Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P8168 - Erstatning av radio for bruk i Heimevernets områdestruktur

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• aquila
    replied
    Selv den gamle 77en var det mulig å lære normalt oppegående soldater enkel
    bruk av på en leksjon. Burde være grei skuring på relativt få minutter på alle med allment evnenivå 4 og opp.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Her var'e mye goe skrøner nå
    Til leserbrukernavn med mindre du er SbBef og skal programmere radiosett til området trenger du ikke videre opplæring på disse. De må sies å være MEGET enkle i bruk. Enkelt og oversiktlig menysystem basert på Nokias gamle Os (før de gikk over til Symbian). Dvs Meny+# slår av tastelås osv. (akkurat det kan være litt krevende for nyoppkledde millenials :P )
    Videre må du velge riktig kanalområde inne i menyen (men det vil som regel være gjort før utdeling) så vrir du på knappen for rett kanal og snakker.
    Så har du noen muligheter ifht blackout, (fordi det er kjedelig å bedrive full lyd og lysdisiplin med sambandet festa på brystet, og så sitter det en nisse i nabotroppen og nøkler på sambandet så displayet lyser opp hvert 10sek :P ) , sendestyrke (det skal jo som kjent ikke nyttes unødvendig kraftig sendestyrke ) , osv.
    Jeg har pleid å holde en 45min leksjon på disse på LF kurs, og det har som regel vært rikelig tid for å få folk opp å gå på OK brukernivå, og da har jeg gjerne gått igjennom SOI og kjapt innom subtraktorkoder på samme leksjon.

Leave a comment:

• mailman
    replied
    Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    PRC1077 har litt større frekvensområde, samme som MRR, om jeg husker rett, dvs helt opp til 88Mhz (mot 75,95 for vanlig 77). Noe som muliggjorde å få inn f.eks. NRK P3 på 87,5, før FM-nettet ble stengt. (det medførte naturligvis også at du kunne sende/jamme på samme frekvens...)
    Den stopper ca 500 hz under FM båndet ,men det kan hende karen som lekset om dette tenkte på "nye " versjonen.P3 sendte på 99.0 Mhz,så du må evt nøye deg med P1 :-)
    Gamle røverhistorier sier at du kan jamme radiostyring til bla modelfly med den.Det var vist litt sport i å plage modelflyklubben på Ulven med dette i gamle dager.

Leave a comment:

• Din_Laban
    replied
    Det er en del HV-områder som ikke skal ha dette materiellet, men det har med hvilke distrikter de tilhører.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied
    Har forespurt mitt distrikt om det blir eget kurs på nytt samband, og svaret var at de anser dette som såpass "enkelt" at de kjører opplæring dersom distriktet har mottatt dette på neste års trening, sånn bare til info. Med andre ord, dette skal være ganske rett fram - TTT

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied
    Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    De var ikke så utbredt i HV,men "noen" hadde de.Har ikke brukt de selv,men tror ikke det er stor forskjell utover det lille digitale displayet og andre brytere for å sette frekvensen.
    PRC1077 har litt større frekvensområde, samme som MRR, om jeg husker rett, dvs helt opp til 88Mhz (mot 75,95 for vanlig 77). Noe som muliggjorde å få inn f.eks. NRK P3 på 87,5, før FM-nettet ble stengt. (det medførte naturligvis også at du kunne sende/jamme på samme frekvens...)

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Muligens mat for egen tråd, men kan det taes en gjennomgang av ulike typer/grader av krypto?

Leave a comment:

• hotelpapa
    replied
    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Fra «Nytt SB på vei»-tråden:

Noen som vet og kan si noe om hvilken kryptering som er tenkt brukt? Databladet åpner for valget mellom ARC4, AES128 eller AES256. Som tidligere nevnt håper jeg på en av de to sistnevnte..
    Vanskelig å drive nøkkelhåndtering når utstyret bare har støtte for symmetrisk krypto.

Leave a comment:

• 93A
    replied
    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post

Noen som vet og kan si noe om hvilken kryptering som er tenkt brukt? Databladet åpner for valget mellom ARC4, AES128 eller AES256. Som tidligere nevnt håper jeg på en av de to sistnevnte..
    Så lenge man bruker en av dem så er sambandet ikke pip åpent. Det er ugradert samband uansett.

Leave a comment:

• Din_Laban
    replied
    Bare å finne fram PACEn igjen.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post

Leave a comment:

• gringo
    replied
    Ser ut fra bildet fra forsvaret at det er kjøpt inn Rigexpert antenneanalysatorer. Dette vil være et svært nyttig verktøy når du skal rigge til områdets antenner, og vil hjelpe sb-off mye i feilsøkingen. Har selv en slik privat, og er vel det instrumentet jeg har mest nytte av i forbindelse med rigging av antenner. Analysatoren er svært enkel i bruk.

https://rigexpert.com/products/antenna-analyzers/

Leave a comment:

• Einherjar
    replied
    Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Feil frekvensområde gjør at dette ikke er mulig.
    I tillegg er det tone-squelch problematikken.... om man matcher frekvens vil man bare oppleve en pipetone

Leave a comment:

• Signal_m
    replied
    Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post

Og utfaser (forhåpentligvis) ICOM, mobiltelefoner, jaktradioer og -77 serien fullstendig.
    HAHA

(min utheving i sitat)

Leave a comment:

• mailman
    replied
    De var ikke så utbredt i HV,men "noen" hadde de.Har ikke brukt de selv,men tror ikke det er stor forskjell utover det lille digitale displayet og andre brytere for å sette frekvensen.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    En feil i artikkelen på Forsvarets hjemmesider:

Dette er faktisk ikke en AN/PRC-77 produsert på begynnelsen av 1970-tallet, men en PRC1077 produsert ca. 1990. Så det er 20 år feil der.

Click image for larger version

Name:	PRC1077.JPG
Views:	187
Size:	282,7 KB
ID:	1033602
    En sånn har ikke jeg sett noen gang, bare de gamle med 2 hjul.

Men ja, dette erstatter iCom, Jaktradioer, og -77'er iværtfall. Så kan det hende mobilen kan være hendig til enkelte ting fortsatt, men ikke som primærsamband.

Leave a comment:

• 93A
    replied
    Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Kan en ikke teknisk sett bare skru og trykke en LFR/MRR inn på en usikret kanal som vil kunne snakke med HVs samband?
    Eventuelt så har HV også nødnett.

Optimalt med 3 sett av samband? Nei. Men HV er da virkelig ikke optimalt.
    Feil frekvensområde gjør at dette ikke er mulig.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    En feil i artikkelen på Forsvarets hjemmesider:

Dette er faktisk ikke en AN/PRC-77 produsert på begynnelsen av 1970-tallet, men en PRC1077 produsert ca. 1990. Så det er 20 år feil der.

Click image for larger version

Name:	PRC1077.JPG
Views:	187
Size:	282,7 KB
ID:	1033602

Leave a comment:

• Einherjar
    replied
    Opprinnelig skrevet av navara Vis post

Men skulle vi ventet til det perfekte var på plass ville vi nok aldri fått noe; desverre. Min erfaring er at disse fungerer bra, og med stadig bedre repeaternett og mobile repeatere til oppdragsspesifikk fortsterkning blir dette et vesentlig løft.
    Og utfaser (forhåpentligvis) ICOM, mobiltelefoner, jaktradioer og -77 serien fullstendig.

Leave a comment:

• essal
    replied
    Kan en ikke teknisk sett bare skru og trykke en LFR/MRR inn på en usikret kanal som vil kunne snakke med HVs samband?
    Eventuelt så har HV også nødnett.

Optimalt med 3 sett av samband? Nei. Men HV er da virkelig ikke optimalt.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Ser en tekniker som skylder en PR-kasse.

Forøvrig bra HV har fått internsamband, bare synd det ikke er en helhetlig løsning som tillater integrering mot andre enheter.
    Men skulle vi ventet til det perfekte var på plass ville vi nok aldri fått noe; desverre. Min erfaring er at disse fungerer bra, og med stadig bedre repeaternett og mobile repeatere til oppdragsspesifikk fortsterkning blir dette et vesentlig løft.

Leave a comment:

• Einherjar
    replied
    Ser en tekniker som skylder en PR-kasse.

Forøvrig bra HV har fått internsamband, bare synd det ikke er en helhetlig løsning som tillater integrering mot andre enheter.

Leave a comment:

• Feltposten
    replied
    Kan endelig pakke ned 68-modellene: 30 trailerlass med nye digitalradioer er på vei ut til Heimevernet

Les mer...

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Det første av mange vogntog med nytt radiosambandsmateriell til Heimevernet rullet nylig ut til HV-03 på Heistadmoen. Onsdag ble første del av sambandsleveransen formelt markert.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/et-e...aderte-samband

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied
    Sv: P8168 - Erstatning av radio for bruk i Heimevernets områdestruktur

Med display og nokias gamle menysystem.
    Det har 565 også. (505 har ikke display og menyer...) Men ser at 685 har komplett (tall) tastatur i motsetning til 565, og litt større display. Forskjellene ellers har jeg ikke satt meg inn i...

Leave a comment:

• navara
    replied

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Jeg vet ikke hvem du "vi-er" deg med, men de Hytera'ene jeg (som er i HV16 sin teig) har møtt på i HV-sammenheng hittil er PD505 og 565, som omtalt i innlegg #9 og 16-18 i tråden, samt repeateren RD965.
    HV-01.
    Jeg har ikke festa meg ved modellnr men de lignet altså fryktelig på 685. Med display og nokias gamle menysystem.

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Men er man ikke da tilbake til der man var med VHF-6/AM, at en HV-tropp ikke kan være på nett med en hæravdeling?
    Der har vi jo mer eller mindre vært siden hæravdelingene tok i bruk MRR. (Joda, MRR'en kan i og for seg snakke med både 77/1077 og GP900, om hæravdelingen er villig til å kjøre ugradert...)

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied

De vi har hatt er vel PD685. Uvisst hvilken av de.. Men da får dere som ikke har sett de et bilde iværtfall.
    Jeg vet ikke hvem du "vi-er" deg med, men de Hytera'ene jeg (som er i HV16 sin teig) har møtt på i HV-sammenheng hittil er PD505 og 565, som omtalt i innlegg #9 og 16-18 i tråden, samt repeateren RD965.

Leave a comment:

• navara
    replied

De vi har hatt er vel PD685. Uvisst hvilken av de.. Men da får dere som ikke har sett de et bilde iværtfall.

Leave a comment:

• gringo
    replied

He,he, nå står jo også Hytera på USAs boikottliste jf cybersikkerhet:
    https://www.ft.com/content/fc23eebe-...8-aa6628ac896c

Det blir spennende å se når det blir gjort et poeng av her på berget, dvs journalister eller politikere henger seg opp i det.

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X