Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Vrakingen av MLRS-systemet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

    Steik! Har en sånn linjal på jobb. Da mangler jeg bare resten samt et sted å teste


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Artillery is the God of War

    Kommentér


    • #92
      Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

      Franskmennene har en studie på gang for å skyte med MLRS fra dekket på Mistral landgangsfartøyer/helikopter-hangarskip. Snedig løsning: http://www.navyrecognition.com/index...k=view&id=3479
      “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

      Kommentér


      • #93
        Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

        Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
        Franskmennene har en studie på gang for å skyte med MLRS fra dekket på Mistral landgangsfartøyer/helikopter-hangarskip. Snedig løsning: http://www.navyrecognition.com/index...k=view&id=3479
        Hehe...her kunne jeg kombinert ny og gammel jobb ser jeg

        Men....dette skal de få slite med.

        Hele rettesystemet må i praksis oppgraderes med aktiv kompensering og det spørs om de eksisterende kuleskruene på utskytningsenheten er egnet for slikt. I tillegg må fjøringene kunne låses helt stive.

        Alternativt så modder de utstyret så godt det lar seg gjøre og lar deretter raketten finne ut av hvor den skal så snart den er fri fra launcheren. Den er jo guided så det kan godt fungere bra nok det.
        Artillery is the God of War

        Kommentér


        • #94
          Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

          Alternativt kan man la det originale utstyret være i fred og heller la pengene gå til en (plasskrevende) stabilisert plattform, slik at man for launcheren beholder "kommonalitet" med den volumproduserte landbaserte?

          Det er allerede relativt billig med parabolantenner som klarer å holde linken ubrutt i svært dårlig vær fra langt mindre skip enn Mistral, så jeg tror ikke dette behøver å være så ekstremt vanskelig, spesielt ikke når man som du nevner har guided pakke.
          meh

          Kommentér


          • #95
            Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

            Parabol på 26 tonn?

            Men ja, det finnes utstyr.

            Denne f.eks

            https://www.youtube.com/watch?v=F-6sDHHkxZ0

            Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
            Artillery is the God of War

            Kommentér


            • #96
              Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

              Israel har trivon som er for mørkeblå bruk.http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=68624
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

              Kommentér


              • #97
                Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                Israel har jo også gode geopolitisk grunner til å utvikle ett slik system...


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentér


                • #98
                  Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                  Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                  Israel har jo også gode geopolitisk grunner til å utvikle ett slik system...


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Nja har mine tvil på at de faktisk bruker systemet selv.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér


                  • #99
                    Vrakingen av MLRS-systemet

                    Er ikke sikker på om de bruker dette systemet men de har vel ved flere anledning brukt skyts til sjøs for å beskyte mål i både Gaza og Libanon.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentér


                    • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                      Ingen parabol på 26 tonn nei, men prinsippet kan fint skaleres opp. Nå er det vel for øvrig komplett kjøretøy som er 26 tonn, jeg tviler på at sjøutgaven behøver egen motor eller beltesystem, ei heller at kabinen trenger å være plassert på stabilisert plattform.
                      meh

                      Kommentér


                      • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                        Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
                        Ingen parabol på 26 tonn nei, men prinsippet kan fint skaleres opp. Nå er det vel for øvrig komplett kjøretøy som er 26 tonn, jeg tviler på at sjøutgaven behøver egen motor eller beltesystem, ei heller at kabinen trenger å være plassert på stabilisert plattform.
                        Ifølge artikkelen var det snakk om å skyte fra dekket på en Mistral, ikke en fastmontert LLM (Launcher Loader Module). Følgelig trenger man noe for å flytte vognen og ikke minst en diesel for å drive hydraulikken som er ganske heftig på en M270A1.

                        Det er godt mulig systemet kan utvikles uten altfor store kostnader hvis man legger til grunn at det skal skytes med smart ammo. Et rent balistisk system tror jeg vil kreve altfor heftig bevegelseskompensering.
                        Artillery is the God of War

                        Kommentér


                        • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                          http://www.defenseindustrydaily.com/...unchers-07420/

                          Finlands kjøp av mlrs, med kronologisk historie.
                          Død ved Kølle!
                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                          Kommentér


                          • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                            Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                            http://www.defenseindustrydaily.com/...unchers-07420/

                            Finlands kjøp av mlrs, med kronologisk historie.
                            Bra info.

                            Så rundt regnet trenger vi ca. 1 Milliard for å få vognene opp på A1 + Ammo som både er Kosher og Halal, samt tilpasning til Norsk ILS, MRR og annet småtteri. Videre må det avsettes driftsmidler for å gjenoprette og drifte MLRSbtt, ca 10 ekstra befalselever i året må utdannes (VognKommandører er vel blitt OR nå eller?), og det må eventuelt kjøpes inn eller overflyttes vogner og utstyr for et selvstendig batteri, dvs. krokløftere, lastebiler og feltvogner/beltevogner/KOvogner samt minst 1 tung bergingsvogn. Mye av dette kan man kanskje smelte sammen med BnKO for ArtBn nå som alt blir basert på autonome skyts, om ikke annet enn i fredstid.

                            Dette er vel anvendte penger i mitt hode men det vil nok kreve ekstraordinære tiltak i budsjettene for å få det gjennomført. Ev. fjerne gyrostabilisterte kaffekoppholdere med oppvarming fra F-35 bestillingen så blir det nok penger til overs til gummibelter også
                            Artillery is the God of War

                            Kommentér


                            • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                              Fluffer ut av F-35 så er vel MLRS-budsjettet i boks, tenker jeg. Them airboys...
                              Shaking the ground with the force of a thousand guns

                              Kommentér


                              • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
                                Fluffer ut av F-35 så er vel MLRS-budsjettet i boks, tenker jeg. Them airboys...
                                Fluffer? altså ei som ....

                                Ifølge reklamen for USN så skal det ikke mye til for å få en "hardon" så den er bare å kutte, fluffern altså

                                Artillery is the God of War

                                Kommentér


                                • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                  Var det ikke så at dosetet på B-1B koster 150.000 dollar pr stk?
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                  Kommentér


                                  • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                    Yepp. 3000 dollar for selve setet (sikkert litt spess i og med det er en liten serie osv), 147.000 til konsulenten som sto for engineeringen.

                                    Konsulenten holder til ved en gromm innsjø i nevada.

                                    Systemet kunne dessverre ikke generere spesifisert regning.

                                    Samme fremgangsmåte som ved innlevering av reiseregninger med innslag av "pub'er" med veeldig dyr "øl" og høye "tips"



                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Artillery is the God of War

                                    Kommentér


                                    • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                      Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                      Bra info.

                                      Så rundt regnet trenger vi ca. 1 Milliard for å få vognene opp på A1 + Ammo som både er Kosher og Halal, samt tilpasning til Norsk ILS, MRR og annet småtteri. Videre må det avsettes driftsmidler for å gjenoprette og drifte MLRSbtt, ca 10 ekstra befalselever i året må utdannes (VognKommandører er vel blitt OR nå eller?), og det må eventuelt kjøpes inn eller overflyttes vogner og utstyr for et selvstendig batteri, dvs. krokløftere, lastebiler og feltvogner/beltevogner/KOvogner samt minst 1 tung bergingsvogn. Mye av dette kan man kanskje smelte sammen med BnKO for ArtBn nå som alt blir basert på autonome skyts, om ikke annet enn i fredstid.

                                      Dette er vel anvendte penger i mitt hode men det vil nok kreve ekstraordinære tiltak i budsjettene for å få det gjennomført. Ev. fjerne gyrostabilisterte kaffekoppholdere med oppvarming fra F-35 bestillingen så blir det nok penger til overs til gummibelter også

                                      Det beste forsvaret av Norge er å avhende MLRS vognene til Finland med en gang, 300kroner per stykk.

                                      Egentlig liker jeg ikke nyutviklede systemer til små nasjoner, men for å skaffe noe som forblir i tjeneste må man låse fast ting til industri og spre ting over flere våpengrener. MLRS er for lite fleksibelt til at man kan vinne fremtidige budsjettkriger for å holde det i drift.

                                      Om man følger mitt resonnement rundt unødvendigheten av belter på en 40 km kanon,er belter på en 70 km missilrampe enda mer unødvendig.
                                      Vi bør heller fortsette og bygge på suksesser.
                                      Forsvaret kommer til å kjøpe "flere" tusen MAN lastebiler både i HX(Høymobil) og SX(Supermobil)versjoner.
                                      Norgehar flere firmaer som er dyktige på lastebilpåbygg og igjen er det andre bedrifter som er dyktige på komplekse sveisejobber.
                                      Norden generelt er verdensledere på lastebilkraner.
                                      NASAMS er en eksportsukksess.
                                      NSM ser ut til å bli en Eksportsukksess.
                                      F-35kommer til å ha så stort overskudd på sensorkapasitet at den aldri i verden får mulighet til å engasjere alle målene den oppdager(Nei vi kan ikke la vær å ha moderne kampfly, det er den eneste delen av forsvaret som uten tvil må ha det beste man kan kjøpe).
                                      Med 24 selvdrevne kanoner har vi allerede 12 mindre enn en gjennomsnittlig russisk brigade(Skal vi forsvare oss kommer vi til å være i undertall).

                                      Derfor en plattform, flere kapasiteter.
                                      Førstmå man inngå en avtale med LM om avfyringskoder til MLRS og la Kongsberg bygge en programvare inn i en fleksibel mobil PC, deretter må Kongsberg gjøre det samme med sin egen NSM.

                                      Man må bygge om minst 12 MAN SX til Launchere, etter mønster fra Thunderbolt 2000. Moderne nordisk kran og forsøke å holde planet foran affutasjen så ren som mulig, aller helst bruke en norsk påbyggsspesialtis for å score nærings- og distriktspoeng.
                                      Kongsberg outsourcer produksjonen av affutasjen, på samme måte som de gjorde med NASAMS nå nylig, til en offshorebedrift med slunken ordrebok.
                                      Kongsberg gjenbruker mest mulig fra NSM og NASAMS i ledelses og kommunikasjonssystemer,samme KO vogn og datalink.

                                      Man kjøper inn en oppstarts-batch med M31A1 og starter prøveskytinger.
                                      Man integrerer avfyringskontainerne fra NSM og starter prøveskyting, softwareoppgradering av NSM til landmål vurderes.

                                      Da har man plutselig en plattform som kan levere presisjonsild på 40-200 km.

                                      Mannskapene som betjener systemet trekkes fra tidligere MLRS folk og ORer som skal tilbringe tid i Artilleriet for en periode som VK eller i KO. Videre gjør man det samme med marinefolk med NSM erfaring, og NASAMS fra luftforsvaret. Vognførere kan rekrutteres ifra de beste hodene som vil få lastebillappen i sin førstegangstjeneste med 2 soldater per bil. Systemet har da organisatorisk evne til å engasjere mål fra alle tre våpengrener ganske kostnadseffektivt.

                                      Da kan man ikke legge ned kapasiteten uten sutring fra tre våpengrener og ett landsdekkende nett av leverandører. Kongsberg ønsker sikkert også å selge konseptet til andre nasjoner.

                                      Videre kan man se på muligheten for ATACMS, om produksjonen starter opp igjen og trusselbilde skulle endre seg.

                                      Boeing og SAAB driver med et felles prosjekt med å integrere en MLRS rakettmotor og en SDB I som kan gi ca 140 km rekkevidde, fint om man skal penetrere en tunell på motsatt side av en fjellrygg. Om man går til forsvarets hovedleverandør i USA,Raytheon så har de SDB II som er i stand til å søke opp, identifisere og ødelegge definerte bevegelige mål om man gir en generell grid(FI artilleri og mobilt luftvern blir plutselig utrygge.)

                                      Trengs det billig områdebeskytning for manøverelementer kan man handle 122 mm Raketter i Polen, som det er et prosjekt på å gjøre kompatible med MLRS sin sixpack(Det samme også i Tsjekkia). I Sør-Korea finnes det 136 mm raketter som også passer til sixpack.

                                      Siden man først skal gå helt over styr i å levere sprengstoff fra lastebil går det også an å se på samme løsning som den Serbiske Kosova, flybomber av det store slaget med diverse rakettmotorer. Kombinerer vi MLRS rakettmotor med en JDAM så kan man gi Bataljonssjefene i hæren sin egenpersonlige knyttneve. JDAM glide-kit kan gi enda mer rekkevidde om det er regningssvarende ift. M31 raketter.

                                      Om vi først hadde gått så langt, er det en detalj å gi disse glide-JDAMene enQuickstrike-nese og marinen har plutselig en mulighet til å levere instant minefelt uten å måtte legge beslag på fly eller marinefartøyer. Noe av poenget med minefelt er at fienden skal tro at de er der og agere deretter, en quickstrikemine er ikke veldig effektiv i forhold til en smartmine, men i det minste kan noen meget få soldater stagge en hel bråte trusler på god avstand.

                                      Til vanlige MLRS-raketter og kanskje spesielt AT2 versjonen kan man lage rakketleverte jammere i forskjellige spektere.
                                      Røykcargo(iflere spekter) og radarreflektorer kan også hjelpe til med å forvirre. Det er også mulig å utvikle IR lys i cargoformat.
                                      Død ved Kølle!
                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                      Kommentér


                                      • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                        Det ville vært et helt fantastisk konsept og meget passende for oss.
                                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                        Kommentér


                                        • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                          Poenget med å sende vognene over grensen er veldig bra, iallefall hvis de står i fare for å vrakes.

                                          Når det gjelder hjul-MLRS så er jeg veldig skeptisk og mye av grunnen er lading av nye pakker. Hvis man ser på HiMars så makter den bare 1 pakke. Den kinesiske ser helt rå ut men det kjøretøyet er ikke akkurat lite heller. Vet du noe om ladetider? Video? Ser ut som de bruker en "lastebilkran" ala Palfinger men det er ikke akkurat raske greier.

                                          Hvis du studerer en M270 så består alt av enkle/kjente komponenter, det samme gjør egentlig en oljerigg. Allikevel tar det lang tid å utvikle begge til et fungerende system. Litt dårlig eksempel men du tar poenget. Tror ikke det er bare bare å mekke en norsk Himars selv om det "bare" er snakk om å holde fast, rette og elevere en pakke som deretter kastes. Litt av cluet med MLRS er å raskt kunne lade om og det er derfor bommer og vinsjer er integrert i utskytningsenheten. Samme enhet må ha plass til MRU og den slags, samt at hele greia må ha pondus nok til å stå stille når det fyres av. Selv en M270 med låste torsjonsstaver rister som pokker når det skytes og den veier 26 t. I praksis er det dette som bestemmer tiden mellom rakettene.

                                          Himars ble forøvrig vurdert på 90-tallet men ble avfeid relativt raskt, uten at jeg husker/vet den nøyaktige og samlede begrunnelsen.

                                          Men...om man får til dette på en grei måte så følger jeg resten av argumentasjonen din

                                          Det er det som er så fint med 200+ mm raketter, kun fantasien som setter begrensninger på hva man dytter inn i stridshodet.
                                          Artillery is the God of War

                                          Kommentér


                                          • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                            Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                            Poenget med å sende vognene over grensen er veldig bra, iallefall hvis de står i fare for å vrakes.

                                            Når det gjelder hjul-MLRS så er jeg veldig skeptisk og mye av grunnen er lading av nye pakker. Hvis man ser på HiMars så makter den bare 1 pakke. Den kinesiske ser helt rå ut men det kjøretøyet er ikke akkurat lite heller. Vet du noe om ladetider? Video? Ser ut som de bruker en "lastebilkran" ala Palfinger men det er ikke akkurat raske greier.

                                            Hvis du studerer en M270 så består alt av enkle/kjente komponenter, det samme gjør egentlig en oljerigg. Allikevel tar det lang tid å utvikle begge til et fungerende system. Litt dårlig eksempel men du tar poenget. Tror ikke det er bare bare å mekke en norsk Himars selv om det "bare" er snakk om å holde fast, rette og elevere en pakke som deretter kastes. Litt av cluet med MLRS er å raskt kunne lade om og det er derfor bommer og vinsjer er integrert i utskytningsenheten. Samme enhet må ha plass til MRU og den slags, samt at hele greia må ha pondus nok til å stå stille når det fyres av. Selv en M270 med låste torsjonsstaver rister som pokker når det skytes og den veier 26 t. I praksis er det dette som bestemmer tiden mellom rakettene.

                                            Himars ble forøvrig vurdert på 90-tallet men ble avfeid relativt raskt, uten at jeg husker/vet den nøyaktige og samlede begrunnelsen.

                                            Men...om man får til dette på en grei måte så følger jeg resten av argumentasjonen din

                                            Det er det som er så fint med 200+ mm raketter, kun fantasien som setter begrensninger på hva man dytter inn i stridshodet.
                                            Himars er som den er fordi kravet var C130 transport, litt pansring, samme system som MLRS og Made in US. Himars er en ting vi ikke burde kjøpe.
                                            Om vi skal kjøpe noe som forblir i tjeneste må Norsk Industri involveres så politikerne opplever sutrete industriledere eller sinna fagforeningspamper om det tas ut av tjeneste. Det MÅ også være på tvers av forsvarsgrenene ellers taper det mot båter vi ikke trenger eller Helikoptre som tilfeldigvis er de beste i verden.

                                            Omladingen av MLRS ble laget på den måten for å kunne lade og skyte minst like fort som logistikkjeden kunne levere pakker.
                                            Begrensningen er at det ikke er så enkelt om man ikke skal avfyre hele pakker i slengen.
                                            Videre kan ikke en MLRS plukke raketter fra noe særlig annet enn bakken og avlastede krokflak, en kran kan løfte opp alle mulige ting fra de rareste steder, innbefattet en enkel tilhenger man selv kan trekke med seg langs vei.*
                                            MLRS var en "MG", GPMLRS er en "skarpskytter", beltematede skarpskytterrifler fungerer men er unødvendige. Med kran kan man kombinere forskjellige pakker og lade om helt selvstendig.
                                            Noe av poenget mitt med nordisk kran, er at krana fra Taiwan hadde fått en Norsk lastebilfører til å le seg skakk eller begynne å gråte.
                                            En MLRS kan ikke "Spise" en NSM eller andre fremtidige ukurante stridshoder, da låser vi oss til ATACMS og MLRS, og da er systemet tilbake til der vi er i dag, en dyr luksus som ikke er fleksibel og derifra tilbake i møllposen innen 10 år.

                                            RT 2000 er montert på en grønnmalt sivil MAN lastebil, litt mer pinglete enn MAN bilene forsvaret skal kjøpe. Man bruker uansett hydrauliske støtter for å stabilisere under omlasting og ild.

                                            12 ukurante beltekjøretøyer er også dyrere enn 12 lastebiler som ligner veldig på andre 8x8 lastebiler forsvaret har, MLRS er også alene som korpsartilleri i å være på belter i verden.

                                            * En fin bivirkning er at bilen i garnisonslivet kan gjøre andre ting enn å agere uyttig krigsmaskin.

                                            Litt linker og annen dritt til slutt:
                                            Dette er så retardert det blir om man skal ha med seg en sixpack under en Chinook
                                            http://www.army-technology.com/projects/limaws/

                                            Smartere folk en meg som skriver om rakettartilleri (Ganske kule blogger men, må leses med tanke på skribentenes hjemland):
                                            En engelskmann som onanerer i ISO Containere: http://www.thinkdefence.co.uk/2015/0...t-renaissance/
                                            En tysker som onanerer til sitt eget speilbilde(4 deler):http://defense-and-freedom.blogspot....y-from_15.html
                                            http://defense-and-freedom.blogspot....launchers.html
                                            http://defense-and-freedom.blogspot....y-from_19.html
                                            http://defense-and-freedom.blogspot....y-from_18.html


                                            Modulær russisk løsning, ganske smart med unntak av omladingen som krever slett underlag
                                            https://en.wikipedia.org/wiki/9A52-4_Tornado

                                            Polsk MLR som senere skal bli kompatibel med MLRS
                                            https://en.wikipedia.org/wiki/WR-40_Langusta

                                            En Slovakisk ditto
                                            http://www.military-today.com/artill...70_modular.htm

                                            Polsk NSM
                                            http://www.nafomag.com/2013/08/polan...-littoral.html

                                            Dansk Harpoon på lastebil
                                            http://navalhistory.dk/Danish/Histor...a_Historie.htm

                                            Koreansk "Hjulklone" MLRS med egne raketter, 130mm kunne gjort seg som erstatter for tidligere Cargostridshoder.
                                            http://www.military-today.com/artillery/chunmoo.htm

                                            Israelske Lynx, noe slikt hadde gjort jobben som billig avskrekkning, og ligner veldig på hva jeg skisserer.
                                            http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=66185

                                            Kosava:
                                            http://www.yugoimport.com/en/proizvo...d-aerial-bombs

                                            MLRS+SDB
                                            http://www.dmitryshulgin.com/tag/glsdb/


                                            Video av RT 2000/ Thundrbolt 2000(Det kan hende Taiwan har utviklet denne selv... eller så har en Lockheedfugl sunget dem i øret), ahh garnisonsoppvisninger er det noe som er mer morsomt?
                                            https://www.youtube.com/watch?v=11CouXIbKFg
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                            Kommentér


                                            • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                              Her var det mye bra Kdo_Under. Må lese gjennom

                                              Bare en liten kommentar til det med NSM eller andre typer ammo enn det amerikanerne lager som du mener ikke kan spises av M270.

                                              Selve rakettpodden ser lik ut for alle offisielle MLRS rakketter, inkludert de store ATACMS variantene. Rammen med hoist-feste og hullene for låseknottene er like. Til og med lokket ser likt ut, dvs. at på avstand ser ATACMS ut som en vanlig sixpack. Reklamebildene av den store raketten ved siden av en vanlig sixpack er ikke reelle sånt sett. Den kommer i en pod slik som de andre rakettene.

                                              Poenget mitt er at såfremt man kan mekke en rakett/missil innenfor disse begrensningene, samt oppdatere ildledingssystemet (som vi må gjøre uansett pga. Odin2) så kan launcheren skyte nærmest hva som helst. Såvidt jeg har skjønt må de store rakettene skytes fremover (altså over hytten) pga. kreftene som må holdes igjen frem til raketten bryter sine egne fester inne i podden men det er trivielle ting.

                                              Kjenner ikke til NSM som sådan og det kan godt hende den har mekaniske begrensninger som hindrer slike løsninger men argumentet gjelder uansett for raketter utenom standard.

                                              Understreker at det må mye engineering og fintenking til og da kan det være enklere å bare dytte vognene over grensen og kjøpe noe ferdigutviklet et annet sted. Samtidig har vi vognene og erfaring med å bruke de i Norge og da blir det for jævlig om vi ikke klarer å utnytte de.
                                              Artillery is the God of War

                                              Kommentér


                                              • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                Istedenfor å låse seg til en fast størrelse på rammen kanman putte på det man vill innenfor noen uker, om etterretningstjenesten sierden utenrikspolitiske situasjonen endrer seg(Krig lærer naken mann å p…). Deter ikke så lett om man må tvinge allesom skal levere våpen til Norge å følge en amerikansk standard.

                                                Om rekkevidden er 70-200 km trenger vi ikke nødvendigvisOdin 2, det er viktigere å bygge seg inn på samme nettverk som F35 og fly medkraftig radar.

                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                Kommentér


                                                • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                  Da har jeg lest gjennom denne uten å vekke altfor mye oppmerksomhet på kontoret. (alt-TAB beredskap = høy)

                                                  http://www.thinkdefence.co.uk/2015/0...t-renaissance/

                                                  Mye bra og mye interessant. Har alltid likt GMLRS og det er på det rene at Norge kunne deployert et slikt våpen i INTOPS med mye mer valuta for pengene enn det luftforsvaret klarer. Som et forsvarsvåpen er jeg mer usikker siden den benytter GPS og ikke INS. De som eventuelt finner det for godt å krysse grensen til Norge er sansynligvis i stand til å kødde med GPS også.

                                                  Det som slår meg med disse hjulbaserte løsningene, er at de gjerne benyttes av store hærer eller land som er omgitt av gnagsår, slik som israel. Jeg tror det reflekterer mye av bakgrunnen for å velge noe enkelt og billig. Norge har hverken en stor hær eller konstant sure naboer så driften blir helt annerledes.

                                                  For Norge sin del ønsker jeg en våpenplatform som er mer i stand til å ta vare på seg selv, lage sine egne skjulestillinger og tåle iallefall littegrann mer enn en lastebil. Når det gjelder hastighet og rekkevidde så må en lastebil kjøre styggfort for å få til noe som monner mer enn de 70 km/h den Norske M270 klarer (klarte iallefall). Tror ikke fordelen er så vanvittig stor i praksis. M270 har plass internt til en drøss med jerrykanner som fint forlenger rekkevidden og motor og gear tåler flate pedaller så lenge en invasjon eventuelt varer. Med den ildkraften 1 vogn besitter ønsker jeg å la kapasiteten overleve så lenge som overhodet mulig.

                                                  Så til dette forfatteren nevner om fleet comonality og synergier med å ha like platformer. Dette er fint på papiret men i en stridssituasjon i Norge tviler jeg sterkt på at det har noe å si da man uansett må hente kritiske deler fra et definert sted eller en teknisk støtteavdeling. For et MLRSbtt er de oppsatt med Cummingsdeler og for Pbn sleper de med seg et utvalg Scaniadeler. Noe mer enn det de klarer å slepe med seg får de kanskje ikke tid til å bruke allikevel. For stormaktene som skal drifte hele panserdivisjoner i en ørken og kontinuerlig fikse opp i stridsslittasje uke etter uke er det en helt annen sak selvfølgelig.
                                                  Artillery is the God of War

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                    Ingen militære navigasjonssystemer er bare GPS så vidt jeg vet, alle er INS med GPS-assistert presisjon. INS gir kanskje CEP på 15 meter mens GPS gir CEP på 3-5 meter.
                                                    INS er usexy og kjedelig å skrive om på milblogger og diverse mer eller mindre seriøse annonsekanaler for forsvarsindustrien.
                                                    Død ved Kølle!
                                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                      Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                                      Så til dette forfatteren nevner om fleet comonality og synergier med å ha like platformer. Dette er fint på papiret men i en stridssituasjon i Norge tviler jeg sterkt på at det har noe å si da man uansett må hente kritiske deler fra et definert sted eller en teknisk støtteavdeling. For et MLRSbtt er de oppsatt med Cummingsdeler og for Pbn sleper de med seg et utvalg Scaniadeler. Noe mer enn det de klarer å slepe med seg får de kanskje ikke tid til å bruke allikevel. For stormaktene som skal drifte hele panserdivisjoner i en ørken og kontinuerlig fikse opp i stridsslittasje uke etter uke er det en helt annen sak selvfølgelig.
                                                      Dette er merkelig nok også noe som går i motebølger. Frem til tidlig nittitall skulle det være skikkelige verksteder i felt, fungerende forsyningslinjer for deler og utstyr på vogner til å gjøre reparasjoner med telling av 10D-satser etc etc.

                                                      Så kom manøverkrigføringen hvor det omtrent ikke var tid til å fylle drivstoff engang, bare stå på og kjemp til det står.

                                                      Det å ha stridsutholdenhet er viktig, men hvis vi tenker invasjonsforsvaret - så er det begrenset hvor interessant tyngre vedlikehold/ tidkrevende reparasjoner er. Det kan være bedre å tenke bruk og kast, som da gir mer utfordrende øving siden vi ikke kan forbruke ressurser på den måten i fred, enn å være i stand til å fikse/vedlikeholde/reparere med intermodulare deler etc.

                                                      Det jeg tror egentlig ikke er viktig er at vi kan etterforsyne tyngre vedlikehold på våpensystemer og -plattformer i felt. Dermed bør det være en mindre viktig faktor i valg av ny kanon.
                                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                        Edit: Svaret var ment til Kdo_Under

                                                        Du har rett. Skivebom av meg men er inne på sort igjen nå.

                                                        INS kan være usexy men er det eneste som duger når EK trykker på knappene.

                                                        Dette betyr isåfall at jeg mener vi bør skaffe oss M30
                                                        Artillery is the God of War

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                          Syrere som stabler alt mulig artilleri på kommersielle lastebiler: https://twitter.com/oryxspioenkop/st...60508478926848
                                                          “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Vrakingen av MLRS-systemet

                                                            Litt om de gode mulighetene som finnes for en plattform basert på lastebiler. Jeg bruker bare eksempel for det finnes så mange gode tilbydere som kan designe akkurat det vi vill.

                                                            Scania lastebil 8 akslinger med drift på alle hjul. bilen kan ha krokløft, støttelabber som en 100 tonns mobil kran dor stabilitet under avfyring og ladning.

                                                            http://www.scania.no/lastebil/lasteb...rmaal/defence/

                                                            Jeg tror å sette våpenet på en krokløft ville vært smart for det kan gi en fleksibilitet med tanke på vedlikehold, ladning osv.
                                                            http://www.palfinger.no/produkter/kr...re-t17-t22/t24
                                                            http://www.hiab.no/Produkter/

                                                            Hvis lastebilen har en kran og krokløft , Dette er et eksempel der kranen sitter i krokløften, men jeg vill heler ha kranen sittende i bilen og krokløften fri for å bygge våpenet på.
                                                            http://www.plustech.com/annonser/las...-8-hipro-kran/

                                                            Det er også mulig og erstatte selve kranen med en robot som plukker missiler fra en annen lastebil og lader rørene.
                                                            https://youtu.be/C5R-FSRBUbE

                                                            NSM og JSM tipper jeg ligger på mellom 400 og 800 kg noe som ikke er så tungt at det skaper problemer for en robot løsning.
                                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Naval_Strike_Missile


                                                            For å redusere kosten så kan noen flak bygges med NASAM, MLRS, NSM og JSM. Bil plattformen kan være den samme men våpenet og sikte utrustningen blir sikkert forskjellige.

                                                            Men litt om det å bruke roboter. Industrirobotene kan jobbe kjapt og uten å få vond rygg, de reduserer også behovet for bemanning.

                                                            Dette er et prosjekt som Kongsberg lett kunne levert en god pakke på, tipper at bilene ville kunne ha en pris på under 6 millioner stykket, når det gjelder sikte og missil dingzen så vet jeg ikke pris, men som et samle prosjekt for alle våpengrenene tror jeg ville blidt bra.

                                                            To mann i hver bil med missiler, to mann i hver bil som kjører missiler fram til de som skyter dem og HV kan drive med støtte i form OK og objektsikring av de områdene lastebilene skal operere i, annen støtte som bergingsbil kan sivile støtte med eller forsvare kan kjøpe noen hvis de ikke allerede har. En fordel med lastebil er at forflytning over store avstander går kjapt og enkelt uten at vi må leie båter fra Fred Olsen osv.

                                                            En annen fordel er skjul, en lastebil kan enkelt parkeres i garasjer rundt om i landet for å vanskeliggjøre for FI å lokalisere bilene, det er mange sivile garasjer rundt omkring.

                                                            Den store ulempen er prisen på missiler, jeg vet ikke prisen men tror de koster en arm og en fot.
                                                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                            Kommentér


                                                            • Vrakingen av MLRS-systemet

                                                              La oss se litt nærmere på problemstillingen.

                                                              Pt. Har vi 12 stk M270 pluss x antall podder med AT2. Videre har vi reservedeler og verktøy for vogndelen pluss ladere og power supplies. Alt av ILS/KO utstyr er enten propreitært for "original" MLRS eller generisk utstyr som radio/telt osv som for lengst er fordelt eller forkastet. I praksis må det inn nytt over hele linjen, ikke minst pga Odin 2.(heter det forresten Odin2 i dag?)

                                                              Vi har mao kun en litt sær ammo og 12 non-A1 vogner å legge i potten. Original MLRS tviler jeg på er kompatibel med ny ammo, mye pga behovet for å kommunisere med rakettens Navigasjonssystem. I tillegg er de gamle vognene utstyrt med avlegs og ekstremt treg hydraulikk.
                                                              De må nesten oppgraderes til A1 skal det være noen vits. Videre må det prosjekteres inn et norsk skytedatasett som er kompatibelt med både A1 elektronikken i vognen og norsk Art ellers. Eventuelt må de nye KO'ene kjøre en fullamerikansk løsning mot vognene og interface mot norsk standard vha en blacboks. Muligens en enkel og god nok løsning.

                                                              Mao har vi fint lite å koke suppe på og alt avhenger av hva det koster for ny ammo samt A1 oppgraderingen. I praksis er vognene bare skrot nå som 15 år med inkrementelle oppgraderinger må tas i ett løft.

                                                              Allikevel kan det bli lønnsomhet i dette men det fordrer at Art nedsetter en gruppe som samler inn og vurderer alternativene. Kanskje kan et NSMforMLRS-prosjekt være det som skal til? Hæren bidrar med vogner og kompetanse og kønigsberg & co fikser oppgraderingene litt billigere samtidig som de åpner et vanvittig stort marked for missilet sitt.

                                                              Edit: det jeg også mente å skrive men som ungene fint klarte å jamme vekk var:

                                                              Kom med kreative forslag som utnytter eksisterende hardware og kompetanse på en slik måte at vi raskt og billig (nok) får tilbake MLRS btt. Prøv gjerne å tallfeste løsningene og vurder også driftskostnader samt tilgjengelighet på støttefunksjoner og generisk utstyr som feltvogner, Kovogner osv

                                                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                                                              Artillery is the God of War

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X