Bli sponsor, så slipper du reklame!

Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Generell panserprat

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av Vatlandsguten Vis post

Så for meg noe billigere som kan gi økt slagkraft og støtte til infanteri i fravær av en klassisk MBT, også noe som kanskje passer mer til defensiv krigføring, noe jeg ser som det mest sannsynlige vi ville funnet oss i.
    Hvis du spoler fram til ca 1t 37min 20sek, så vil du få noen tanker om dette. Riktignok fra et amerikansk perspektiv, men jeg tror det er relevant for oss også.
    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post

Det finnes ikke noe som heter "tanks"...
      Stod tanks på Engelsk

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Og dersom ein ønskjer å fortsette med eit djupdykk i amerikansk panserjagerhistorie, så har The Chieftain denne videoen på ein drøy time:

​​
        Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• En rakettpanserjager er i safall det mest begrensede man i så fall vil finne. Vogn, ildledersystem og missil vil være rettet mot å slå ut andre pansrede mål... Du kan også problematisere: hva er det infanteriet trenger? Her har en stormpanservogn med 25-40mm kanon mer for seg enn 105-125mm direkteskytende. Det handler om hvordan infanteri beskytter seg i strid, selv om 105-125mm er større og "mer". så handler det om hva som har effekt i striden og da her krumbane mer for seg en direkteskytende i mange roller.

For kanonpanserjager så står man igjen med begrenset ammunisjonsbeholdning i vognen som en svært begrensende faktor. Man må avveie hvor mye pansepenetrerende ammunisjon man tar med seg i forhold til "personellbekjempende ammunisjon". videre så er det i praksis de samme begrensningene på kanonen på en kanonpanserjager versus stridsvogn i hva gjelder depresjon/elevasjon av kanonen (det kan faktisk være at en Kanonpanserjager er mer begrenset i elevasjon grunnet mindre tårn sett i forhold til en stridsvogn.

@Vaterlandsguten ta i betraktning at en Panserjager er et svært begrenset våpensystem, det er ment til å bekjempe stridsvogner (primært i en defensiv rolle (for å sette det på spissen)). Stridsvognen er primært ment til å bekjempe andre stridsvogner... men kan nyttes i andre roller.

Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Så for meg noe billigere som kan gi økt slagkraft og støtte til infanteri i fravær av en klassisk MBT, også noe som kanskje passer mer til defensiv krigføring, noe jeg ser som det mest sannsynlige vi ville funnet oss i.
            Om du er i en situasjon hvor infanteri* trenger panserstøtte så er det en stridsvogn du trenger, ikke en stormpanser.

*Infanteri er "ledende element" i urbane operasjoner, da er det svært viktig å ha vogner med mest mulig panserbeskyttelse som kan ta en smell og fortsette å virke.

Defensiv krigføring er noe land med så lite mennesker som Norge burde være svært forsiktig med. Det fører til store tap og, tap over tid kan ikke vi tåle.
            Om du mener defensiv på taktisk nivå, strategisk er noe annet.
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• Ja, jeg prøver å mene taktisk. Men hva mener du med en Stormpanser? Nå ser jeg for meg at kampene i Norge ikke kommer til å finne sted så ofte i urbane strøk, heller i i daler, mye skog område og smale veier hvor en stor konsentrasjon av offensive styrker kan sette seg fast. Jeg ser for meg panserjegere kan være nyttige i lokale bakholdsangrep osv.

Kommentér

• CV-9030 er en stormpanservogn, på nynorsk omtales det som Infantry Fighting Vehicle. Altså et kampkjøretøy som både frakter et antall infanterister og selv kan støtte med ild, eller være i strid mot tilsvarende kjøretøy. Dette er da i motsetning til pansret personell kjøretøy, som kun er laget for å frakte personell. Tenk her på SISU.
                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

• Panserjager=AH-64 Apache imho ;-)

Kommentér

Ja, jeg prøver å mene taktisk. Men hva mener du med en Stormpanser? Nå ser jeg for meg at kampene i Norge ikke kommer til å finne sted så ofte i urbane strøk, heller i i daler, mye skog område og smale veier hvor en stor konsentrasjon av offensive styrker kan sette seg fast. Jeg ser for meg panserjegere kan være nyttige i lokale bakholdsangrep osv.
                    Med mindre du tenker på myrer som de har mye av i Sverige og Finland så er det svært lite som får moderne mekaniserte avdelinger til å sette seg fast.
                    Og er lendet kanaliserende så er det faktisk angriperen som har initiativet.

Logistikkbyrden fra en Panserjager er fort svært lik det som stridsvogner har.
                    Død ved Kølle!

Kommentér

• https://www.brusselstimes.com/all-ne...-ammo-defence/

Belgiske lette panserjagere kan faktisk ikke brukes i sin rolle. La oss håpe vi unngår noe slikt i Norge
                      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                      ― John Steinbeck

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
                        https://www.brusselstimes.com/all-ne...-ammo-defence/

Belgiske lette panserjagere kan faktisk ikke brukes i sin rolle. La oss håpe vi unngår noe slikt i Norge
                        https://www.brusselstimes.com/belgiu...igation-kurds/
                        Pandurene deres er visst heller ikke så mye å skryte av etter opgradering.

Kanskje ikke så rart de henger seg på SCORPION.
                        Død ved Kølle!

Kommentér

• Det viktigste argumentet for panserjagere i dag er nok strategisk mobilitet, dvs. at jo lettere, jo flere kan du transportere i en flylast (med f.eks. C-17). Dette er mye viktigere i land med verdensomspennende strategiske ambisjoner (USA, Frankrike) enn for oss. Men da har også hjulkjøretøyer sannsynligvis en større rolle (Stryker Mobile Gun System, diverse franske). Det er (mindre vedlikeholdstrengende) der man skal operere over meget store avstander i savanne, ørken el.l., som Sahel, Namibia etc.

Noe som jeg syntes var interessant fra norsk side var den svenske IKV91 fra 1970-tallet. IKV91 sto for Infanterikanonvagn, 9 cm, nr. 1. For så vidt var den ikke så ulik NM116, men den hadde en del fordeler. Først og fremst var den ment å ha meget stor terrengmobilitet, spesielt i myrlandskap i Norrland. Den var ment å følge infanteri som rykket fram gjennom lende som ellers ikke kunne passeres av panserkjøretøy, for så å kunne gi dem god PV-støtte etter at de hadde krysset slikt lende. Eks.: Fi panser rykker fram i et defilé. Eget infanteri rykker fram på tvers av defileet og stenger det (motti). IKV91 kan da hindre fi stridsvogner i å angripe sperrestyrken. IKV91 var lav og kunne selv grave seg ned med dozer-blad. Den utgikk på 90-tallet, rett og slett fordi 90 mm kanonen ikke lenger var effektiv mot moderne stridsvogner. Men selve konseptet synes jeg er interessant, det å gjøre det mulig for lett infanteri å krysse terreng der normale panserkjøretøy ikke kan operere, og allikevel ha med seg effektiv PV-støtte.
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Så, hva er en panserjager i dag?
                            Dona Ferrea

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
                              Så, hva er en panserjager i dag?
                              Er det nå jeg skal svare: Se videoen jeg linket til?

Nå er det vel flere forbehold inne i bildet, men jeg har latt meg fortelle at de fleste våpen i dag fra 40mm og oppover er i stand til å få et "mobility kill" på en stridsvogn. Det åpner jo kanskje for spørsmålet: Trenger nødvendigvis tårnet å fly av stridsvognen før den regnes som slått ut?

Skal en panserjager stoppe et gjennombrudd? Forsinke det? Gå til motangrep?
                              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Hyundai Rotem favored to land $9 bil. tank deal with Poland

Hyundai Rotem was aiming to strike a $9 billion tank development deal with the Polish government. If the deal actually happens, it would mark the first time for the company to export its integrated defense technology overseas.

Hyundai Rotem is planning to partner with the Polish government to develop and produce 800 K2 Black Panther class tanks. The monetary value of the possible deal was unknown.

There are other prestigious tank developers such as the U.S. M1 Abrams, Russia's T-90 and England's Challenger 2 that could be secured but Poland's fundamental principle is to develop homegrown weaponry which suggests Hyundai Rotem is as a strong contender in the race.

"The official project bidding is expected to be announced in the first half of this year and we definitely will take part in the process. The total project is said to be divided into two stages to produce a total of 800 tanks," a Hyundai Rotem official said.

Hyundai Rotem officials met with Polish officials several times to explain the specifics of the qualifications and functions of the K2 Black Panther. In 2008, the South Korean company won a bid to sell K2 tanks to the Turkish government beating Germany, one of the world's leading tank manufacturers.

Earlier reports were that the Polish government partnered with Hyundai Rotem to produce next generation tanks scheduled to be stationed starting 2023. Poland also inked a deal with Hanwha Defense in 2016 to export 120 K-9 self-propelled howitzers, for which its performance was highly spoken of in the local region.

The K2 Black Panther finished development in 2008 and has been used by the Korean Army as its next generation tank since 2014. The K2s are capable of firing 120mm rounds while cruising at up to 70 kilometers an hour.
                                https://m.koreatimes.co.kr/pages/art...QHC1WO8x5Gh_uM
                                Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Spektakulær ødeleggelse av en stridsvogn:

https://www.facebook.com/groups/1289...5206058608575/

For ordens skyld, dette er fra en demo. Stridsvognen er ekte, men radiostyrt, og PB-missilet er Bofors BILL.
                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Nyoppusset NM116 utenfor Forsvarsmuseet

http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsm...ogn-paa-museet

Kommentér

• Rheinmetall viste nylig fram en Challenger 2 med ny 130mm kanon og automatlader.

Tårnet ser for øvrig ut til å være hentet fra/basert på oppgraderingsløsningen som Rheinmetall har tilbudt britene i forbindelse med det planlagte Challenger 2 Life Extension Programme (LEP). Om dette er en indikator på at britene er interesserte i å anskaffe kraftigere skyts enn dagens glattborede 120mm kanoner, vites ikke, men selv om det skulle vise seg at det ikke foreligger noen planer om dette per dags dato, så skader det ikke å demonstrere at løsningen har vekstpotensiale.

Kommentér

• Nå har vel Britene i lengre tid brukt riflene løp og ikke glatte, blir en overgang for de å vurdere glattborede

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                                          Nå har vel Britene i lengre tid brukt riflene løp og ikke glatte, blir en overgang for de å vurdere glattborede
                                          En av grunnene til at dette prosjektet pågår er at selv Britene har innsett at riflet løp ikke kan skyte tilstrekkelig lange nok piler.
                                          Død ved Kølle!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                          http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                          Kode:
                                              Globale utviklingstrekk
                                              Nordområdene / Arktis
                                              Russland
                                              Afghanistan
                                              Pakistan
                                              Kina
                                              Midtøsten og Nord-Afrika
                                              Iran
                                              Sudan
                                              Somalia
                                              Terrorisme
                                              Spredning av
                                          ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                          Working...
                                          X