Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

P8168 - Erstatning av radio for bruk i Heimevernets områdestruktur

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: P8168 - Erstatning av radio for bruk i Heimevernets områdestruktur

DMR er greia her etter hva jeg forstår. Enhetene har kryptering (128/256-bit), men tilfredsstiller neppe kravene til NSM og gradert info.
    Si vis pacem, para bellum

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      Men er man ikke da tilbake til der man var med VHF-6/AM, at en HV-tropp ikke kan være på nett med en hæravdeling?
      Det har man vel ikke vært siden Hæren sluttet å bruke ukryptert samband? Et HV-område har mer samband enn kun det som ligger i dette innkjøpet. Er usikker på hva som er åpent om det, så jeg står over å kommentere mer enn at alle HV-områder har mer enn kun denne radioen.
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Man er også der at sambandet er ubrukelig mot en nogenlunde EK-kompetent motstander, en grei løsning for alle områder sør for Lyngen, ikke noe jeg ville tatt i om jeg satt i Finnmark med Ivan på alle kanter.
        Aldri mer 13

Comment

Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
          Man er også der at sambandet er ubrukelig mot en nogenlunde EK-kompetent motstander, en grei løsning for alle områder sør for Lyngen, ikke noe jeg ville tatt i om jeg satt i Finnmark med Ivan på alle kanter.
          Nå bruker Opprørerne i Syria slike radioer, med russiske avdelinger som motstander. Dårlig radio er bedre enn ingen radio.
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
            Vi har alltids TP6 og en god haug kabel.
            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
              Vi har alltids TP6 og en god haug kabel.
              Grøss.
              Aldri mer 13

Comment

De er vel «kryptert» som i at ikke alle med en scanner kan lytte, men de brukes som ukryptert. Og således er det ikke et «fullverdig krigssamband» men likefullt en vesentlig oppgradering fra tidligere løsninger.
                Litt usikker på hva som er åpent utover det så jeg lar være å begrunne

Comment

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                  De er vel «kryptert» som i at ikke alle med en scanner kan lytte, men de brukes som ukryptert. Og således er det ikke et «fullverdig krigssamband» men likefullt en vesentlig oppgradering fra tidligere løsninger.
                  Litt usikker på hva som er åpent utover det så jeg lar være å begrunne
                  Litt mer enn som så: "For Advanced encryption, DMR radios use either 128-bit or AES (Advanced Encryption Standard) 256-bit. AES 256 is generally regarded as among the safest encryption types available and it is widely used by national governments, public safety departments and agencies. The AES specification for the encryption of electronic data was established by the US National Institute of Standards and Technology (NIST) in 2001. AES provides a family of ciphers with different key and block sizes."

Tatt fra Hyteras nettsider
                  https://hytera.no/news/security-and-encryption

Comment

Men den kryptonøkkelen sitter vel vår kjære nabo med.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
                    Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

«Brute force»-angrep på 128- og 256 bits AES kryptering trenger man ikke frykte, men som @Znuddel påpeker må man jo ha systemer for å holde nøkkelen hemmelig, det er så vidt jeg vet her, ikke på selve krypteringen det stopper når AES ikke er godkjent som krypto i Forsvaret. Jeg har et større problem med manglende frekvenshopping. Slik jeg forstår det kan ikke FI se hva du sender, men de kan se at du sender, de kan peile hvor du sender fra og de kan jamme sendingen så den ikke når frem.
                      Aldri mer 13

Comment

Nøkkelen lager du selv når du skal bruke radioen, så det kommer vel an på hvem du deler den med. Uansett så er dette et ekstra "sikkerhetslag", selv om det ikke tilfredsstiller kravet for gradert info. Dette er en forbedring i forhold til prc1077, an/prc77 eller VHF6/AM som var helt åpnent. Utstyret skal dessuten brukes på laveste nivå, så det er nok begrenset hvor interessant det er for fi å legge masse ressurser i det. Gode SB-rutiner og opplæring er en forutsetning uansett.

De fleste DMR-radioer har muligheter for å kjøre åpent analogt også, noe som i enkelte tilfeller kan være en fordel da analogt ofte rekker lenger.

Comment

He,he, nå står jo også Hytera på USAs boikottliste jf cybersikkerhet:
                          https://www.ft.com/content/fc23eebe-...8-aa6628ac896c

Det blir spennende å se når det blir gjort et poeng av her på berget, dvs journalister eller politikere henger seg opp i det.

Comment

De vi har hatt er vel PD685. Uvisst hvilken av de.. Men da får dere som ikke har sett de et bilde iværtfall.

Comment

De vi har hatt er vel PD685. Uvisst hvilken av de.. Men da får dere som ikke har sett de et bilde iværtfall.
                              Jeg vet ikke hvem du "vi-er" deg med, men de Hytera'ene jeg (som er i HV16 sin teig) har møtt på i HV-sammenheng hittil er PD505 og 565, som omtalt i innlegg #9 og 16-18 i tråden, samt repeateren RD965.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                Men er man ikke da tilbake til der man var med VHF-6/AM, at en HV-tropp ikke kan være på nett med en hæravdeling?
                                Der har vi jo mer eller mindre vært siden hæravdelingene tok i bruk MRR. (Joda, MRR'en kan i og for seg snakke med både 77/1077 og GP900, om hæravdelingen er villig til å kjøre ugradert...)

Comment

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
                                  Jeg vet ikke hvem du "vi-er" deg med, men de Hytera'ene jeg (som er i HV16 sin teig) har møtt på i HV-sammenheng hittil er PD505 og 565, som omtalt i innlegg #9 og 16-18 i tråden, samt repeateren RD965.
                                  HV-01.
                                  Jeg har ikke festa meg ved modellnr men de lignet altså fryktelig på 685. Med display og nokias gamle menysystem.

Comment

Med display og nokias gamle menysystem.
                                    Det har 565 også. (505 har ikke display og menyer...) Men ser at 685 har komplett (tall) tastatur i motsetning til 565, og litt større display. Forskjellene ellers har jeg ikke satt meg inn i...

Comment

Working...
                                    X