke å demonstrere at løsningen har vekstpotensiale.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Nyoppusset NM116 utenfor Forsvarsmuseet



    http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsm...ogn-paa-museet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Spektakulær ødeleggelse av en stridsvogn:

    https://www.facebook.com/groups/1289...5206058608575/

    For ordens skyld, dette er fra en demo. Stridsvognen er ekte, men radiostyrt, og PB-missilet er Bofors BILL.

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied
    Hyundai Rotem favored to land $9 bil. tank deal with Poland


    Hyundai Rotem was aiming to strike a $9 billion tank development deal with the Polish government. If the deal actually happens, it would mark the first time for the company to export its integrated defense technology overseas.

    Hyundai Rotem is planning to partner with the Polish government to develop and produce 800 K2 Black Panther class tanks. The monetary value of the possible deal was unknown.

    There are other prestigious tank developers such as the U.S. M1 Abrams, Russia's T-90 and England's Challenger 2 that could be secured but Poland's fundamental principle is to develop homegrown weaponry which suggests Hyundai Rotem is as a strong contender in the race.

    "The official project bidding is expected to be announced in the first half of this year and we definitely will take part in the process. The total project is said to be divided into two stages to produce a total of 800 tanks," a Hyundai Rotem official said.

    Hyundai Rotem officials met with Polish officials several times to explain the specifics of the qualifications and functions of the K2 Black Panther. In 2008, the South Korean company won a bid to sell K2 tanks to the Turkish government beating Germany, one of the world's leading tank manufacturers.

    Earlier reports were that the Polish government partnered with Hyundai Rotem to produce next generation tanks scheduled to be stationed starting 2023. Poland also inked a deal with Hanwha Defense in 2016 to export 120 K-9 self-propelled howitzers, for which its performance was highly spoken of in the local region.

    The K2 Black Panther finished development in 2008 and has been used by the Korean Army as its next generation tank since 2014. The K2s are capable of firing 120mm rounds while cruising at up to 70 kilometers an hour.
    https://m.koreatimes.co.kr/pages/art...QHC1WO8x5Gh_uM

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X